beantwoord

Waarom een ander type treinstel tussen Nijmegen en Roosendaal

• 9 januari 2018
  • 38 reacties
  • 1288 Bekeken

Sinds de nieuwe dienstregeling rijdt er in plaats van een dubbeldeks trein een oude lage trein met veel minder plekken. Gevolg is regelmatig staand reizen over een lange afstand. Wordt er bij de NS niet gepland op capaciteit of nagedacht. In de app staan ook maar 2 poppetjes i.p.v. 3. Zouden er 5 ? moeten zijn. Schade en geldt van abonnement niet waard.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 9 januari 2018, 17:50

Hallo xmanx en welkom op het NS Serviceforum.

Spijtig om te vernemen dat de materieelinzet niet optimaal is tussen Nijmegen en Roosendaal. Hier worden vaker meldingen over doorgegeven. Wij plannen materieelinzet het liefst puur op basis van reizigerstromen, maar helaas komt dat niet altijd zo makkelijk uit. Er moeten keuzes gemaakt worden welke trajecten er op welk moment meer materieelinzet nodig hebben, om iedereen zo goed mogelijk te vervoeren. Wanneer jouw rit te druk is en er als gevolg ook geen zitplaats is, raad ik je aan de druktemelder in de NS Xtra app te gebruiken. Op basis hiervan wordt gekeken naar de mogelijkheden tot uitbreiding e.d. Daarnaast speel ik, naast jouw eventuele melding, ook een signaal door dat dit traject meer materieelinzet behoeft. Bedankt voor het aangeven hiervan.
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Die sprinters hebben ruwweg 2 stellen nodig tot 10.30 en na 14.00. Soms loont het dan niet om rangeerkosten te maken voor af-en aankoppelen voor één of twee ritten.
Wat een drama. Weer 4 dagen lang staan in de trein Nijmegen - Roosendaal en terug. Hoe kan het toch dat er in het land treinen half leeg rijden in de spits en deze trein nooit voldoende plek heeft tussen Nijmegen en den Bosch en Breda-den Bosch. Ook geen conducteur die er aan denkt om aan te geven dat anderhalve wagon eerste klas waar geen mens zit voor alle reizigers toegankelijk is. Wissel die in voor voldoende plekken 2e klas.
Reputatie 6
Onderweg naar Den Bosch vanuit Roosendaal (11.27). 1 ICM3. In Roosendaal trein al bomvol studenten, die ook de hele 1e klas bevolken (misschien vrijgegeven?). Nu 20 minuten op balkon staan tot Breda (want daar stroomt de trein altijd half leeg, kan je snel een plek zoeken, maar een behoorlijk deel van de nieuwe instappers mag weer staan). Een schril contrast met de zeer lange IC Eindhoven - Den Haag, die niet te splitsen valt. Deze is in de daluren voor driekwart leeg, zie ik altijd in Breda.
Reputatie 1
Een schril contrast met de zeer lange IC Eindhoven - Den Haag, die niet te splitsen valt. Deze is in de daluren voor driekwart leeg, zie ik altijd in Breda.
Dat de 1100 in de daluren in Breda rustig is, betekend niet dat hij in de spits op het drukkere traject (Gvc -) Gv - Dt - Rtd (- Bd)ook leeg is.
Wel een verhaal wat ik van een conducteur heb begrepen. Lijn EH - DH veel lege plekken in de spits. Ook personeel vindt het vervelend dat trein Nijmegen - Roosendaal CV vaak te vol zit
Reputatie 2
Waarom had niemand bij de NS kunnen aan zien komen dat de huidige inzet gewoon niet kan?

