Waarom is modern (sprinter)materieel zo oncomfortabel?

Reputatie 1
vandaag voor het eerst in jaren weer eens in een oude dubbeldeks DDM gezeten op traject Amsterdam - Woerden. Veel mensen reageerden zeer positief verrast en iedereen in het rijtuig sprak met elkaar over de mooie luxe die deze toch zeer oude trein te bieden heeft.

In één zin: wat een genot, te weten:

- beenruimte
- comfortabele stoelen waarop je heerlijk kunt zitten
- ramen met regelbare ventilatie
- deuren die vloeiend sluiten, zonder irritante pieptoon
- tafeltjes
- een MENS die de omroep doet

Kortom, alles wat een mens nodig heeft en alles wat de moderne sprinter (SLT) niet heeft. Het is denk ik tekenend dat iedereen er zo positief over was.

Wat is dan toch de reden dat dit soort simpele - elementaire zaken in de moderne treinen ontbreken?

77 reacties

Reputatie 7
Badge +3
DDZ is intercity materieel en niet bedoeld voor sprinter diensten.
Alleen wordt hier over DDM gesproken, en ik kan dit bevestigen want ik heb deze trein zelf ook zien rijden op dit traject. Was overigens niet voor het eerst in jaren, paar maanden terug heb ik zelf ook in een DDM1 gezeten op dit traject. Het zijn overigens ook capaciteitsmonsters deze treinen, geen enkel ander NS materieel heeft zoveel zitplaatsen als DDM. Zelfs met slechts vier rijtuigen hebben deze treinen meer zitplaatsen dan de huidige zesdelige dubbeldekkers. En bedenk je dan dat deze treinen vroeger met 7 rijtuigen reden, en dat die rijtuigen die nu niet rijden nog altijd staan weg te rotten.
Reputatie 7
Badge
Ik vind dat de SGM sprinters ook best comfortabel zijn hoor. En er zijn tenminste WC's aanwezig....(een heel belangrijk punt vind ik zelf). :D

Maar de SLT sprinters zijn idd niet zo comfortabel, en ook geen WC helaas.
Over deze sprinters zijn er trouwens al meer klachten over geweest.
Reputatie 4
Badge
Het is een beetje onduidelijk of het nu om DDZ of DDM-1 gaat gezien de "ramen met regelbare ventilatie".

Omgekeerd zij er ook voordelen aan SLT:
- vloer op perron hoogste waardoor de treinstellen toegankelijker zijn en sneller in en uitgestapt kan worden.
- overzicht doordat je door de hele trein kan kijken.
- sommige stoelen staan in coach opstelling, dat vind ik zelf meer beenruimte geven dan een DDM-1 of DD-AR in een 4 zits.
- automatische omroep vind ik juist een voordeel. Is meer consistent, meestal veel beter hoorbaar en gaat er ook geen lollig verhaal van maken.
DDM heeft ramen met regelbare ventilatie, en TS spreekt ook over DDM. Lijkt me eenvoudig?
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb de DDM nooit erg comfortabel gevonden. Veel te krap voor mij. Lage plafonds, onhandige coupédeuren, lelijke kleuren en lawaaiige ventilatie. En natuurlijk niet zelfstandig toegankelijk voor mensen met een functiebeperking Wel redelijk goede rijeigenschappen en zoals Bemined zegt zijn het wel capaciteitsmonsters in vergelijking met bijvoorbeeld de SLT. Maar wel een verouderd concept uit de jaren tachtig van de vorige eeuw.
Reputatie 4
De nieuwe Flirttreinen zijn al een stuk comfortabeler dan de SLT. Het enige wat qua comfort jammer is dat de 1e klas niet luxer is dan de 2e klas.
Reputatie 6
Badge +1
Moderne sprinters zijn vaak helaas gebaseerd op het idee dat mensen gemiddeld maar kort in de trein zitten. En herkenbaar dat de zit- en beenruimte in de SLT erg beperkt is. De DDM is nog gemaakt met het idee mensen een comfortabele zitplaats te bieden...
Flirts rijden wel heel fijn maar bieden wel de minste zitplaatsen per bak van alle treinen die er zijn...
Reputatie 7
Ik denk toch dat het voor iedereen verschillend is. Ik persoonlijk vind de DDM / DDAR echt helemaal niets. Geef mij juist maar een SLT maar liever nog een FLIRT.
Reputatie 7
Badge
Ik heb de DDM nooit erg comfortabel gevonden. Veel te krap voor mij. Lage plafonds, onhandige coupédeuren, lelijke kleuren.

Je maakt een grapje toch?
Reputatie 7
Badge
Ik denk toch dat het voor iedereen verschillend is. Ik persoonlijk vind de DDM / DDAR echt helemaal niets. Geef mij juist maar een SLT maar liever nog een FLIRT.

