beantwoord

Waarom is er in de nieuwe treinen tussen Groningen en Zwolle geen stiltecoupé meer?

• 5 april 2019
  • 15 reacties
  • 913 Bekeken

Op het traject Groningen-Zwolle waren altijd de ‘normale’ treinstellen. Deze week zijn er nieuwe sprinters gekomen. De voordelen zijn er zeker: bijvoorbeeld de stopcontacten. Het enige was ik toch echt mis is de stilte coupes. Wat is de reden waarom het niet in deze nieuwe sprinter zit?
icon

Beste antwoord door Slidestops 5 april 2019, 10:09

Op het traject hebben voorheen intercity's gereden in een sprinter dienst. Echte sprinters (stoptreinen) hebben al heel lang geen stiltecoupé meer. (SGM - SLT - FLIRT en nu de SNG).
Het is dus in lijn met de andere sprinters die rondrijden.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Op het traject hebben voorheen intercity's gereden in een sprinter dienst. Echte sprinters (stoptreinen) hebben al heel lang geen stiltecoupé meer. (SGM - SLT - FLIRT en nu de SNG).
Het is dus in lijn met de andere sprinters die rondrijden.
Reputatie 7
Badge +3
Sprinters hebben nooit stilte coupes gehad, die zitten alleen in IC's.
Maar de situatie op het traject Groningen-Zwolle was dat daar op een sprinter traject IC treinstellen werden ingezet.

Sprinter reizigers elders in het land hebben het altijd al zonder een stilte coupe moeten doen.

Edit,
Slidestops was net iets sneller.
Badge +3
Blijkbaar is er behoefte aan stiltezones in Sprinters, zeker wanneer die op lange(re) trajecten worden ingezet. Misschien is het een idee om in Sprinters de eerste klas, waar bijna nooit iemand in zit, te deklasseren en als stiltezone in gebruik te nemen.

Noot aan een moderator: misschien kan de titel van dit topic worden aangepast. Er hebben immers nooit stiltecoupés in Sprinters gezeten. "Waarom is er geen stiltecoupé in de nieuwe treinen tussen Groningen en Zwolle?"
Reputatie 7
Badge +3
Behoefte zal zijn gekomen omdat er jarenlang intercity treinen hebben gereden als sprinter die deze stilte coupe wel hebben. Daardoor is men gewend aan deze coupe en mist het nu.
Zouden hier eerder al jarenlang SLT's en/of SGM's hebben gereden dan was men daar aan gewend.
Een zelfde iets speelt met de klaptafels die nu niet in de 2e klas zijn, ook daar zie ik veel klachten over op Twitter.

Want op andere trajecten waar de SNG al een tijdje rijdt klaagt er niemand over het ontbreken van de stilte coupe of klaptafels. Daar blijft het vooral beperkt tot klachten over de stoelen en de kleine "tafeltjes" bij de vierzitjes (met opzet tafeltjes tussen aanhalingstekend, want ik vind het meer plankjes die niet als goede tafel te gebruiken zijn).
Badge +3
Dat er op andere trajecten geen klachten zijn over het ontbreken van stiltezones in de Sprinters wil natuurlijk niet zeggen dat de behoefte er niet zou. Het probleem met de Sprinters is dat ze zowel op korte als op lange(re) trajecten worden ingezet. Voor een ritje van een 15 tot 30 minuten kan ik me goed voorstellen dat je daar geen stiltezones en klaptafels creëert. Wanneer je diezelfde treinen inzet op trajecten waar je meer dan een uur in de trein zit zijn die Sprinters minder geschikt.

Een vergelijkbaar dilemma qua materieel zie je in Engeland op de treinen van Thameslink (Londen). Daar wordt op ritten van meer dan 2 uur materieel ingezet dat grote capaciteit en relatief weinig stoelen/comfort heeft. Prima voor drukke uren en korte stukken maar minder geschikt voor lange ritten. Van Cambridge naar Brighton doe je echt niet voor je plezier in dergelijke treinen.
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_700
Reputatie 7
Badge +3
Blijkbaar is er behoefte aan stiltezones in Sprinters, zeker wanneer die op lange(re) trajecten worden ingezet. Misschien is het een idee om in Sprinters de eerste klas, waar bijna nooit iemand in zit, te deklasseren en als stiltezone in gebruik te nemen.
Goed idee, de eerste klas in sprinters is nog meer iets uit opa's tijd.
Reputatie 7
Badge +3
Dat er op andere trajecten geen klachten zijn over het ontbreken van stiltezones in de Sprinters wil natuurlijk niet zeggen dat de behoefte er niet zou. Het probleem met de Sprinters is dat ze zowel op korte als op lange(re) trajecten worden ingezet. Voor een ritje van een 15 tot 30 minuten kan ik me goed voorstellen dat je daar geen stiltezones en klaptafels creëert. Wanneer je diezelfde treinen inzet op trajecten waar je meer dan een uur in de trein zit zijn die Sprinters minder geschikt.
Het gaat niet om de lengte van het traject maar om de vraag hoe lang de reiziger er gemiddeld in zit.. Er zijn weinig reizigers van Rotterdam Noord naar Krommenie of van Zaltbomnel naar Voorburg.
Reputatie 1
Behoefte zal zijn gekomen omdat er jarenlang intercity treinen hebben gereden als sprinter die deze stilte coupe wel hebben. Daardoor is men gewend aan deze coupe en mist het nu.
Zouden hier eerder al jarenlang SLT's en/of SGM's hebben gereden dan was men daar aan gewend.
Een zelfde iets speelt met de klaptafels die nu niet in de 2e klas zijn, ook daar zie ik veel klachten over op Twitter.

