beantwoord

Waarom Graffiti verwijderen?

• 21 september 2019
  • 20 reacties
  • 941 Bekeken

Laatst vroeg ik me af: Waarom doet de NS zo veel moeite om alle graffiti te verwijderen?
Naast dat het ontzettend veel geld kost, snap ik ook niet waarom het nodig is. Goed, het ziet er niet altijd mooi uit, maar daar zitten de meeste mensen denk ik echt niet mee, zolang ze maar van A naar B kunnen.
In sommige landen zag ik dat ze alleen de ramen graffiti-vrij maken, wat denk ik een stuk makkelijker en goedkoper is!
Waarom doet de NS dit niet?
icon

Beste antwoord door MoDe 21 september 2019, 11:23

Graffiti laten zitten geeft een verloederde aanblik en nodigt uit tot nog meer graffiti.

Ik behoor blijkbaar niet tot wat jij de meeste mensen noemt, want hoewel graffiti soms mooi kan zijn, vind ik het niet op treinen en andermans bezit thuishoren.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Graffiti laten zitten geeft een verloederde aanblik en nodigt uit tot nog meer graffiti.

Ik behoor blijkbaar niet tot wat jij de meeste mensen noemt, want hoewel graffiti soms mooi kan zijn, vind ik het niet op treinen en andermans bezit thuishoren.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn best methodes om van de graffiti af te komen. Maar dat vergt zeer veel inspanning en constante aandacht.

Bij de metro in New York is dat gelukt. Maar niet nadat er een heel plan was gemaakt en werd en wordt uitgevoerd. Uitgangspunt is dat een trein waar graffiti opzit meteen uit de dienst gehaald wordt en dat de graffiti wordt verwijderd. Consequent en iedere dag. De graffiti-vandalen geven het dan op omdat ze het snel zat zijn dat hun vandalisme maar een korte tijd blijft zitten.
Meer informatie (in het Engels) op https://en.wikipedia.org/wiki/Graffiti_in_New_York_City

Een andere maatregel in New York is dat je 21 moet zijn voordat je verfspuitbussen en markeerstiften mag kopen.

Ik ben het met @MoDe eens dat graffiti laten zitten aanzet tot meer verloedering. Wanneer zo'n kliederaar meuk van een andere kliederaar ziet wil hij daar een eigen kliederwerkje bij zetten. Als er geen kliederwerkje zit, zal er minder snel geklad worden.
Reputatie 7
Badge +3
Laatst vroeg ik me af: Waarom doet de NS zo veel moeite om alle graffiti te verwijderen?
Naast dat het ontzettend veel geld kost, snap ik ook niet waarom het nodig is. Goed, het ziet er niet altijd mooi uit, maar daar zitten de meeste mensen denk ik echt niet mee, zolang ze maar van A naar B kunnen.
In sommige landen zag ik dat ze alleen de ramen graffiti-vrij maken, wat denk ik een stuk makkelijker en goedkoper is!

Denken dat je met totale verloedering meer reizigers trekt lijkt me hoogst naïef. In België zien veel treinen er te vies uit om met een tang aan te pakken, lijkt me geen voorbeeld voor NS.
Reputatie 7
Badge +4
Als laffe verfpissertjes deze hobby hebben, dan is dat al zielig, maar het moet niet beloond worden door het ook nog een keer zichtbaar te houden. Deze walgelijke uitingen van puberale mentaliteit resulteren ook nog eens in vernieling van (publiek) eigendom. Kennelijk is men er nog trots op ook, want veelal gaat het gepaard met een tag, die herkenbaar is voor collega-vernielers.

Breng dit soort verloederde afbeeldingen aan op het huis van je ouders, maar dat gebeurt natuurlijk niet, want dan moeten die betalen. Zelf verantwoordelijk zijn voor je handelingen en de consequenties daarvan dragen, hoort niet bij het normbesef kennelijk.

De kosten van de vernieling vergoeden en een paar weken graffiti-opruimen bij Halt, lijkt me de beste oplossing bij deze dure uiting van vandalisme. Nu moeten deze kosten door de reizigers of een ander collectief onvrijwillig worden opgebracht.

'De meeste mensen zitten er echt niet mee', is een gotspe. Het levert bij de meeste mensen ergernis en een machteloos gevoel op.

Denken dat je met totale verloedering meer reizigers trekt lijkt me hoogst naïef. In België zien veel treinen er te vies uit om met een tang aan te pakken, lijkt me geen voorbeeld voor NS.

