Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie | NS Community

Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie


Steeds vaker worden controles van vervoersbewijzen uitgevoerd door de spoorwegpolitie. Dus mannen in knalgele pakken met wapens, handboeien etc. Meestal lijkt er niks aan de hand te zijn in de trein, geen lastige reizigers ofzo, het is op tijdstippen dat er doorgaans niks gebeurt, dus niet 's nachts of in het weekend, maar op tijden dat mensen naar hun werk reizen, en er is meestal gewoon een conducteur aan boord, die nl. de stations door de intercom omroept. Het is als gewone reiziger nogal intimiderend om zo naar je vervoersbewijs te worden gevraagd en het schept een soort crisissfeer. Aan ze vragen waarom de conducteur de vervoersbewijzen niet controleert, waarbij je netjes aangeeft dat je het op deze manier niet zo prettig vindt helpt niet veel want je krijgt nauwelijks meer dan een nietszeggend antwoord, als je al een antwoord krijgt. Vandaar dat ik het maar eens hier vraag. Het lijkt mij dat de NS terughoudens zou moeten zijn met deze manier van vervoersbewijzen controleren...

166 reacties

Reputatie 5
Dat is hetzelfde als zeggen dat je je privacy moet opgeven, omdat je toch niets te verbergen heb.

Onzinnig argument en erg naief.

tsja...Google en aanverwanten hebben geen bevoegdheid,want ik heb ze geen toestemming gegeven en ze hebben geen boa.
Wel heb ik last van zwartrijders,want als dezen niet meereizen heb ik meer kans op een zitplaats en hoeven deze teams ook niet in aktie te komen.
En wie betaald deze teams ook alweer?
Reputatie 6
Badge
Volledig eens net van Gelder. Wat een onnozele stelling, Satneef.
Reputatie 4
Simpele stelling: Als je tegen deze controles bent heb je blijkbaar iets te verbergen... ik ben er op tegen omdat ik me als een crimineel behandeld voel. Als ik Dumpertfan zo lees hebben minderheden hier nog meer last van. Verder is dit een beetje een onzin stelling.
De softe aanpak van NS blijkt voor geen meter te werken, de harde aanpak van de RET wel.
Reputatie 4
Wat is het verschil dan met de RET? De echt harde aanpak hebben ze in Frankrijk maar of je dat moet willen in Nederland is de vraag

Reputatie 2
Duitsland is zelfde met honden en daar heeft bahnsicherheit zelfs baretten om extra militaristisch te ogen
Dat moet je niet willen.

De notoire zwartrijders zullen ook meer geweld gaan gebruiken in zulke situaties.
Reputatie 6
Badge
@volvo8700, Bij RET bestaat er in de metro geen vergeten in te checken of ''ik wist niet dat het niet mocht''. Bij NS kom je met een goed verhaal best ver en kun je zelfs een boete ontwijken.
Nou misschien niet bij gerichte controles, maar bij normale controles in de tram heb ik dat vaak genoeg meegemaakt.

Ik moest bv naar het ziekenhuis met de tram, zat er een zwerver/junk achtig type in de tram (zonder geldig kaartje) , die moest maar 2 haltes mee (naar eigen zeggen) en dat mocht gewoon van de RET controleur.
Reputatie 6
Badge
Dat is ook niet zo gek: de conducteur kan niks met dat soort types. Je kan ze geen boete geven en ze de tram uit zetten kost veel te veel moeite. Reken maar dat een willekeurig persoon er niet zo gemakkelijk van af komt.
Mijn vervoersbewijs krijgen ze niet eens als ze me niet netjes groeten. Als ze boos lijken, maak ik ze nóg bozer door simpelweg te vragen ''is er iets? Of vind je het uitzicht zo mooi?''. Geen politie-man kan daar tegen op 🆒

in mijn ervaring, kan de politie tegen weinig dingen op, word al helemaal leuk als je ze op hun fouten gaat weizen, poef, weg professionaliteit!
Maar je trekt wel aan het korste eind, en daar schiet je heel weinig mee op. Daarmee stel ik niet dat iedere handhaver cq. politieagent kan doen wat hij wil, maar etteren om te etteren maakt het ook niet beter.

