Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie



Toon eerste bericht

166 reacties

Agenten zijn algemeen opsporingsambtenaar, die mogen natuurlijk alles wat een BOA mag :)

Dat is volgens mij niet correct. Althans dat is wat agenten mijn konden vertellen en wat kenzvr ook aangeeft.
Agenten zijn algemeen opsporingsambtenaar, die mogen natuurlijk alles wat een BOA mag 🙂
En dat agenten dit niet mogen is mij bekend.
"Ik zou zelfs durven zeggen dat V&S momenteel met de mogelijkheid om stations en reisverboden uit te kunnen schrijven bij VEELVULDIG overtreden art 70 (voorbeeld) een groter verschil kan maken in het vergroten van de sociale veiligheid dan de politie dat kan."

Om mee te beginnen.
@nooduitgang ik haal een punten aan, wat wilt u specifiek dat ik toelicht?
Met echte agenten heb ik geen probleem. Door hun bevoegdheden hoeven ze vaak niet op hun strepen te staan. De gemiddelde BOA zou het liefst die zelfde bevoegdheden willen hebben, omdat ze die nu eenmaal niet hebben gedragen ze zich "een beetje" aggressiever en gaan eerder op hun strepen staan. Er zijn er maar weinig die de houding hebben "ik kan hier een bon voor schrijven maar ik moet het niet.

Graag cijfers en onderbouwing 😠
Het is niet voor niets dat V&S er is, dit is de NS zowel wettelijk verplicht als dat het naar mij mening noodzakelijk is. Daarnaast moet ik zeggen dat V&S qua taken en bevoegdheden niet veel onderdoet voor de politie, enkel het complete gebrek aan geweldsmiddelen (dat de directie van de NS ze moedwillig onthoud) maakt het verschil. Ik zou zelfs durven zeggen dat V&S momenteel met de mogelijkheid om stations en reisverboden uit te kunnen schrijven bij VEELVULDIG overtreden art 70 (voorbeeld) een groter verschil kan maken in het vergroten van de sociale veiligheid dan de politie dat kan. U allen als reiziger die enkel van A naar B hoeft te reizen op een zo prettig mogelijke manier zouden juist deze mensen op prijs moeten stellen. Als u zich druk maakt om wet en regelgeving opgenomen in de WP2000 die letterlijk gaan over de orde rust veiligheid en de goede bedrijfsgang zou zich misschien eens af moeten vragen of het probleem niet juist bij u ligt?

Kunt u dit toelichten?

En voor de duidelijkheid...... ik ben heel benieuwd.
Een BOA heeft in principe in zijn domein evenveel bevoegdheden als een agent.

Verder vind dat ik een vergelijking van niets. Je geeft eerder al aan het ov te vermijden. Je kunt zien dat je hier totaal geen ervaring mee hebt en op basis van vooroordelen aan het zwetsen bent.
Het is niet voor niets dat V&S er is, dit is de NS zowel wettelijk verplicht als dat het naar mij mening noodzakelijk is. Daarnaast moet ik zeggen dat V&S qua taken en bevoegdheden niet veel onderdoet voor de politie, enkel het complete gebrek aan geweldsmiddelen (dat de directie van de NS ze moedwillig onthoud) maakt het verschil. Ik zou zelfs durven zeggen dat V&S momenteel met de mogelijkheid om stations en reisverboden uit te kunnen schrijven bij VEELVULDIG overtreden art 70 (voorbeeld) een groter verschil kan maken in het vergroten van de sociale veiligheid dan de politie dat kan. U allen als reiziger die enkel van A naar B hoeft te reizen op een zo prettig mogelijke manier zouden juist deze mensen op prijs moeten stellen. Als u zich druk maakt om wet en regelgeving opgenomen in de WP2000 die letterlijk gaan over de orde rust veiligheid en de goede bedrijfsgang zou zich misschien eens af moeten vragen of het probleem niet juist bij u ligt?
Reputatie 6
Met echte agenten heb ik geen probleem. Door hun bevoegdheden hoeven ze vaak niet op hun strepen te staan. De gemiddelde BOA zou het liefst die zelfde bevoegdheden willen hebben, omdat ze die nu eenmaal niet hebben gedragen ze zich "een beetje" aggressiever en gaan eerder op hun strepen staan. Er zijn er maar weinig die de houding hebben "ik kan hier een bon voor schrijven maar ik moet het niet.
En laat dat 'brave' maar achterwegen.
Ik heb toevallig laatst wat cijfers gezien, over het aantal agressiemeldingen, overtredingen, maar ook het cijfer voor gastvrijheid en sociale veiligheid. Die ligt op stations met standaard V&S sinds de introductie veel positiever.

Prima dat iedereen hier zijn mening heeft of deelt, maar gelukkig denken er veel meer mensen anders over.
@Trein-NS,
Er is een verschil tussen een NS/OV boa en een politieagent.


Joh. BOA, Spoorwegpolitie, tis allemaal hetzelfde.


Even voor de duidelijkheid Trein-NS. Graag inhoudelijk reageren. Je hebt nogal de neiging om zomaar wat te plaatsen, zonder je er maar ook een beetje in te verdiepen. Met je aantal reacties voeg je weinig toe.


En nee, ik ben niet blij dat ze daar rondlopen, want ik heb geen enkele illusie dat ze onze veiligheid vergroten.


