beantwoord

Waarom is er zo weinig controle op plaatsbewijzen?

• 10 augustus 2015
  • 17 reacties
  • 996 Bekeken

Ik heb de afgelopen tijd veel met de trein gereisd en het viel mij op dat er zeer weinig gecontroleerd wordt op het hebben van een plaatsbewijs. Amsterdam-Maastricht v.v. - niet gecontroleerd, Amsterdam-Leiden v.v. - niet gecontroleerd, Amsterdam-Antwerpen - gecontroleerd door Belgische Spoorwegen, Amsterdam - Wormerveer, v.v, Amsterdam-Zandvoort v.v., niet gecontroleerd en dan hebben we het nog niet over de dagelijkse korte afstanden. De controle op plaatsbewijzen werkt preventief tegen het zwartrijden en als iedereen een kaartje koopt omdat er gecontroleerd wordt zullen ook de mishandelingen van het spoorweg personeel afnemen. Het investeren in veiligheid van zowel passagier als spoorwegpersoneel lijkt mij toch van wezenlijk belang.
icon

Beste antwoord door lucas versteegh 10 augustus 2015, 20:34

Kijk een conducteur die de hele dag als mensen instappen opnieuw controleert is niet echt handig en kost veel moeite ( en als je elke keer bij dezelfde een kaartje controleert is dat voor sommige mensen vragen om moeilijk heden ook al bedoel je het goed ) in de meeste gevallen controleert een conducteur maar je kan dus ook later ingestapt zijn na zijn ronde door de trein in dat geval word er vaak niet meer gecontroleerd. Dit hoeft ook niet perse want als de conducteur een goeie geheugen heeft onthoud hij wanneer er mensen zijn ingestapt.

Maar er zijn ook conducteurs die hun vak helemaal niet serieus nemen en gewoon blijven zitten in de 1e klas en gaan fluiten. Die heb je dus ook, maar dat is fout!

Ik hoop dat je jouw antwoord nu weet van mij of via een ander

groetjes Lucas
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Simpel. NS houdt geen toezicht op de werkzaamheden van de conducteurs dus als die de halve dag koffie drinken in de eerste klas of de krant gaan lezen in de achterste cabine is er geen haan die daar naar kraait.

Bij Arriva hebben ze het veel beter georganiseerd. Iedere keer als een conducteur daar een OV-chipkaart controleert wordt er automatisch een OV-chipkaart transactie geregistreerd. Conducteurs die niets uitvoeren vallen dan onmiddellijk door de mand. De reden dat NS dit systeem niet gebruikt is omdat NS het in zijn broek doet voor de vakbonden.
Dat verklaart een hoop, ik vroeg me al af waarom de conducteur iedere keer na een station in de cabine van de machinist ging zitten. Een vakbond mag geen invloed hebben op de dienstuitvoering zoals die in de taakomschrijving beschreven staat. De controle van plaatsbewijzen is een wezenlijk onderdeel van de dienstuitvoering van een conducteur. Dit maakt dat mensen geen plaatsbewijs meer aanschaffen en die ene keer dat er controle is de boete voor lief te nemen of een hoop heisa maken wat vervolgens uit de hand loopt.
Reputatie 6
De belangrijkste taak van de conducteur is het garanderen van de veiligheid. Normaliter is dat overigens een activiteit die vaak bij voorkeur in de 1e klasse plaatsvindt, maar kennlijk had de machinist hulp nodig bij het waarnemen van de seinen, waardoor de conducteur in de cabine nodig was.

Controleren van kaartjes is slechts een neventaak van de conducteur en vaak komt deze daar dan ook niet meer aan toe, naast alle drukke werkzaamheden in de 1e klasse of de al dan niet bediende cabine.