In mijn ogen hoort 'Goedemiddag, uw vervoersbewijs alstublieft' bij binnenkomst van de coupe of wanneer je naast de reiziger staat gewoon bij de taken van controlepersoneel. Groet men enkel, dan groet ik terug en ga rustig verder met mijn bezigheden. Flauwe opmerkingen lokken alleen maar een reactie uit, en dan zijn we ook weer collectief boos op het forum.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je je privacy moet opgeven, omdat je toch niets te verbergen heb.

Onzinnig argument en erg naief.


ik ben het volledig met je eens, het moet een keer ophouden met inleveren van rechten, voor een stukje schijnveiligheid, zeker als de heren van justitie niet eens de moeite kunnen nemen om rustig, netjes en sociaal te blijven.
Reputatie 2
Ik begrijp het toch niet helemaal. Ik ben blij met deze extra controles. Het is al vaker aangehaald een HC doet zijn best, maar een zwartrijder kan makkelijk wegkomen, er worden hier genoeg voorbeelden gegeven van zwartrijders. Zonder controles komen er meer zwartrijders en moeten de betalende klanten een hogere prijs betalen en dat wil niemand. Nog maar te zwijgen over de negatieve invloeden die vaak gepaard met zwartrijders..
Reputatie 7
Badge
Ik snap de 'ophef' ook niet zo. Wat mij betreft mogen er juist meer controle-acties komen, ook door S&V-teams.
Reputatie 6
Badge
Van mij mogen er ook meer komen, maar ik wil dat ze zich sociaal gedragen naar de reiziger. Een goeie morgen is gewoon een must en absoluut niet teveel gevraagd, en straalt veel meer vriendelijkheid en openheid uit naar de klant dan jullie allemaal hier bij elkaar kunnen voorstellen.

En juist die 2 eigenschappen zijn uiteindelijk belangrijk voor het veiligheidsgevoel. En niet puur de aanwezigheid van die mensen.
Reputatie 7
Badge
De keren dat ik hen onlangs trof, waren het vriendelijke mensen. Een 'groet' kan er ook zeker vanaf, dat ben ik met je eens. Maar als ik hier dan reacties voorbij zie komen over opleidingsniveau of het tegenwerken van mensen die hun baan of ambt uitoefenen voor een ieders veiligheid, dan wel vanuit de overheid, dan wel vanuit NS, dan begrijp ik het niet meer.

Als 'de ander' moeite heeft met groeten, dan zou ik vooral zelf heel hartelijk groeten! 🙂
V&S hoort natuurlijk ook normaal met iedereen om te gaan. Soms willen ze echter snel snel erdoorheen om tussen twee stations iedereen gecontroleerd te hebben, zodat niemand de dans ontspringt. Is dat een excuus om bot te doen? Nee, maar het verklaart misschien wel een beetje het waarom.

Verder zul je V&S nooit een controle zien doen in de trein zonder toestemming van een HC. Net zoals Loes knip ik sowieso ook altijd zelf mee. Voor mij zijn ze heel erg welkom, omdat er bepaalde plekken zijn waar je weet dat mensen zwart reizen, maar je daar dan door bepaalde redenen niet kan komen op dat moment. V&S kan ook afstappen, dus die reiziger die niet meewerkt en niets bij heeft blabla, wordt ook een keer goed doorgelicht.
Reputatie 6
Badge
@Slidestops,

Rotterdam Noord - Rotterdam Centraal/Alexander in de avonduren.
Den Haag HS/Delft Zuid - Den Haag Centraal/Laan v NOI/Delft in de avonduren.

Zet daar V&S in als je wilt dat mensen beboet worden. Vaak genoeg zwartrijders gezien daar.
Reputatie 4
De keren dat ik hen onlangs trof, waren het vriendelijke mensen. Een 'groet' kan er ook zeker vanaf, dat ben ik met je eens.
Dan ben je een rotte appels nog niet tegengekomen en behoor je waarschijnlijk niet tot een minderheid in Nedeland.
Maar als ik hier dan reacties voorbij zie komen over opleidingsniveau of het tegenwerken van mensen die hun baan of ambt uitoefenen voor een ieders veiligheid, dan wel vanuit de overheid, dan wel vanuit NS, dan begrijp ik het niet meer.

