Waarom is de rolstoelcoupé bijna altijd een stiltecoupé?

Ik reis met een rollator en heb dan vaak geouwehoer omdat ik praat in een stiltecoupé.
Maar ja, dat is nu eenmaal een rolstoelcoupé.
Zelfs een conducteur adviseerde me om naar een volgende coupé te lopen.
Ik vertelde hem dat ik daar mijn rollator niet neer kon zetten en vroeg hem of hij wist waarvoor een rollator was en zei ook dat ik niet tussen die deuren met enge bewegende overstap door kon met een rollator.
Geen antwoord.
Zelfs conducteurs hebben tegenwoordig geen begrip meer voor mensen.
Er zijn er maar enkele, die echt meedenken, dus tegenwoordig zeg ik: "Klagen bij de NS!".

Ik ben dat helemaal zat.
Ik moest zelfs van Den Haag HS naar Brussel in een stiltecoupé zitten.
Weten jullie niet dat alleen valide mensen een keuze hebben met waar ze gaan zitten?
En dat iemand met een beperking heel vaak samen reist met iemand?
Wordt het niet eens tijd om die stickers op een gewone coupé te plakken?
Dat voorkomt een hoop gezeik.
Zondag was ik degene, die zeikte volgens een dame.
Maar als die dame verkoos om de hele reis zwijgend naast haar echtgenoot te zitten, was dat een vrije keuze!!!

This topic has been closed for comments

40 reacties

Reputatie 7
Allereerst, er bestaat geen rolstoelcoupé. Misschien dat er in die coupé meer ruimte is, maar dat is eigenlijk nagenoeg in elke coupé wel iets voor. Rolstoelers staan nagenoeg altijd op het balkon, waar ruimte is ingericht. Dit is alleen niet zo bij enkeldekstreinen, maar hier zou je ook gebruik kunnen maken van het fietsbalkon. De stelling dat je altijd in een stiltecoupe moet zitten is onjuist, je kunt dus ook op het balkon blijven. Als je kiest om in die stiltecoupe te gaan zitten, moet je dus net als iedereen, stil zijn.
Allereerst, er bestaat geen rolstoelcoupé. Misschien dat er in die coupé meer ruimte is, maar dat is eigenlijk nagenoeg in elke coupé wel iets voor. Rolstoelers staan nagenoeg altijd op het balkon, waar ruimte is ingericht. Dit is alleen niet zo bij enkeldekstreinen, maar hier zou je ook gebruik kunnen maken van het fietsbalkon. De stelling dat je altijd in een stiltecoupe moet zitten is onjuist, je kunt dus ook op het balkon blijven. Als je kiest om in die stiltecoupe te gaan zitten, moet je dus net als iedereen, stil zijn.

Wij zijn geen fietsen.
Bovendien is het invalidentoilet daar waar er een rolstoel op de deuren staat.
Waarom zou dat dan toch op de deuren staan?
Kunt u me dat uitleggen?
Gewoon flauwekul dus.
Ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gehoord.
Het wordt hoog tijd dat mensen met een beperking eens als mens behandeld worden.
Nog niet van het VN-verdrag van gelijke rechten van mensen met een beperking gehoord zeker, dat 14 juli is ingegaan.
Bij de NS ontbreekt nogal wat wat de toegankelijkheid betreft.
En als een hoofdconducteur dan ook nog eens gaat beweren dat deuren waar een rolstoel op staan niet leiden naar een rolstoelplek wordt het nog gekker.
Moet u mij eens vertellen waar ik mijn rollator kan zetten behalve in het fietsgedeelte.
Op een balkon met aan beide kanten deuren is geen optie.
Daar sta je in de weg.
In het fietsgedeelte kan niet om de simpele reden dat als er fietsen voor staan dat ik er niet uit kan.
En daar is ook geen invalidentoilet.
Sorry hoor, maar dit snijdt echt geen hout.
Reputatie 7
Een rolstoel op de buitendeur geeft inderdaad een rolstoelplaats aan. Dit is dan op het balkon en een hele enkele keer ook in de coupé, maar voor het overgrote deel van onze treinen is dat niet het geval.
Nu, dan hier een wake up call.
Ik zit heel vaak in een enkele trein en zet mijn rollator dan op een rolstoelplaats in de stiltecoupé.
Die bestaan zeker net zo min als rolstoelcoupé's?
Goed dat ik het weet dat zo'n sticker geen waarde heeft.
U heeft ons een machtig wapen in handen gegeven.

