beantwoord

Waarom komt er af en toe op de schermen in de trein niet een graphic langs die laat zien hoe je correct een mondmasker draagt?

• 1 augustus 2020
  • 3 reacties
  • 171 Bekeken

Iedere keer als ik met de trein reis zie ik dat ongeveer 99% van de mensen een mondmasker draagt, erg goed. Enige probleem is dat echt maar 70% hem goed draagt, over zowel de mond als neus. Vooral oude mensen en toeristen laten hun neus onbedekt, ik weet niet of zij dit doen vanwege luidheid of simpelweg onwetendheid over de werking van mondmaskers. Optimistisch voor de mens ga ik liever uit van dat laatste, maar aangezien uit meerdere studies is gebleken dat bij een onbedekte neus de effectiviteit van een mondmasker praktisch 0 is zie ik hier graag wat aan gedaan worden om zoveel mogelijk een volgende lockdown te voorkomen. Aangezien de NS wel boetes uitdeelt voor het niet dragen van een mondmasker en zij neem ik aan ook een lockdown willen voorkomen vraag ik me af waarom er niet om de paar minuten even een graphic langskomt op de schermen in de trein hoe je nou correct een masker draagt. Vaak komt er een zinloze screensaver waar niemand iets aan heeft, gebruik die tijd dan nuttig. Kijken mensen van de NS op dit forum of weet iemand een andere manier hoe ik mijn klacht/suggestie naar de NS kan sturen.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 1 augustus 2020, 16:46

Dit idee werd een aantal maanden geleden ook al voorgesteld, maar NS heeft blijkbaar besloten dat dit niet nodig is.

Overigens denk ik dat 99% van die mensen best weet hoe je het mondkapje moet dragen, maar het bewust niet over de neus draagt, vanwege de comfortabiliteit.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit idee werd een aantal maanden geleden ook al voorgesteld, maar NS heeft blijkbaar besloten dat dit niet nodig is.

Overigens denk ik dat 99% van die mensen best weet hoe je het mondkapje moet dragen, maar het bewust niet over de neus draagt, vanwege de comfortabiliteit.

De groep reizigers welke het mondneuskapje niet juist draagt weet in 100 procent van de gevallen precies hoe het wel moet.

Een filmpje gaat hier dus niets aan veranderen.

Het is de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger om het kapje juist te dragen, en je er in te verdiepen hoe dit moet. En dat je een eenmalig kapje na gebruik moet weggooien, simpeler is het niet.

Badge +3

Dat veel ouderen het kapje liever onder hun neus dragen is op zich wel verklaarbaar, want dat zijn vaak brildragers, en die beslaat natuurlijk. Voor de toeristen is dat misschien hun zonnebril?

Tips voor deze mensen:

• Kapje/masker wat hoger op je neus en je bril er overheen zetten (dus echt zodat de neusdingetjes van je bril óver het kapje zitten)
  • Pootjes van je bril een beetje boven je oren (bril stukje voorover kantelen dus)
  • Elastiekjes van een ‘lapjesmasker’ kruisen achter je oren. Dan heb je wat meer lucht van opzij, maar sluit het natuurlijk niet meer zo naadloos aan op je gezicht en het trekt soms wat aan je oren.

Er zullen weinig mensen zijn die een kapje na elk gebruik weggooien (en daarna meteen handen ontsmetten). Ikzelf gebruik er één per dag waarbij ik het in totaal ca. 3-5 uur (maar nooit zo lang achter elkaar op mijn neus) draag. Flesje handgel is daarbij fijn (voor mezelf, en eventueel aanraken van oppervlakken dat blijkbaar helemaal niet zo gevaarlijk is?).

Reageer