Maar dat doen ze dus wel. Het is niet voor niks dat ze er rondlopen. Tegenwoordig zijn er zo veel vandalen om en rond het station te vinden, om nog maar niet te spreken van in de trein. Ik ben zelf pas gelden nog lastig gevallen door een halve zool.

De BOA´s lopen daar niet niks voor niks hoor.


Kortom
Mijn interpretatie is: dit soort mensen zijn duur en worden alleen ingezet als het blijkbaar nodig is. Aangezien ik niet het vertrouwen heb dat zij mij kunnen beschermen als er echt iets gebeurt, wat ik bij de politie in Nederland overigens nog wel heb, is het zaak dat ik zo snel mogelijk hier weg kom. In een trein is dat wat lastig, maar echt prettig zit ik dan meestal niet meer.
Dus ja, bij mij verhoogt het juist het gevoel van ONveiligheid.
Reputatie 7
Badge


En nee, ik ben niet blij dat ze daar rondlopen, want ik heb geen enkele illusie dat ze onze veiligheid vergroten.


Maar dat doen ze dus wel. Het is niet voor niks dat ze er rondlopen. Tegenwoordig zijn er zo veel vandalen om en rond het station te vinden, om nog maar niet te spreken van in de trein. Ik ben zelf pas gelden nog lastig gevallen door een halve zool.

De BOA´s lopen daar niet niks voor niks hoor.

Joh. BOA, Spoorwegpolitie, tis allemaal hetzelfde.


Dat is het juist niet, dus ga je daar eerst eens in verdiepen.
Reputatie 7
Badge
@Trein-NS,
Er is een verschil tussen een NS/OV boa en een politieagent.


Joh. BOA, Spoorwegpolitie, tis allemaal hetzelfde.
Voor de duidelijkheid, dit was een reactie op Trein-NS.

Doe me een lol en lees de volgende keer wat een ander schrijft voor je er op reageert.
Ik heb het niet over de spoorwegpolitie, ik heb het over het BOA-concept. Ja, daar hoort ook het spoorgerelateerde deel bij. Opsporings- en geweldbevoegdheid hoort wat mij betreft voorbehouden te zijn aan politiediensten en, onder strikte voorwaarden en in beperkte mate, aan bepaalde andere overheidsfunctionarissen. Maar die bevoegdheid zou wat mij betreft nooit bij medewerkers van een particulier bedrijf zoals NS mogen liggen.

En nee, ik ben niet blij dat ze daar rondlopen, want ik heb geen enkele illusie dat ze onze veiligheid vergroten.
Doe me een lol en lees de volgende keer wat een ander schrijft voor je er op reageert.
Ik heb het niet over de spoorwegpolitie, ik heb het over het BOA-concept. Ja, daar hoort ook het spoorgerelateerde deel bij. Opsporings- en geweldbevoegdheid hoort wat mij betreft voorbehouden te zijn aan politiediensten en, onder strikte voorwaarden en in beperkte mate, aan bepaalde andere overheidsfunctionarissen. Maar die bevoegdheid zou wat mij betreft nooit bij medewerkers van een particulier bedrijf zoals NS mogen liggen.

En nee, ik ben niet blij dat ze daar rondlopen, want ik heb geen enkele illusie dat ze onze veiligheid vergroten.
@Trein-NS,
Er is een verschil tussen een NS/OV boa en een politieagent.
Reputatie 7
Badge

Als er niets aan de hand is, hoef ik helemaal geen veiligheidsdienst te zien. Als er wel iets aan de hand is of er sprake is van een serieus dreigende situatie, heb ik alleen maar vertrouwen in de politie.
Wat mij betreft wordt het hele BOA-concept zo snel mogelijk bij het groot vuil gezet, zeker daar waar ook sprake is van geweldbevoegdheid.


Ammehoela!
Ik vind het trouwens echt raar wat je nu allemaal weer zegt. Waarom moet de spoorwegpolitie volgens jou zo snel mogelijk bij het grof buil gezet worden dan? Leg mij dat alsjeblieft eens uit.

Persoonlijk vind ik dat je blij mag zijn dat ze daar rondlopen voor onze veiligheid.
@hb-ngn en wat voor een veiligheidsdienst zou u dan voor u zien? Misschien leuk om eens de (spoor) veiligheidsdiensten in Duitsland/Zweden/Frankrijk eens op te zoeken.
Als er niets aan de hand is, hoef ik helemaal geen veiligheidsdienst te zien. Als er wel iets aan de hand is of er sprake is van een serieus dreigende situatie, heb ik alleen maar vertrouwen in de politie.
Wat mij betreft wordt het hele BOA-concept zo snel mogelijk bij het groot vuil gezet, zeker daar waar ook sprake is van geweldbevoegdheid.
@kenzvr,
Denk dat de gemiddelde boa het prima doet, al heb ik zelf wel wat vragen. En hoe het in andere landen geregeld is, maakt mij persoonlijk niet uit.
Reputatie 7
Badge

Niet iedereen is een 14/15 jarige reiziger die voor de lol met de trein reist ;)


Excusez moi?
Ik ben helemaal geen 15 hoor. En wie zegt trouwens dat ik voor mijn lol met de trein reis?

Ik reis namelijk met de trein voor zakelijke doelen....ik ben eigenlijk een soort zakenman.
@hb-ngn en wat voor een veiligheidsdienst zou u dan voor u zien? Misschien leuk om eens de (spoor) veiligheidsdiensten in Duitsland/Zweden/Frankrijk eens op te zoeken.

Reageer