beantwoord

Waarom een ander type treinstel tussen Nijmegen en Roosendaal

• 9 januari 2018
  • 38 reacties
  • 1288 Bekeken

Sinds de nieuwe dienstregeling rijdt er in plaats van een dubbeldeks trein een oude lage trein met veel minder plekken. Gevolg is regelmatig staand reizen over een lange afstand. Wordt er bij de NS niet gepland op capaciteit of nagedacht. In de app staan ook maar 2 poppetjes i.p.v. 3. Zouden er 5 ? moeten zijn. Schade en geldt van abonnement niet waard.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 9 januari 2018, 17:50

Hallo xmanx en welkom op het NS Serviceforum.

Spijtig om te vernemen dat de materieelinzet niet optimaal is tussen Nijmegen en Roosendaal. Hier worden vaker meldingen over doorgegeven. Wij plannen materieelinzet het liefst puur op basis van reizigerstromen, maar helaas komt dat niet altijd zo makkelijk uit. Er moeten keuzes gemaakt worden welke trajecten er op welk moment meer materieelinzet nodig hebben, om iedereen zo goed mogelijk te vervoeren. Wanneer jouw rit te druk is en er als gevolg ook geen zitplaats is, raad ik je aan de druktemelder in de NS Xtra app te gebruiken. Op basis hiervan wordt gekeken naar de mogelijkheden tot uitbreiding e.d. Daarnaast speel ik, naast jouw eventuele melding, ook een signaal door dat dit traject meer materieelinzet behoeft. Bedankt voor het aangeven hiervan.
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De voornaamste reden is dat de 6-wagen dubbeldekstreinen op dit traject te groot waren voor buiten de spits en dat je die dan niet kunt inkorten. Het gevolg was dat veel treinen daardoor buiten de spits erg slecht bezet waren. Inkorten kan met enkeldeksmaterieel wel. Het aantal zitplaatsen is in de spitsuren overigens gemiddeld niet kleiner geworden, per trein kan er wel een verschil zijn.

Een tweede reden is dat het onderhoud van de dubbeldekkers naar een andere werkplaats is overgegaan en de treinen daarom meer worden ingezet op lijnen die daar ook in de buurt komen om het rijden van lege kilometers te voorkomen.

Overigens hebben de dubbeldekkers maar enkele jaren op dit traject gereden, daarvoor reed er ook enkeldeksmaterieel.
Badge
Die 2 poppetjes worden vanzelf wel 3 zodra genoeg mensen een volle trein melden via de druktemelder. Dat is nu natuurlijk niet zo omdat de druktemeldingen van voorgaande jaren (en dat zijn er natuurlijk een stuk meer) ook nog meetellen (anders heb je wel erg weinig data bij start dienstregeling). Volgens mij wordt er met een ongewogen gemiddelde gewerkt.
Reputatie 6
De trein Zwolle - Roosendaal is nu in de avond standaard korter, ik tref na 20 uur bijna altijd een losse ICM3. Op donderdag en vrijdagavond zijn alle stoelen bezet, het 1e klasdeel is vrijwel leeg.
Jammer dat ze de IC-Direct en de IC Eindhoven- Den Haag niet kunnen splitsen. Die enorme treinen rijden 's avonds na de spits behoorlijk leeg door Brabant.
Badge
Nog een paar jaar geduld. In december 2020 stroomt (als het goed is) ICNG in op Amsterdam - Breda, in december 2021 ook op Den Haag - Eindhoven. Aangezien aftrappen/bijplaatsen mogelijk is met ICNG, en zeker omdat Den Haag - Eindhoven een kwartiersdienst moet worden, verwacht ik vanaf dan kortere treinen op die route, dus minder luchtvervoer. Maar er blijft altijd een klein gehalte koffiedik tussen zitten. Je weet immers nooit wat bv. de reizigersaantallen gaan doen.
Beste tamzin
Ik reis inmiddels een half jaar tussen Nijmegen en Breda in de spits. Heen om 7:39 en terug om 16:20 of 16:50. Altijd een zitplek gehad tot de nieuwe dienstregeling. Nu zowel heen als terug kans op staan. Ik snap dan ook niet dat jij stelt dat de capa gelijk is gebleven. Dat kan niet. Enne wachten op 2020 om comfortabel te reizen, lijkt mij ook niet echt een reactie. Conducteurs die je aanspreekt snappen ook helemaal niets van de keuzes en vinden het vervelend voor de reizigers.....en gaan vervolgens in 1e klas zitten. Niemand die maar even bedenkt om om te roepen dat plekken in de te kleine trein ook in 1e klas benut mogen worden.
Reputatie 7
Hallo xmanx en welkom op het NS Serviceforum.