Want op andere trajecten waar de SNG al een tijdje rijdt klaagt er niemand over het ontbreken van de stilte coupe of klaptafels. Daar blijft het vooral beperkt tot klachten over de stoelen en de kleine "tafeltjes" bij de vierzitjes (met opzet tafeltjes tussen aanhalingstekend, want ik vind het meer plankjes die niet als goede tafel te gebruiken zijn).

Je maakt de fout om een sprinter in de randstad te vergelijken met een sprinter op het traject Zwolle - Groningen. Een sprinter in de randstad is écht niet te vergelijken met een sprinter op het traject Zwolle - Groningen. Namelijk:

Een sprinter in de randstad stopt veel vaker, de afstanden zijn immers kleiner. Daarnaast biedt een sprinter in de randstad sneller de mogelijkheid om over te stappen op een intercity.
Een sprinter op het traject Zwolle - Groningen heeft daarentegen een veel langere reistijd tussen stops. De reistijd tussen stops is vergelijkbaar met een intercity. Daarnaast biedt de sprinter geen fatsoenlijke overstap op een intercity om snel Groningen/Assen/Zwolle te bereiken. Mensen moeten dus lange tijd in een sprinter verblijven.

Sprinters op het traject Zwolle - Groningen zijn dus echt niet te vergelijken met sprinters op andere trajecten.

Om even inzichtelijk te maken hoe lang mensen in deze sprinter moeten zitten, even een overzichtje:
Meppel - Groningen: 53 minuten
Hoogeveen - Groningen: +/- 40 minuten
Beilen - Groningen - Groningen: +/- 30 minuten
Haren - Zwolle: +/- 1 uur
Beilen - Zwolle: +/- 38 minuten
Hoogeveen - Zwolle: +/- 29 minuten
Dit zijn trajecten die veel worden afgelegd, twee keer op een dag. Ik wil in het bijzonder het traject Meppel - Groningen benadrukken, omdat dit een veel gebruikt traject is van mensen vanuit de richting Leeuwarden moeten overstappen op de sprinter richting Groningen.

De enige manier om fatsoenlijk te werken op zo'n lange afstand is met een tafeltje. Juist dit ontbreekt in deze nieuwe sprinter! Met het ontbreken van een tafeltje is het reizen op zo'n afstand op structurele basis niet te doen. Een tafeltje is echt een must!

De vlakken waarop deze trein sterk in is, namelijk een hogere capaciteit en een hogere in-/uitstapsnelheid is op dit traject niet nodig. De capaciteit is immers meestal afdoende, en er zijn weinig stops waardoor de in-/uitstapsnelheid minder van belang is.
Echter, de vlakken waarop deze trein minder sterk is, zoals comfort over een langere afstand is juist op dit traject van groot belang. Mensen zitten namelijk zonder uitzondering voor langere tijd in de trein. Bredere, comfortabele stoelen zijn hier dus veel belangrijker.

De nieuwe treinen zijn mooi en overzichtelijk. Het is positief dat de NS stappen onderneemt om de reistijd met de sprinter te verkorten tussen Zwolle en Groningen, alleen niet tegen elke prijs. En de prijs is nu echt te hoog.
Graag zie ik dan ook de treinen terugkomen, waar wel een tafeltje is, waar bredere stoelen zijn en waar dus wel fatsoenlijk gewerkt kan worden. Op deze manier is het gewoonweg niet mogelijk.
Badge +3
Dat zal per traject waar Sprintermaterieel rijdt verschillen. Groningen - Zwolle lijkt me typisch een traject waar reizigers langere tijd in de trein zitten.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad, ik zal ook niet met de sprinter naar bv Amsterdam, Haarlem of Zwolle gaan. Dan stap ik op Leiden wel over op de IC en reis alleen het ene station met de sprinter.
Reputatie 7
Badge +3
Graag zie ik dan ook de treinen terugkomen, waar wel een tafeltje is, waar bredere stoelen zijn en waar dus wel fatsoenlijk gewerkt kan worden. Op deze manier is het gewoonweg niet mogelijk.
In nieuwe of gerenoveerde treinen komen sowieso geen grotere tafeltjes meer, veiligheidsredenen. Daarnaast is de trein een vervoermiddel en geen rijdend kantoor. En een laptop heet trouwens niet voor niets laptop.

Toen het IC-materieel uit de sprinters Zwolle-Utrecht verdween waren er in het begin dezelfde klachten maar inmiddels hoor je daar niemand meer over. Reizigers op deze en nog enkele andere trajecten waren door het tekort aan sprintermaterieel tijdelijk erg verwend met IC-materieel dus klachten bij de terugschakeling zijn gewoon ingecalculeerd, een kwestie van wennen.

50 minuten in een sprinter is niet zo uitzonderlijk, dat geldt ook Nieuweschans-Groningen of Roodeschool-Groningen en de reizigers daar eisen ook geen intercity materieel.
Reputatie 7
Badge +3
In nieuwe treinen komen sowieso geen grotere tafeltjes meer, veiligheidsredenen.
Dit in de ICNG ziet er anders best groot uit. Is dan vast levensgevaarlijk.

Reputatie 7
Badge +3
@Momo
Ik bedoelde bij sprinters, bij ICNG is de stoelafstand groter en dan zijn de normen anders.
Reputatie 7
Badge +3
Aha, dat haalde ik niet uit je bericht.
Badge +3
Ik ook niet. @Tamzin had het over "nieuwe of gerenoveerde treinen".

Reageer