beantwoord

waarom heeft ns zoveel defecte treinen?

• 20 augustus 2019
  • 13 reacties
  • 791 Bekeken

Wekelijks ga ik met de trein van tilburg naar schiphol en wekelijks heb ik last van vertraging vaak door een defecte trein,hoe kan dit?ik overweeg om de auto te nemen omdat ik de trein niet meer kam vertrouwen.
icon

Beste antwoord door Rueben NS 20 augustus 2019, 19:36

Zoals anderen hier al aangeven hebben meerdere de defecten meerdere oorzaken. Mijn excuses dan ook voor al het ongemak! Ik kan mij goed voorstellen dat hoe langer het aanhoudt, hoe frustrerender het wordt.

Tevens heb ik je topic even verplaatst en heb ik er een vraag van gemaakt. Dan is het voor anderen ook wat makkelijker te vinden.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er is te laat geïnvesteerd in goede nieuwe treinen, reizigersaantal is toegenomen, fyradebacle etc. etc.
Ik zou zeggen neem lekker de auto en ga file rijden/staan.
Reputatie 7
Badge +3
Denk dat het probleem vooral wordt veroorzaakt door de ICD-perikelen op de HSL.
Mode bedankt voor de tip,filerijden,viel me gewoon op dat op mijn wekelijkse reis naar schiphol er altijd wel Iets mis is sinds een jaar of zo,heel vaak door defecte treinen en ga nu inderdaad afwisselen met auto omdat ik al een paar keer te laat ben gekomen en ik me dat niet meer kan permitteren,oh ja ik trek meestal 2 a 2,5 uur uit voor de rit tilburg schiphol(reis is normaal 1,15 uur)
Zoals anderen hier al aangeven hebben meerdere de defecten meerdere oorzaken. Mijn excuses dan ook voor al het ongemak! Ik kan mij goed voorstellen dat hoe langer het aanhoudt, hoe frustrerender het wordt.

Tevens heb ik je topic even verplaatst en heb ik er een vraag van gemaakt. Dan is het voor anderen ook wat makkelijker te vinden.
Reputatie 3
Zoals anderen hier al aangeven hebben meerdere de defecten meerdere oorzaken.

Dit is natuurlijk een nogal nietszeggend antwoord. Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd, en denk dat het vooral komt door de lage volumes. Daardoor is de ingezette technologie minder beproefd. Ik ken de exacte cijfers niet, maar mijn inschatting o.b.v. treinen waar ik zelf in zat (of had moeten zitten) en die te maken kregen met defecten is dat treinen toch wel een keer per 10.000km door een defect niet verder kunnen rijden. Ik heb namelijk meerdere keren per jaar dat er minder treinstellen dan gepland beschikbaar zijn door een defect, treinstellen niet kunnen koppelen, of treinen niet kunnen vertrekken ivm. een defect. Bij auto's zou dat ondenkbaar zijn, dan zou de hele vluchtstrook volstaan met kapotte auto's. Maar van een type auto worden er dan ook zo een miljoen gemaakt; van treinstellen maar een paar honderd.

Overigens krijg ik ook wel eens de indruk dat de NS bij reizigersmaterieel weinig geneigd is om modellen van de plank te kopen, bijvoorbeeld een grote serie die in Frankrijk of Duitsland een aantal jaren rijdt, bewezen heeft betrouwbaar te zijn, en dan exact hetzelfde model kopen behoudens aanpassing naar het Nederlandse 1.500V systeem. Bij de Fyra was dit natuurlijk tot in het extreme doorgetrokken, maar ook bij andere series zie ik hier eigenlijk niet veel rijden dat ik in het buitenland al heb gezien. Ik zou zo alleen de Stadler FLIRT kunnen noemen.
Reputatie 7
Badge
Ik noem verder "van de toonbank" de SLT (rijdt volop in Duitsland) en de SNG.
Verder staan de treinen gelukkig niet gemiddeld elke 10.000 km defect stil.
Anderzijds rijden veel NS treinen continue en bijna elke dag opnieuw tussen de 15 en 20 uren, vaak 40 jaren achter elkaar.
Om een indruk te krijgen @ZomaarEenReiziger , een gemiddelde SLT heeft nu al zo'n 2 miljoen (!) Km gereden, en moet nog zeker 20 tot 30 jaar mee.
Welke auto doet dat na ?

