Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie



Toon eerste bericht

166 reacties

Reputatie 4
Het is dus niet zo vreemd dat ik alleen als het echt niet anders kan gebruik maak van OV. Er staan te veel misschien's (kunnen) in al de regeltjes. Ik heb daar heel slechte ervaringen mee. Het is nog erger dan de gated communities in sommige landen
Groot gelijk Philned want voor NS zijn regeltjes belangrijker dan klanten, zo blijkt keer op keer. Personeelsleden als Slidestops kennen alle regeltjes uit hun hoofd maar kennen het woord "klant" niet, ze noemen het liever "reiziger".
Reputatie 4
Gastvrijheid en klantvriendelijkheid is over het algemeen geen kernwaarden in Nederland, tenzij er wat aan valt te verdienen.
Het openbaar vervoer wordt door de poortjes en het afschaffen van contant geld in de bus steeds meer een eigen gated community.
Dat een bedrijf particuliere beveiligers in dienst kan hebben is tot daar aan toe. Die hebben dezelfde rechten als iedereen. Om een, laat ik het maar "een prive politie macht" noemen te mogen hebben om te controleren of iedereen zich wel aan de bedrijfsregels houd gaat mij te ver. Voor mij gaat dat ook te ver, net zoals de voormalige spoorwegpolitie overigens (viel onder de NS directie). Ik ben het met u eens dat NS meer op representatieve uitstraling moet inzetten, ipv tatoeages en ander uiterlijk vertoon. Neutraliteit zou centraal moeten staan boven diversiteit, ook hierin is NS doorgeslagen.
Reputatie 7
Badge
Het is dus niet zo vreemd dat ik alleen als het echt niet anders kan gebruik maak van OV. Er staan te veel misschien's (kunnen) in al de regeltjes. Ik heb daar heel slechte ervaringen mee. Het is nog erger dan de gated communities in sommige landen

Wablief?
Reputatie 4
Het is dus niet zo vreemd dat ik alleen als het echt niet anders kan gebruik maak van OV. Er staan te veel misschien's (kunnen) in al de regeltjes. Ik heb daar heel slechte ervaringen mee. Het is nog erger dan de gated communities in sommige landen

Wablief?

Niet iedereen is een 14/15 jarige reiziger die voor de lol met de trein reist 😉
Ik vind het zoiezo al heel vreemd om te lezen dat er schijnbaar mensen zijn die de aanwezigheid van de VSers al te veel vinden.

Het ligt eraan hoe je die aanwezigheid interpreteert. Mijn interpretatie is: dit soort mensen zijn duur en worden alleen ingezet als het blijkbaar nodig is. Aangezien ik niet het vertrouwen heb dat zij mij kunnen beschermen als er echt iets gebeurt, wat ik bij de politie in Nederland overigens nog wel heb, is het zaak dat ik zo snel mogelijk hier weg kom. In een trein is dat wat lastig, maar echt prettig zit ik dan meestal niet meer.
Dus ja, bij mij verhoogt het juist het gevoel van ONveiligheid.
@hb-ngn en wat voor een veiligheidsdienst zou u dan voor u zien? Misschien leuk om eens de (spoor) veiligheidsdiensten in Duitsland/Zweden/Frankrijk eens op te zoeken.
Reputatie 7
Badge

Niet iedereen is een 14/15 jarige reiziger die voor de lol met de trein reist ;)


Excusez moi?
Ik ben helemaal geen 15 hoor. En wie zegt trouwens dat ik voor mijn lol met de trein reis?

Ik reis namelijk met de trein voor zakelijke doelen....ik ben eigenlijk een soort zakenman.
@kenzvr,
Denk dat de gemiddelde boa het prima doet, al heb ik zelf wel wat vragen. En hoe het in andere landen geregeld is, maakt mij persoonlijk niet uit.
@hb-ngn en wat voor een veiligheidsdienst zou u dan voor u zien? Misschien leuk om eens de (spoor) veiligheidsdiensten in Duitsland/Zweden/Frankrijk eens op te zoeken.
Als er niets aan de hand is, hoef ik helemaal geen veiligheidsdienst te zien. Als er wel iets aan de hand is of er sprake is van een serieus dreigende situatie, heb ik alleen maar vertrouwen in de politie.
Wat mij betreft wordt het hele BOA-concept zo snel mogelijk bij het groot vuil gezet, zeker daar waar ook sprake is van geweldbevoegdheid.
Reputatie 7
Badge

Als er niets aan de hand is, hoef ik helemaal geen veiligheidsdienst te zien. Als er wel iets aan de hand is of er sprake is van een serieus dreigende situatie, heb ik alleen maar vertrouwen in de politie.
Wat mij betreft wordt het hele BOA-concept zo snel mogelijk bij het groot vuil gezet, zeker daar waar ook sprake is van geweldbevoegdheid.


Ammehoela!
Ik vind het trouwens echt raar wat je nu allemaal weer zegt. Waarom moet de spoorwegpolitie volgens jou zo snel mogelijk bij het grof buil gezet worden dan? Leg mij dat alsjeblieft eens uit.

Persoonlijk vind ik dat je blij mag zijn dat ze daar rondlopen voor onze veiligheid.
@Trein-NS,
Er is een verschil tussen een NS/OV boa en een politieagent.
Doe me een lol en lees de volgende keer wat een ander schrijft voor je er op reageert.
Ik heb het niet over de spoorwegpolitie, ik heb het over het BOA-concept. Ja, daar hoort ook het spoorgerelateerde deel bij. Opsporings- en geweldbevoegdheid hoort wat mij betreft voorbehouden te zijn aan politiediensten en, onder strikte voorwaarden en in beperkte mate, aan bepaalde andere overheidsfunctionarissen. Maar die bevoegdheid zou wat mij betreft nooit bij medewerkers van een particulier bedrijf zoals NS mogen liggen.

En nee, ik ben niet blij dat ze daar rondlopen, want ik heb geen enkele illusie dat ze onze veiligheid vergroten.
Voor de duidelijkheid, dit was een reactie op Trein-NS.

Doe me een lol en lees de volgende keer wat een ander schrijft voor je er op reageert.
Ik heb het niet over de spoorwegpolitie, ik heb het over het BOA-concept. Ja, daar hoort ook het spoorgerelateerde deel bij. Opsporings- en geweldbevoegdheid hoort wat mij betreft voorbehouden te zijn aan politiediensten en, onder strikte voorwaarden en in beperkte mate, aan bepaalde andere overheidsfunctionarissen. Maar die bevoegdheid zou wat mij betreft nooit bij medewerkers van een particulier bedrijf zoals NS mogen liggen.

En nee, ik ben niet blij dat ze daar rondlopen, want ik heb geen enkele illusie dat ze onze veiligheid vergroten.
Reputatie 7
Badge
@Trein-NS,
Er is een verschil tussen een NS/OV boa en een politieagent.


Joh. BOA, Spoorwegpolitie, tis allemaal hetzelfde.

Joh. BOA, Spoorwegpolitie, tis allemaal hetzelfde.


Dat is het juist niet, dus ga je daar eerst eens in verdiepen.
Reputatie 7
Badge


En nee, ik ben niet blij dat ze daar rondlopen, want ik heb geen enkele illusie dat ze onze veiligheid vergroten.


Maar dat doen ze dus wel. Het is niet voor niks dat ze er rondlopen. Tegenwoordig zijn er zo veel vandalen om en rond het station te vinden, om nog maar niet te spreken van in de trein. Ik ben zelf pas gelden nog lastig gevallen door een halve zool.

De BOA´s lopen daar niet niks voor niks hoor.

Reageer