waarom geen gordel om in de trein? | NS Community
beantwoord

waarom geen gordel om in de trein?

  • 19 February 2015
  • 12 reacties
  • 4347 Bekeken

Gisteren maakten we een lange reis met de trein. Eef van 4 vroeg zich af waarom ze geen gordel om hoefde in de trein. De hoofdconducteur van de trein Alkmaar-Maastricht van 16.26 uur nam de vraag zeer serieus op en belde een collega. Antwoord: in de bus hoeft het ook niet. Eef nam met dit antwoord geen genoegen en ook dat het 'te duur om gordels te plaatsen' zou zijn vond zij geen argument. Dus vandaar nogmaals via deze weg de vraag van mijn dochter Eef: Waarom hoef ik in de trein geen gordel om?
P.S. Conducteur en mede passagiers: nog bedankt voor het meedenken het werd een onvergetelijke reis!
icon

Beste antwoord door Janou NS 19 February 2015, 16:54

Bekijk origineel

12 reacties

Omdat je ze niet nodig hebt, trein rijdt op rails en kan normaliter niet botsen, dus waarom zou je gordels dragen ?
Gisteren maakten we een lange reis met de trein. Eef van 4 vroeg zich af waarom ze geen gordel om hoefde in de trein. De hoofdconducteur van de trein Alkmaar-Maastricht van 16.26 uur nam de vraag zeer serieus op en belde een collega. Antwoord: in de bus hoeft het ook niet. Eef nam met dit antwoord geen genoegen en ook dat het 'te duur om gordels te plaatsen' zou zijn vond zij geen argument. Dus vandaar nogmaals via deze weg de vraag van mijn dochter Eef: Waarom hoef ik in de trein geen gordel om?
P.S. Conducteur en mede passagiers: nog bedankt voor het meedenken het werd een onvergetelijke reis!


Hoi Eef! Welkom op het NS Forum! Wat een leuke vraag en ook ik heb dit voor jou uitgezocht. De reden dat er geen gordels in de trein zitten is omdat het simpelweg niet nodig is. Verkeersregelaars plannen zo in welke treinen waar rijden hierdoor ontstaan er zelden botsingen met andere treinen. Ik heb je topic verplaats naar "In de trein".
Verkeersregelaars ? Staan die naast de rails en geven die aan welke trein eerst mag ?

Dat is wel heel simplistisch gezet, volgens mij heet dat anders....
Er is onderzocht dat reizigers zwaarder gewond raken als er gordels in treinen zouden zijn. Dat zit zo: De stoelen in treinen zijn zo gemaakt dat ze buigen als iemand er bij een botsing tegenaan valt. Daardoor komt de klap minder hard aan. Gordels zijn alleen veilig als ze stevig vastzitten. Daarvoor zouden de stoelen minder mogen buigen. In de trein moeten vaak reizigers staan en reizigers die zitten doen niet altijd hun gordel om ('treinen botsen toch bijna nooit', of NS repareert de gordels niet als ze stuk gaan.). Die reizigers zouden dan bij een botsing tegen hardere stoelen vallen en dat komt harder aan dan een buigende stoel.

