beantwoord

Waarom hebben sommige stations een intercity stop?

  • 13 February 2014
  • 34 reacties
  • 10298 Bekeken


Toon eerste bericht

34 reacties

De NS had vroeger wel zo'n 3-treinensysteem gepland.
Zo betekend VIRM; (Verlengd) InterRegio Materieel.

Zo had je dus:
  • ST, Stoptrein
  • IR, InterRegio
  • IC, InterCity
Om nou zo'n systeem in te gaan voeren alleen omdat een aantal treinen niet aan de vorm voldoen maakt het onduidelijker denk ik. De treinen zijn meer IC dan SPR dus makkelijkst is gewoon om op IC te houden.

Nu hebben we eigenlijk weer zo'n 3-treinensysteem terug met de InterCity Direct.
Dat zou dus tevens betekenen dat er een 4 delig systeem komt. Maakt 't er niet duidelijker op.
In Duitsland kennen ze nog altijd een 3-treinensysteem.

IC(E): InterCity (Express) die alleen stopt in de grote stations (ICE is hogesnelheids-intercity)
RE:RegionalExpress (stoptrein die een of meer stations niet stopt
RB: Stoptrein

Als je het dan met Nederland vergelijkt dan hebben we hier alleen maar RE en RB treinen.

Alleen de IC Amsterdam - Breda kun je zien als echte IC trein.

De 3600 is dus ook een RE want stopt niet op elk station, maar weer wel op kleine haltes zo als bijvoorbeeld Arnhem Zuid, Elst en Lent.

Maar ook de 31100 van Arriva van Tiel naar Arnhem zou onder een RE vallen. Stopt overal behalve Arhem Sud.

Met andere worden. Ze moeten treuinen als bijvoorbeeld de 3600 geen Intercity noemen, maar sneltrein.
IC Zwolle - Roosendaal
Dieren, Arnhem Zuid, Elst, Nijmegen Lent.

Wat betreft tussen Arnhem en Nijmegen is dit volgens mij gedaan om het gat van de sprinters te vullen.
Stadsregio Arnhem Nijmegen wil geloof ik 4 sprinters per uur. Tot dat gerealiseerd is stopt om die reden de intercity daar ook. (Correct me if I'm wrong)
Als het goed is rijden de sprinters 4x per uur met de dienstregeling van 2015 en gaat de IC dan ook in één keer van Arnhem naar Nijmegen.
Reputatie 1
Zeeland is ook een goed voorbeeld.. Op alle tussengelegen stations in Zeeland stop de Intercity (VIRM). Keer op keer is het gewoon vervelend om Zeeland in en uit te moeten. Je bent zeker een kwartier langer aan het reizen vanuit Vlissingen.

Buiten de spits is dit extra vervelend.. Je stopt op stations zoals Arnemuiden, maar voor wie of wat stop je? Hetzelfde voor Rilland, Kapelle en Krabbendijke.

Voorheen had je in Zeeland wel een 'echte' Intercity en een stoptrein. Van mij mag dit per direct weer teruggedraaid worden.
IC Den Haag CS - Venlo
Deurne. Horst-Sevenum is ook hier te begrijpen omdat er geen stoptrein rijdt.

Zoals je al schrijft rijdt er op het traject na Deurne geen stoptrein. Dan is het wel zo handig dat de IC ook in Deurne stopt, anders zou een reiziger van Deurne naar Horst-Sevenum via Helmond moeten reizen.

Dat soort situaties met verplicht omreizen kwamen vroeger trouwens wel vaker voor (bv. tussen Maarn en Veenendaal-De Klomp), maar tegenwoordig gelukkig niet zo veel meer.
IC Den Haag CS - Venlo
Deurne. Horst-Sevenum is ook hier te begrijpen omdat er geen stoptrein rijdt.

Zoals je al schrijft rijdt er op het traject na Deurne geen stoptrein. Dan is het wel zo handig dat de IC ook in Deurne stopt, anders zou een reiziger van Deurne naar Horst-Sevenum via Helmond moeten reizen.

Van Baflo naar Sauwerd moest bijvoorbeeld tot in 2009 via Groningen Noord.

Dat soort situaties met verplicht omreizen kwamen vroeger trouwens wel vaker voor (bv. tussen Maarn en Veenendaal-De Klomp), maar tegenwoordig gelukkig niet zo veel meer.
Reputatie 7
Badge +2
IC Den Haag CS - Venlo
Deurne. Horst-Sevenum is ook hier te begrijpen omdat er geen stoptrein rijdt.

Zoals je al schrijft rijdt er op het traject na Deurne geen stoptrein. Dan is het wel zo handig dat de IC ook in Deurne stopt, anders zou een reiziger van Deurne naar Horst-Sevenum via Helmond moeten reizen.

Dat soort situaties met verplicht omreizen kwamen vroeger trouwens wel vaker voor (bv. tussen Maarn en Veenendaal-De Klomp), maar tegenwoordig gelukkig niet zo veel meer.
Tot paar jaar terug had je de treinsoort 'Sneltrein' die tussen de stoptrein (later sprinter) en intercity in zat. In het buitenland beetje het equivalent aan een interregio. Een van de sneltreinen was bijvoorbeeld Amsterdam - Dordrecht (- Breda). Toen deed de intercity alleen nog Amsterdam - Schiphol - Leiden Centraal - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht (evt verder naar Vlissingen) aan, elk half uur. Daarnaast reed dan die sneltrein die stations als Heemstede-Aerdenhout, Den Haag Laan van NOI en Schiedam Centrum aandeden, de typische voorstadstations eigenlijk. De NS heeft de sneltrein toen afgeschaft en is de IC min of meer op het niveau van de sneltrein gekomen (wat nog wat discussie gaf toen der tijd omdat men voor vanuit Rotterdam moest overstapen om op Schiphol te komen, toen kwam er nog een tijdelijke IC eens per uur die naar Schiphol ging).

Waarom de NS de 3de categorie sneltrein heeft verwijderd weet ik niet. Zelf reis ik dagelijks tussen Leiden Centraal en Schiedam centrum en heb vroeger dus vaak gebruik gemaakt van de sneltrein. Vandaag de dag heb ik nog altijd gemengde gevoelens over het verdwijnen. Zoals de IC's nu rijden heb ik elk kwartier een trein die ik kan nemen, dus dat is een voordeel. Echter als ik elders moet wezen (Schiphol...Rotterdam... Haarlem oid) merk je toch wel de traagheid van de intercity vandaag de dag. Echter heb je daar dan weer de Intercity Direct voor...zij het met toeslag 😉.
Tegenwoordig bestaat er bij de NS alleen maar een 'Sprinter' of een 'Intercity', het systeem kent geen andere namen. Er moet dus tussen deze twee gekozen worden.
Er zijn zo inderdaad IC's die op veel kleine stations stoppen en Sprinters die enkele stations overslaan.

Reageer