beantwoord

Waarom horen we zo vaak bij benadering van een station: ' na een korte stop...' Hoe zo korte stop?

• 1 July 2014
  • 8 reacties
  • 574 Bekeken

Waarom korte stop, anders dan gewone stop? Oudjes en onbekende reizigers spoeden zich naar de uitgang, kom ik nog op tijd de trein uit?
Advies: vanaf morgen voor iedere conducteur en machinist verboden deze term te bezigen!!! En ook alle leut: we komen aan bij stationnetje ...... Hou het zakelijk, helder
Egbert
icon

Beste antwoord door Stephan NS 2 July 2014, 09:33

Hoi egbertschuttert,

Welkom op het NS Serviceforum. Goed dat je dit onderwerp aansnijdt, maar bij omroepberichten in de trein blijft interpretatie toch een belangrijk punt. Sommigen beschouwen een korte stop als prettig, aangezien de trein snel verdergaat naar een volgende bestemming. Anderen kunnen het als vervelend interpreteren, maar je kunt er vanuitgaan dat elke reiziger bij een tussenstation voldoende tijd heeft om in en uit te stappen. Voordat de deuren sluiten, kijkt de conducteur ook altijd goed of er geen mensen meer in- of uitstappen.

Wat betreft je tweede punt over "we komen aan bij stationnetje..."; ook hier begrijp ik dat je het zakelijk en helder wilt, en ik denk dat dit ook bijna altijd gebeurt. Als het dan wel iets informeler gaat, zal de boodschap wel altijd duidelijk en relevant blijven. Heldere communicatie staat hoe dan ook voorop. Ik heb je topic tot slot verplaatst naar "In de trein", aangezien het hier gaat om omroepberichten in de trein.

Groet,

Stephan
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 1
U wilt niet weten hoe vaak sommige mensen zo traag zijn met uitstappen. Er is soms bijna niet mogelijk om vervolgens nog in te stappen en de fluitsignaal wordt al afgegeven.
U weet toch al dat u aankomt op een station waar u uit wilt stappen?
Er zijn ook reizigers die over moeten stappen. U wilt niet weten hoe veel tijd het kost om van de ene trein naar de andere trein over te stappen. Soms duurt dat wel meer dan 5 minuten.
Reputatie 6
Een korte stop wordt op het dienstkaartje als een + aangegeven. De trein heeft dan aankomst en vertrek in dezelfde minuut. Zoals u wellicht weet is het Zeer Belangrijk dat de trein op tijd rijdt. Bij een korte stop hebben reizigers dus niet uitgebreid de tijd om na tot stilstand komen eerst de jas aan te doen, de bagage te pakken en naar de uitgang te lopen. Nee, men is geacht om direct na stilstand uit te stappen.

Op treuzelaars kan de trein niet wachten.
Als we een geplande stop maken van meer dan 5 minuten, roepen we dat ook om, anders krijg ik de meeste reizigers over me heen, waarom we niet vertrekken. Laatst ook op de lijn Den Haag Centraal - Utrecht Centraal met de sprinter via Zoetermeer gehad. Op Gouda Goverwelle staat volgens planning dat de sprinter daar standaard 6 minuten stil staat. Dit om intercity's voor te laten gaan. Mijn machinist riep het netjes om, krijg ik me daar veel commentaar over me heen, hoe dat nu weer kan, terwijl het normale dienstregeling is. Hoe we het ook invullen, blijkbaar komt het niet bij iedereen goed over helaas.
Reputatie 3
Badge
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me dit nooit had afgevraagd, en ik denk de meeste reizigers ook niet. Maar de uitleg die hier door wsm en Loes gegeven wordt is wel heel plausibel. Alleen zou je dan misschien niet 'korte stop' moeten zeggen, waar ik in ieder geval nooit iets achter gezocht heb en dat nu een betekenis blijkt te hebben.