Ik dacht overigens dat conducteurs zich volgens nieuwe regelgeving trouwens niet meer in de bediende cabine mochten bevinden?
De veiligheid wordt in ieder geval niet gegarandeerd als de conducteur achter in de cabine gaat zitten, terwijl het in de stiltecoupé wel een kippenhok lijkt en er mensen met hun voeten op de banken zitten. Of zouden ze bang zijn dat ze er wat van moeten zeggen i.p.v. preventief door de coupé's lopen?
Reputatie 6
De waarnemingen die u hier beschrijft zijn weliswaar onwenselijk, maar vormen geen bedreiging voor de veiligheid. Zolang de treintjes maar braaf voor de rode seintjes stoppen is de veiligheid gegarandeerd.
Veiligheid is de afwezigheid van gevaar. Als ik als passagier er wat van ga zeggen is mijn veiligheid in het geding. Of het treintje nu voor de rode seintjes stopt of niet, de taak van de conducteur is ook zorgen voor de openbare orde en veiligheid in de trein. Hij heeft ook de bevoegdheden als buitengewoon opsporingsambtenaar om tegen ongeregeldheden op te treden.
Kijk een conducteur die de hele dag als mensen instappen opnieuw controleert is niet echt handig en kost veel moeite ( en als je elke keer bij dezelfde een kaartje controleert is dat voor sommige mensen vragen om moeilijk heden ook al bedoel je het goed ) in de meeste gevallen controleert een conducteur maar je kan dus ook later ingestapt zijn na zijn ronde door de trein in dat geval word er vaak niet meer gecontroleerd. Dit hoeft ook niet perse want als de conducteur een goeie geheugen heeft onthoud hij wanneer er mensen zijn ingestapt.

Maar er zijn ook conducteurs die hun vak helemaal niet serieus nemen en gewoon blijven zitten in de 1e klas en gaan fluiten. Die heb je dus ook, maar dat is fout!

Ik hoop dat je jouw antwoord nu weet van mij of via een ander

groetjes Lucas
Dank voor de heldere antwoorden, ik ben er nu van overtuigd dat er veel conducteurs zijn die hun werk niet helemaal serieus nemen. De goede zullen we moeten koesteren en de rest accepteren zoals ze zijn.
Beste fredericootje,

Welkom op het NS serviceforum. Deze vraag is al wel vaker voorbij gekomen op dit forum en Loes (zelf hoofdconducteur) heeft een uitgebreid antwoord gegeven op deze vraag. Leuk om zo een inkijk te krijgen in de werkzaamheden en jouw beeld verandert daar zeker door!
Reputatie 1
Badge
Het is voor NS-en de anderen als Veo etc-al moeilijk genoeg om voldoende personeel te vinden dat dat werk op asociale tijden met wisseldiensten te doen-ze kunnen nou niet erg kieskeruig zijn.
In Zwitserland blijkt het o.a. wel mogelijk-en gebeurt het ook-dat de Schaffner/controleur na elke halte toch de hele trein-en die kunnen daar nog langer zijn als hier-doorloopt-met die rare tas op de knieën.
Psst! Mag eigenlijk niet gezegd: het was uiteraard de opzet van de directie die destijds voor dat chipkaartgedoe koos- om net als in de metro- 1e klas en conducteur-althans in stoptreintjes, gewoon af te schaffen. Maar ja-alweer die bonden en zo, heh. In Zwitserland blijkt dat ook te kunnen, zelfs zonder poortjes+chipgedoe.
Zoals ik in een ander draadje al voorstelde. Waarom blijft de conducteur na vertrek van de trein niet achter op het perron? Zo kan deze daar andere reizigers behulpzaam zijn. Op hele kleine stations kan de machinist zelf het vertrek regelen van de trein.

Zo gaat het in de metro toch ook. Als de/alle poortjes dicht zijn moet dat werken.
Dat zou denk ik niet mogelijk zijn. De conducteur heeft veel werkzaamheden in de trein en ook in geval van calamiteiten is het prettig dat er een conducteur aanwezig is in de trein.
Voor die calamiteiten is er altijd nog de machinist. En waarom lukt het wel met de metro (tram/bus?) en niet met de trein?
In de trein leg je veel grotere afstanden af en kan je vaker in situaties komen waarin een conducteur, naast de reguliere werkzaamheden, nodig is bijv. bij een aanrijding of als er iets is met een reiziger in de trein.
Reputatie 1
Sinds wanneer hebben we bij de NS plaatsbewijzen? Volgens mij zijn het vervoersbewijzen. Ik reis al jaren met de trein en in het verleden werd er vaker gecontroleerd dan nu. Dan gebeurde het best wel dat er 2 keer een controle werd uitgevoerd en de conducteur wist ook meestal precies wie hij/zij wel of niet gecontroleerd had.

