Waarom krijgen 1e klasse reizigers de meest oncomfortabele plaatsen?


  • Anonymous
  • 0 reacties
In de moderne sprinters zit de 1e klasse in de kopeinden van de trein, en dat zijn eigenlijk de meest oncomfortabele plaatsen. Meestal zijn dat de plaatsen waar je, in tegenstelling tot de rest van de trein, juist wél meerdere treden moet overwinnen om je zitplaats te bereiken, het is vaak een nauw hokje met wat tweede-klasse bankjes die hooguit een andere kleur bekleding hebben, kortom, echt 1e klasse is het allemaal niet. Maar je mag (moet) er wel 40 tot 60% méér voor betalen dan 2e klasse. Waarom niet een volwaardige 1e klasse afdeling in het gelijkvloerse deel van de trein?

145 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Waarom weer een nieuw topic terwijl je dit al eerder hebt gevaagd?
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/toegankelijkheid-1e-klasse-46975/index2.html
Badge +3
Daar had je al een topic over gestart.. en deze ook al.

Zulllen we het een beetje centraal houden? Graag!

(Dank je Momo, je was me voor!) Dramatische taferelen daar in Helmond hoor 😛
Maar ik heb nog steeds geen behoorlijk antwoord, dus of het nou in dit topic is of in een eerder topic, maakt me niet uit. Bottom line is: als 1e klasse passagier betaal je fors méér, dus waarom word je dan weggestopt in het meest oncomfortabele kopeind van de sprinter, het enige deel van de trein waarin je meerdere treden moet beklimmen vaak, het deel wat qua rijgedrag het minst comfortabel is, en waarom dan niet een behoorlijke 1e klasse in het midden van de trein, met échte 1e klasse stoelen en voorzieningen?
Reputatie 2
@Pejeka
Als je ontevreden bent over de 1e klas, kun je ook gewoon een kaartje/abbonement voor de 2e klas kopen. Dan is je hele probleem opgelost...
Reputatie 5
1e klas is vaak juist slechter zitten vooral als je wat breder bent want dan zit er een balk tussen de stoelen. 1e klas is zeker alleen voor anorexia patiënten?
het deel wat qua rijgedrag het minst comfortabel is, en waarom dan niet een behoorlijke 1e klasse in het midden van de trein

Straks wil de machinist ook nog in het midden van de trein zitten, als deze verneemt dat het aan het kopeind het minst comfortabel is.
1e klas is vaak juist slechter zitten vooral als je wat breder bent want dan zit er een balk tussen de stoelen. 1e klas is zeker alleen voor anorexia patiënten?
Die trein met een balk ben ik nog nooit tegen gekomen, heb je die gezien in het treinmuseum of zo ? 😃
Reputatie 5

1e klas is vaak juist slechter zitten vooral als je wat breder bent want dan zit er een balk tussen de stoelen. 1e klas is zeker alleen voor anorexia patiënten?Die trein met een balk ben ik nog nooit tegen gekomen, heb je die gezien in het treinmuseum of zo ? 😃

Nee de oude VIRM stellen.
Reputatie 7
Badge +3
In het andere topic was toch al aangegeven dat "men de eerste klas juist aan de uiteinden van de trein wil omdat de eersteklas reizigers anders weer gaan klagen over tweedeklas reizigers die allemaal door de eersteklas gaan lopen".
Zeker in sprinters waarin je heel makkelijk kunt doorlopen, dus zonder die smalle bakovergangen met schuifdeuren, zullen reizigers anders vaak door de 1e klas heen banjeren.

Je kunt het wel meerdere keren vragen maar wanneer je het niet eens bent met de gegeven verklaring zal er toch echt niks veranderen.
In het andere topic was toch al aangegeven dat "men de eerste klas juist aan de uiteinden van de trein wil omdat de eersteklas reizigers anders weer gaan klagen over tweedeklas reizigers die allemaal door de eersteklas gaan lopen".
Zeker in sprinters waarin je heel makkelijk kunt doorlopen, dus zonder die smalle bakovergangen met schuifdeuren, zullen reizigers anders vaak door de 1e klas heen banjeren.

Je kunt het wel meerdere keren vragen maar wanneer je het niet eens bent met de gegeven verklaring zal er toch echt niks veranderen.

