Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie



Toon eerste bericht

166 reacties

Ook ik kwam ze tegen, er had 1 reiziger niet ingecheckt... die kreeg geen boete maar wel een kaartje om het poortje te kunnen openen...

Er was overigens geen conducteur/trice op die trein.

3 man om een SLT 4tje te controleren, kwam best intimiderend over..
Reputatie 6
landrsthrn, je hebt gelijk. Deze mensen samen met de conducters zijn namelijk ook de enigen die de chaos bij de ns kunnen oplossen. Ze zouden naast het hun ogen uit de kop schamen voor alle vertragingen zich eens alleen voor service en veilgheid moeten inzetten.
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me dat V en S geen invloed op en verantwoordelijkheid voor vertragingen hebben, daar gaat het hier volgens mij ook niet over.
Reputatie 6
Badge
Thom, op een ver gezochte manier kan alles. Je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat S en V voor vertraging zorgt door het behandelen van een agressieve zwartrijder. Dit is weliswaar nodig, maar je kan er niet omheen dat het voor vertraging kan zorgen.
Ik hoop dat de NS zelf ook nog even zo vriendelijk zou willen zijn een reactie te plaatsen.

Die mensen doen verder goed werk, en lopen doorgaans niet voor niets rond op stations of in de trein, daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat is dat je ze m.i. terughoudend moet inzetten, zeker voor dit soort werkzaamheden, waar een conducteur voor is. Uitgerust met handboeien en wapens kaartjes controleren is enorme overkill, en moet je alleen doen als het echt nodig is. Maar het lijkt niet nodig te zijn, dus vraag ik ze waarom. Maar ik heb tot nu toe nog geen behoorlijk antwoord gekregen. Dwz. een antwoord in de zin van 'wij controleren omdat we melding hebben gekregen dat er lastige personen in de trein zitten' ofzo.

Het zou nuttig zijn wanneer er in dit soort gevallen even iets omgeroepen werd. Net zoals wanneer de trein langer moet wachten ed.

NS, luister naar je klanten en doe er je voordeel mee!
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk inderdaad in termen van noordelijke nuchterheid. Die houding wordt zelfs in West-Nederland meer en meer omarmd.;-)
Reputatie 3
Floris, jouw zuurpruim reacties kennen we nou ook wel. Ik geef mijn mening over hoe ik handel in dit geval. Dat jij je erop verheugt om je kaartje aan meneer de conducteur te laten zien, betekent niet dat ik ook sta te popelen dit te doen. Ik mag zelf weten hoe moeilijk ik het de mensen maak. Aan de andere kant kunnen zij het mij weer heel moeilijk maken als ik niet wil meewerken.

Als dat de manier is waarop je in het leven staat, gezellig hoor... Ik vraag me af wie er hier nu de zuurpruim is.

Het zijn mensen als jij die ervoor zorgen dat we MBO2'ers krijgen die zich hoog voelen omdat ze gezag mogen uitoefenen.

Huh? Hoezo zorg ik ervoor dat we MBO2'ers krijgen?


Bovendien zegt het genoeg dat je na 1 week niet reageren direct ingaat op een naar jouw mening nutteloze reactie. Nu jij weer.

En waar dit op slaat is me ook een raadsel. Hou je van iedereen bij wanneer hij of zij ergens op reageert?
Reputatie 6
Badge
Trouwens, even een vraag: mogen die mensen van S en V net als de Hoofdconducteur de 1e klas vrijgeven bij grote drukte?
3 man om een SLT 4tje te controleren, kwam best intimiderend over..
Waarom precies? Ik krijg juist altijd een extra gevoel van veiligheid. Die mensen zijn er voor ons!
Ik ben in principe tegen overbodige controles, maar de afgelopen decennia hebben volgens mij duidelijk aangetoond dat controles in en rond de trein een absolute must zijn voor de veiligheid. En ja, alleen al het aangezicht van "intimiderende" kleding en accessoires (b.v. handboeien) helpen daar bij.
Reputatie 6
Badge
Martin, in de Metro heb je ook 3 man om een metrootje te controleren, maar wel zonder wapens. Toch geven zij ook een gevoel van veiligheid aan de reizigers. Het kan zonder wapens, en ik vind ze dat best eens mogen proberen. En anders alsnog terugvallen.
Reputatie 4
Badge
Ik mag zelf weten hoe moeilijk ik het de mensen maak. .

ah, dus dat is de manier waarop jij er voor zorgt dat je wél met NS kunt reizen maar NS niets aan je verdient. Je zorgt ervoor dat er zoveel tijd aan je besteed wordt dat je treinkaartje op gaat aan loon. 😛
Reputatie 6
Badge
Gert-Jan G, ik vind dat wel een creatieve denkwijze. Leuk bedacht 😛
Deze controle methode door S&V is afgekeken van de RET en blijkt veel effectiever dan die door conducteurs in de trein.
Reputatie 7
Badge +4
Strikt genomen gaat het om bevoegd of niet en dat zijn ze. Het inzetten van deze mensen in het Westen zal ongetwijfeld meer rendement geven. Toch zijn ze ook actief daarbuiten, bijvoorbeeld Maastricht-Eijsden.

