- onduidelijkheid over het zich bevinden in een stiltecoupe, mensen gaan vaak zomaar ergens zitten
- onduidelijke aanduiding van stiltecoupe's.
- overschilligheid over de regels van de reizigers.
Als er echter een toeslag zou komen voor de stiltecoupe, dan zou dat heel goed werken voor degenen die echt in stilte willen reizen. Bijvoorbeeld 2,- op een maandabonnement of 50 cent voor een enkele reis.
Je gaat dan niet meer in een stiltecoupe zitten als je daar een toeslag voor moet betalen. Degenen die dat er wel voor over hebben kunnen dan in stilte reizen. Mensen met de intentie tot gesprekken voeren gaan vanzelf ergens anders zitten als er in de stiltecoupe een toeslag is.
Een soort van 2e klas +, als het ware.
Persoonlijk zou ik bv graag 2,- per maand (weekend vrij) willen betalen voor deze rust als het daarmee echt rustig is.
Daarnaast vind ik dat markering van stiltegebieden veel duidelijker mag, bijvoorbeeld met een grote S op de coupedeuren. Ook de handhaving tijdens bv kaartcontrole laat nogal eens te wensen. Bij kaartcontrole kunnen mensen dan meteen erop worden aangesproken dat ze geen toeslag voor de stiltecoupe hebben, en worden verzocht om elders plaats te nemen.
Losse suggestie, is het een idee om coupe's te voorzien van een knop om de conducteur op te roepen bij incidenten? Ik heb wel eens gehoord van een noodnummer dat zich zou bevinden in de trein dat gebeld kan worden als er wat aan de hand is, maar ik ben dat eigenlijk nooit tegengekomen.