Dat meen je niet? Weetje hoe veel klachten er al zijn geweest over de SLT. Die dingen schieten om de haverklap in storing. Dat is toch niet handig?
Reputatie 4
Als ik veel door de trein zou lopen lijkt me SLT heerlijk, veel overzicht en alles gelijkvloers.
Reputatie 6
Badge
Als je de klant bij een storing toch geen geld terug hoeft te geven, maakt het niks uit. Tenzij ze ook echt 30 minuten of langer op hetzelfde station staan door een storing.
Reputatie 7
Badge
Als ik veel door de trein zou lopen lijkt me SLT heerlijk, veel overzicht en alles gelijkvloers.

Vind je het niet erg verdacht dat die dingen al bijna niet meer rijden? Hoe zou dat komen denk je?
Reputatie 7
Badge +3
Er lijkt me met SLT en Flirts echt niks mis.
Ik zou willen zeggen dat iedere trein zo voordelen en misschien nadelen heeft. De DDM is bijvoorbeeld bijzonder ongeschikt voor mindervalide reizigers. We zetten ze nu in om de (spits)drukte te verlichten. De nieuwste FLIRT-treinen hebben overal stroompunten en USB-ingangen. Daar zijn heel veel reizigers tegenwoordig blij mee. Maar fijn om te lezen dat je prettige treinreis hebt gehad marcs.
Reputatie 7
Badge

De flirt weet ik niet want daar ben ik nog niet in geweest. Maar met de SLT is opzich niks mis mee alleen zijn het nogal fragiele treinen en daarom hebben ze ook vaak storingen.
Reputatie 7
Badge

De flirt weet ik niet want daar ben ik nog niet in geweest. Maar met de SLT is opzich niks mis mee alleen zijn het nogal fragiele treinen en daarom hebben ze ook vaak storingen.

Ik zie je dit een aantal keren roepen in dit topic, waar haal je dat vandaan als ik vragen mag?
SLT is zijn kinderziektes ondertussen al wel kwijt. Flirt staat nog wel regelmatig stil, door het vastlopen van de uitschuifbare treden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb de DDM nooit erg comfortabel gevonden. Veel te krap voor mij. Lage plafonds, onhandige coupédeuren, lelijke kleuren.

Je maakt een grapje toch?

Integendeel. Ik ben volkomen serieus. Ik ken geen andere Nederlandse treinen waarin ik me in bochten moet wringen om niet klem te zitten tegen de knieën van de persoon tegenover me.
Reputatie 7
SLT is juist helemaal niet zo storingsgevoelig meer, heel betrouwbare trein. Flirt zijn de treeplankstoringen ook zo goed als verholpen, heb het al een tijd niet meer gehoord.
Reputatie 7
Badge

Ik zie je dit een aantal keren roepen in dit topic, waar haal je dat vandaan als ik vragen mag?
SLT is zijn kinderziektes ondertussen al wel kwijt. Flirt staat nog wel regelmatig stil, door het vastlopen van de uitschuifbare treden.

Het is algemeen bekent dat de SLT treinen vaak storingen hebben. En ik zie die dingen ook bijna niet meer rijden tegewoordig.

En wat ik echt een minpunt vind is dat er geen WC aan boort is. Daardoor komt de SLT voor mij niet echt over als een trein.....eerder een metro ofzo.

Nog vragen verder?
Reputatie 7
Badge

Integendeel. Ik ben volkomen serieus. Ik ken geen andere Nederlandse treinen waarin ik me in bochten moet wringen om niet klem te zitten tegen de knieën van de persoon tegenover me.

Oke ja dat kan.
Ik heb daar persoonlijk andere ervaringen mee.
Ongewenst voetje vrijen heb ik in de SLT vaak genoeg meegemaakt helaas. Ik kan echt niet zeggen dat daar nou zo veel beenruimte is ofzo.
Ik wil niet flauw zijn, maar check bij Edwin even de handtekening onder z'n berichten 😳
Reputatie 7
Badge
Het is algemeen bekent dat de SLT treinen vaak storingen hebben. En ik zie die dingen ook bijna niet meer rijden tegewoordig.

En wat ik echt een minpunt vind is dat er geen WC aan boort is. Daardoor komt de SLT voor mij niet echt over als een trein.....eerder een metro ofzo.

Nog vragen verder?
Zo algemeen bekend is het niet. Ik rij elke dienst wel met SLT en sta er eigenlijk nooit mee kapot. WC is inderdaad een minpuntje, maar voor de rest is het helemaal geen verkeerd treintje.
Reputatie 7
Badge
Ik wil niet flauw zijn, maar check bij Edwin even de handtekening onder z'n berichten :$

Ja ik zal het even bekijken.

Reageer