beantwoord

Waarom is het zo koud in de trein?


Ik zit dagelijks 2,5 uur in de trein. Op mijn traject Arnhem - Amsterdam is vaak ontzettend koud in de trein (zo ook op dit moment). Het is niet bij elke trein, maar maakt de reis vaak echt onaangenaam. Ik heb wel eens een conducteur gevraagd of dit lager/uit kan. Maar ik kreeg te horen dat dit automatisch geregeld is. Ik zie mensen met jas als deken en kom verkleumd de trein uit, dat kan toch niet de bedoeling zijn. Twee vragen: Waarom is dit? En kunnen jullie dit lager instellen? Alvast bedankt voor de reactie.
icon

Beste antwoord door Camel 15 april 2014, 19:48

De klimaatregeling in de trein wordt inderdaad automatisch geregeld en wordt - afhankelijk van de instelling van de elekronica door de monteur - ingesteld op grond van informatie die door sensoren in de trein (en daarbuiten) wordt doorgegeven aan die elektronica.
Noch de machinist, noch de conducteur kunnen daar iets aan doen, behalve dan klachten van reizigers noteren en doorgeven.

Ook op dit forum hebben we geen knopje waarmee van elke trein de klimaatregeling kan worden ingesteld. Hier zijn echter wel moderatoren van NS die dit forum begeleiden en klachten zoals deze oppikken en intern doorgeven aan de verantwoordelijke afdelingen.

Aan de andere kant moeten we ook niet vergeten dat wat de een warm vindt, voor de ander nog te koud is.
Ook op dit gebied verschillen de smaken.
Voor de één (zoals mijn moeder) is 23 graden nog te koud, terwijl een ander (zoals ik) bij die temperatuur loopt te puffen.

Behalve dat hier ongetwijfeld een moderator mee aan de slag gaat, kan ik u alleen maar adviseren om in voorkomende gevallen ook de conducteur te vragen er melding van te maken.

Een andere mogelijkheid is ook om het treinstelnummer (staat doorgaans boven of naast de deur) te noteren en aan @NS_online op Twitter e.e.a. door te geven. Daar zijn ze helemaal supersnel met het doorgeven van klachten.

Bekijk origineel

7 reacties

De klimaatregeling in de trein wordt inderdaad automatisch geregeld en wordt - afhankelijk van de instelling van de elekronica door de monteur - ingesteld op grond van informatie die door sensoren in de trein (en daarbuiten) wordt doorgegeven aan die elektronica.
Noch de machinist, noch de conducteur kunnen daar iets aan doen, behalve dan klachten van reizigers noteren en doorgeven.

Ook op dit forum hebben we geen knopje waarmee van elke trein de klimaatregeling kan worden ingesteld. Hier zijn echter wel moderatoren van NS die dit forum begeleiden en klachten zoals deze oppikken en intern doorgeven aan de verantwoordelijke afdelingen.

Aan de andere kant moeten we ook niet vergeten dat wat de een warm vindt, voor de ander nog te koud is.
Ook op dit gebied verschillen de smaken.
Voor de één (zoals mijn moeder) is 23 graden nog te koud, terwijl een ander (zoals ik) bij die temperatuur loopt te puffen.

Behalve dat hier ongetwijfeld een moderator mee aan de slag gaat, kan ik u alleen maar adviseren om in voorkomende gevallen ook de conducteur te vragen er melding van te maken.

Een andere mogelijkheid is ook om het treinstelnummer (staat doorgaans boven of naast de deur) te noteren en aan @NS_online op Twitter e.e.a. door te geven. Daar zijn ze helemaal supersnel met het doorgeven van klachten.
Klopt Camel,

Wij kunnen de climaatbeheersing op geen enkele manier aanpassen, behalve doorbellen of er iets mis is. In de oude dubbeldekkers en dan met name in de VIRM6 is het vaak zo dat een bak erg warm is en de volgende ijskoud. Als ik voel dat een bak koud is, ga ik na of er storing in zit en wijs de reiziger er meestal op. Vaal heeft het al zin om te gaan verzitten. In een enkel geval mogen wij van ons technische bureau een reset uitvoeren en dat wil ook wel eens helpen, maar dat mogen we alleen in overleg en dan is het nog de vraag of het iets uithaalt. Maar ik zou gewoon eens in een andere bak gaan kijken, het kan goed zijn dat die warmer is.
Beste Lies2014, Welkom op het NS Service Forum! Leuk dat je hier je vraag gesteld hebt. De antwoorden van Camel en Loes zijn juist, hier valt helemaal niets meer aan te voegen! 🙂 Ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Het is nu veel te koud in de trein! Vlissingen Lelystad wordt zo erg onaangenaam. Trein van 19.36 uit vlissingen. Dat is geen toeval, maar eerder regel. Een andere plek zoeken kan helpen dus?
steutel schreef:

Het is nu veel te koud in de trein! Vlissingen Lelystad wordt zo erg onaangenaam. Trein van 19.36 uit vlissingen. Dat is geen toeval, maar eerder regel. Een andere plek zoeken kan helpen dus?



Ja, dat kan zeker helpen. Elk rijtuig is namelijk voorzien van zijn eigen climate control, dus als de ene niet goed werkt, kan het in een ander rijtuig beter zijn. Ik merk het verschil vaak al in controlerondes, het kan echt de moeite waard zijn.
Lies2014 schreef:

Ik zit dagelijks 2,5 uur in de trein. Op mijn traject Arnhem - Amsterdam is vaak ontzettend koud in de trein (zo ook op dit moment). Het is niet bij elke trein, maar maakt de reis vaak echt onaangenaam. Ik heb wel eens een conducteur gevraagd of dit lager/uit kan. Maar ik kreeg te horen dat dit automatisch geregeld is. Ik zie mensen met jas als deken en kom verkleumd de trein uit, dat kan toch niet de bedoeling zijn. Twee vragen: Waarom is dit? En kunnen jullie dit lager instellen? Alvast bedankt voor de reactie.



's Morgensvroeg?
Loes schreef:

Klopt Camel,

Wij kunnen de climaatbeheersing op geen enkele manier aanpassen, behalve doorbellen of er iets mis is. In de oude dubbeldekkers en dan met name in de VIRM6 is het vaak zo dat een bak erg warm is en de volgende ijskoud. Als ik voel dat een bak koud is, ga ik na of er storing in zit en wijs de reiziger er meestal op. Vaal heeft het al zin om te gaan verzitten. In een enkel geval mogen wij van ons technische bureau een reset uitvoeren en dat wil ook wel eens helpen, maar dat mogen we alleen in overleg en dan is het nog de vraag of het iets uithaalt. Maar ik zou gewoon eens in een andere bak gaan kijken, het kan goed zijn dat die warmer is.



Doorbellen of er iets fout is? Ik zou voorstellen: doorbellen, dat er iets fout is.

Reageer