beantwoord

Waarom is de trein naar Hoorn kersenboogerd altijd vertraagd?

• 1 december 2016
  • 12 reacties
  • 261 Bekeken

Elke dag sta ik minimaal 15min te wachten op zaandam station. Ik kom dan vanaf Amsterdam. Dit is al sinds in verhuisd ben naar kogerveld 6 maanden geleden. Richting zaandam vanaf kogerveld station is de trein naar hoofddorp ook altijd te laat, zodat ik mijn aansluiting mis naar amsterdam.
Dit traject is dramatisch en ik heb andere klachten op klachtenkompas.nl gelezen, maar daar word niet op geantwoord.
icon

Beste antwoord door VIRM 1 december 2016, 21:51

Volgens mij heeft dit meerdere oorzaken:
- Vanuit Hoorn richting Hoofddorp zit hij 's ochtends vlak achter een spits-IC. Als die wat vertraging oploopt, loopt de Sprinter ook vertraging op.
- Rond Schiphol is het ook altijd passen en meten. Zo had deze Sprinter vanaf Schiphol (v. 19:10) 5 minuten vertraging omdat de IC naar Schothorst die er vlak voor zat ook vertraging had.
- De keringen aan beide kanten zijn erg kort. Als een trein dan vertraging heeft, de kering korter is dan de vertraging dan krijg je een sneuuwbaleffect.

In de nieuwe dienstregeling worden de keringen (in ieder geval in Hoorn) een stuk ruimer, zodat hij als het goed is minder vertraagd moet zijn.

Dat hij met enige regelmaat vertraagd is, kan ik ook wel beamen. Trein 3325 is heel vaak feest. En eerder deze week zag ik in de reisplanner-app eentje met een punctualiteit van 67% rijden.
Bekijk origineel

12 reacties

Ik heb er al over gebeld en niemand door er wat aan. Nu sta ik weer met 25min vertraging op zaandam richting zaandam kogerveld
Hoi Bob1987, welkom op het NS serviceforum.

Ik kan me voorstellen dat je baalt van extra reistijd. Kun je aangeven wat jouw vertrektijd is op bepaalde dagen? Het is lastig om dit voor de afgelopen 6 maanden uit te zoeken, maar voor de afgelopen week lukt dit nog wel.
Reputatie 6
Volgens mij heeft dit meerdere oorzaken:
- Vanuit Hoorn richting Hoofddorp zit hij 's ochtends vlak achter een spits-IC. Als die wat vertraging oploopt, loopt de Sprinter ook vertraging op.
- Rond Schiphol is het ook altijd passen en meten. Zo had deze Sprinter vanaf Schiphol (v. 19:10) 5 minuten vertraging omdat de IC naar Schothorst die er vlak voor zat ook vertraging had.
- De keringen aan beide kanten zijn erg kort. Als een trein dan vertraging heeft, de kering korter is dan de vertraging dan krijg je een sneuuwbaleffect.

In de nieuwe dienstregeling worden de keringen (in ieder geval in Hoorn) een stuk ruimer, zodat hij als het goed is minder vertraagd moet zijn.

Dat hij met enige regelmaat vertraagd is, kan ik ook wel beamen. Trein 3325 is heel vaak feest. En eerder deze week zag ik in de reisplanner-app eentje met een punctualiteit van 67% rijden.
VIRM, dankjewel voor je uitgebreide toelichting :)

Zoals al valt te lezen heeft het ook vaak te maken met een andere vertraagde trein. Hopelijk ervaar je in de nieuwe dienstregeling geen/minder vertraging, Bob1987.
Reputatie 6
@Denice: o ja, als deze trein te laat is, komt hij ook wel eens in de knel met andere treinen rond Zaandam. ;)

@Bob: geen idee waar in Amsterdam je moet zijn, maar vanaf Kogerveld heb je ook twee rechtstreekse buslijnen naar Amsterdam.
Ja bedankt VIRM voor je toelichting. Daar kunnen ze bij de NS nog wat van leren. Jullie moeten toch weten dat die vertragingen er structueel zijn en niet 1 maand, maar al jaren.