Wij zijn zeer ontevreden over de NS en het laatste woord is hierover nog niet gevallen.
Ik vind u echt een heel slecht voorbeeld van een conducteur.
Totaal geen empathie en dat zou toch een keer tijd worden.
Misschien moeten we maar eens massaal in actie komen tegen deze misstanden.
Zoals ik al zei, ik ben het helemaal zat.
Reputatie 3
Op welk traject reist u waar u dit meemaakt?

Ik ken niet al het materieel van NS, maar volgens mij heeft de ICM (enkeldekse Intercity) een in de tweede klas een gedeelte waar onder andere een rolstoel geplaatst kan worden, die zich inderdaad in de stiltecoupé bevindt.
Reputatie 7
Klopt en alleen de ICM, maar ook in de kop is er plaats 😉
Goedendag MakkerCharlie, en allereerst van harte welkom op het forum. Goed dat jij jouw ervaringen met ons deelt.

Zou je mij iets meer informatie kunnen geven? Je schrijft dat je in een coupé zat dat volgens jou zowel een rolstoelcoupé als een stiltecoupé is. Waar zat jij precies toen je werd aangesproken op de stilte? Dan heb ik een beter beeld van de situatie.

We proberen reizigers met een rolstoel zoveel mogelijk tegemoet te komen. Veel Intercity's hebben bijvoorbeeld extra brede plaatsen die te herkennen zijn aan de ingang. Ook hebben de meeste Intercity's een rolstoeltoegankelijk toilet. Verder komen alle nieuwe treinen op toegankelijke hoogte. Alle Intercity's hebben aparte rolstoelplaatsen en fietsbalkons. Bij de Sprinters is het vaak gecombineerd.

Hoe meer informatie je mij geeft over jouw ervaring met de trein, hoe beter ik jouw feedback kan doorzetten.
De enige trein waar men ruimte heeft in de coupe is idd bij de ICM. Geen enkel ander materieel kent deze mogelijkheid nog. Bij ICR was dit geloof ik ook zo (ben niet echt bekent met de huidige HSL stammen), daar is het volgens mij ook zo.
De minder validen nemen eigenlijk altijd plaats op het balkon aangezien dit bij de dubbeldekkers niet anders kan. Het sprintermaterieel is er niet echt een grote overgang tussen coupe en balkon.
Goedendag MakkerCharlie, en allereerst van harte welkom op het forum. Goed dat jij jouw ervaringen met ons deelt.

Zou je mij iets meer informatie kunnen geven? Je schrijft dat je in een coupé zat dat volgens jou zowel een rolstoelcoupé als een stiltecoupé is. Waar zat jij precies toen je werd aangesproken op de stilte? Dan heb ik een beter beeld van de situatie.

We proberen reizigers met een rolstoel zoveel mogelijk tegemoet te komen. Veel Intercity's hebben bijvoorbeeld extra brede plaatsen die te herkennen zijn aan de ingang. Ook hebben de meeste Intercity's een rolstoeltoegankelijk toilet. Verder komen alle nieuwe treinen op toegankelijke hoogte. Alle Intercity's hebben aparte rolstoelplaatsen en fietsbalkons. Bij de Sprinters is het vaak gecombineerd.

Hoe meer informatie je mij geeft over jouw ervaring met de trein, hoe beter ik jouw feedback kan doorzetten.

Zoals ik al zei zijn in bijna alle enkele treinen de rolstoelcoupé's stiltecoupé's.
Maar aangezien de rolstoel op de deuren niet betekent dat het een rolstoelcoupé is volgens Slidestops, want die bestaan niet, kan ik voortaan ook zeggen dat die stickers niet betekenen dat je je mond moet houden in de zgn stiltecoupé.

Ik reis vanaf Den Haag Centraal en retour en daar word je dus niet blij van, omdat het wel lijkt of er steeds minder dubbeldekkers gaan rijden, met name in het weekend.

Ook de trein van Den Haag HS naar Brussel.
Het is gewoon te gek voor woorden.
Als ik met mijn vriendin ben ga ik echt geen stommetje zitten spelen in die zgn stiltecoupé.

