waarom geen toeslag voor stiltecoupe?

• 19 september 2018
  • 8 reacties
  • 278 Bekeken

Ik reis al een tijd bij voorkeur in de stiltecoupe. Echter zijn er altijd wel medereizigers die zich niet aan de regels daar houden. Dit heeft mijns inziens drie oorzaken:
  • onduidelijkheid over het zich bevinden in een stiltecoupe, mensen gaan vaak zomaar ergens zitten
  • onduidelijke aanduiding van stiltecoupe's.
  • overschilligheid over de regels van de reizigers.
Nu is het zo dat je mensen wel kunt aanspreken op het stilte houden, maar het is nog maar zeer de vraag of dat wat uithaalt. Naleven van de stilteregels blijkt in de praktijk maar al te vaak een vrijblijvend gegeven.

Als er echter een toeslag zou komen voor de stiltecoupe, dan zou dat heel goed werken voor degenen die echt in stilte willen reizen. Bijvoorbeeld 2,- op een maandabonnement of 50 cent voor een enkele reis.
Je gaat dan niet meer in een stiltecoupe zitten als je daar een toeslag voor moet betalen. Degenen die dat er wel voor over hebben kunnen dan in stilte reizen. Mensen met de intentie tot gesprekken voeren gaan vanzelf ergens anders zitten als er in de stiltecoupe een toeslag is.
Een soort van 2e klas +, als het ware.
Persoonlijk zou ik bv graag 2,- per maand (weekend vrij) willen betalen voor deze rust als het daarmee echt rustig is.

Daarnaast vind ik dat markering van stiltegebieden veel duidelijker mag, bijvoorbeeld met een grote S op de coupedeuren. Ook de handhaving tijdens bv kaartcontrole laat nogal eens te wensen. Bij kaartcontrole kunnen mensen dan meteen erop worden aangesproken dat ze geen toeslag voor de stiltecoupe hebben, en worden verzocht om elders plaats te nemen.

Losse suggestie, is het een idee om coupe's te voorzien van een knop om de conducteur op te roepen bij incidenten? Ik heb wel eens gehoord van een noodnummer dat zich zou bevinden in de trein dat gebeld kan worden als er wat aan de hand is, maar ik ben dat eigenlijk nooit tegengekomen.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het overlastgevende deel zal zich in de stiltecoupé hier waarschijnlijk niets van aantrekken, vrees ik. Het probleem zit hem in de reizigers die in de stiltecoupe gaan zitten omdat er elders geen zitplaatsen zijn en je maakt het echt mee dat ze vervolgens 'redeneren' van er is geen plaats, dus ik mag hier ook praten. Of een andere asologica.

In de eerste klas werkt de stiltecoupé meestal wel overigens. De 'toeslag' is dan wel fors, rond de 70 procent duurder. Je kunt dan over het algemeen normaal lezen en werken.
Hallo, dank voor uw antwoord. Wanneer er een toeslag voor een bepaald reisgebied in de trein geldt (zoals ook voor de eerste klas het geval is), dan zullen mensen denk ik zich toch wel twee keer bedenken voor ze in een toeslaggebied gaan zitten. Er is dan immers geen sprake meer van vrijblijvend ergens zitten, maar echt kijken waar je mag plaatsnemen,

Heeft u nog een antwoord op mijn vraag over de noodknop of het noodnummer?
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben wat somberder dan u omdat we de praktijk vaak anders is. Wat u stelt is wel logisch, maar het probleem in de trein is dat er een klein gedeelte passagiers gebruik van maakt dat niet erg sociaal is ingesteld en vaak agressief reageert op corrigerende opmerkingen. In een samenleving van sociale en beschaafde mensen werkt uw voorstel. Het probleem zit hem in het gedrag van reizigers die zich nergens wat van aantrekken en doen waar ze zin in hebben. De geringe controle en handhaving werkt helaas in hun voordeel.

Handhaving van uw voorstel is haast onmogelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben eerder voor een kletstoeslag. Je moet bijbetalen als je in een kakelcoupé wilt reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben eerder voor een kletstoeslag. Je moet bijbetalen als je in een kakelcoupé wilt reizen.

😉
Reputatie 7
Badge
Een extra toeslag voor de stiltecoupe vind ik geen goed idee. Word dan nog lekker duur allemaal.
Goed idee, een kakelcoupe !!
Reputatie 7
Badge +4
Er is al een kippenlijn.

Reageer