Dat zijn allemaal drogargumenten. De enige reden is dat men de tegenwoordige sprinters heeft ingericht als een soort van trams, zonder coupéscheidingen e.d. en het "dus" makkelijker was de 1e klasse in de kopeinden te plaatsen, wat per definitie de meest oncomfortabale plaatsen van de trein zijn. Zowwel qua rijgedrag, als ook qua toegankelijkheid. Nou, dan zou ik zeggen, doe het eens anders, en geef die mensen die 40 tot 60% méér betalen, ook eens meer service, dus hun coupé is in het meest comfortabele deel van de trein, is van de rest van de trein duidelijk afgescheiden, niet alleen qua aanduiding, maar ook door een extra deur e.d., en dan krijgen die mensen ook echt waar ze voor betalen.
Denk dat alles wel over dit onderwerp is gezegd, net als @Momo al aangeeft.
Je kan ook on dit topic je vraag telkens weer herhalen, de antwoorden zullen hetzelfde zijn.

De SLT heeft de eerste klas in de koprijtuigen. Door de erg korte bakken is het rijcomfort niet slechter als elders in deze trein, en er is geen opstap.
In de Flirt is er wel een opstap. De rijeigenschappen zijn prima, dus zeker ook in de eerste klas.
De indeling bij deze treintypen gaat echt niet veranderd worden de komende 30 jaar.
Pejeka, ik vind het comfort in de kopbakken juist het beste van de hele trein dus meningen verschillen hier duidelijk in. Ik begrijp dat er in de Flirt een opstap is naar de eerste klas maar deze is er in veel andere treinen niet, ook in de sprinter SLT en SGM zit de opstap er niet.

Als jij het verschil in de 1e klas het niet waard vindt dan kan ik je alleen adviseren geen 1e klas kaartje te kopen, zo koop ik nooit een businessclass kaartje in het vliegtuig omdat ik het comfort verschil het verschil in prijs niet waard vindt.

De opmerking dat mensen niet krijgen waarvoor ze betalen is ook weer een persoonlijke noot, maar als ik hem omkeer is de keuze aan de reiziger of deze betaald voor de duurdere eerste klasse of dat hij/zij het de duurdere prijs niet waard vindt en gewoon 2e klasse reist. Ik denk dat jij er verstandig aan doet gewoon lekker 2e klasse te reizen dat lost een hoop van je ergernissen op.

Wat betreft de indeling, hier wordt op zijn vroegst pas naar gekeken als de treinstellen een grote revisie krijgen, gelukkig hoef je daar normaal geen 30 jaar op te wachten maar of ze de eerste klas dan elders plaatsen dat verwacht ik niet.
Ik snap oprecht het gedoe over de plaatsing van de 1e klas in de SLT/FLIRT/SNG niet, wat maakt het nou uit waar je zit in de trein? Wees blij dat die afscheiding er is, zit je lekker rustig in een ruimte waar niemand steeds doorheen loopt en waar je zelfs nog een aparte deur hebt die er voor zorgt dat de temperatuur in de ruimte zelf stabieler is.

Daarnaast zit je in vliegtuigen ook vooraan in het vliegtuig als je eerste klas vliegt, en sterker nog, vlieg je businessclass binnen de EU met KLM, British Airways, Lufthansa, Air France etc. dan zit je in precies dezelfde stoelen als in economy.

En oh wat erg, je moet 3 treden omhoog om naar de eerste klas te komen terwijl de mensen die maar betalen voor tweede klas dat niet hoeven, poeh poeh echt vermoeiend!

1e klas is vaak juist slechter zitten vooral als je wat breder bent want dan zit er een balk tussen de stoelen. 1e klas is zeker alleen voor anorexia patiënten?
Wanneer je er achter komt dat je niet in de stoel past dan moet je eens bij jezelf gaan bedenken of je niet iets aan je levensstijl moet gaan veranderen, lees afvallen. Ken mensen zat die groter dan gezond in omvang zijn en prima in de eerste klas stoelen passen.
Reputatie 5
Ik snap oprecht het gedoe over de plaatsing van de 1e klas in de SLT/FLIRT/SNG niet, wat maakt het nou uit waar je zit in de trein? Wees blij dat die afscheiding er is, zit je lekker rustig in een ruimte waar niemand steeds doorheen loopt en waar je zelfs nog een aparte deur hebt die er voor zorgt dat de temperatuur in de ruimte zelf stabieler is.

Daarnaast zit je in vliegtuigen ook vooraan in het vliegtuig als je eerste klas vliegt, en sterker nog, vlieg je businessclass binnen de EU met KLM, British Airways, Lufthansa, Air France etc. dan zit je in precies dezelfde stoelen als in economy.

