Waarom kan de NS de oude treinen niet langer aanhouden ? Of beter gewoon goed plannen !

  • 3 oktober 2015
  • 12 reacties
  • 550 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Gisteren vroeg de NS om schooltijden aan te passen , om volle treinen te voorkomen.

Omgekeerde wereld !!! Gewoon te gek voor woorden . Slechte planning van NS.
NS. Moet gewoon beter plannen en oude treinen pas vervangen ,wanneer de nieuwe treinen klaar zijn.

12 reacties

De oude treinen die stoppen met rijden stammen uit de 60'er jaren. Deze zijn versleten, hoewel sommigen volgens de laatste keuringen nog een aantal maanden door zouden kunnen rijden zijn ze aan vervanging toe. In alkle prognoses was rekening gehouden met het feit dat de OV studentenkaart zou worden afgeschaft maar wat nu gebeurd is dat a) niet alleen niet word afgeschaft het word zelfs naar studenten op het MBO uitgebreid. Dit had de NS nauwelijks kunnen voorzien en derhalve zijn al met spoed 58 treinstellen extra besteld bij Stadler van het type Flirt. U zult begrijpen dat het bouwen van een trein langer duurt als dat van een auto...

Daarnaast is de suggestie misschien wel verkeerd om, maar de wereld veranderd de economie veranderd en gaan steeds meer richtign 24 uurs economie, waarom zouden schooltijden dan niet kunnen veranderen?
Omdat dat laatste ingrijpendere gevolgen heeft dan wat meer treinen inzetten ?
Omdat de rooster van de scholen al gemaakt en gecommuniceerd zijn. Deze nu nog aan te passen betekent alle gebouw/docent rooster aanpassen. Docenten die kinderopvang afgestemd hebben op basis van de lestijden evenals studenten die bijbaantjes doorop afgestemd hebben moeten allemaal individueel op dit gaan oplossen.

Daarnaast zullen er in de benodigde zalen na afloop van de rooster van de scholen mogelijk ook andere activiteiten zijn, deze moeten ook verschoven worden. Hier liggen natuurlijk weer contracten aan ten grondslag waardoor dit niet zomaar mogelijk is.

Van een bedrijf als NS dat zelf altijd aangeeft dat zodra er een verstoring is dat het heel moeilijk is om alle vervolg zaken weer op orde te krijgen omdat het zo afhankelijk is van elkaar, zou je niet verwachten dat ze wel denkt dat dat andere partijen wel 'even' hun hele planning kunnen aanpassen.

Scholen kunnen best hun lestijden aanpassen, echter niet als het verzoek komt rond 1 oktober en het per december moet ingaan. Veel scholen werken met een jaarrooster (september-september) dus als de NS dit had zien aankomen dan hadden ze er goed aan gedaan om dit al ergens afgelopen juni te verzoeken. Dan hadden ze een stuk meer kans van slagen.
Reputatie 2
Helemaal eens met Marv! Je kunt middenin een schooljaar niet zo maar schoolroosters gaan aanpassen. Weinig doordacht dus, deze 'oplossing'...
Reputatie 1
Badge
IN heel veel landen is dit de normaalste zaak van de wereld-en die opgeblazen reactie is dan ook geheel onterecht-eerder gevolg van onwetendheid. In feite gaat het om een capaciteitsproblem van 5-6 trajecten, die niet eens heel erg lang zijn, en van 2-3 uur/dag enkel op schooldagen. En daar moet NL/NS zomaar tientallen miljoenen voor ''ophoesten''? omdat dat studentenvolk weigert wat meer in te schikken?
Het studentenvolk heeft weinig keus, net als het werknemersvolk.

Ik vraag me ook af of een verschuiving van de lestijden zoals Van Boxtel die noemt het gewenste effect zouden hebben. Als onderwijsinstellingen om 10 uur beginnen, staan de studenten juist midden in de dalochtendspits die om 8:55 begint, terwijl het einde van de schooldagen de avondspits in schuift. Het helpt pas echt als scholen al om 7:00 beginnen of juist pas na 18:30 uur eindigen.

Sommige onderwijsinstellingen zijn best te porren voor lesgeven tijdens de avonduren: Zo maken ze ook efficiënter gebruik van collegezalen en kunnen lessen ook worden aangeboden als avondopleiding voor werkenden. De voltijdstudenten zitten er minder op te wachten. Met een beetje pech hebben ze zowel 's ochtends vroeg als 's avonds laat les en zo niet, is het moeilijk bijvoorbeeld een sportclub te vinden waarvan de trainingen 's ochtends zijn.
Reputatie 4
Badge
In dit document http://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=5e12a8d0-45e5-48ff-bd2e-a49721e15f99&title=Nota%20naar%20aanleiding%20van%20het%20verslag.pdf
Van 24 oktober 2014 wordt ook al over het spreiden van de lestijden gesproken. Daarin staat rond pagina 110 een Taskforce beter benutten onderwijs openbaar vervoer genoemd. Het doel daarvan is om uiteindelijk de kosten van het studentenreisproduct voor de overheid zo laag mogelijk te houden. Deze taskforce moet volgens de beschrijving eind 2015 gaan rapporteren.