Tegenwoordig is het echt veel minder. Zo reis ik vier dagen in de week van Dordrecht naar Eindhoven. Controle is bijna altijd na Tilburg. Zowel van Dordrecht naar Eindhoven als van Eindhoven naar Dordrecht. Bijna standaard vind controle plaats na Tilburg. Zwartrijders hebben dit natuurlijk ook dondersgoed in de gaten, dus het loont vaak om, als je van Dordrecht naar Breda reist of van Eindhoven naar Tilburg, dan geen vervoersbewijs te hebben.

Waarom niet vaker controleren? Oké, veiligheid staat voorop, maar inderdaad er is weinig te doen aan de veiligheid als de conducteur verdiept is in zijn telefoon in de 1e klas of als deze in het machinistencabine gaat zitten. Ook vind ik persoonlijk dat een conducteur een beter aanspreekpunt zou moeten zijn. Dus gewoon regelmatig door de trein lopen, zodat je ook wat kan vragen. Ik merk bij mezelf dat ik veel minder geïrriteerd ben als ik dingen kan vragen en antwoorden krijg.

Zo hebben we met de trein eens een uur stilgestaan op station Breda, omdat er iemand op het spoor zou lopen. Er werd gelukkig regelmatig omgeroepen wat de stand van zaken was, maar geen conducteur gezien. Ik vind dat hij/zij dan juist zich even moet laten zien, zodat mensen die wat te vragen hebben dat ook even kunnen doen.
Reputatie 7
Badge +3
De belangrijkste taak van de conducteur is het garanderen van de veiligheid. Normaliter is dat overigens een activiteit die vaak bij voorkeur in de 1e klasse plaatsvindt, maar kennlijk had de machinist hulp nodig bij het waarnemen van de seinen, waardoor de conducteur in de cabine nodig was.
Hoe neemt de conducteur seinen waar vanuit de achterste cabine????

Controleren van kaartjes is slechts een neventaak van de conducteur

Dat hebben de vakbonden verzonnen.

Ik dacht overigens dat conducteurs zich volgens nieuwe regelgeving trouwens niet meer in de bediende cabine mochten bevinden?

Ze zitten tegenwoordig ook altijd in een niet-bediende cabine. Daar worden ze geacht hun hun tas neer te zetten, alleen is het niet de bedoeling dat ze daar vervolgens de hele rit blijven zitten. Maar als je je personeel nooit controleert krijg je vanzelf steeds meer mensen die er de kantjes vanaf lopen, dat weet zelfs de winkelier op de hoek.
Reputatie 7
Badge +3
Het is voor NS-en de anderen als Veo etc-al moeilijk genoeg om voldoende personeel te vinden dat dat werk op asociale tijden met wisseldiensten te doen-ze kunnen nou niet erg kieskeruig zijn.
In Zwitserland blijkt het o.a. wel mogelijk-en gebeurt het ook-dat de Schaffner/controleur na elke halte toch de hele trein-en die kunnen daar nog langer zijn als hier-doorloopt-met die rare tas op de knieën.
Psst! Mag eigenlijk niet gezegd: het was uiteraard de opzet van de directie die destijds voor dat chipkaartgedoe koos- om net als in de metro- 1e klas en conducteur-althans in stoptreintjes, gewoon af te schaffen. Maar ja-alweer die bonden en zo, heh. In Zwitserland blijkt dat ook te kunnen, zelfs zonder poortjes+chipgedoe.

Conducteurs zijn er bij NS vooral voor de werkverschaffing onder druk van de vakbonden. In Duitsland rijden de treinen (IC/ICE buiten beschouwing gelaten) inmiddels voor 80% zonder vaste conducteurs. S-bahnen hebben in Duitsland zelfs nooit vaste conducteurs gehad.

Het huidige controle systeem bij NS met (veelal twee) vaste conducteurs is hopeloos verouderd en veel te duur. Een systeem met niet-vaste controleploegen zoals Arriva, Veolia en Syntus hebben is stukken effectiever.

Reageer