Spijtig om te vernemen dat de materieelinzet niet optimaal is tussen Nijmegen en Roosendaal. Hier worden vaker meldingen over doorgegeven. Wij plannen materieelinzet het liefst puur op basis van reizigerstromen, maar helaas komt dat niet altijd zo makkelijk uit. Er moeten keuzes gemaakt worden welke trajecten er op welk moment meer materieelinzet nodig hebben, om iedereen zo goed mogelijk te vervoeren. Wanneer jouw rit te druk is en er als gevolg ook geen zitplaats is, raad ik je aan de druktemelder in de NS Xtra app te gebruiken. Op basis hiervan wordt gekeken naar de mogelijkheden tot uitbreiding e.d. Daarnaast speel ik, naast jouw eventuele melding, ook een signaal door dat dit traject meer materieelinzet behoeft. Bedankt voor het aangeven hiervan.
Dank voor de reactie. Uiteraard gebruik ik de knop in de app. En dat zal ik blijven doen. Ik heb begrepen dat conducteurs ook al verschillende keer hebben gemeld dat de trein te weinig capa heeft. We wachten af.
Reputatie 1
De treinen die er nu rijden, komen van het traject af Den Haag/Rotterdam - Groningen/Leeuwarden. Daar was meer vraag naar capaciteit nodig dan op het traject Zwolle - Roosendaal, waardoor die materieelseries zijn omgeruild.

(En ohja, hier is staan in de Randstad normaal, het is pas druk als mensen niet meer kunnen in/uitstappen.)
Nou ja, nodig, of die 12-delige DDZ monsters nu echt nodig zijn betwijfel ik, het is immers geen beleid van de NS om op korte stukken (zoals Amersfoort - Utrecht) voor iedereen een zitplaats te bieden. Terwijl je dit op een stuk als Roosendaal - Breda of Zutphen - Arnhem wel zou verwachten.
Reputatie 4
Het traject Roosendaal Zwolle kent door de jaren heen een heel wisselende inzet. Het is zeker niet zo dat het een must is om met dubbeldekkers te rijden. Het aanbod aan reizigers is sterk verschillend en de serie doorkruist zowel stillere als drukkere regio's waarmee het lastig is om over de hele route de juiste lengte te bieden qua trein.
Dubbeldekkers niet nee, maar nu zijn diverse treinen die een jaar terug juist verlengd werden weer ingekort tot de oude maat, of in bepaalde gevallen zelfs kleiner dan voor de verlenging. Dat is het andere uiterste.
Reputatie 6
Als de Beneluxtrein slechts tot Roosendaal rijdt door werkzaamheden is de IC tussen Breda en Roosendaal overvol. Ook met 2 treinstellen is hij dan soms veel te klein. Vorige week meegemaakt.
Badge
Klinkt logisch. Maar meestal leiden ze de Benelux dan toch vanaf Brussel - Roosendaal naar Breda? Omwille van de overstap op IC direct enzo?
Reputatie 7
Badge +3
Nou ja, nodig, of die 12-delige DDZ monsters nu echt nodig zijn betwijfel ik, het is immers geen beleid van de NS om op korte stukken (zoals Amersfoort - Utrecht) voor iedereen een zitplaats te bieden. Terwijl je dit op een stuk als Roosendaal - Breda of Zutphen - Arnhem wel zou verwachten.
Roosendaal-Zwolle is wel een lang traject maar het vervoer bestaat bestaat grotendeels uit kleine stukjes.Een groot deel van het vervoer is studentenvervoer naar de volgende halte, vandaar dat deze treinen in de avond, het weekend en de schoolvakanties vaak zo matig bezet zijn.

Ik kan me herinneren dat daar destijds naar gekeken is bij de tijdelijk splitsing in Arnhem en dat er toen bijv. van de reizigers die in Den Bosch de trein richting Zwolle v.v. namen er nog geen 100 per dag van/naar Deventer of Zwolle gingen (dat is 3 reizigers per trein).
Badge
Vergeet de reizigersgroep die uitstapt in Zutphen niet. Daar zitten ook heel wat reizigers richting Apeldoorn, Oldenzaal en Winterswijk bij. Ik reis wekelijks met de 3600 richting Zwolle en in Zutphen is er aardige leegloop.
Is het echt maar 3 reizigers per trein die uit Den Bosch en verder komen?
Reputatie 7
Badge +3
In Zutphen stappen er ook behoorlijk wat uit maar de vraag is of die niet voor het leeuwendeel in Arnhem en Nijmegen zijn ingestapt. De splitsing van de treinen heeft vanuit Brabant destijds ook nooit tot klachten geleid.
Roosendaal-Zwolle is wel een lang traject maar het vervoer bestaat bestaat grotendeels uit kleine stukjes.
Rotterdam - Groningen is vrijwel even lang en kent ook geen gelijkmatige bezetting, er zijn treinen die nu met 12 bakken rijden terwijl ze slechts tussen Gouda en Utrecht of tussen Utrecht en Amersfoort vol zitten, verderop is de bezettingsgraad rustig slechts 25%.