bron: Rapport Onderzoeksraad voor Veiligheid Treinbotsing Amsterdam Westerpark (pdf)
Klopt, bij een botsing zouden mensen dan een groter risico hebben om hun nek te breken omdat ze tegen die harde stoelen botsen met hun hoofd. (als er gordels zouden komen)
Zelfs als zouden gordels een positief effect hebben op de veiligheid van de reizigers zal het niet ingevoerd worden. Hoe ga je in dat geval om met staplaatsen als zittende reizigers een gordel om zouden moeten doen?
Staande reizigers zouden dan geen enkele bescherming genieten en staplaatsen zouden dan niet meer kunnen worden toegelaten.
Dit kan de NS nooit verantwoorden dus zal het ook niet gebeuren.
Beste Eef, in de meeste bussen zijn idd geen gordels. Toen ik in 2009 in Andalusiƫ (Spanje) in een touringcar zat zijn daar wel gordels te vinden, maar niemand die het toen om had. Dat kan levensgevaarlijk zijn. Ik was de enige die het toen wel om had. Ze zeggen als je in de trein zit dat het veiligst is om achteruit te gaan zitten ipv vooruit te gaan zitten. Sommige mensen worden misselijk van. Wanneer je vooruit gaat zitten en iemand trekt bijvoorbeeld aan de noodrem, dan ga je snel voorover en dan botst je eventueel tegen je andere medepassegier aan, maar dan raak je sneller gewond. Mijn vader adviseerde om nooit helemaal vooraan meteen achteraan bij de trein machinist te gaan zitten. Omdat de risico te groot kan zijn dat je sneller gewond kan raken. Zeker wanneer de trein een botsing maakt met een voertuig op een spoorwegovergang. Maar wetenschappelijk en technisch is het nooit bewezen. Ik denk dat je voor alle doemsenarios kan bedenken. Ik heb gelukkig nooit een treinongeluk meegemaakt. Even afkloppen. :8
Reputatie 1
Badge
Op BUSsen die over SNELwegen rijden zijn sinds enkele jaren gordels verplicht-je hoeft ze ook enkel om te gorden als je over de snelweg rijdt. Voor oudere bussen was er een uitzonderingsregel om niet alles meteen te hoeven ombouwen, dat is allemaal EU-bepaald. Deze toerbussen mogen ook sneller rijden als de normale lijnbus mag.
Op BUSsen die over SNELwegen rijden zijn sinds enkele jaren gordels verplicht-je hoeft ze ook enkel om te gorden als je over de snelweg rijdt. Voor oudere bussen was er een uitzonderingsregel om niet alles meteen te hoeven ombouwen, dat is allemaal EU-bepaald. Deze toerbussen mogen ook sneller rijden als de normale lijnbus mag.

alleen t 100 bussen moeten zijn voorzien van gordels kan genoeg Conexxionbussen die over de snelweg rijden Bv lijn 135 van den helder naar hoorn die rijd toch bijna 20 kilometer over de a7 zitten geen gordels in maar deze bus rijd dus niet harder dan 80-85 kilometer per uur. lijn 350 leeuwaarden - alkmaar is echter een t 100 bus en hier is het wel verplicht om je gordel om te hebben ( of iedereen het doet daargelaten)
Gisteren maakten we een lange reis met de trein. Eef van 4 vroeg zich af waarom ze geen gordel om hoefde in de trein. De hoofdconducteur van de trein Alkmaar-Maastricht van 16.26 uur nam de vraag zeer serieus op en belde een collega. Antwoord: in de bus hoeft het ook niet. Eef nam met dit antwoord geen genoegen en ook dat het 'te duur om gordels te plaatsen' zou zijn vond zij geen argument. Dus vandaar nogmaals via deze weg de vraag van mijn dochter Eef: Waarom hoef ik in de trein geen gordel om?
P.S. Conducteur en mede passagiers: nog bedankt voor het meedenken het werd een onvergetelijke reis!


Dragen treinmachisten een veiligsheidsgordel. Ik dacht van niet. Recente dodelijke ongelukken , o.a. in Zuid-Duitsland en in Dalfsen hadden mogelijk beter kunnen aflopen.
@albertdehaan2008

Als bij een botsing de hele cabine verfrommelt of wegslaat, heeft een gordel geen nut meer. In zo'n geval heeft de machinist de beste overlevingskans door te vluchten. Het losmaken van een gordel verspilt dan kostbare tijd.
Ik begrijp de redenering. Maar ik meen dat bij het ongeluk in Dalfsen en in Zuid Duitsland de machinist de "bok" niet heeft kunnen verlaten. Daar had een gordel wellicht wel effect gehad.
mijn schoonvader heeft tot zijn pensioen op Mat 56 gereden als machinist. Dat zag er toch wat veiliger uit.

Reageer