Deze jongens geven mij persoonlijk een groot gevoel van veiligheid, al begrijp ik heel goed dat er mensen juist niet blij mee zijn. Dat is ook de bedoeling.
Deze controle methode door S&V is afgekeken van de RET en blijkt veel effectiever dan die door conducteurs in de trein.

de methode mag dan eventueel wel werken, maar als ik het zo lees, is de benadering van deze mensen redelijk klantonvriendelijk, niet slim van de ns, ze staan al niet zo sterk.
Deze jongens geven mij persoonlijk een groot gevoel van veiligheid, al begrijp ik heel goed dat er mensen juist niet blij mee zijn. Dat is ook de bedoeling.

Alleen de aanwezigheid van echte politie geeft mij een gevoel van veiligheid, maar die zijn wegbezuinigd.

Ze nemen tegenwoordig willekeurige treinen en komen zelfs is het Oosten....
@non_ns
Al te goed is buurman gek. De RET is er aardig in geslaagd gespuis en zwartrijders de metro uit te krijgen.
Reputatie 7
Badge +4
Onderschat het niet. Deze jongens hebben desnoods geweldsbevoegheid, net als bij de politie en dat kan net het verschil maken bij de types die zichzelf als het centrum van het universum beschouwen. Als een zwartrijder zich geïntimideerd voelt en geen kant meer op kan met het voorlezen van het grote smoezenboek, gaat het alleen maar beter in de trein. Het geeft een goed gevoel bij het fors betalende publiek.

Er mogen van mij wel wat meer van deze gorillaploegen komen 😉 Ik denk dat het nog uit kan ook. Is het niet door sanctie dan is het is het dat wel door preventie. Niets werkt beter dan een bijna zekere pakkans.
Even ter info. De teams van VenS hebben geen wapens bij zich. Ze hebben wel handboeien bij. VenS mogen geen 1e klas vrij geven, dat kan alleen de HC die Chef van de trein is. Een team meldt zich ook altijd bij deze HC en vraagt of ze nog wat kunnen betekenen voor die HC. Denk dus aan ondersteuning controle. Het fijne voor ons is dat deze teams direct kunnen afstappen en zorgt voor meer controle tussen stations.
Onderschat het niet. Deze jongens hebben desnoods geweldsbevoegheid, net als bij de politie en dat kan net het verschil maken bij de types die zichzelf als het centrum van het universum beschouwen. Als een zwartrijder zich geïntimideerd voelt en geen kant meer op kan met het voorlezen van het grote smoezenboek, gaat het alleen maar beter in de trein. Het geeft een goed gevoel bij het fors betalende publiek.

Er mogen van mij wel wat meer van deze gorillaploegen komen 😉 Ik denk dat het nog uit kan ook. Is het niet door sanctie dan is het is het dat wel door preventie. Niets werkt beter dan een bijna zekere pakkans.


alleen al het feit dat ze gorrillaploegen genoemd kunnen worden maakt ze verwerpelijk, ik praat het niet goed, maar ook negatief/ semi agressief gedrag van de ns kan geweld uitlokken, en we leven niet in een politiestaan.
Reputatie 7
Badge +4
Ik noem ze zelf zo en met enige ironie. In Nederland is op geen enkele wijze sprake van een politiestaat.
Het controleren van een kaartje is geen geweld uitlokken, het hoort bij een controletaak en de praktijk in de trein is dat het geweld vaak komt van mensen zonder kaartje. Non-cooperatie van deze categorie lokt juist geweld uit en een benadering die deze groep niet aanstaat is geen excuus, noch een uiting van wat je in een politiestaat ziet.

Ik kan je verzekeren dat Nederland wel degelijk een rechtsstaat is, dusdanig dat veel landen daar jaloers op kunnen zijn. Overal gaat wel eens wat mis maar de Nederlandse politie is echt uiterst correct in vergelijking met die in de meeste landen. Zelfs de West-Europese. Frankrijk is strenger maar geen politiestaat.
@non_ns
Sommige mensen zijn zo gewend dat zwartrijden wordt getolereerd dat ze boos zijn als er echt wordt gecontroleerd.
Reputatie 7
Badge +4
De mensen met een omgekeerd normbesef vormen de basis van veel ellende in de trein. Zorg voor een geldig kaartje en je hebt geen problemen, maar ja daar moet je voor betalen. We moeten het niet normaal gaan vinden dat zwartrijders met agressie nog wegkomen ook. Zwartrijden beboeten is goed maar het beboeten van agressie en escalatie is is nog veel beter. Al zal het wel vervelend zijn dat hun gevoel van autonomie wordt aangetast.
Er zou toch gekozen kunnen worden voor de reiziger die betaalt en niet ongevraagd met deze agressie geconfronteerd wenst te worden.
Handhaven is duur maar het betaalt zich zelf terug met een betere samenleving.
Maar de vraag is waarom ze opeens zo vaak opduiken in willekeurige treinen.
Is het beleid veranderd, waar is de conducteur zelf?
Waarom controleren ze kaartjes, ze zijn toch ter ondersteuning van de conducteur?
De trein kwam leeg binnen, er was geen conducteur in zicht.
De groep stapte vlak voor mij in en kon dus duidelijk zien dat ze geen overleg hadden met een hc. En er waren geen incidenten, dat lijkt me ook vrij logisch bij een lege trein.
Ik had ook niet het idee dat ze op zoek waren naar incidenten of meldingen.
Ik denk dat ze gewoon een willekeurige trein namen (overvol 4tje slt....) om nuttig te zijn. Misschien was er geen conducteur beschikbaar, en was dit een oplossing.

Reageer