Verder is de techniek van een trein natuurlijk iets ingewikkelder en vooral uitgebreider dan een auto.

Dat NS veel defecte treinen heeft, gaat dus absoluut niet op.
Ja het is inderdaad heel frustrerend te ontdekken dat een jaar later er nog niets veranderd is op de lijn Hoorn kersenboogerd leiden.

3 weken achter elkaar storing op maandag op geen en terugweg en op dinsdagavond gewoon paar uur er uit. 18.47 reed niet van Purmerend gelukkig 19:19 IC die stopte op purmerend. Het ironische is dat het altijd de nieuwe sprinters zijn die stuk gaan. Of storing hebben. Sorry dat zijn geen kinderziektes meer. Dat zijn pubertijd problemen. Ik vraag me trouwens af. Hoeveel mensen door hebben dat de leus het spoor wordt voor u vernieuwd een eeuwige leus is.
Reputatie 7
Badge +3
Wat defecten wordt genoemd zijn niet altijd wat jij en ik defecten noemen. Soms wordt het een defect genoemd om de werkelijke oorzaak te verbloemen zoals bedieningsfouten van machinisten, problemen met aan- en afkoppelen, etc.
Badge
Op de trajecten in de kop van Noord Holland gaat het volgens de metingen toch vrij goed met de nieuwe sprinter al ligt het percentage daar nog iets achter t.o.v. landelijk gezien over alle treintypes. In het noorden (Zwolle - Groningen/Leeuwarden) van Nederland rijden deze nieuwe sprinters inmiddels ook al enige weken en daar is de uitval en/of problemen met deze treinen gering.

Op het traject welke u noemt rijden natuurlijk ook nog andere type's treinen die wel eens defect raken.
Reputatie 3
Toevallig had ik zojuist weer te maken met een treinstel dat door een defect moest achterblijven (achterste treinstel van de Sprinter van Utrecht CS (v. 18:22) naar Hilversum . Paar mensen bleven achter en de rest kon met het volkomen volgepropte voorste treinstel mee. Alsof je over de Duvel spreekt...

Ik reis zelf zo'n 40.000km per jaar met de trein. Een defect aan een trein waar ik zelf in zit, of waarmee ik had moeten worden vervoerd, komt echt wel vaker dan een paar keer per jaar voor. Dus dan kom je als vanzelf op een erg ongunstige MTBF.
Reputatie 7
Badge +3
Ja het is inderdaad heel frustrerend te ontdekken dat een jaar later er nog niets veranderd is op de lijn Hoorn kersenboogerd leiden.
Een jaar later niets veranderd? De nieuwe sprinters rijden nog niet eens een jaar op het traject Hoorn Kersenboogerd - Leiden.
Reputatie 3
Op de HSL gaan treinen regelmatig kapot of eigenlijk krijgen ze storing. Echt kapot gaan ze niet maar de locomotief krijgt storing en komt daardoor stil te staan.

Je kunt natuurlijk ook met gewone treinen reizen. De reis duurt wat langer maar de kans op storing is veel kleiner.

De auto is een alternatief maar die kan gemakkelijk vertraging oplopen door file die vaak wordt veroorzaakt door defecte (vracht)auto' s.
Reputatie 3
Nu weer vertraging door een defect (deur die niet goed wilde sluiten), Intercity Den Haag Centraal (v. 17:40) naar Utrecht Centraal. Vorige storing was 9 dagen geleden, zoals in dit draadje gepost op 26 augustus. MTBF 1.100km.

Reageer