Waarom is de rolstoelcoupé bijna altijd een stiltecoupé?

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

40 reacties

Hoi Charlie. Zowel ik als mijn collega's Loes en Slidestops (conducteurs) als forumlid Tamzin proberen je zo goed mogelijk te helpen, en te voorzien van informatie. Ik wil je vragen om te proberen om rustig en vriendelijk te blijven reageren, wij hebben echt geen kwaad in de zin.

Zoals Tamzin al aangeeft, proberen we reizigers met een beperking zoveel mogelijk tegemoet te komen. Er is ruimte voor mensen met een rolstoel ingericht, maar wanneer je ervoor kiest om in de coupé die je noemt te zitten, zul je inderdaad rekening moeten houden met het feit dat het gaat om een stiltecoupé. Vind je het heel vervelend om toch stil te zijn, dan raad ik je aan om toch op het balkon te zitten.

Ik snap je frustratie en zal dit ook zeker doorspelen in de organisatie, maar het is inderdaad niet mogelijk dat wij onze treinen hierop aanpassen, in ieder geval niet op korte termijn. Mocht je nog tegen andere dingen aanlopen dan de stiltecoupé, dan hoor ik dat graag.
Tamzin geeft netjes aan hoe het zit, de enige die je nu in een hokje plaatst ben jij zelf.

Sorry, maar dat is nu pas echt bullshit.
Wij willen gewoon net als iedereen kunnen reizen hoe en met wie wij dat willen.
En niet gedwongen op een klapstoeltje op een balkon of in een stiltecoupé.
ZO KAN IK OOK ALLES GOEDPRATEN.
Het gaat in Nederland over 2,1 miljoen mensen met een beperking en we pikken het gewoon niet meer dat we gedwongen worden om altijd maar netjes ja en amen te zeggen en te doen wat anderen willen.
Het is nog steeds zo dat mensen achter de rolstoel antwoord krijgen i.p.v. degene, die erin zit en bv betaalt in een supermarkt.
Leuke anekdote daarover, die hier helemaal niets mee te maken heeft, maar u misschien wat duidelijk maakt is dat de assistentiehond van mijn vriendin betaalde in de supermarkt.
De cassiére gaf het wisselgeld aan de persoon achter haar, die vervolgens weg liep.
En zij bleef dus wachten op haar wisselgeld, wat uiteraard gegeven moest worden.
Een harde les voor die vrouw.

Denk er maar eens over na hoe het zou voelen als u zo behandeld werd.
Dat heeft niets met je aanpassen te maken, maar met het recht op een fatsoenlijke bejegening en als volwaardig mens gezien worden.
We leven niet meer in de jaren 50 en 60, toen die zielige gehandicapte kindertjes in een instelling in de bossen werden gestopt en er een speciaal dorp voor de volwassenen met een handicap werd gebouwd in Arnhem.
Ik herinner me nog goed de TV-actie voor Open het dorp met Mies Bouwman.
WE LEVEN NU IN 2017!!!
Reputatie 7
Volgens mij is er niemand die je hier bejegend. Nogmaals de enige die een probleem aan het maken is van een eventuele beperking ben jijzelf. Dat hoor je hier niemand zeggen. In mijn ogen is iedereen met een beperking exact hetzelfde als zonder. Je bent niet minder, maar ook niet meer. Je bent een onderdeel van dezelfde samenleving. Dat je af en toe hulp behoevend bent is logisch en daarin wil ik je best tegemoet komen. Zo ook de NS. Zonder tegemoetkoming of hulp van de overheid zetten zij zich ook in voor meer toegankelijke treinen, stations en meer hulp in de trein. Je moet echter geen dingen gaan eisen. Je kunt mee met de trein, je kunt samenreizen, er is een alternatief voor reizen in de stiltecoupé (pak of het fietsbalkon, of een andere trein/route). Om dan vervolgens nog dingen te gaan eisen - die andere mensen ook niet eisen - is onrealistisch.

De NS kan natuurlijk alle treinen aan gaan passen, voor alleen jou. Dit kost klauwen met geld en de kosten baten zijn totaal onrealistisch. Maar geen probleem, waar mag de rekening naartoe? Hoe kunnen ze de kosten bij jou afschrijven?

En als je het niet eens bent hoe het nu gaat, want veranderen gaat het niet, dan kies je ervoor om van ander vervoer gebruik te maken.
Reputatie 4
Hallo Charlie, ik moet je helaas gelijk geven. Reizen voor mensen met een beperking is meestal niet aangenaam. Vooruit kijken of nadenken is ook zo moeilijk voor een grote organisatie als de NS. Het zou allemaal zoveel makkelijker kunnen...
Philned, heb je concrete voorbeelden waar je tegenaan loopt?
Hoi Charlie. Zowel ik als mijn collega's Loes en Slidestops (conducteurs) als forumlid Tamzin proberen je zo goed mogelijk te helpen, en te voorzien van informatie. Ik wil je vragen om te proberen om rustig en vriendelijk te blijven reageren, wij hebben echt geen kwaad in de zin.

