Waarom geen beter faciliteiten in Intercity direct?

  • 29 juni 2014
  • 6 reacties
  • 1245 Bekeken

Reizend in de 1ste klas intercity direct is geen WIFI beschikbaar. Verder is bellen ingewikkeld vanwege de vele tunnels. Waarom zijn deze basisfaciliteiten niet beschikbaar voor 7000Euro/Jaar?:(

6 reacties

Reizend in de 1ste klas intercity direct is geen WIFI beschikbaar. Verder is bellen ingewikkeld vanwege de vele tunnels. Waarom zijn deze basisfaciliteiten niet beschikbaar voor 7000Euro/Jaar?:(


U geeft zelf al aan dat bellen al ingewikkeld is vanwege de vele (lange) tunnels.
Datzelfde probleem speelt dus ook met 3G en derhalve ook met WiFi.
Als u al geen of slechte verbindingen hebt met 2G en 3G hoe moet de WiFi apparatuur in de trein dan wel een goede verbinding kunnen maken?

Overigens wordt bij de RET in Rotterdam momenteel onderzocht of er mogelijkheden zijn om in de metro (ondergronds) WiFi te kunnen aanbieden.
Want ook daar loopt men tegen dezelfde technische problemen op.
Bellen vanuit de metro in een ondergrondse tunnel is vaak nog wel mogelijk (niet altijd), maar data verbindingen vrijwel onmogelijk.

Het probleem is nou eenmaal dat radiosignalen niet diep onder de grond doordringen.
Het is dus een puur radio-technisch probleem.
Waarvoor momenteel naar technische oplossingen wordt gezocht.
Reputatie 4
Badge
Die technische oplossingen zijn er al door tunnel en overdekte gedeelten uit te rusten met lokale zenders. Op het traject tussen Brussel en Parijs zorgt dit ervoor dat Thalys ook zonder satellietverbinding internet aan kan bieden. De vraag is dus waarom dit op andere trajecten met premium treindiensten niet beschikbaar is.
Die technische oplossingen zijn er al door tunnel en overdekte gedeelten uit te rusten met lokale zenders. Op het traject tussen Brussel en Parijs zorgt dit ervoor dat Thalys ook zonder satellietverbinding internet aan kan bieden. De vraag is dus waarom dit op andere trajecten met premium treindiensten niet beschikbaar is.

Uit jouw reactie begrijp ik dat Thalys internet via satellietverbinding aanbiedt; waarschijnlijk tezamen met de beveiligingscommunicatie met de trein.

WiFi zoals dat in Nederland wordt aangeboden in het openbaar vervoer zijn gewoon transmittertjes die verbinding maken met bestaande (kortweg gezegd) GSM masten.
En dat is een heel andere techniek dan satellietverbindingen.
Zouden ze hier in Nederland zo dom zijn dat als in het buitenland techniek probleemloos werkt om dan hier bij NS, GVB, RET opnieuw het wiel te gaan uitvinden?
Het is en blijft een technische kwestie, waarbij je een satelliet niet kunt vergelijken met een eenoudig GSM-mastje.
Reputatie 4
Badge
Die technische oplossingen zijn er al door tunnel en overdekte gedeelten uit te rusten met lokale zenders. Op het traject tussen Brussel en Parijs zorgt dit ervoor dat Thalys ook zonder satellietverbinding internet aan kan bieden. De vraag is dus waarom dit op andere trajecten met premium treindiensten niet beschikbaar is.

Uit jouw reactie begrijp ik dat Thalys internet via satellietverbinding aanbiedt; waarschijnlijk tezamen met de beveiligingscommunicatie met de trein.

WiFi zoals dat in Nederland wordt aangeboden in het openbaar vervoer zijn gewoon transmittertjes die verbinding maken met bestaande (kortweg gezegd) GSM masten.
En dat is een heel andere techniek dan satellietverbindingen.
Zouden ze hier in Nederland zo dom zijn dat als in het buitenland techniek probleemloos werkt om dan hier bij NS, GVB, RET opnieuw het wiel te gaan uitvinden?
Het is en blijft een technische kwestie, waarbij je een satelliet niet kunt vergelijken met een eenoudig GSM-mastje.



De truc van Thalys is juist dat ze daar problemen hebben met de satellietverbinding, die doet het niet in tunnels en stations, waardoor in tunnels zenders zijn geplaatst die op dat moment de verbinding overnemen. In de tunnels waar Intercity Direct doorheen komt zouden die zenders ook geplaatst kunnen worden en buiten de tunnels staan in Nederland al genoeg masten om geen satelliet nodig te hebben.
Dat het niet mogelijk is om WiFi aan te bieden op de HSL met dezelfde techniek als op andere trajecten, zou voor de reiziger niet uit moeten maken. Wat voor de reiziger telt is of de voorziening wel of niet wordt geboden. Er zijn andere technieken waarmee het wel kan, maar die vergen een investering en tot nu toe kiest men ervoor die investering niet te doen.

Aangezien WiFi in andere treinen wordt aangeboden als een 'gratis' dienst (inbegrepen is in de prijs van het vervoerbewijs), worden die kosten ook niet in mindering gebracht als die voorziening niet wordt geleverd.
Er is inderdaad nog geen WiFi beschikbaar in de Intercity Direct in verband met de vele tunnels op de Hogesnelheidslijn. Dit topic heb ik verplaatst naar het subforum 'In de trein'. Dit om de vindbaarheid van je topic te vergroten.

Reageer