beantwoord

Waarom geen tussendeuren?

• 1 april 2021
  • 6 reacties
  • 196 Bekeken

Waarom zitten er geen tussendeuren bij het gedeelte van de harmonica (bakovergang) in de nieuwe sprinters? Naast dat die dingen na tientallen jaren vaak gaan piepen (vooral in de virm begon dat na een tijdje erg hoorbaar te worden) laat het soms ook nog wel wat koude temperaturen door.

Nu snap ik dat de ns heeft bedacht dat het helemaal niet nodig is in stoptreinen, en het wellicht zonder die deuren meer toegankelijk is voor gehandicapten, maar waarom was er vroeger dan voor gekozen in de eerste plaats (sgm, plan v etc)?

icon

Beste antwoord door bahnrider 2 april 2021, 09:53

Is al sinds zo ongeveer de 2000 jaarwisseling het geval in vrijwel ALLE short-distance local trains/metro etc die in heel EUR worden gebouwd. Bouwprincipe is een soort lange slang geworden en geen aparte wagons. Hangt verder wel sterk af van de kundigheid van de treintjesbouwer hoe het na 10-20 jaar functioneert. Overigens krijgt vrijwel elk treinstel zo halverwege de gebruiksduur een grote renovaie en dan kunnen zonodig en indien economisch uitkomend dat soort aanpassingen alsnog wel worden gedaan-of niet.

Bekijk origineel

6 reacties

Hallo Raneki en welkom bij de NS Community,

Een interessante vraag waarop ik je helaas een definitief antwoord verschuldigd moet blijven. Ik kan wel aangeven dat hierdoor er veel overzicht in de trein voor zowel personeel als reizigers wordt gecreëerd. Ik heb ook vernomen dat dit ten goede is voor een stabiele liggen van de trein op het spoor. Tevens zijn deze treinstellen gelijkvloers wat het instappen voor minder validen en reizigers met bagage erg makkelijk maakt. Ook scheelt het een heleboel onderdelen die wij vroeger onder de trein konden plaatsen, maar tegenwoordig in het dak plaatsen waar minder ruimte is door geen deuren in deze treinen te plaatsen.

Reputatie 6
Badge

Is al sinds zo ongeveer de 2000 jaarwisseling het geval in vrijwel ALLE short-distance local trains/metro etc die in heel EUR worden gebouwd. Bouwprincipe is een soort lange slang geworden en geen aparte wagons. Hangt verder wel sterk af van de kundigheid van de treintjesbouwer hoe het na 10-20 jaar functioneert. Overigens krijgt vrijwel elk treinstel zo halverwege de gebruiksduur een grote renovaie en dan kunnen zonodig en indien economisch uitkomend dat soort aanpassingen alsnog wel worden gedaan-of niet.

Reputatie 6
Badge

Oh-en nog iets. Die zo enorm geprezen en gewaardeerde VEILIGHeid speelt hierbij ook een grote rol-dan kunnen al die treinreizende slinkse ongure typetjes zich niet verstoppen achter allerlei uitizcht belemmerende deurtjes. Dat ik aan zo´n vanzelfsprekendheid vandaag de dag nou niet meteen dacht……….

Ik vind het persoonlijk maar sfeerloos en een stuk minder knus, naast dat ik al zei de vouwbalgen na tientallen jaren gaan piepen en tochten, ik snap niet wat voor een voordeel dat is (behalve dat t idd toegankelijker is voor gehandicapten).

Ik vond de plan v persoonlijk toch een stuk meer sfeer hebben dan bv de sng

Het zijn niet de vouwbalgen die piepen. Veruit het meeste geluid komt van de loopplaten die over elkaar heen liggen.

Bij de moderne treinen die een open doorgang hebben wordt een hele andere techniek gebruikt, en is er dus geen risico dat deze gaan piepen. Bijvoorbeeld de ICE-hogesnelheidstreinen gebruiken deze techniek al vele tientallen jaren en piepen ook niet (en hebben ook geen deuren bij de bakovergangen).

De vouwbalgen zijn dubbel uitgevoerd en daardoor dus ook (in tegenstelling tot de vouwbalgen van ouder materieel) weersbestendig. Er is dus geen sprake van tocht of een lagere temperatuur door deze vouwbalgen en daarmee zijn tussendeuren ook niet meer noodzakelijk om nog een beetje comfort in de trein te creëeren.

Samengevat is het dus vooral een kwestie van smaak of gewenning welk type je prefereert.

Badge +3

Als het in moderne treinen hetzelfde principe is als in gelede bussen of trams, dan zal er een ronde ‘schijf’ zijn waar de treindelen zich omheen bewegen? Heb er eigenlijk nog niet op gelet :sweat_smile:

Maar die hoor je dus niet. Bij de bussen in Eindhoven (die zijn elektrisch en dus muisstil bijna) hoor je de balgen bij in- en uitvouwen wel iets van 'lucht blazen’, maar dat is niet veel luider dan de halfautomatische pneumatische schuifdeuren in oudere intercity's (die deuren met een vertikale klink die je aan kunt tikken). In een rijdende trein is dat geluid verwaarloosbaar.

Reageer