Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie
Steeds vaker worden controles van vervoersbewijzen uitgevoerd door de spoorwegpolitie. Dus mannen in knalgele pakken met wapens, handboeien etc. Meestal lijkt er niks aan de hand te zijn in de trein, geen lastige reizigers ofzo, het is op tijdstippen dat er doorgaans niks gebeurt, dus niet 's nachts of in het weekend, maar op tijden dat mensen naar hun werk reizen, en er is meestal gewoon een conducteur aan boord, die nl. de stations door de intercom omroept. Het is als gewone reiziger nogal intimiderend om zo naar je vervoersbewijs te worden gevraagd en het schept een soort crisissfeer. Aan ze vragen waarom de conducteur de vervoersbewijzen niet controleert, waarbij je netjes aangeeft dat je het op deze manier niet zo prettig vindt helpt niet veel want je krijgt nauwelijks meer dan een nietszeggend antwoord, als je al een antwoord krijgt. Vandaar dat ik het maar eens hier vraag. Het lijkt mij dat de NS terughoudens zou moeten zijn met deze manier van vervoersbewijzen controleren...
Bladzijde 4 / 7
VenS kunnen geen taken HC overnemen en als de trein leeg binnenkwam is het goed mogelijk dat beide partijen elkaar hebben gesproken. Dit kan face-to-face of via de portofoon. Soms mogen ze zelf kiezen welke trein ze pakken voor extra controle, maar dat gaat altijd in overleg met de HC. Denk dat de HC iig niet bij jou in de buurt gestaan zal hebben als je hem niet gezien hebt. Ik word ook wel eens over het hoofd gezien 🙂.
Reputatie 2
Alleen de aanwezigheid van echte politie geeft mij een gevoel van veiligheid, maar die zijn wegbezuinigd.
Ze nemen tegenwoordig willekeurige treinen en komen zelfs is het Oosten....
Het zijn mensen als jij die ervoor zorgen dat we MBO2'ers krijgen die zich hoog voelen omdat ze gezag mogen uitoefenen.
.
Waarom precies? Ik krijg juist altijd een extra gevoel van veiligheid. Die mensen zijn er voor ons!
Ik ben in principe tegen overbodige controles, maar de afgelopen decennia hebben volgens mij duidelijk aangetoond dat controles in en rond de trein een absolute must zijn voor de veiligheid. En ja, alleen al het aangezicht van "intimiderende" kleding en accessoires (b.v. handboeien) helpen daar bij.
Handhaven is duur maar het betaalt zich zelf terug met een betere samenleving.
Ik ervaar de onverwachtse aanwezigheid van VenS als alarmerend omdat je denkt dat er een incident gaande is.
Als er een gevaarlijk agressief persoon of erger in de trein zit die opgepakt moet worden wil ik daar niet in de buurt zitten.
Daar komt het onderbuik gevoel van, nu wist ik dat de trein leeg was, maar je schrikt er van.
Als er een gevaarlijk agressief persoon of erger in de trein zit die opgepakt moet worden wil ik daar niet in de buurt zitten.
Daar komt het onderbuik gevoel van, nu wist ik dat de trein leeg was, maar je schrikt er van.
Als er een, zo u noemt 'gevaarlijk agressief persoon' in de trein zit, komt de aanwezigheid van deze mannen uw veiligheidsgevoel ten goede, lijkt me. Dat ze er zijn, duidt eerder op intensieve controle dan dat er daadwerkelijk sprake is van een bedreiging door een medepassagier, al kan het natuurlijk wel. Maar goed, de beleving in dit soort zaken kan natuurlijk verschillend zijn.
Het bleek dat de heren klaar waren met hun dienst op Station Leiden en naar de volgende inzet of gewoon naar huis gingen.
Om niet aangegaapt te worden door passagiers met vragende blikken zijn ze een ronde gaan lopen.
Het was ook niet de bedoeling boetes uit te delen (zoals ik al eerder schreef "betrapte" ze een vergeten incheck die niet beboet werd).
Op Leiden centraal en andere poortjes stations wordt er geklaagd over meelopers (tailgating) Om dat tegen te gaan zie je ze vaker in actie.
