Waarom is de eerste klasse tegenwoordig zo karig?

• 6 maart 2018
  • 28 reacties
  • 11217 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben opgegroeid met mat 54, en soms nog mat 46. De eerste klasse in die treinen was ook écht eerste klasse. Brede rood fluwelen zetels, regelrechte fauteuils. Andere wandbekleding (bijv. houtstructuur) dan in de 2e klasse. Weggezonken in je zacht gerieflijke roodfluwelen fauteuil voelde je je dan ook echt bevoorrecht tijdens je treinreis.

Tegenwoordig zijn de stoelen niet veel anders dan in de tweede klasse, zelfs de bekleding is hetzelfde en verschilt alleen qua kleur vaak.

Waarom niet weer dat échte 1e klasse geval terugbrengen?

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De eerste klas heeft alleen nog als doel een hogere kans op een zitplaats. Verder is het concept totaal verouderd.
Reputatie 5
Met name die rode stoelen lijken op stoelen uit een goedkope cafetaria. En daar betaal je 70% meer voor vergeleken met 2e klasse.
In de sprinter betaal je voor een grotere kans op een zitplaats en is het zitcomfort gelijk. In de andere treinstellen is de kans op een zitplaats groter en het comfort beter. Een achterhaald systeem is het zeker niet. Een eenheidsrookworst zoals de favoriete hap van .... ? is ook niet wenselijk. Fijn dat je nog kunt kiezen in het leven.
Reputatie 7
De huidige 1e klas stelt inderdaad niets meer voor. Het is slechts een getal op de zijkant van de trein en een iets bredere stoel. Ook geen eigen wachtruimte 1e klas ("lounge"...) of zelfs geen verwarmd wachthok om te zitten wachten. Karig inderdaad. Het enige voordeel is dat het er vaak rustiger is dan in een 2e klas stiltecoupé (tenzij er weer een actie is met gratis 1e-
klas upgrades in het weekend, dan is het een kakofonie en is er zelfs te weinig plaats). Een echte "reisbelevenis" zoals men in vroeger tijden kon hebben, is er niet meer. Volgens mij zouden meer luxe en voordelen in de 1e klas onder de streep gezien tegenwoordig veel meer kosten dan ze op zouden brengen in dit land waarin het overgrote merendeel van de reizigers sinds de jaren '90 bijna gratis reist (jongeren, studenten, scholieren).
Reputatie 7
Badge +3
@Nooduitgang
In echte spoorweglanden als Japan is de eerste klas al dertig jaar geleden afgeschaft.
Reputatie 6
Hier in België heb je nog gewoon van die roodfluwelen zetels in de eerste klasse (soms).
Dat heeft echter een andere reden: ze hebben gewoon geen nieuwe trein gekocht.

Geloof me: dat is ook niet zo'n succes.
Reputatie 7
Badge +3
De NMBS is vrijwel failliet dus die hebben geen geld voor nieuwe treinen. En als zo meteen een groot aantal treinen wordt vervangen door bussen hebben ze ook geen nieuwe treinen meer nodig.
Reputatie 7
Badge +3
@Nooduitgang
In echte spoorweglanden als Japan is de eerste klas al dertig jaar geleden afgeschaft.

Volgens mij klets je maar wat. In Japan bestaat gewoon de 1e klas in de Shinkansen.
https://www.jrpass.com/forum/topics/using-the-japan-rail-pass/posts/first-class
Of bedoel je dat in de stoptreinen in Japan geen 1e klas meer bestaat? Dan moet je dat schrijven.

Wat zijn volgens jou "echte spoorweglanden"?
In bijvoorbeeld Zwitserland bestaat de 1e klas gewoon. In een echt spoorwegland als China bestaan verschillende klassen in de treinen. Net als in echte spoorweglanden als Rusland en India.
Reputatie 7
Aah Zwitserland, geweldig. En een goede 1e klas (tegen stevig tarief voor onze begrippen). Luxe. Ook services als de bistro is er nog in veel intercity's. Ook in dubbeldekkers. Kan je met een glas bier, een kop cappuccino of een ter plekke bereide lunch aan een tafeltje zitten in het betreffende rijtuig. Niet specifiek voor 1e klas, maar goed, even om het serviceniveau aan te stippen in vergelijk met NS.
Reputatie 7
Badge +3
Er is natuurlijk ook wel een verschil in afstand/tijd die je met de trein aflegt in Nederland t.o.v. China, India en Rusland e.d. Tegen de tijd dat in Nederland de lunch bereid is ben je al op bestemming 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt het Nederlandse net niet vergelijken met dat van landen met echte langeafstandstreinen. NS exploiteert een veredeld metronet. Er zijn dan ook best argumenten om de 1e klas af te schaffen. Er zijn ook argumenten om op IC's de 1e klas juist veel luxer te maken zodat je meer klanten trekt. De huidige 1e klas van NS is het allemaal net niet.