Zoals ik al zei; Het ziet er misschien niet fraai uit, maar qua kosten lijkt mij dat het echt een hoop scheelt (en die kosten kunnen beter geïnvesteerd worden in bv nieuwe dubbeldekkers etc).
Ik denk dat de NS het meeste verdiend aan studenten, die vaak ook geen auto hebben (Dus hoe verlies je daar klanten mee?). Daarnaast zit iedereen toch altijd op zijn/haar telefoon. Zolang het interieur, toilet en eventueel de ruiten schoon zijn, snap ik niet wat je te klagen hebt. Dat treinspotters het liefst een schone trein willen fotograferen snap ik, maar ik heb het hier over de meeste reizigers die een trein zien als een vervoersmiddel wat hun naar plek B brengt, en niet iets wat ze van de buitenkant moeten bewonderen.
Tevens vind ik de Belgische treinen net zo comfortabel als de Nederlandse, in sommige is zelfs veel meer beenruimte.
Mocht iedereen dan toch zo geobsedeerd zijn op de buitenkant van een trein die je vaak maar een paar seconden ziet, zou folie niet een optie zijn? Volgens mij gebruikt Arriva dat al een tijd, en bij hun werkt het volgens bij prima.
Reputatie 7
Badge +3
Het studentenvervoer kost NS alleen maar geld. NS krijgt €70 per maand per student en daarvoor mogen studenten onbeperkt in de spits reizen. Die €70 is een kwart van wat een gewone reiziger voor hetzelfde abonnement betaalt. Het studentenvervoer wordt de facto zwaar gesubsidieerd door de gewone reiziger.

NS betaalt nu jaarlijks €4 mln om graffiti te verwijderen, maar als je het laat zitten verlies je een veelvoud aan weg blijvende reizigers.

Een sorry, maar bij de NMBS is het materieel één grote vervuilde troep. Zelfs de nog vrije nieuwe Desiro''s zien er niet uit.
Reputatie 7
Badge +3
Het laten zitten van graffiti is een teken dat de overheid en de vervoerders de greep kwijt zijn op het beheer van de openbare ruimte. Zoals @Thom geeft de aanblik van graffiti en ander vandalisme een gevoel van machteloosheid bij de gemiddelde burger.

Het voorbeeld uit New York laat zien dat met gericht beleid het tij wel degelijk gekeerd kan worden.

Laten we graffiti daarom niet mooier maken dan het is. Het is geen kunst. Het is vandalisme in de openbare ruimte. Waarmee ik overigens niet wil ontkennen dat er best kliedervandalen zijn die enig artistiek talent hebben. Maar de uitingen van hun talent zijn wel degelijk een vorm van vandalisme.
Badge +3
Amen! In het Wikipedia artikel staat iets over de Fixing Broken Windows philosophy.

Als er één ruit ingegooid is (en niet gefixt wordt) dan nodigt dat alleen maar uit tot meer ruiten ingooien/vandalisme.

Zie bijv. de hokjes bij bushaltes. Volgende dag weer alles netjes en iedereen blij.

In dat Wikipedia artikel staat ook nog iets over 'fare evasion' en dát zien we nu dus juist in de 1e klas e.d. (om over de stiltecoupé nog maar te zwijgen..) 😅

"Wat kan mij het schelen, wie maakt me wat? Ik ga hier gewoon zitten en word hooguit bij controle naar de 2e klas verwezen".. toch?

Nou ja, bij Flex een correctie dat dan weer wel... 🤣
Badge +3
Off topic maar (zie mijn vorige reactie) wel weer typerend voor de discussie.

Zojuist deze, en NS zegt doodleuk "not sure"... 😥

Tja, als je (minstens) 50% van de regels volgt... er vervolgens (alweer?) mee weg komt en plechtig belooft om het nooit meer te doen? 🤔 Dan kom je meestal wel ergens, dus...
Reputatie 7
Badge +3
Dat van de bus- en tramhokjes is een goed voorbeeld.

Ik kan me de tijd herinneren dat het GVB en de gemeente Amsterdam die hokjes zelf beheerden. Dan kon het weken of maanden duren voordat iets hersteld was. De gemeente heeft op een gegeven moment het beheer van de hokjes ondergebracht bij een particuliere partij die beheer en onderhoud doet op basis van een zeer streng onderhoudscontract en daarnaast de hokjes mag gebruiken voor het maken van reclame. De hokjes worden nu regelmatig schoongemaakt en vandalisme wordt zeer snel gerepareerd. Graffiti wordt ook meteen verwijderd en zo is het probleem bijna volledig opgelost. Het kan dus wel in Nederland.