Een voorbeeld, wat redelijk positief uitpakte.
Ik ben nl Waarnemer in Politiek Den Haag en kon die dag niet naar het Debat over het Doelgroepenvervoer, dus ik luisterde in de trein naar het debat.
Ik verstond het slecht en zette het geluid harder.
Daar hadden mensen last van doordat bleek dat mijn afstandbediening leeg was en ik daar geen erg in had.
Ik hoor het nl zelf normaal alleen via mijn hoorapparaten.
Deze conducteur had een oplossing om me in een afgesloten cabine van de 1e klas te laten zitten.
Dat is direct naast de rolstoelcoupé en ik heb uiteraard gelijk mijn afstandbediening opgeladen voor de volgende trein.
Ik reisde die dag alleen naar een vergadering.

Maar ik vind het niet kloppen dat ik al jaren bezig ben om dit te veranderen, dus dat de stiltecoupé stickers ergens anders komen, zonder dat er iets gebeurt.
Iedere keer de belofte dat er iets mee gedaan wordt en er gebeurt niets.

Toegankelijk zijn de treinen geen van allen.
Ook de toegankelijke Sprinters niet om de simpele reden dat de spleet tussen perron en Sprinter op bijna alle stations te breed is en je er dus met je wieltjes tussen valt als je probeert erin te rijden.
Daar is weer echt over nagedacht.

En veel mensen in een rolstoel vinden het vreselijk om in het fietsgedeelte te moeten zitten.
De NS denkt echt niet aan het welzijn van mensen.
.
Ook werd mij al eens aangeraden om voortaan 1e klas te reizen.
Men heeft kennelijk geen idee wat dat kost.
De meeste mensen met een beperking hebben een laag inkomen.

Meer begrip en echt eens een keer echte actie zou wel prettig zijn.
Wat is het probleem.

Oh ja, hoe heet een coupé, waar plek is voor een rolstoel als een rolstoelcoupé niet bestaat?

En dan heb ik nog een aanmerking.
De invalidentoiletten zijn niet geschikt voor mensen in een rolstoel.
Je kunt er nl geen transfer in maken, dus van je rolstoel op het toilet.
Hoi Charlie.

Zoals gezegd zijn er geen rolstoelcoupe's, maar ik hoor graag waar jij precies zit. In welke trein reis je, en waar bevind volgens jou die rolstoelcoupé? Kun je uitleggen op welk traject je reist (van Den Haag naar...?) en wat voor trein dit is? En zit je in je rolstoel tijdens jouw reis?
Hoi Charlie.

Zoals gezegd zijn er geen rolstoelcoupe's, maar ik hoor graag waar jij precies zit. In welke trein reis je, en waar bevind volgens jou die rolstoelcoupé? Kun je uitleggen op welk traject je reist (van Den Haag naar...?) en wat voor trein dit is? En zit je in je rolstoel tijdens jouw reis?

Volgens mij als je in de trein stapt naar rechts door de brede deuren naar de stiltecoupé.
Erachter is meestal de !e klas.
Verder vorige antwoord lezen graag.
Dan had je al voldoende moeten weten als je wel eens met een trein reist.
Dat is dus de ICM ofwel de koploper genaamd. Dat is de enige optie om ev in een coupe te komen als rolstoeler.
Ook al reist iemand veel met de trein, is het een verkeerde aanname dat iedereen exact van elk materieel weet hoe het is opgedeeld, je moet dan wel dat treintype op de reis tegenkomen. Vraag een random reiziger maar eens waar hij of zij zich bevindt in de trein, er zijn er maar weinigen die dat exact weten.
Als HC kunnen wij vaak de indelingen dromen, maar ook wij vergeten soms de extra functionaliteiten van een bepaalde trein.
Loes, weet jij toevallig of dit inderdaad ook een stiltecoupé is? Begrijp ik dan goed dat als dit de enige optie is om in een coupé te komen met een rolstoel, en dit ook een stiltecoupé is, deze reizigers geen andere keuze hebben in deze trein?
Loes, weet jij toevallig of dit inderdaad ook een stiltecoupé is? Begrijp ik dan goed dat als dit de enige optie is om in een coupé te komen met een rolstoel, en dit ook een stiltecoupé is, deze reizigers geen andere keuze hebben in deze trein?