Tot 1 augustus 1991 had je bijvoorbeeld nog 1e klas in de Parijse metro. Die onderscheidde zich met leren zittingen van de houten banken van de 2e klas. En natuurlijk een veel grotere kans op een zitplaats.
Voor degenen die Frans lezen hier een artikel:
http://www.slate.fr/story/143300/metro-premiere-classe
Reputatie 7
Badge +3
@IMark
De Shinkansen met Nederlandse treinen vergelijken slaat als een tang op een varken. In Nederland is er in feite alleen regionaal en voorstadsvervoer.
Reputatie 6

Tot 1 augustus 1991 had je bijvoorbeeld nog 1e klas in de Parijse metro. Die onderscheidde zich met leren zittingen van de houten banken van de 2e klas. En natuurlijk een veel grotere kans op een zitplaats.
Voor degenen die Frans lezen hier een artikel:
http://www.slate.fr/story/143300/metro-premiere-classe

Inderdaad bizar. Ik kan me daar niets meer van herinneren.
Het artikel beschrijft ook hoe de eerste klasse om zeep werd geholpen. Het was vanaf 1982 toegestaan om eerste klasse te gaan zitten 'als het druk is', zonder voorafgaande toestemming.
Vanaf dat moment was het dus altijd 'druk'.

Ideetje voor de NS wellicht.
Reputatie 5
Ook geen eigen wachtruimte 1e klas ("lounge"...) of zelfs geen verwarmd wachthok om te zitten wachten.
Serieus ?
Wil je echt dat NS/Prorail daar geld aan uitgeven ??
Reputatie 7
Badge +3
@IMark
De Shinkansen met Nederlandse treinen vergelijken slaat als een tang op een varken. In Nederland is er in feite alleen regionaal en voorstadsvervoer.

Beter lezen. Ik reageer op wat je nota bene zelf hebt geschreven:
"In echte spoorweglanden als Japan is de eerste klas al dertig jaar geleden afgeschaft." In Japan is de eerste klas helemaal niet afgeschaft. Misschien in regionale treinen maar niet in het hele land. En dat beweerde jij.
Je loopt het risico op misverstanden wanneer je in one-liners reageert.

Je hebt overigens nog niet gereageerd op mijn vraag wat volgens jou "echte spoorweglanden" zijn.
Reputatie 7
Badge +3

Het artikel beschrijft ook hoe de eerste klasse om zeep werd geholpen. Het was vanaf 1982 toegestaan om eerste klasse te gaan zitten 'als het druk is', zonder voorafgaande toestemming.
Vanaf dat moment was het dus altijd 'druk'.

Ideetje voor de NS wellicht.

Dat lijkt me niet. Dan koopt niemand meer een kaartje voor de 1e klas. De 1e klas is een enorme melkkoe voor NS. Er wordt amper iets voor gepresteerd maar de kaartjes zijn zo'n 60% duurder.

Een veel beter idee is om in de daluren en ook de weekenden de 1e klas goedkoper aan te bieden aan de abonnement houders. Wanneer ik van Hilversum naar Amsterdam reis in het weekend dan kost me dat nu €5,90 (1e klas) i.p.v. €3,50 per enkele reis. Dat vind ik naar verhouding veel te duur. Maar een euro extra per enkele reis wil ik de 1e klas best in overweging nemen. Dat maakt mijn Voordeelurenabonnement een stuk aantrekkelijker. Tevens vul ik dan een lege stoel in de 1e klas en kan mijn stoel in de 2e klas gebruikt worden door de houder van een actiekaartje.
Reputatie 4
Er bestaat al een spotgoedkoop Weekend Vrij abonnement voor € 39,- per maand onbeperkt eerste klasse reizen en eventueel met 40% korting in de daluren. Daarnaast zijn er acties met eerste klasse kaarten en kun je een tweede klasse op dagbasis opwaarderen naar 1e klasse. Zo onbetaalbaar is het niet...
Waar het om gaat, is dat als je een fiks bedrag meer betaalt voor 1e klasse, je ook meer service en comfort mag verwachten. En niet dezelfde coupé's of stoelen als in de 2e klasse, met als enig verschil dat er een andere kleur bekleding op je stoelen zit.

