Waarom krijg ik tijdens storingen via alle NS informatie-voorzieners andere informatie?

• 9 september 2015
  • 9 reacties
  • 236 Bekeken

Wie kan mij vertellen waarom de informatie die wij als reizigers krijgen bij een storing altijd incompleet is? Daarnaast vertelt de NS-app vaak wat anders dan de informatieschermen en het omroepsysteem. Hoe komt dat?

9 reacties

Bart, wat fijn dat je het zo opneemt voor de NS. Gelukkig doet niet iedereen dat tegen beter weten in. Veel conducteurs die ik spreek zijn het roerend met deze stelling eens, dus Bart, ontkennen, niet herkennen, je er niet in herkennen heeft geen zin. Erkennen en de reizigers die hier op reageren in hun waarde laten levert de NS volgens mij veel meer op. :8
Reputatie 4
het gaat erom dat het bloedirritant is dat je juist bij verstoringen geen eenduidige en betrouwbare informatie krijgt.
Juist en dat is vaak genoeg aangegeven. Wat personeel op het perron zegt, wat er omgeroepen wordt, wat er op de borden staat, wat er online staat, geen lijn op te trekken. Ik heb er een keer uren door op het station vast gezeten, omdat de trein die aangeraden werd steeds opgeheven werd en de afgeraden trein reed :8 (en natuurlijk werd het niet omgeroepen, trein A reed eerst weg, daarna werd trein B met passagiers erin opgeheven).

bij grote verstoringen, zoals afgelopen vrijdag, meer dan goed zoeken is om de juiste reisinformatie te vinden
Er valt weinig te zoeken. Als je van verschillende bronnen verschillende informatie krijgt, weet je niet wat de juiste reisinformatie is. Er is hier vaak genoeg gevraagd welke bron van de NS het meest te vertrouwen is (het hoogst in de hiërarchie), maar daar wordt geen antwoord op gegeven.

Maar goed, er schijnt aan gewerkt te worden om de informatie wel eenduidig te maken.
Reputatie 3
Badge
Ik vrees dat ik de stelling van de vragensteller ook moet onderschrijven.

Gisteren tot tweemaal toe. Voor Bart NS:
's Middags rond 13.00 uur: Treinen uitgevallen tussen Den Haag Centraal en Haarlem. Ene bron zegt "Trein gaat niet verder dan Leiden". Andere bron: "Trein rijdt niet". Op het perron van Gvc staat de 2138 nog vrolijk als trein naar Haarlem. Omroep: hij rijdt niet.

's Avonds tegen middernacht: Treinen uitgevallen tussen Amsterdam Centraal en Haarlem. Perronaanwijzer en personeel: "de IC van 23.57 rijdt via andere route en stopt niet in Haarlem." Stationsomroep: "De IC van 23.57 rijdt niet verder dan Haarlem." Personeel: "Er rijdt niets naar Hillegom." Reisplanner: van Asd naar Ledn en dan terugsteken naar Hillegom."

Ik moet zeggen dat ik er nogal eens boos over Twitter en dan altijd bericht krijg van NS dat ze proberen me te helpen. Maar daar is het me helemaal niet om te doen (ik ben doorgewinterd genoeg om zelf mijn oplossingen te vinden); het gaat erom dat het bloedirritant is dat je juist bij verstoringen geen eenduidige en betrouwbare informatie krijgt.
Deze https://forum.ns.nl/overige-producten-6/inconsequente-info-de-app-16937 vlieger gaat hier ook op. Stationsinformatie komt uit een andere keten dan de applicaties van NS, en dat geeft momenteel helaas op veel plekken verschillende reisinformatie.
Reputatie 4
Precies, dus je kan de stelling wel onderschrijven.
Ik kan inderdaad niet ontkennen dat het bij grote verstoringen, zoals afgelopen vrijdag, meer dan goed zoeken is om de juiste reisinformatie te vinden. Dit komt omdat het steeds op de actuele situatie wordt aangepast. Zo kan het dat collega's op het station nog werken met info die net is geüpdatet. Natuurlijk is het wenselijk om tijdens verstoringen met één mond te spreken die dezelfde informatie verstrekt, maar de realiteit is dat dit op dit moment(zeker bij de grotere verstoringen) niet altijd gehaald wordt.
Reputatie 4
De stelling dat informatie bij een storing altijd incompleet is, kan ik niet onderschrijven.
Ik helaas wel. Leg bij een storing de informatie van de reisplanner, ovtijden.com, de informatie op de schermen op het station, de informatie van de medewerkers op het station en de informatie van NS_Online op Twitter naast elkaar en je zult zien dat het barst van de tegenstrijdigheden, waardoor het voor de reiziger volstrekt onmogelijk is om in te kunnen schatten welke informatie klopt.

Ik kan dat ook onderschrijven, dansende zwaluw en theofiel.

Dat Bart NS dat niet kan is zeer merkwaardig, omdat de NS wel doorheeft dat de communicatie systemen langs elkaar werken en de NS bezig is om 1 systeem te maken om dit te verbeteren.

Als je een voorbeeld wilt Bart NS, alsjeblieft: https://forum.ns.nl/de-trein-11/de-hand-utrecht-17426/index1.html#post105979
De stelling dat informatie bij een storing altijd incompleet is, kan ik niet onderschrijven.

Ik helaas wel. Leg bij een storing de informatie van de reisplanner, ovtijden.com, de informatie op de schermen op het station, de informatie van de medewerkers op het station en de informatie van NS_Online op Twitter naast elkaar en je zult zien dat het barst van de tegenstrijdigheden, waardoor het voor de reiziger volstrekt onmogelijk is om in te kunnen schatten welke informatie klopt.
Ook zonder PR-filmpje geloof ik best dat diverse betrokkenen hun best doen, je hebt er alleen zo weinig aan als het resultaat van die inspanningen ondermaats blijft.

Een concreet voorbeeld gaf ik hier al: de reisplanner bleef reisadviezen tonen terwijl allang bekend was dat die treinen niet zouden rijden.
De stelling dat informatie bij een storing altijd incompleet is, kan ik niet onderschrijven. Bij een verstoring op of om het spoor gaan diverse collega's aan de slag met een (tussen)oplossing, prognose en alternatieve reisadviezen. Dit kan even duren en kan ook tijdens de storing veranderen. Natuurlijk doet eenieder zijn uiterste best om een reiziger zo snel en zo goed mogelijk van informatie te voorzien. Hoe dat ongeveer werkt, hebben we proberen weer te geven in dit filmpje. Mocht je een specifieke verstoring hebben waar je een klacht over hebt, dan lees ik dat graag om te kijken of ik daar iets van kan achterhalen.

Reageer