Ik woon al mijn hele leven in Zaandam en zag altijd de borden naar Hoorn kersenboogerd toen ik uitstapte in Zaandam. Altijd minimaal 5 minuten vertraging. Vaak veel langer.

Ik pak nu bijna elke dag de trein van 15:28 vanaf kogerveld station de sprinter naar hoofddorp. Die is 4 van de 5 keer vertraagd (zonder overdrijven). Heb ook een paar keer gehad dat ze doodleuk omroepen om 15:28 dat de trein niet rijd. Geen reden niks. Er gaat ook maar 1x in het half uur een trein richting Zaandam.
Nu ben ik dus genoodzaakt om de trein van 14:58 te pakken om op tijd (16:00) op mijn werk bij de dam te zijn.

Vaak heb ik ook avonddiensten tot middernacht. Dan kan ik de laatste trein van Amsterdam naar Kogerveld nog halen van 00:39, maar 3x in de week gaat die niet. Dan gaan er NS bussen. Dan ben ik dus pas om 01:30 op kogerveld station. Ik heb bij de NS gevraagd hoelang die werkzaamheden gaan duren, maar niemand blijkt het te weten.

Ik betaal dus 95 euro per maand, maar zit de helft van de keren in een bus.
Ook pak ik dus vaak de bus als de trein weer eens vertraagd is of gewoon niet rijd, waardoor ik daar dus ook weer voor moet betalen.

Ik verhuis volgende maand weer terug naar Zaandam centrum om van deze ellende af te komen, maar hier moet echt wat aan gedaan worden.
@VIRM ik werk dichtbij de dam in de buurt, maar koos voor de trein, omdat ik dacht dat sneller zou zijn, maar overweeg inderdaad de bus.

De NS doet er namelijk toch niks aan en kan ook geen comensatie krijgen niks.
Reputatie 6
@Bob: ik snap heel goed wat je bedoelt, aangezien ik deze trein wel eens van Zaandam heb. Als ik naar mijn werk ga, probeer ik hem ook te vermijden. Je kunt bij een vertraging vanaf een halfuur geld terug bij vertraging aanvragen, maar dan blijf je bezig denk ik. 😉 Vanaf aanstaande dienstregeling komt er hopelijk verbetering in!

Als je naar Zaandam centrum verhuist, heb je doordeweeks overdag 8 treinen per uur, zaterdag overdag 6 per uur en 's avonds en op zondag 4 treinen per uur naar Amsterdam Centraal. 🙂 Is even wat handiger dan vanaf KOgerveld.
Ja vanaf Zaandam centrum is het geen probleem. Maar goed ik hoor alweer van de NS dat ze hopen dat ik minder vertraging zal hebben. Ze kunnen er niks aan doen, alleen hopen.
Echt een ongelooflijk kutbedrijf en dan druk ik het nog zacht uit..
Ze reageren niet inhoudelijk op mijn klachten.
Bob1987, ik begrijp dat het je frustreert, maar ik wil je vragen om net als alle anderen hier, je te houden aan de gebruikersregels van dit forum en voor normaal taalgebruik te kiezen. Bij deze geef ik je dan ook een waarschuwing.
Wij kunnen je klachten (die zeker terecht zijn) doorgeven aan de betreffende afdeling, maar we kunnen niet ineens een dienstregeling voor jou omgooien. Ik hoop dat je dit ook kunt begrijpen. Fijn dat je vanaf Zaandam waarschijnlijk minder problemen zult hebben tijdens je treinreizen en zoals VIRM al aangeeft wordt het hopelijk een stuk beter vanaf 11 december 🙂
Zoals ik al eerder aangaf is dit niet iets van afgelopen maand, maar al jaren het probleem. Kan mij niet voorstellen dat jullie niet heel veel klachten hebben binnen gekregen over dit traject. Nu pas komt er een nieuwe dienstregeling en dan moeten we nog maar afwachten of dat helpt. Kan ik nog een reactie krijgen op mijn vraag hoelang de werkzaamheden nog gaan duren van Amsterdam met de sprinter naar hoorn kersenboogerd van 00:39. Elke maandag, woensdag en donderdagnacht rijden er geen treinen maar bussen vanaf Amsterdam centraal
Ik heb het even nagevraagd en de komende week zullen er treinen rijden.

Reageer