Er zijn stops waarbij reizigers uit- en instappen en het dan weer verder gaat; er zijn stops waarbij gewacht wordt op een aansluitende trein; er zijn stops waarbij gewacht wordt op intercity's met prioriteit, et cetera. En als je zou moeten wachten op een aansluitende trein, maar je bent iets vertraagd waardoor die trein er al staat, rijd je na het uit- en instappen ook weer zo snel mogelijk door, dus dan wordt een langere stop weer kort. Misschien is het mogelijk om iets preciezer te zijn over de te verwachten duur van de stop. Maar ik snap ook wel dat je niet altijd een heel verhaal kunt vertellen, en meer nog: dat zo'n verhaal in veel gevallen aan dovemansoren gericht zal zijn of niet begrepen/onthouden zal worden. . .
Reputatie 3
Badge
U wilt niet weten hoe vaak sommige mensen zo traag zijn met uitstappen. Er is soms bijna niet mogelijk om vervolgens nog in te stappen en de fluitsignaal wordt al afgegeven.

Dat is toch ook wel weer wat overdreven. . .

Sommige mensen zijn inderdaad erg traag met uitstappen. Dan stappen er eerst een hoop mensen uit, de instappers wachten netjes, lijkt de stroom uitstappers opgedroogd, komen de instappers in beweging en komt er opeens nog een spuit elf van de trap van de dubbeldekker af. Of iemand is gewoon slecht ter been en wil om die reden niet opstaan als de trein nog rijdt, en heeft ook wat langer nodig als de trein eenmaal stilstaat; dat kan natuurlijk ook.

Maar dat je daarna geen tijd meer hebt om in te stappen heb ik nog nooit meegemaakt. Een HC geeft wel eens een fluitsignaal om mensen aan te sporen een beetje op te schieten, maar dat in zo'n situatie de deuren gewoon voor je neus gesloten worden omdat het tijd is om te vertrekken lijkt me echt onzin. Zolang er mensen bezig zijn met in- of uitstappen zal de HC de trein echt niet laten vertrekken. Mag niet eens. . .

Maar dat je daarna geen tijd meer hebt om in te stappen heb ik nog nooit meegemaakt. Een HC geeft wel eens een fluitsignaal om mensen aan te sporen een beetje op te schieten, maar dat in zo'n situatie de deuren gewoon voor je neus gesloten worden omdat het tijd is om te vertrekken lijkt me echt onzin. Zolang er mensen bezig zijn met in- of uitstappen zal de HC de trein echt niet laten vertrekken. Mag niet eens. . .

Staat inderdaad duidelijk in ons handboek, we fluiten wel eens eerder om aan te geven dat we graag willen vertrekken, maar als reizigers nog aan het in- of uitstappen zijn, mogen wij geen deuren gaan sluiten. Heb het natuurlijk niet over die reizigers die solliciteren om tussen de deur te komen, die nog snel willen instappen in een al sluitende deur.
Hoi egbertschuttert,

Welkom op het NS Serviceforum. Goed dat je dit onderwerp aansnijdt, maar bij omroepberichten in de trein blijft interpretatie toch een belangrijk punt. Sommigen beschouwen een korte stop als prettig, aangezien de trein snel verdergaat naar een volgende bestemming. Anderen kunnen het als vervelend interpreteren, maar je kunt er vanuitgaan dat elke reiziger bij een tussenstation voldoende tijd heeft om in en uit te stappen. Voordat de deuren sluiten, kijkt de conducteur ook altijd goed of er geen mensen meer in- of uitstappen.

Wat betreft je tweede punt over "we komen aan bij stationnetje..."; ook hier begrijp ik dat je het zakelijk en helder wilt, en ik denk dat dit ook bijna altijd gebeurt. Als het dan wel iets informeler gaat, zal de boodschap wel altijd duidelijk en relevant blijven. Heldere communicatie staat hoe dan ook voorop. Ik heb je topic tot slot verplaatst naar "In de trein", aangezien het hier gaat om omroepberichten in de trein.

Groet,
Stephan
Staat inderdaad duidelijk in ons handboek, we fluiten wel eens eerder om aan te geven dat we graag willen vertrekken, maar als reizigers nog aan het in- of uitstappen zijn, mogen wij geen deuren gaan sluiten.

Is dat veranderd dan? Het fluiten van de conducteur betekende ooit dat er vanaf dat moment niet meer ingestapt mocht worden, als ik me niet vergis.

Reageer