Overigens is in New York ook zo dat de opstelterreinen van de metro zeer streng bewaakt worden zodat de verfspuitbusvandalen het wel uit hun hoofd laten om daar naartoe te gaan. NS en ProRail zouden ook eens kunnen nadenken over het veel beter bewaken van de opstelterreinen. Voorkomen is immers veel beter dan genezen en het is natuurlijk geen gezicht wanneer er volledig besmeurde treinen rondrijden. We zijn hier niet in België of Italië.
Badge +3
Gisteren nog iemand met een bezem bezig bij de bushalte hier om de hoek.

Je zou denken dit of zo...

Maar er was helemaal niets kapot (gemaakt). Er lagen wat vroege herfstbladeren en peuken of zo dus hij vond dat blijkbaar reden genoeg om even te vegen.

Top service, en voor mijn 'reisbeleving' een hele grote plus dus!

Er is verlichting in aangebracht, een afvalbak geplaatst en een verlicht reclamebord gemonteerd. De reclame-inkomsten moeten de exploitatiekosten compenseren. In sommige gevallen is een bewakingscamera aangebracht. Regelmatige reiniging moet de kans op vernieling verkleinen. Prompte reparatie na beschadiging is onderdeel van de exploitatievergunning.

Dat werkt dus @iMark ... soort van preventief handhaven eigenlijk. Maar dan zonder de opbrengst van boetes helaas.
Reputatie 7
Badge +3
Boetes hebben geen nut voor de partijen van wie de eigendommen beschadigd zijn. Wat wel helpt zijn dikke schadevergoedingen die betaald moeten worden aan de eigenaren. Liefst gekoppeld aan een behoorlijke werkstraf voor herstel en schoonmaak.
Reputatie 3
Laat die boeven hun eigen troep schoonmaken, ik wil een schone en comfortabele trein zonder kilometers graffiti, zeg ik als 'puber'
Badge +3
Laat die boeven hun eigen troep schoonmaken, ik wil een schone en comfortabele trein zonder kilometers graffiti, zeg ik als 'puber'
Je mag blijven hoor, als goede puber 👌
Is het niet een beetje een luxeprobleem? Of zeg ik nu rare dingen als reiziger?
Als ik in een trein zit heb ik echt geen last van graffiti of wat voor een vuil dan ook, wat niet op de ramen zit.
Ik snap dat de uitstraling er niet mooier op wordt vanaf de buitenkant, maar wie is daar ook echt mee bezig? De meeste mensen lezen of de krant, of zitten de hele reis te appen.
Ik vind een schone stoel, toilet en evt ruiten belangrijker dan wel of geen krabbel/tekening op de trein.
Zolang ie maar rijdt vind ik het goed.
Ik zie maar een reden om graffiti te laten staan op de ramen: als zonwering. 😁 Iets waar in NS-treinen in mijn ogen wel nood aan is.

Maar als de zon (of de trein) dan draait, liefst zo snel mogelijk verwijderen. Dan wil ik weer buiten kijken.
Reputatie 7
Badge +3
Is het niet een beetje een luxeprobleem? Of zeg ik nu rare dingen als reiziger?
Ja, je zegt rare dingen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik snap dat de uitstraling er niet mooier op wordt vanaf de buitenkant, maar wie is daar ook echt mee bezig? De meeste mensen lezen of de krant, of zitten de hele reis te appen.
Ik vind een schone stoel, toilet en evt ruiten belangrijker dan wel of geen krabbel/tekening op de trein.
Zolang ie maar rijdt vind ik het goed.

Als je zo redeneert kunnen ze ook wel je huis aan de buitenkant helemaal onderspuiten. Als jij binnen op de bank tv zit te kijken of wat dan ook zie je dat ook niet.

Je hebt gewoon met je poten (en spuitbussen) van andermans spullen af te blijven.
Reputatie 6
Badge
Dit dus:

"Je hebt gewoon met je poten (en spuitbussen) van andermans spullen af te blijven."

Gewoon geen podium creëren voor deze vandalisten. En bovendien zal het veiligheidscijfer flink dalen als de NS niks aan grafitti zou doen. Liever een schone NS-trein dan wat je niet als NS zou herkennen.
Reputatie 7
Badge +3
@Carol Beer
Als de buitenkant er niet uit ziet, verwacht je dat het binnen er ook niet uit ziet.
Dat nodigt dan niet uit om in te stappen.

Reageer