beantwoord

Waarom Hsl

  • 31 augustus 2017
  • 5 reacties
  • 147 Bekeken

Waarom hebben jullie na het falen van de Fyra de ICE M op deze lijn ingezet? Deze kan toch op meerdere voltage van de bovenleiding Rijden.
icon

Beste antwoord door iMark 1 september 2017, 00:35

De genoemde TGV Lyria-stellen waren alleen toegelaten in Frankrijk en Zwitserland. Niet geschikt voor 3kV in België, geen ATBL-module en geen ETCS. Dat was een tamelijk dure grap geworden om die stellen aan te passen. Maar het was natuurlijk beter dan niets geweest. De stellen waren natuurlijk niet bepaald nieuw meer toen ze terzijde gesteld werden. Op dat moment waren ze zo'n 25 jaar oud. Als de stellen nog heel goed waren geweest, was er wel een koper gevonden.

De Fransen en de Zwitsers hadden meerdere redenen om deze stellen te vervangen. Zo hadden ze een topsnelheid van 270km/u terwijl alle andere TGV's 300km/u halen. Verder zijn ze vervangen door dubbeldeks TGV's om de capaciteit te vergroten.

Overigens zijn er wel testritten met de ICE3M op de HSL Zuid geweest. Maar in de reguliere dienstregeling hebben ze nooit gereden.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge
Er waren paar jaar geleden 8 TGV treinstellen te koop die op NS bovenleiding en HSL konden rijden... http://www.juergs.ch/bahn/vorbild/sncf/tgvl.html maar bij gebrek aan belangstelling zijn ze gesloopt.
Reputatie 5
Badge
Er is nooit ICM M op de lijn ingezet?
Hoe kom je er toch bij?
Reputatie 5
Badge
Er waren paar jaar geleden 8 TGV treinstellen te koop die op NS bovenleiding en HSL konden rijden... http://www.juergs.ch/bahn/vorbild/sncf/tgvl.html maar bij gebrek aan belangstelling zijn ze gesloopt.
Zonde, maar met 8 stuks kan je ook geen volledige dienstregeling rijden.
Reputatie 7
Badge
Met 8 konden de Franse spoorwegen toch een frequente dagelijkse dienst Parijs-Geneve rijden. Beter iets dan niets.

Ze zijn overigens terzijde gezet omdat de vorige Franse regering de SNCF dwong tot het bestellen van nieuwe bij Alstom, om de werkgelegenheid in Frankrijk te behouden.
Badge +3
De genoemde TGV Lyria-stellen waren alleen toegelaten in Frankrijk en Zwitserland. Niet geschikt voor 3kV in België, geen ATBL-module en geen ETCS. Dat was een tamelijk dure grap geworden om die stellen aan te passen. Maar het was natuurlijk beter dan niets geweest. De stellen waren natuurlijk niet bepaald nieuw meer toen ze terzijde gesteld werden. Op dat moment waren ze zo'n 25 jaar oud. Als de stellen nog heel goed waren geweest, was er wel een koper gevonden.

De Fransen en de Zwitsers hadden meerdere redenen om deze stellen te vervangen. Zo hadden ze een topsnelheid van 270km/u terwijl alle andere TGV's 300km/u halen. Verder zijn ze vervangen door dubbeldeks TGV's om de capaciteit te vergroten.

Overigens zijn er wel testritten met de ICE3M op de HSL Zuid geweest. Maar in de reguliere dienstregeling hebben ze nooit gereden.

Reageer