beantwoord

Waarom doet de WiFi in de trein het niet meer? (vanaf 18 september)

• 22 september 2014
  • 21 reacties
  • 1956 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Sinds donderdag middag (18 sept '14) lukt het me niet meer om Wifi in de trein te gebruiken. (donderdagochtend nog wel!!)
De mededeling: verbonden met internet komt nog wel, maar geen app of site kwam beschikbaar. In het weekend idem. Thuis en op het station (kpn internet) werkt Wifi gewoon.
Ook vandaag (21 sept) tussen Utrecht en Amsterdam (treinstel 8727, vertrek Utrecht 14.55h) en terugweg (treinstel 9596, vertrek Amsterdam 19.22h) hetzelfde. Ter controle heb ik mijn wifi tablet meegenomen: ook nada. En twee medereizigers hadden hetzelfde euvel. (ik heb geen Twitteraccount.....)
icon

Beste antwoord door Inge NS 23 september 2014, 17:00

Welkom op het forum RJC en anderen!

Aan de hand van meldingen van reizigers hebben we onze technische beheerders opdracht gegeven om onderzoek te doen naar het functioneren van de WiFi. Concrete meldingen - met treinstelnummer - kunnen we overigens direct laten controleren om voor dat treinstel uitsluitsel te bieden over de WiFi. Je mag dit soort meldingen altijd doorgeven via één van de social media kanalen.

P.s. Ik heb dit topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

21 reacties

Ik heb ook dit probleem, maar vanaf donderdagochtend en op een ander traject: Zowel op mijn Android tablet als op mijn telefoon met Windows Phone lukt het niet meer om werkend internet te krijgen: ik kan het netwerk zien, heb vol ontvangst, kan op de aanmeldpagina komen, krijg na het accepteren van de voorwaarden de pagina waarop staat dat ik verbonden ben met internet, maar daarna: niks. Het wifi-icoontje rechtsboven verdwijnt en het toetstel geeft steeds de melding dat ik de voorwaarden moet accepteren. Ik heb al eens geprobeerd het netwerk te verwijderen en de geschiedenis/cache van mijn browser te wissen, maar helaas. Verbinden bij KPN op het station lukt prima, net als verbinden bij andere openbare en niet-openbare wifi-netwerken van verschillende providers. Alleen in de trein gaat het niet.

Bij mij gaat het om het traject Haarlem - Amsterdam CS. De tijden/treinstellen heb ik niet genoteerd, maar wat ik nog wel weet:
donderdag 18-9: IC Haarlem-A'dam van (ik geloof) 10.17 (die op Sloterdijk moest wachten ivm spoorlopers); IC Haarlem - A'dam van 19.42
vrijdag19-9: sprinter Haarlem-A'dam van (ik geloof) 9.36; IC A'dam-Haarlem van 16.57.
maandag 22-9: IC A'dam-Haarlem van 9.32; sprinter A'dam-Haarlem van 18.34.

(Ik heb ook geen twitter, en al had ik het wel: ik heb geen internetabo, daarom vind ik wifi in de trein juist fijn!)
Ik heb precies hetzelfde probleem sinds eind vorige week. Ik krijg nog wel de pagina met de voorwaarden te zien, maar als ik op verbinden klik, dan kan er geen internet connectie tot stand gebracht worden. Vanochtend had ik dit bijvoorbeeld op het traject Amsterdam - Zandvoort (vertrek 08:49, treinstel 7507). MAar volgens mij ligt het niet aan een specifiek treinstel, maar is het een algemeen probleem
Ja precies ik heb precies zelfde probleem sinds vorige week. Heeft het altijd gedaan en nu opeens niet meer. Zelfs al zijn alle voorwaarden geaccepteerd niks doet het en hij maakt toch geen verbinding
Welkom op het forum RJC en anderen!

Aan de hand van meldingen van reizigers hebben we onze technische beheerders opdracht gegeven om onderzoek te doen naar het functioneren van de WiFi. Concrete meldingen - met treinstelnummer - kunnen we overigens direct laten controleren om voor dat treinstel uitsluitsel te bieden over de WiFi. Je mag dit soort meldingen altijd doorgeven via één van de social media kanalen.

P.s. Ik heb dit topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bij mij werkt het ook helemaal niet meer sinds vorige week. Traject utrecht-rotterdam op verschillende tijden tussen in ochtend en avond
Reputatie 4
Badge
Mijn ervaring is hetzelfde. Vanaf begin vorige week is het geen probleem om verbinding te maken (de voorwaarden te accepteren), maar vervolgens is er een time-out op iedere website die ik heb geprobeerd te openen. Alleen op zaterdagmiddag was er één trein waar ik wel b.v. ns.nl heb ik kunnen openen.

Door de week reis ik dagelijks tussen Den Haag en Dordrecht, dus in de treinseries 2200/2600 (VIRM) of 1900 (DDZ-6). De trein waar ik wel websites kon openen was tussen Amsterdam Centraal (vertrek 16:58 rit 2654 met VIRM materieel) en Den Haag.