Maar goed, enkel- of dubbeldeksmaterieel is hier niet het punt, de treinen zijn gewoon te kort gemaakt tussen Roosendaal en Zwolle. Hoeft op zich niet heel veel bij overigens, ik denk dat drie ICM drietjes extra wel voldoende is voor deze serie. Als het goed is moet er gedurende het jaar nog materieel vrijkomen vanuit de FLIRT reservepoule, met wat doorschuiven zou je nog wel aan die drie stellen moeten kunnen komen.
Badge
Wat betreft de onnodig lange IC Rotterdam - Groningen: ik begin me dan eigenlijk wel af te vragen of het niet verstandiger zou zijn om de 2800 (Rotterdam - Utrecht) door te trekken naar Amersfoort als 'voortrein' van de (1)1700. Dan heb je 6 IC's per uur op Utrecht - Amersfoort (weliswaar in 14/4/12-interval, maar toch) dus dan kan je wellicht de drukte op Utrecht - Amersfoort wat verlichten. In Amersfoort keert de 2800 dan op zichzelf of (indien mogelijk) op de 1500. Kost wel 1 à 2 extra omlopen van de 2800 maar dan hoef je ook de omringende treinen op Utrecht - Amersfoort niet meer zo lang te maken. Scheelt weer vertragingsgevoelig aftrappen/bijplaatsen! 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@bemined
Ik weet niet of meer dan 8 bakken overal langs de perrons van Zwolle-Roosendaal passen. In de jaren 60 hebben er treinen van 10 bakken (mat46 met 4+4+2) gereden maar misschien zijn er later ergens perrons ingekort. Het gebruik van halve sporen in Roosendaal zou ook wel eens een probleem voor meer dan 8 bakken kunnen zijn.
Reputatie 7
Badge +3
@Ddietzen
Utrecht-Amersfoort is zo kort dat daar wel een deel van de reizigers in de spits kan staan.
Reputatie 6
@Tamzin
Een groot deel van het vervoer op de IJssellijn is studentenvervoer naar de volgende halte. Klopt. Maar dat geldt voor alle intercity's denk ik wel. In fact, eigenlijk draaien alle lijnen, zeker die buiten de Randstad, voor het merendeel op studenten. Ze zijn allemaal nogal leeg 's avonds.
Reputatie 6
Momenteel 10.57 weer volle IC naar Zwolle vertrokken uit Roosendaal. 1 ICM3. Mensen staan al op de balkons, reizigers Etten-Leur ( ca. 40 personen) er nog bij.
Reputatie 7
Badge +3
Een losse ICM3 overdag lijkt me niet de bedoeling.
Sinds de nieuwe dienstregeling rijdt er in plaats van een dubbeldeks trein een oude lage trein met veel minder plekken. Gevolg is regelmatig staand reizen over een lange afstand. Wordt er bij de NS niet gepland op capaciteit of nagedacht. In de app staan ook maar 2 poppetjes i.p.v. 3. Zouden er 5 ? moeten zijn. Schade en geldt van abonnement niet waard.

Wees blij dat je überhaupt mee kunt. Hier in de randstad geldt:
1, 2 poppetjes: komt niet voor
3 poppetjes: alle zitplaatsen bezet
4 poppetjes: all zit- en staanplaatsen bezet
5 poppetjes: er blijven reizigers achter op het perron
Reputatie 6
Met zulke korte treinen lijkt het al snel druk. De genoemde IC van vanochtend stroomde trouwens in Den Bosch grotendeels leeg. Toen werd het even echt rustig, tot nu in Nijmegen er weer een massa volk inkwam. Tja, lastig een goede lengte op te plannen. Wat ik wel weer gek vindt ( ter vergelijk met de IC Zwolle-Rdaal) is dat sprinter Arnhem - Dordrecht midden op de dag met 2 gekoppelde Flirts rijdt en dan wel heel veel ruimte biedt.

Reageer