Enkele jaren geleden reed de intercity Zwolle - Roosendaal ook met ICM (weliswaar toen ook met VIRM-ritten er tussendoor). Toen waren de perrons wat korter dan nu (dankzij station Nijmegen-Lent dat toen maar 220 meter was) en was de maximale inzet 7 bakken ICM. Dat leverde enorme problemen in de spits op, zowel op Zutphen-Arnhem als op Nijmegen-Roosendaal, met zelfs regelmatig achterblijvende reizigers in Dieren.
En nu (terwijl het aantal reizigers licht gegroeid is) denkt NS met dezelfde inzet het opeens wel te kunnen? Dat is natuurlijk vragen om problemen!
En nota bene toen wist NS al dat 3 of 4 bakken ICM in het dagdal te weinig was en reden de meesten ritten in het dagdal ook met 7 bakken. Maar nu begrijpen ze dat opeens niet meer?

Ik denk dat NS hier gewoon doorgeslagen is in de bezuinigingen en te weinig serieus heeft nagedacht.

In het dagdal zou minimaal 6 bakken (2x3) moeten rijden en in de spits minimaal 9 (3x3) of 10 bakken (1x4+2x3). Dat past keurig langs de perrons tegenwoordig (10 bakken is 268,3 meter en alle perrons hebben voor zover ik weet minimaal 270 meter nuttige lengte).
Reputatie 7
Badge +3
10 bakken past, tijdens het Dickens festival in Deventer reden er bijv. treinen van 10 bakken.
Jammer dat NS geen bal doet met klachten of druktemeldingen. Trein tussen Nijmegen - Roosendaal blijft tussen Nijmegen en Tilburg te vol. Elke ochtend hetzelfde. Tweede klas staan en de veel te veel plekken 1e klas leeg, doe daar wat mee.Op andere trajecten lege wagons....
Reputatie 7
Badge +3
Dat er in de tweede klas op drukke tijden mensen moeten staan is op zich geen reden om een trein te verlengen. Staan in de spits hoort er nu eenmaal bij zolang onderwijs en bedrijven weigeren hun aanvangstijden te spreiden. Iedereen een zitplaats is onbetaalbaar.
Daar ben ik het niet mee eens. Voor de nieuwe dienstregeling was dat geen probleem. Kwestie van optimaliseren via een goed workforce management
Reputatie 7
Badge +3
Dear kun je het niet mee eens zijn maar er is geen onbeperkte hoeveelheid geld. NS kan geen uitzonderingen gaan maken voor jouw traject. In de oude dienstregeling waren veel intercity's op jouw traject minder goed bezet dan gemiddeld.
Reputatie 7
Je kunt het er niet mee eens zijn - maar in de spits wordt sta-capaciteit ook meegerekend.

Overigens vind ik dat het reuze meevalt met de capaciteit in de spits.
Voorheen in DDZ-6:
1e klasse: 106, 2e klasse: 439, klapzittingen: 62

Nu met ICM 3 + 4 (vaak de kleinste combinatie in de spits):
1e klasse: 91, 2e klasse: 374, klapzittingen: 62

ICM 4+4:
1e klasse: 112, 2e klasse: 422, klapzittingen: 64.

Ook rijdt er in de spits 10 bakken ICM. 3+3+4:
1e klasse: 147, 2e klasse: 585, klapzittingen: 94
Behalve dat er ook enkele treinen met ICM 3+3 rijden in de spits, en er voorheen niet alleen DDZ 6 maar ook DDZ 4+4 ingezet werd. En met het meerekenen van sta-capaciteit zijn wij het inderdaad niet eens, want het gaat hier om intercity's en de NS hanteerde zelf altijd de norm dat staanplaatsen alleen voor sprinters en intercitytrajecten korter dan 15 minuten bedoeld waren. Dus voor een stuk als Arnhem - Nijmegen zijn staanplaatsen aanvaardbaar in de spits, maar voor Nijmegen - Den Bosch en Breda - Roosendaal niet. En daarnaast gaat het niet alleen over de spits, ook in de daluren heb je nu staanplaatsen, terwijl de NS mensen juist verzoekt om in die daluren te reizen.

Reageer