beantwoord

Waarom is er in de Schipholtrein zo weinig plaats om grotere koffers en tassen te bergen?

Vaak komen o.a. buitenlanders op Schiphol plaats tekort om hun bagage te bergen. Waarom wordt daar zo weinig rekening mee gehouden?
icon

Beste antwoord door Thijs NS 12 maart 2014, 16:25

Hoi Marisjohn, welkom op het forum,
De treinen naar Schiphol zijn de gewone reguliere treinen die door het hele land rijden. We proberen de juiste balans te zoeken tussen plek voor reizigers en plek voor bagage. Dit kan tot gevolg hebben dat er soms te weinig plek is voor reizigers, soms te weinig voor bagage, dat is helaas niet anders. Onder de stoelen en op de balkons kunnen grotere koffers vaak goed opgeborgen worden.
Groeten,
Thijs

Bekijk origineel

4 reacties

Hoi Marisjohn, welkom op het forum,
De treinen naar Schiphol zijn de gewone reguliere treinen die door het hele land rijden. We proberen de juiste balans te zoeken tussen plek voor reizigers en plek voor bagage. Dit kan tot gevolg hebben dat er soms te weinig plek is voor reizigers, soms te weinig voor bagage, dat is helaas niet anders. Onder de stoelen en op de balkons kunnen grotere koffers vaak goed opgeborgen worden.
Groeten,
Thijs
Kom ik net uit Sri Lanka, waar men in de trein zelfs rekken heeft om bagage op te bergen. Ook NS heeft treinstellen, waar veel ruimte is en de stoelen langs de wanden van het treinstel zijn geplaatst. Ik had toch wat anders verwacht dan de opmerking "dat is helaas niet anders". Heeft u wel eens mensen met een hoeveelheid bagage op Schiphol zien ploeteren om een volle trein binnen te komen? Wij wel en niet voor het eerst.

Ook NS heeft treinstellen, waar veel ruimte is en de stoelen langs de wanden van het treinstel zijn geplaatst. Ik had toch wat anders verwacht dan de opmerking "dat is helaas niet anders".

Deze zinsnede kan ik niet helemaal plaatsen. Aan het begin van deze topic zegt u dat er zo weinig plaats voor bagage is en nu schrijft u dat NS treinstellen heeft waar veel ruimte is. Het zal aan mij liggen, maar ik kan dat niet goed rijmen met elkaar.

En NS heeft best wel treinen rijden - ook via Schiphol - met bagagerekken.
Daar staat tegenover dat er ook dubbeldekkers rijden waarin het - door de beperkte hoogte - onmogelijk is om boven de zitplaatsen nog bagagerekken te plaatsen.
Volgens mij wordt Schiphol aangedaan door 7 of 8 verschillende types treinen. Zo ongeveer de hele vloot van NS komt er regelmatig.
En dan kan het gebeuren dat je treinen treft met bagagerekken waarin je niet al te grote koffers en tassen kwijt kunt en grotere koffers tussen of onder de stoelen (desnoods op het balkon) maar het kan ook zomaar zijn dat er een dubbeldekker stopt, die geen rekken hebben, maar waar wel de nodige bagage onder en tussen de stoelen kan worden geplaatst.
Over het algemeen hebben die dubbeldekkers ook relatief grote balkons, waar bijv. met gemak ook enkele fietsen geplaatst kunnen worden. Daar zouden ook (grotere) koffers een plekje kunnen vinden.

Zelf heb ik enkele jaren in Hoofddorp gewoond en kwam regelmatig op Schiphol.
Zowel in die tijd op Schiphol als ook daarna op andere stations (groot en klein) heb ik ervaren dat mensen niet zo snel geneigd zijn zich te verspreiden over een perron en een trein.
Je ziet vaak dat mensen zich in de buurt van trappen e.d. op blijven houden en daar ook met z'n allen proberen plaatsen te veroveren voor zichzelf en hun bagage.
Terwijl dan in een ander deel van de trein nog volop plaats is.
Zich wat meer verdelen over het perron zou een deel van de problematiek al kunnen oplossen.

Om reizigers daarbij te helpen heeft NS onlangs proeven gedaan met gekleurde lichtbalken op station 's Hertogenbosch. Daarbij werd in kleuren aangegeven waar de trein zou stoppen en hoe druk het in de diverse wagons was, zodat mensen zich wat beter over het perron en de trein zouden verspreiden.
De uitkomst van deze proeven worden volgens mij momenteel geëvalueerd. Dus hopelijk wordt dat systeem daadwerkelijk op drukke stations geïnstalleerd.