Zoals Tamzin al aangeeft, proberen we reizigers met een beperking zoveel mogelijk tegemoet te komen. Er is ruimte voor mensen met een rolstoel ingericht, maar wanneer je ervoor kiest om in de coupé die je noemt te zitten, zul je inderdaad rekening moeten houden met het feit dat het gaat om een stiltecoupé. Vind je het heel vervelend om toch stil te zijn, dan raad ik je aan om toch op het balkon te zitten.

Ik snap je frustratie en zal dit ook zeker doorspelen in de organisatie, maar het is inderdaad niet mogelijk dat wij onze treinen hierop aanpassen, in ieder geval niet op korte termijn. Mocht je nog tegen andere dingen aanlopen dan de stiltecoupé, dan hoor ik dat graag.

Ik vind de reacties in feite ondoordacht en men verplaatst zich duidelijk niet in de gevoelens van iemand met een beperking.
Dus ik moet mijn rollator in de stiltecoupé op de daarvoor bestemde plek zetten en dan zelf buiten de coupé gaan zitten. Dan nog een heel klein puntje: Ik kan niet tegen achteruit rijden en voor de deuren is veel te koud voor mij. Ook dat geldt voor veel mensen.
Zoals ik al adviseerde: Ga zelf eens 3 maanden in een rolstoel reizen en 3 maanden met een rollator.
Ik hoop voor je dat je nooit onze klachten en pijn hoeft te ervaren.
Anders zou je niet voorstellen om op het balkon naast de deuren te gaan zitten.
Een vriend van mij heeft bv al 50 x iets gebroken door zijn ziekte.
Stel je dat maar eens voor.
En nee, ik houd mijn mond niet in die zgn stiltecoupé's.
Hadden jullie dat anders in moeten richten.
HIER HEB IK GEEN BEGRIP VOOR!!!

Oh ja, voor het geval dat: IK PAS NIET IN EEN HOKJE en IK BEN EIGEN REGIE volgens Linda Voortman.
Maar dat zegt u waarschijnlijk ook niets.
Hallo Charlie, ik moet je helaas gelijk geven. Reizen voor mensen met een beperking is meestal niet aangenaam. Vooruit kijken of nadenken is ook zo moeilijk voor een grote organisatie als de NS. Het zou allemaal zoveel makkelijker kunnen...

Heb je dit gelezen van Sidestops, die hoofdconducteur:

28
Volgens mij is er niemand die je hier bejegend. Nogmaals de enige die een probleem aan het maken is van een eventuele beperking ben jijzelf. Dat hoor je hier niemand zeggen. In mijn ogen is iedereen met een beperking exact hetzelfde als zonder. Je bent niet minder, maar ook niet meer. Je bent een onderdeel van dezelfde samenleving. Dat je af en toe hulp behoevend bent is logisch en daarin wil ik je best tegemoet komen. Zo ook de NS. Zonder tegemoetkoming of hulp van de overheid zetten zij zich ook in voor meer toegankelijke treinen, stations en meer hulp in de trein. Je moet echter geen dingen gaan eisen. Je kunt mee met de trein, je kunt samenreizen, er is een alternatief voor reizen in de stiltecoupé (pak of het fietsbalkon, of een andere trein/route). Om dan vervolgens nog dingen te gaan eisen - die andere mensen ook niet eisen - is onrealistisch.

De NS kan natuurlijk alle treinen aan gaan passen, voor alleen jou. Dit kost klauwen met geld en de kosten baten zijn totaal onrealistisch. Maar geen probleem, waar mag de rekening naartoe? Hoe kunnen ze de kosten bij jou afschrijven?

En als je het niet eens bent hoe het nu gaat, want veranderen gaat het niet, dan kies je ervoor om van ander vervoer gebruik te maken.
Reputatie 4
Slidestops, jij hebt ook wel een klein beetje gelijk. Het probleem ligt ook niet bij het personeel van de NS maar bij de beleidsmakers van de NS. Die "grappenmakers" hebben kennelijk nooit naar andere dan bestaande oplossingen gekeken.
Reputatie 3
Uw verhaal is helder. U wilt net zoals iedere andere reiziger gewoon in de coupé kunnen reizen en hierbij uw rolstoel meenemen, zonder in de stiltecoupé te belanden of op het balkon te moeten reizen. NS kent veel verschillende treintypes en sommige treintypes hebben een aantal beperkingen als het gaat om rolstoeltoegankelijkheid.Er kan wel gekeken worden naar de mogelijkheden die er nu zijn, zoals een aantal mensen hier aangeven.

