beantwoord

Waarom geen kapstok in de nieuwe virm?

• 25 juli 2020
  • 13 reacties
  • 366 Bekeken

Reputatie 4

Waarom zijn er geen kapstokken in de nieuwe virm zoals treinstel 8645? 

Veel mensen klagen over tassen en jassen op stoelen. Als er een kapstok is wordt dat probleem veel minder.

De grond is geen goede optie aangezien die vaak vies is.

icon

Beste antwoord door Momo 25 juli 2020, 16:30

Aan de hoofdsteunen van de stoel voor je zit een klein haakje waaraan je een jas op kan hangen en op de benendenverdieping zijn jashaakjes in de vorm van een vlinder aan de zijwand bevestigd. Ook kun je daar je jas in het bagagerek leggen.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Aan de hoofdsteunen van de stoel voor je zit een klein haakje waaraan je een jas op kan hangen en op de benendenverdieping zijn jashaakjes in de vorm van een vlinder aan de zijwand bevestigd. Ook kun je daar je jas in het bagagerek leggen.

Badge

Ik heb nog nooit een kapstok gezien in de Virm, wel haakjes om je jas aan te hangen. :grin:

Reputatie 7

Die zitten er toch gewoon in of ben ik gek? Onderin tegen de muur, die vlindertjes inderdaad, en bovenin de nogal onhandige knobbels aan de stoelen. Je krijgt niet zoals in de DD-AR vroeger een halve kapstok aan het plafond (waar je jas vol in het gangpad hing).

Reputatie 4

Oke dan. Waarom zijn er boven eigenlijk bijna alleen maar 2 stoelen en geen tegen over elkaar?

Reputatie 6
Badge +1

Met de introductie van de DDZ zijn er sindsdien in de gemoderniseerde intercitytreinen 'zones' gekomen. Naast de al bestaande stiltecoupé is er ook een 'werken en rust zone' die enkel op de bovenverdieping te vinden is en een 'ontmoeten en gezellig zone' die enkel op de benedenverdieping is en waar ook de loungebank staat.

Een vis-à-vis indeling zorgt er juist voor dat mensen met elkaar kunnen praten en dat is niet helemaal waar die 'werken en rust zone' voor bedoelt is. Enkel bij de klapdeuren staan de stoelen in vis-à-vis opstelling, omdat je anders met je benen tegen een muur aan zit en in het midden zodat er in beide richting gezeten kan worden. 

Op de benedenverdieping vind je bijna alleen maar stoelen in vis-à-vis opstelling. 

Reputatie 4

Voor wat heb je uitzicht nodig tijdens het werken aangezien het boven is?

Badge +3

Oke dan. Waarom zijn er boven eigenlijk bijna alleen maar 2 stoelen en geen tegen over elkaar?

Omdat boven zich de werken en rustzones en stiltezones bevinden. Hier vind je er iets over.

Het interieur is vergelijkbaar met dat van de DDZ met de stoelen beneden in vis-à-vis-opstelling en boven in coachopstelling.

En voor de DDZ wat uitgebreider:

De bovenverdieping is ingericht voor lezende en werkende reizigers en heeft tevens gedeeltelijk stiltecompartimenten. De stoelen staan voornamelijk in coachopstelling. De benedenverdieping richt zich op de overige individuele reizigers en op samenreizende groepen. Er zijn hier meer stoelen in vis-à-vis opstelling en per reizigerscompartiment is er een L-vormige "loungebank" geplaatst.

Het idee om die ‘stille’ zones boven te plaatsen heeft blijkbaar te maken met het geluid van de wielen (en eventueel geluid van mensen die boven lopen e.d.) maar of dat zo slim geweest is?

Want waar willen (gezinnen met) kids het liefst zitten? Juist.. boven voor het uitzicht en dan liefst in een vierzitje!

Reputatie 6
Badge +1

Het is boven stiller dan onder in de trein, je zit namelijk verder van de rails af. Het uitzicht is een leuke toevoeging, maar daar ging het niet om bij het concept.

Iedere zone is te herkennen aan zijn eigen 'licht verwarrende' sticker. 

Reputatie 7

In mijn ervaring is het bovendek in een DDZ relatief onhandig en in een VIRMm ronduit vervelend. De 1e klas bovenin is bij beide een vrij kleine ruimte met slechts een paar rijen stoelen in de coach-opstelling (met fijne voetensteunen en klaptafels), met een nogal slecht zicht door de dikke klapramen, met een relatief laag plafond, en in de VIRMm een grote kans dat je flink door elkaar wordt geschud tijdens het rijden.

Daar staat dan wel tegenover dat de kans klein is dat het er druk is, want blijkbaar zit de grote meerderheid liever beneden. Gek genoeg heeft de DDZ onderin wel een aantal rijen coach-stoelen maar de VIRMm niet. Voor mijn eigen gemak zal ik altijd de voorkeur geven aan zo'n tweezitter, je hebt ook wat meer privacy, tenzij ik met 3 of meer ben.

Reputatie 3

Het is boven stiller dan onder in de trein, je zit namelijk verder van de rails af. Het uitzicht is een leuke toevoeging, maar daar ging het niet om bij het concept.

Iedere zone is te herkennen aan zijn eigen 'licht verwarrende' sticker. 

Ah. Stiltzone. Ik dacht dat het neuspeuteren was.

Badge

Ah. Stiltzone. Ik dacht dat het neuspeuteren was.

Mag ook, mits je het maar in stilte doet.

Reputatie 7
Badge +3

Dat wordt nu wel enigszin bemoeilijkt door het dragen van een mondkapje. Maar die mag toch even af om iets te eten ….. 🤮

Reputatie 4

Dat wordt nu wel enigszin bemoeilijkt door het dragen van een mondkapje. Maar die mag toch even af om iets te eten ….. 🤮

iedereen peutert wel eens in zijn neus.

Reageer