Als ik verder naar nieuws items kijk uit 2014, waarin de kaart MBO studenten wordt aangekondigd, staat daar vaak ook bij dat onderwijsinstellingen kun lestijden zullen gaan aanpassen om de spits te vermijden. In mijn beleving is de aanpassing destijds ook verkocht, dat door het spit mijden van studenten:
- de studentenkaart gaat goedkoper worden, want de piek belasting gaat eruit.
- er komen meer studenten (MBO) in het ov en dat kan want meer studenten gaan buiten de spits reizen.
Dat de onderwijsinstellingen nu de tijden niet willen wijzigen komt me dan ook vreemd over. (Misschien heeft het ministerie van onderwijs wel tegen de vervoerders gezegd dat studenten aangepaste lestijden krijgen, maar is dat helemaal niet met de onderwijsinstellingen afgestemd.)
Die OV-kaart voor MBO-scholieren komt er pas op 1 januari 2017. Het tekort aan treinen in 2016 staat daar dus los van.
Reputatie 4
Badge
De NS heeft zeker ook door een slechte planning nieuw materiaal te laat in te kopen het materieeltekort in de hand gewerkt. Ook de beslissing om in dec 2015 al te stoppen met mat64 terwijl een aantal van deze treinstellen het hele jaar 2016 nog kunnen rijden lijkt vreemd. Dat geldt ook voor het aan de kant zetten van DM-AR, terwijl deze een jaar later (met kinderziektes) weer in dienst zijn gekomen.

Daar staat tegenover dat bij aanvang van Rutte II was aangekondigd dat de ov-kaart voor studenten zou worden opgeheven. Dit zal een belangrijke reden zijn geweest voor de NS om terughoudend te zijn met materieel inkoop. Als de ov-kaart voor studenten was afgeschaft, was dat per 1 jan 2015 of 2016 uitgevoerd en zou het materieeltekort waarschijnlijk minder groot zijn. Het tekort van treinen in 2016 is inderdaad niet direct gerelateerd aan een kaar voor minderjarige MBO studenten, maar er is zeker wel een relatie met de ov-kaart voor meerderjarige studenten. Rond de tijd dat is besloten om MBO studenten een kaart te geven, is het contract voor andere studenten ook verlangd, maar in het nieuws was toen vooral dat MBO studenten ook een kaart zouden krijgen. In combinatie met dat nieuws werd toen ook vermeld dat met onderwijsinstellingen zou worden gekeken om de lestijden aan te passen. Dat is ook mijn punt, de opmerking van de heer van Boxtel is helemaal niet nieuw, maar in 2014 ook al voorgesteld, alleen toen door de rijksoverheid.
Het is toch niet te rijmen dat NS aan de ene kant meewerkt aan de ETMET-plannen en het verbouwen van stations om meer reizigers te kunnen verwerken, terwijl ze aan de andere kant in de materieelplanning juist zouden anticiperen op een krimp van het aantal reizigers?

Daar staat tegenover dat bij aanvang van Rutte II was aangekondigd dat de ov-kaart voor studenten zou worden opgeheven. Dit zal een belangrijke reden zijn geweest voor de NS om terughoudend te zijn met materieel inkoop.

Dat is niet het geval. De reguliere aanbestedingsprocedure voor nieuw sprintermaterieel werd gestart in juli 2012. Rutte II trad pas aan in november 2012. Deze treinen stromen medio 2018 in, dus hadden ze tijdig voldoende sprintermaterieel inzetbaar willen hebben (instroom medio 2015), had de procedure medio 2009 gestart moeten zijn. Toen zat Balkenende IV er nog en voor zover ik me kan herinneren had die nog geen plannen om het studentenreisproduct af te schaffen.
Reputatie 4
Badge
In 2009 waren er nog opties open om meer SLT af te nemen, het zou toen helemaal niet logisch geweest zijn om een nieuwe aanbesteding op te starten. Ergens in 2010 is besloten niet gebruik te maken van deze opties (officiële vanwege de WC discussie, maar misschien was dat wel een handig excuus van de NS).

Verder speelde de concessie van het hoofdrailnet en de problemen rond de HSA rond die tijd. Het HRN is eind 2011 aan de NS toegewezen. Daarna zullen waarschijnlijk nog een paar maanden nodig gehad hebben om een specificatie op te stellen, dan kom je waarschijnlijk al snel op een aanbesteding die in juli 2012 start.

Om te bepalen waarom er nu een materieel tekort is zou je dus moeten weten waarom de laatste opties op de SLT in 2010 niet zijn afgenomen.
Beste NS,

Als treinliefhebber vind ik het erg jammer dat al die oude treinen (met name de Mat 64's) die het nog goed doen eruit moeten, tuurlijk ze raken een keer uitgereden.

Maar kijk eens naar DB, die rijdt met alles wat kan rijden, waar jullie nog heel wat van kunnen leren. Berlijn rijd met metro's uit de vorige eeuw en doet het nog steeds, en daarom rijden ze ermee, omdat de metro het doet. Zo zou het hier ook moeten gaan zodat er geen tekort aan zitplaatsen komt en dat de lol van de hobbyisten niet verminderd wordt.

Nu komen er alleen maar moderne treinen, en weinig variatie in treinen, dat raakt een treinenliefhebber al heel snel beu. Zolang ze er niet uit komen te zien als Iphones en Ipeds vind ik het goed, maar iets meer variatie qua treintypes zou ik heel erg waarderen en dan voornamelijk op de Zeeuwse lijn, want in Zeeland zijn veel Hobbyisten.

Aan de andere kant is het een voordeel dat het Spoorwegmuseum Utrecht Maliebaan populairder gaat wordt 😃 !

Dit zijn punten waar jullie echt aan zouden kunnen werken.

Met vriendelijke groet,
Marit Wesselink

Reageer