Bent u in staat om korte afstanden te lopen en trappen te lopen?
In dat geval kan er naar de mogelijkheden gekeken worden om met een bepaald treintype te kunnen reizen en op uw bestemming te kunnen komen.
De VIRM is een dubbeldekstrein en heeft één balkon waarbij een vierzits aanwezig is, net zoals in de coupé. Dit balkon is erg ruim, u kunt uw rolstoel hier kwijt en op de vierzits terecht. Indien u trappen kunt lopen zijn er een aantal plaatsen waar redelijk wat ruimte is voor de rolstoel of mogelijk dat de rolstoel in te klappen is en onder of tussen de stoelen geschoven kan worden.

Loes had het over de ICR. Deze trein rijdt onder andere naar Brussel. Voor mij is het ook even gelden dat ik deze trein heb gezien. Wel is er één zeer ruim balkon in deze trein (als dit niet inmiddels is aangepast bij de nieuwe variant). De ICR heeft een locomotief en aan de andere zijde een cabine die in de coupé aanwezig is. Bij deze cabine bevindt zich een erg ruim balkon.

Ik kan me goed voorstellen dat het erg vervelend is. We kunnen proberen om zo goed mogelijk met u mee te denken.
Misschien ben jij degene die zich maar eens aan moet passen ;)

Discriminatie doe je maar eens thuis niet op het forum Slidestops! Jullie (als NS zijnde) maken het reizen voor mensen die in een rolstoel of met een rollator voort bewegen onmogelijk!
Slidestops, jij hebt ook wel een klein beetje gelijk. Het probleem ligt ook niet bij het personeel van de NS maar bij de beleidsmakers van de NS. Die "grappenmakers" hebben kennelijk nooit naar andere dan bestaande oplossingen gekeken.

Zou het echt zo ontzettend veel kosten om die stiltestickers te verplaatsen?
Hooguit van 2 ramen per trein.
Dan hebben we al een groot probleem minder.
Ik ben overigens lang niet de enige, die praat.
Wat pas echt irritant is, is als mensen keihard zitten te telefoneren.
Maar meestal durft dan niemand wat te zeggen omdat het vaak een man is. :-)

Ik stop overigens deze discussie en ga er wel verder over praten met de leden van de Tweede en Eerste Kamer.
Zij beslissen uiteindelijk wel wat er moet veranderen.
En informeren bij het College voor de Rechten van de Mens, wat zij adviseren te doen.
Dacht aan de simpele oplossing van stickers verplaatsen, maar dat kan kennelijk niet.
Ergens begrijp ik dat niet, maar dat zal wel aan mij liggen.
En beste NS, het gaat niet alleen over mij, maar over 2,1 miljoen mensen.
Daarom durfde de VVD uiteindelijk niet tegen de Ratificatie van het VN-verdrag voor gelijke rechten met een beperking te stemmen en hebben wij met staatssecretaris Martin van Rijn een feestje gevierd in de Eerste Kamer.

Foto 12-4-2016: Interview AparticipatieTV.
Reputatie 4
Philned, heb je concrete voorbeelden waar je tegenaan loopt?
Zelf heb ik geen beperking. Bekenden van me die "alleen" een rollator moeten gebruiken krijgen op drukkere tijden nauwelijks de mogelijkheid om in of uit te stappen. Het gebeurt wel dat als ze even wachten tot er ruimte is op het balkon is, ze willen niemand tegen de enkels rijden, de deuren voor hun neus dicht gaan. Als ze de mazzel hebben dat de HC net bij de deur staat waar ze in stappen is die meestal niet te beroerd om ze een handje te helpen door even wat ruimte te laten maken.

Hooguit van 2 coupé's per trein.

Ik stop overigens deze discussie en ga er wel verder over praten met de leden van de Tweede en Eerste Kamer.
En informeren bij het College voor de Rechten van de Mens, wat zij adviseren te doen.
Dacht aan de simpele oplossing van stickers verplaatsen, maar dat kan kennelijk niet.
Daarom durfde de VVD uiteindelijk niet tegen de Ratificatie van het VN-verdrag voor gelijke rechten met een beperking te stemmen en hebben wij met staatssecretaris Martin van Rijn een feestje gevierd in de Eerste Kamer.

Foto 12-4-2016: Interview AparticipatieTV.
[quote=MakkerCharlie][quote=MakkerCharlie]Slidestops, jij hebt ook wel een klein beetje gelijk. Het probleem ligt ook niet bij het personeel van de NS maar bij de beleidsmakers van de NS. Die "grappenmakers" hebben kennelijk nooit naar andere dan bestaande oplossingen gekeken.

Hooguit van 2 coupé's per trein.

Foto 12-4-2016: De verschillende groepen en een interview AparticipatieTV.
Omdat Charlie zelf al aangeeft de discussie in dit topic te stoppen, sluit ik voor nu dit topic. Ik wil Makkercharlie bedanken voor alle feedback en haar inzet om dit onderwerp aan het licht te brengen. Daar zullen veel mensen dankbaar voor zijn.

@Makkercharlie, mocht je nog feedback willen geven, dan mag je mij altijd even een bericht sturen. Succes met de leden van de Tweede en Eerste Kamer gewenst, laat gerust de uitkomsten aan ons weten.