Waarom denk je dat ik daar anders ga zitten?
Er is geen keuze.
Reputatie 7
Die plaats in de coupé is inderdaad een stiltecoupe. Die plaats wordt overigens ook gebruikt voor kinderwagens en dergelijk. In de kop van een ICM, is ook altijd heel veel ruimte, op het fietsbalkon. Meer als in de coupé. In al het overig materieel zit je sowieso op het balkon.
Ja, het is vooral heel handig als er dan fietsen voor je rollator staan en je er niet uit kunt als je uit wil stappen vóór de bestemming van de fietsers.
Dat heb ik dus al snel afgeleerd.
Wat overigens ook een feit is en wat de NS me heeft verteld is dat rolstoelen en rollators voorrang hebben op kinderwagens en bagage op die plaatsen.
Reputatie 7
Dan zorg je ervoor dat je op het klapstoeltje zit het dichtst bij de deur.. Dan heb je daar ook geen last van. Dat is het enige alternatief. In alle andere treinen zit je sowieso al op het balkon en echt niet alle treinen gaan even omgebouwd worden voor deze ene post. Het is kiezen, of de stiltecoupé, of het fietsbalkon ;)

En inderdaad die mensen hebben voorrang.
Reputatie 7
Badge +3
@MakkerCharlie
NS probeert zo goed mogelijk ook de minder goed ter been zijnde reizigers ter wille te zijn maar uiteraard wel binnen de technische en financiële mogelijkheden. Er zijn echter ook grenzen aan de kosten (NS krijgt geen subsidie) en aan de mogelijkheden en van de betrokkenen zelf mag ook enig aanpassingsvermogen worden verlangd.
[quote=Slidestops]Dan zorg je ervoor dat je op het klapstoeltje zit het dichtst bij de deur.. Dan heb je daar ook geen last van. Dat is het enige alternatief. In alle andere treinen zit je sowieso al op het balkon en echt niet alle treinen gaan even omgebouwd worden voor deze ene post. Het is kiezen, of de stiltecoupé, of het fietsbalkon ;)

En inderdaad die mensen hebben voorrang.

Dat denk ik niet.
Ik ga echt niet een hele reis op zo'n klapstoeltje zitten als ik ver weg moet.
Dat doe ik hooguit tot Utrecht als het druk is.
Ik ben echt niet van plan om gebroken aan te komen.
Jullie veranderen die stickers Stiltecoupé maar lekker.
Misschien is het hoognodig om eens met het College van de rechten voor de mens te gaan spreken.
Zoals ik al eerder meldde is 14 juli 2016 het VN-verdrag voor mensen met een beperking in werking getreden en een belangrijke regel daarin is dat toegankelijkheid de norm is en ontoegankelijkheid de uitzondering.
En deze uitzondering is onnodig, dus moet het aangepast worden.
Reputatie 7
Misschien ben jij degene die zich maar eens aan moet passen 😉
@Sivan

Slidestops gaf het al aan. Bij ICM is het een stiltecoupe en als mijn geheugen mij nu niet in de steek laat is dat ook bij de ICRm, daar is de plaats in het ongebruikte stuurrijtuig en ook dat is een stiltecoupe.
@MakkerCharlie
NS probeert zo goed mogelijk ook de minder goed ter been zijnde ter wille te zijn maar uiteraard wel binnen de technische en financiële mogelijkheden. Er zijn echter ook grenzen aan de kosten (NS krijgt geen subsidie) en aan de mogelijkheden en van de betrokkenen zelf mag ook enig aanpassingsvermogen worden verlangd.

Dat hadden ze dan moeten bedenken VOORDAT ze die stickers op de ruiten plakten of hoe dat ook ging.
Het is toch volkomen logisch dat veel mensen met een beperking samen reizen.
OOK WIJ HEBBEN VRIENDEN EN VRIENDINNEN!!!
We zijn echt ook gewone mensen met gewone wensen.
En dat is o.a. een beetje comfortabel reizen en met elkaar kunnen praten als we dat willen.
Zoveel is dat niet gevraagd.
Je kunt echt niet van mensen met bv rug en nekklachten verlangen dat ze een lange reis op zo'n klapstoeltje zitten.
Reputatie 7
Tamzin geeft netjes aan hoe het zit, de enige die je nu in een hokje plaatst ben jij zelf.
Misschien ben jij degene die zich maar eens aan moet passen ;)

Ik stel voor dat u een reis van zo'n 3 uur op een klapstoeltje op het balkon gaat reizen i.p.v in de 1e klas.
U heeft hopelijk geen ernstige beperking, dus u komt er zonder pijn vanaf.
Wel 6 maanden volhouden hé, 3 maanden met rolstoel en 3 maanden met rollator, zowel door de week als in het weekend.
Krijgt u misschien eindelijk wat empathie.