Op het moment dat je iemand macht geeft hoort daar als overheid een stuk verantwoordelijkheid bij, waaronder fatsoenlijke scholing waaronder ook over sociale media gebruik (bijv. verdachten op social media uitmaken voor lowlifers etc) en elementaire omgangsvormen. Deels heeft NS zelf bijgedragen aan dit probleem door autoritairdere uniformen met oa onzinnige steekvesten aan te schaffen.Dat is hetzelfde als zeggen dat je je privacy moet opgeven, omdat je toch niets te verbergen heb.

Onzinnig argument en erg naief.


ik ben het volledig met je eens, het moet een keer ophouden met inleveren van rechten, voor een stukje schijnveiligheid, zeker als de heren van justitie niet eens de moeite kunnen nemen om rustig, netjes en sociaal te blijven.

De heren van justitie werken alleen in gevangenissen of bij het OM. Wel is het zo dat in Nederland overtredingen door wetshandhavers zeer weinig worden vervolgd en bestraft.
Deels heeft NS zelf bijgedragen aan dit probleem door autoritairdere uniformen met oa onzinnige steekvesten aan te schaffen.
Nog even en je gaat beweren dat de criminaliteit in Nederland de schuld is van de politie omdat die een uniform draagt en daardoor criminelen uitdaagt.
De keren dat ik hen onlangs trof, waren het vriendelijke mensen. Een 'groet' kan er ook zeker vanaf, dat ben ik met je eens.
Dan ben je een rotte appels nog niet tegengekomen en behoor je waarschijnlijk niet tot een minderheid in Nedeland.
Maar als ik hier dan reacties voorbij zie komen over opleidingsniveau of het tegenwerken van mensen die hun baan of ambt uitoefenen voor een ieders veiligheid, dan wel vanuit de overheid, dan wel vanuit NS, dan begrijp ik het niet meer.

Op het moment dat je iemand macht geeft hoort daar als overheid een stuk verantwoordelijkheid bij, waaronder fatsoenlijke scholing waaronder ook over sociale media gebruik (bijv. verdachten op social media uitmaken voor lowlifers etc) en elementaire omgangsvormen. Deels heeft NS zelf bijgedragen aan dit probleem door autoritairdere uniformen met oa onzinnige steekvesten aan te schaffen.Dat is hetzelfde als zeggen dat je je privacy moet opgeven, omdat je toch niets te verbergen heb.

Onzinnig argument en erg naief.


ik ben het volledig met je eens, het moet een keer ophouden met inleveren van rechten, voor een stukje schijnveiligheid, zeker als de heren van justitie niet eens de moeite kunnen nemen om rustig, netjes en sociaal te blijven.

De heren van justitie werken alleen in gevangenissen of bij het OM. Wel is het zo dat in Nederland overtredingen door wetshandhavers zeer weinig worden vervolgd en bestraft.


politie/ justitie/ boa's, 1 pot nat.

Ik ben het wel met je eens, dat mensen met autoriteit, ook een cursus sociaal omgaan met mensen mogen krijgen, echter, ook de politie kan hier veel in winnen, deze mensen gedragen zich niet sociaal.

Die uniformen met steekwerende festen, ja, ik vind het overkill, ook de houding van deze mensen is niet bepaald publieksvriendelijk.
Deels heeft NS zelf bijgedragen aan dit probleem door autoritairdere uniformen met oa onzinnige steekvesten aan te schaffen.
Nog even en je gaat beweren dat de criminaliteit in Nederland de schuld is van de politie omdat die een uniform draagt en daardoor criminelen uitdaagt.


We kunnen geen van beide ontkennen, dat de politie in nederland wel degelijk een aandeel heeft in de bestaande criminaliteit.
Reputatie 6
Badge
Je zou de overheid zelf als 1 grote maffia kunnen omschrijven vanwege de vele overeenkomsten, maar dat gaat wel héél erg off-topic.
Deels heeft NS zelf bijgedragen aan dit probleem door autoritairdere uniformen met oa onzinnige steekvesten aan te schaffen.

Het ontwerp/uitrusting van het uniform kwam niet van de NS, maar van de FNV:
http://www.fnvspooramsterdam.nl/news/nieuwe-uniformen-veiligheid-en-service-personeel/

Reageer