Treinstelnummers heb ik helaas niet.
Ik reis vaak van centrum land naar het noorden. De laatste weken urenlang wel verbinding volgens ns-inlog maar vervolgens geen mail, geen internet. Wel tien conducteurs gevraagd wat er aan de hand is: schouderophalen, weet ik veel, ga ik niet over. Kortom: lastig die passagiers.
Ook ik erger me aan de slecht functionerende of afwezige WiFi. Juist bij de vele vertragingen die er nu weer zijn, is het prettig en nuttig om WiFi ter beschikking te hebben. Kan NS daar niet iets aan doen?
Reputatie 6
Badge
Wel tien conducteurs gevraagd wat er aan de hand is: schouderophalen, weet ik veel, ga ik niet over. Kortom: lastig die passagiers.
Conducteurs zijn geen technische mensen, dus ik begrijp hun reactie. In hun vrije werktijd zouden ze het wel kunnen melden aan de NS. Maar ook via Twitter (@NS_Online) kan je defecte WiFi's melden, zoals al eerder in dit topic werd gezegd.
Nog een concrete melding over Wifi dat niet werkt in de trein. Dit keer in de trein van Haarlem Spaarnwoude naar Amsterdam (vertrek 18:55, treinstel 7524). Het zou fijn zijn als de ns kan laten weten wanneer het weer werkt.
Onze technische beheerders hebben een wijziging doorgevoerd, waardoor de WiFi sinds woensdagavond weer goed zou moeten functioneren. Bedankt allemaal voor het doorgeven van jullie meldingen!
Onze technische beheerders hebben een wijziging doorgevoerd, waardoor de WiFi sinds woensdagavond weer goed zou moeten functioneren. Bedankt allemaal voor het doorgeven van jullie meldingen!

Nou dat is niet gelukt. Had vrijdag geen verbinding s ochtends in de trein tussen Rotterdam en Amsterdam, en s avonds ook niet terug van Amsterdam naar Rotterdam, vertrek om 00.35
Eigenlijk is mijn ervaring van de afgelopen maand belabberd: ik heb geloof ik 1 keer kunnen weken in de trein. Haal die wifi stickers er maar af
Wifi: donderdag, 25 september in de trein van Roosendaal naar Rotterdam: na veel proberen een minuutje contact. Daarna van Rotterdam naar Utrecht: weer nada.
Vrijdag van Utrecht naar Amsterdam (plm. 14.55) geen contact. Terugreis: Amsterdam-Utrecht (plm 22.25) ongeveer een halve minuut internet. Echter NOS Teletext in het geheel niet.
Het blijft treurig.......
Ook op mijn traject treurig gesteld, Zwolle-Utrecht, 06.48 uur, 3 dagen géén internet. Zowel op tablet als smartphone. Kom op de pagina om de voorwaarden te accepteren, maar daarna steeds de volgende pagina dat internet vandaag "helaas" niet mogelijk is. Kan de boel vervolgens weer sluiten......geen verbinding. Wat dat betreft past het wel goed bij elkaar......
Ik doe al weken melding van kapotte wifi in treinstel 7510 waar ik regelmatig 's ochtends in zit vanuit Zwolle. Helaas verandert er maar niets. Ook vanochtend weer niet. Verbinding lijkt goed maar na het voorwaardenscherm krijg ik de melding dat er momenteel geen internet is. Troubleshooter geeft aan dat modem opnieuw opgestart moet worden. Twitter me echter gek hierover zonder resultaat. Voorlopig niet meer in de 8.21 vanuit Zwolle richting Utrecht.
Afgelopen zondag (5/10) en maandag (6/10) tijdens vier ritten (Utrecht-Den Bosch vv en Utrecht-Amsterdam vv) eenmaal geen, twee maar even.. en eenmaal goede wifi....
Ik dacht eerst dat er op mijn nieuwe telefoon een vinkje verkeerd stond, blijkbaar dus niet. Ik heb wel verbinding, maar kan niet inloggen in het netwerk.Nog even wat duidelijker: na het vinkje en het pijltje krijg ik: webpagina niet beschikbaar - kan niet worden geladen vanwege net:: ERR_EMPTY_RESPONSE. Wie het weet mag het zeggen. Ik reis vele uren per dag in de trein naar verschillende bestemmingen. Het ligt dus niet aan het wifi in een bepaald treinstel, volgens mij.
@reinier etc. Ik heb exact hetzelfde probleem. Er is wel verbinding maar er kunnen geen gegevens geladen worden. Er komt een error ipv het inlogscherm van ns.
Dat is vreemd, is dat met een Android of Apple telefoon? Dan ga ik kijken of ik kan achterhalen waar dit probleem vandaan komt en welke mogelijke oplossing er is.
Ik heb Android
Ik heb het even nagevraagd bij onze IT-afdeling. Zij geven aan dat er geen problemen zijn met de WiFi in treinen. Vaak is het de combinatie van de smartphone (software versie van browser etc en instellingen) i.c.m met slechte dekking. Het kan helpen om bij de browser-app de gegevens te wissen (android: apllicatiebeheer -> app -> gegevens wissen).

Reageer