Controles zijn ook in burger, wat veel beter werkt lijkt mij:
"Leiden Centraal en station Delft. Dit ging veelal om "tailgaten" het achter een andere reiziger aan lopen door de poortjes zonder in/uit te checken. Dit kan voor de andere reiziger erg intimiderend overkomen. Vandaar dat er een sanctiebedrag van 90 euro op staat.
Om deze overlast tegen te gaan hebben wij controles in burger gehouden. Dit resulteerde in meerdere processen-verbaal onder andere voor het tailgaten, het niet hebben van een geldig vervoerbewijs en het niet kunnen tonen van een geldig identiteitsbewijs op eerste vordering.
Voorkom dit soort situaties, mocht je als reiziger ooit op één of andere manier niet uit kunnen checken. Kijk dan of er een NS-medewerker in de buurt is en doe daar je verhaal. Indien er geen NS-medewerker in de buurt is kun je altijd terecht bij de NS-Service en alarmzuil "
Om niet aangegaapt te worden door passagiers met vragende blikken zijn ze een ronde gaan lopen.
Het was ook niet de bedoeling boetes uit te delen (zoals ik al eerder schreef "betrapte" ze een vergeten incheck die niet beboet werd).
Op Leiden centraal en andere poortjes stations wordt er geklaagd over meelopers (tailgating) Om dat tegen te gaan zie je ze vaker in actie.
Controles zijn ook in burger, wat veel beter werkt lijkt mij:
"Leiden Centraal en station Delft. Dit ging veelal om "tailgaten" het achter een andere reiziger aan lopen door de poortjes zonder in/uit te checken. Dit kan voor de andere reiziger erg intimiderend overkomen. Vandaar dat er een sanctiebedrag van 90 euro op staat.
Om deze overlast tegen te gaan hebben wij controles in burger gehouden. Dit resulteerde in meerdere processen-verbaal onder andere voor het tailgaten, het niet hebben van een geldig vervoerbewijs en het niet kunnen tonen van een geldig identiteitsbewijs op eerste vordering.
Voorkom dit soort situaties, mocht je als reiziger ooit op één of andere manier niet uit kunnen checken. Kijk dan of er een NS-medewerker in de buurt is en doe daar je verhaal. Indien er geen NS-medewerker in de buurt is kun je altijd terecht bij de NS-Service en alarmzuil "
Duidelijke informatie Bob.
Trouwens, in de Metro's van GVB zie ik ook nooit conducteurs. Ze zullen er wel van uitgaan dat men daar altijd netjes incheckt. Of ze hadden daar ook gorilla's met AK47's, maar na wat geklaag zijn ze ermee gestopt 😛
In tegenstelling tot de RET vertoont het GVB nog steeds alle kenmerken van een sociale werkplaats.
Geef daar eens wat argumenten voor, want die opmerking is wel heel erg breed. Waarom vind je dat, en waardoor is het bij het RET minder?
Bij het GVB wordt er bij controles met de pet naar gegooid onder het motto dat de verliezen toch wel met subsidie worden aangevuld. Alles draait bij het GVB om het tevreden stellen van het personeel.
Reputatie 4
Kan er geen verzameltopic komen over Veiligheid en Service en aanverwante. Het heeft denk ik weinig zin om dezelfde discussies steeds terug te laten keren.
Het heeft wel degelijk zin, anders zouden er niet zoveel mensen reageren.
Ik heb het via Twitter gevraagd:
"@NS_VenS Doen jullie dit op verzoek van het rijdend personeel, of is het uit eigen initiatief?
NSVeiligheid&Service
@bob Aan de hand van alle binnenkomende meldingen/informatie. Maar soms ook spontane samenwerkingen met collega's van @PolitieLE."
Ze zullen de HC op de betreffende treinen uiteraard inlichten.
Zonder extra reden een trein uitkammen blijf ik onnodig paniek veroorzaken, al helemaal met politie erbij.
"@NS_VenS Doen jullie dit op verzoek van het rijdend personeel, of is het uit eigen initiatief?
NSVeiligheid&Service
@bob Aan de hand van alle binnenkomende meldingen/informatie. Maar soms ook spontane samenwerkingen met collega's van @PolitieLE."
Ze zullen de HC op de betreffende treinen uiteraard inlichten.
Zonder extra reden een trein uitkammen blijf ik onnodig paniek veroorzaken, al helemaal met politie erbij.