En treinstellen pas je nou eenmaal ook niet zo snel aan. het is zoals Thijs aangeeft, als je meer bagageruimte maakt, is er minder zitplaats voor reizigers, en omgekeerd. En je kunt eventuele aanpassingen ook niet beperken tot 1 of 2 treinsteltypes. Treinstellen van en naar Schiphol rijden door vrijwel het hele land; vaak ook nog in een rechtstreekse verbinding, zonder overstap. 1 of 2 types aanpassen heeft dan weinig nut, omdat ook de overige types (elk met hun eigen beperkingen) ook regelmatig langs Schiphol blijven komen.
Daar verander je niet zo snel iets aan, ofwel "dat is helaas niet anders".

Hoewel u stelt toch wat anders verwacht te hebben, wat bij mij de vraag doet reizen wat u dan eigenlijk wel verwacht had. Het zou prettig zijn als u zich daar ook over uit zou spreken, wat uw verwachting dan wel is.
Misschien zouden Thijs en NS daar juist wel mee aan de slag kunnen gaan.

Reputatie 1
Tot ongeveer een jaar geleden was er behoorlijk bagageruimte in de internationale trein naar Berlijn die genomen kon worden richting Amersfoort, Deventer en Hengelo (boven en achter zitplaatsen en had zelfs aparte bagagerekken aan het einde van de coupes); in de Beneluxtrein richting Den Haag en Rotterdam; en in de 3500 richting Utrecht en Eindhoven (laatste 2 beide met ICRm's met bagagerekken boven de zitplaatsen en achter sommige stoelen). Het is jammer dat deze weg zijn gevallen.

Maar, ik begrijp wel dat er een hoop bagageruimte is weggevallen. Soms zijn er gewoon bijna-aziatische taferelen tijdens de spits en je kan ook niet die reizigers zonder bagage negeren. Helaas blijft de bagageruimte vaak leeg als die er is. De meeste mensen nemen niet eens de moeite om hun bagage te plaatsen in rekken boven de zitplaatsen te tillen. Zelfs als je het ze vraagt kijken ze je soms raar aan. Dus begrijpelijk dat de NS een compromis moet sluiten. Er is beperkt achter de dubbele zitplaatsen ruimte zodat mensen met een kleinere koffer gewoon kunnen zitten. De balkons zijn bij nieuwe treinen ruimer zodat deze gebruikt kunnen worden voor mensen met een hoop bagage en als staplaats tijdens de spits. Ik vind dat de NS het dan best goed heeft geregeld.

Of ik dan niet het gedoe op Schiphol ken? Dat ken ik maar al te goed, 4 dagen in de week. Ik vraag me dan ook soms af of er niet meer treinen ingezet moeten worden of dat de NS meer man op het perron moet hebben. In Japan waar ik een jaar heb gewoond hebben ze tenminste nog teams met perron-medewerkers, die je koffer rustig eventjes in de trein tillen, en die als het druk wordt wel eventjes iedereen goed aanduwen zodat je hier genoeg adem meer kan halen om te klagen over de 'hulp'. Alles heeft dus positieve en negatieve aspecten. Zelf zou ik het best een goed idee vinden als de NS wat meer medewerkers op Schiphol zet die ook proactief helpen met 'inladen' in plaats van enkel met hun Railpocket in hun hand rondlopen. Maar als je het hebt over bagageruimte denk ik toch altijd aan die tientallen reizigers die de gangpaden blokkeren met hun koffers en die niet naar boven wilden tillen of bij hun stoel zetten omdat ze languit met de benen wilden zitten. Helaas dat die enkeling dan de dupe is, dat zal denk ik altijd zo blijven: hoeveel houden er rekening met hun parfummetjes en Axe-deo dat ik ervan last aan mijn luchtwegen krijg? (retorisch bedoelt). Toch, in plaats van klagen kunnen we ook altijd proberen te komen met oplossingen voor de problemen. Want het kan altijd zo maar gebeuren dat 1 iemand DE oplossing heeft voor het hele probleem. En daar zijn we dan meer mee geholpen denk ik zo.

Reageer