Zat laatst 1e klasse in een dubbeldekker van Venlo naar Helmond... versleten bekleding, de naden lieten op sommige plekken los zelfs, de stoelen waren hetzelfde als in de 2e klasse, alleen een andere kleur... en daar betaal je dan de hoofdprijs voor...
Reputatie 7
Badge +4
Pejeka heeft wel een punt en ik heb daar in het verleden ook vaak op gewezen. Het kan wel zijn dat je met een sprinter vaak een kortere afstand reist maar een rood stoeltje waarbij er wat meer kans op een zitplaats is, staat in geen verhouding tot de meerprijs. De stoffen bekleding in de Virm ziet er meestal ook niet meer uit. Je hebt wel eerste klas In de Koploper en meestal functionerende stiltecoupés.

Weekendvrij eerste klas is wel fraai maar de meeste eersteklasreizigers betalen veel meer. Er zijn lang niet zo vaak actiekaartjes voor de eerste klas als voor de tweede en het losse tarief is erg fors. De vijf euro toeslag in het weekend is een aangename optie.

Het comfort zou enorm stijgen als het niet meer mogelijk zou zijn zonder kaartje in de eerste klas te gaan zitten. Niet-betalers vormen vaak ook niet het beste publiek. Verhoog de pakkans, dan hoeven de betalende reizigers die achterlijke en weinig originele smoezendiscussies van deze dieven ook niet aan te horen. Bij de oosterburen sta je na zes keer voor de rechter en is gevangenisstraf goed mogelijk. Heel veel zwartrijders rekenen ook contant af, zeker mensen die op een verblijfsvergunning wachten. Die zijn dan kansloos en hebben in tegenstelling tot Nederland wel allemaal geld bij zich. Hoe kan dat nou, denk je dan toch. ;-)

In Duitsland is zwartrijden wettelijk diefstal en volgens mij is het dat in Nederland ook als je te weinig voor de geleverde dienst betaalt. Bij Albert Heijn kom je ook niet weg met voor 17 euro boodschappen halen en dan tien euro betalen. Er is geen verschil met zwartrijden in de eerste klas met een tweedeklaskaartje.

De eerste klasse wordt zonder zwartreizende korteklontjes al een stuk minder karig. Het is geen wet en ook geen regel, maar de eersteklasreiziger praat minder, werkt of leest vaak, en dat geeft veel rust.

Het is een keuze, en vaak het geld wel waard, zeker op de lange afstand en er zitten ook begrijpelijkerwijs ook meer langeafstandsreizigers in de eerste klas. Naast mensen die een beetje vluchten voor de drukte in de spits en daar fors meer voor willen betalen.
Reputatie 1
De 1e klasse fauteuils vindt je nog wel onder meer in Hongarije. Ik heb wel vroeger samen met mijn ouders gereisd van Tatabanja naar Budapest en v.v.
Nou, leuk dat er nog 1e klasse fauteuils in Hongarije bestaan, maar mijn vraag was eigenlijk, als ik in NEDERLAND 1e klasse betaal, wat dik 60% meer kost, waarom moet ik dan genoegen nemen met een in feite 2e klasse coupé met hooguit een andere kleur bekleding op de stoel?
Reputatie 7
Badge +3
Je hoeft daar geen genoegen mee te nemen. Je kunt de 1e klas boycotten waardoor je NS in de portemonnee treft.
Je hoeft daar geen genoegen mee te nemen. Je kunt de 1e klas boycotten waardoor je NS in de portemonnee treft.

Ik wil niks boycotten, ik wil gewoon waar ik voor betaal: meer comfort, meer beenruimte en een luxere aankleding.

Bovendien is me opgevallen dat in de moderne sprinters die hier rijden in Brabant, de 1e klasse zich bevindt in de kopeinden van de trein, en die is alleen maar toegankelijk door een verdomd hoge trede vanaf het balkon. Als je niet goed ter been bent of anderszins gehandicapt, hoe kan je dan van die 1e klasse gebruik maken?
Valt me wel op dat in andere topics antwoorden van NS-moderatoren nooit lang op zich laten wachten, maar dat op bovenstaand onderwerp van mij men opeens heel stil is, in elk geval niet reageert...
Badge +3
Bij de nieuwe Flirt sprinters is de 1e klas inderdaad nogal verheven boven de 2e klas. Wel een hippe automatische schuifdeur ;)

Denk dat het komt omdat daar een motorstel onder zit, of andere technische zaken.

Maar ik zie dat je daar zojuist een apart topic over geopend hebt. 😛

Reageer