Ik heb een tijd lang gehad dat ze steevast de trein van 6.21 uitkamde bij Delft, ik begon ze bijna persoonlijk te kennen. Vaak leek het zinloos, maar vaak ook werd uitgaanspubliek aangespoord tot een beetje socialer gedrag en ik was dan ook blij om ze af en toe te zien. De 1e dagen vingen ze zelfs een aantal hardnekkige zwartrijders Delft Zuid - Moerwijk en 1 met fiets zonder extra kaartje, maar dat effect ging er op den duur er wel af..
De RET manier ben ik ook erg bekend mee en werkt ook erg goed al zie ik dat op Rotterdam Zuid wel meer mensen uit de metro worden gehaald dan in andere gebieden.. Dus vliegende controles helpen in mijn ogen zeker wel, maar de hardnekkige blijf je toch houden..
De RET manier ben ik ook erg bekend mee en werkt ook erg goed al zie ik dat op Rotterdam Zuid wel meer mensen uit de metro worden gehaald dan in andere gebieden.. Dus vliegende controles helpen in mijn ogen zeker wel, maar de hardnekkige blijf je toch houden..
Reputatie 5
Simpele stelling: Als je tegen deze controles bent heb je blijkbaar iets te verbergen...
Reputatie 5
Onzinnig argument en erg naief.
tsja...Google en aanverwanten hebben geen bevoegdheid,want ik heb ze geen toestemming gegeven en ze hebben geen boa.
Wel heb ik last van zwartrijders,want als dezen niet meereizen heb ik meer kans op een zitplaats en hoeven deze teams ook niet in aktie te komen.
En wie betaald deze teams ook alweer?
Reputatie 4
De softe aanpak van NS blijkt voor geen meter te werken, de harde aanpak van de RET wel.
Duitsland is zelfde met honden en daar heeft bahnsicherheit zelfs baretten om extra militaristisch te ogen
Dat moet je niet willen.
De notoire zwartrijders zullen ook meer geweld gaan gebruiken in zulke situaties.
De notoire zwartrijders zullen ook meer geweld gaan gebruiken in zulke situaties.
@volvo8700, Bij RET bestaat er in de metro geen vergeten in te checken of ''ik wist niet dat het niet mocht''. Bij NS kom je met een goed verhaal best ver en kun je zelfs een boete ontwijken.
Nou misschien niet bij gerichte controles, maar bij normale controles in de tram heb ik dat vaak genoeg meegemaakt.
Ik moest bv naar het ziekenhuis met de tram, zat er een zwerver/junk achtig type in de tram (zonder geldig kaartje) , die moest maar 2 haltes mee (naar eigen zeggen) en dat mocht gewoon van de RET controleur.
Ik moest bv naar het ziekenhuis met de tram, zat er een zwerver/junk achtig type in de tram (zonder geldig kaartje) , die moest maar 2 haltes mee (naar eigen zeggen) en dat mocht gewoon van de RET controleur.
Dat is ook niet zo gek: de conducteur kan niks met dat soort types. Je kan ze geen boete geven en ze de tram uit zetten kost veel te veel moeite. Reken maar dat een willekeurig persoon er niet zo gemakkelijk van af komt.
in mijn ervaring, kan de politie tegen weinig dingen op, word al helemaal leuk als je ze op hun fouten gaat weizen, poef, weg professionaliteit!
Maar je trekt wel aan het korste eind, en daar schiet je heel weinig mee op. Daarmee stel ik niet dat iedere handhaver cq. politieagent kan doen wat hij wil, maar etteren om te etteren maakt het ook niet beter.
In mijn ogen hoort 'Goedemiddag, uw vervoersbewijs alstublieft' bij binnenkomst van de coupe of wanneer je naast de reiziger staat gewoon bij de taken van controlepersoneel. Groet men enkel, dan groet ik terug en ga rustig verder met mijn bezigheden. Flauwe opmerkingen lokken alleen maar een reactie uit, en dan zijn we ook weer collectief boos op het forum.
In mijn ogen hoort 'Goedemiddag, uw vervoersbewijs alstublieft' bij binnenkomst van de coupe of wanneer je naast de reiziger staat gewoon bij de taken van controlepersoneel. Groet men enkel, dan groet ik terug en ga rustig verder met mijn bezigheden. Flauwe opmerkingen lokken alleen maar een reactie uit, en dan zijn we ook weer collectief boos op het forum.
Bladzijde 4 / 7
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.