En oh wat erg, je moet 3 treden omhoog om naar de eerste klas te komen terwijl de mensen die maar betalen voor tweede klas dat niet hoeven, poeh poeh echt vermoeiend!


1e klas is vaak juist slechter zitten vooral als je wat breder bent want dan zit er een balk tussen de stoelen. 1e klas is zeker alleen voor anorexia patiënten?Wanneer je er achter komt dat je niet in de stoel past dan moet je eens bij jezelf gaan bedenken of je niet iets aan je levensstijl moet gaan veranderen, lees afvallen. Ken mensen zat die groter dan gezond in omvang zijn en prima in de eerste klas stoelen passen.

Dat ik er in pas is wel zo lekker zitten is anders. Zeker als je belachelijk veel meer betaald voor een andere kleur stoel.

Ik snap oprecht het gedoe over de plaatsing van de 1e klas in de SLT/FLIRT/SNG niet, wat maakt het nou uit waar je zit in de trein? Wees blij dat die afscheiding er is, zit je lekker rustig in een ruimte waar niemand steeds doorheen loopt en waar je zelfs nog een aparte deur hebt die er voor zorgt dat de temperatuur in de ruimte zelf stabieler is.

Daarnaast zit je in vliegtuigen ook vooraan in het vliegtuig als je eerste klas vliegt, en sterker nog, vlieg je businessclass binnen de EU met KLM, British Airways, Lufthansa, Air France etc. dan zit je in precies dezelfde stoelen als in economy.

En oh wat erg, je moet 3 treden omhoog om naar de eerste klas te komen terwijl de mensen die maar betalen voor tweede klas dat niet hoeven, poeh poeh echt vermoeiend!



1e klas is vaak juist slechter zitten vooral als je wat breder bent want dan zit er een balk tussen de stoelen. 1e klas is zeker alleen voor anorexia patiënten?Wanneer je er achter komt dat je niet in de stoel past dan moet je eens bij jezelf gaan bedenken of je niet iets aan je levensstijl moet gaan veranderen, lees afvallen. Ken mensen zat die groter dan gezond in omvang zijn en prima in de eerste klas stoelen passen.
Dat ik er in pas is wel zo lekker zitten is anders. Zeker als je belachelijk veel meer betaald voor een andere kleur stoel.

dan koop je toch geen eerste klas kaartjes meer? en in de Intercity treinen zijn de eerste klas stoelen anders dan de tweede klas stoelen.
Reputatie 7
Badge
Ik vind het juist fijn als de 1 klasse helemaal vooraan zit. Dan heb je ook niet steeds dat mensen door de 1e klasse heen lopen.
Reputatie 7
Ik snap Pejeka wel. Bij 1e klas verwacht je voor het betaalde tarief wat meer dan bij NS geboden wordt. De Nederlandse 1e klas stelt weinig voor, je betaalt alleen meer voor rust en grote zitplaatskans (geen zitgarantie helaas. Je zou moeten kunnen reserveren, bij 1e klas reizen inclusief in de prijs, zeker in treinen die lange trajecten rijden, net zoals in buitenland veelal gebruikelijk). Ja natuurlijk, je kunt besluiten dan maar 2e klas te reizen, en dat doe je dan ook. Maar eigenlijk wil je meer comfort zien in de 1e klas. Dat besloten hokje vooraan in een sprinter vind ik persoonlijk niet 1e klassewaardig. Ik reis dan ook nooit 1e klas in een Sprinter, zelfs met gratis upgrade niet 😉 Zitten in 2e klas is prettiger en ruimer, minder "opgesloten".
Reputatie 5
Ik reis 1 e klas als ik een gratis upgrade krijg. Ik betaal geen cent meer voor een andere kleur stoel. Als het verschil zo klein is kan je het beter afschaffen.
Reputatie 3
Ik reis 1 e klas als ik een gratis upgrade krijg. Ik betaal geen cent meer voor een andere kleur stoel. Als het verschil zo klein is kan je het beter afschaffen.
De 1e klas is er niet zozeer voor het verschil in comfort (althans bij sprinters), maar voor een grotere kans op een zitplaats tijdens de spitsuren. Dat is waar je het verschil voor betaald. Het staat een ieder natuurlijk vrij daar wel of niet voor te kiezen.
Reputatie 7
Badge
Ik reis dan ook nooit 1e klas in een Sprinter, zelfs met gratis upgrade niet 😉 Zitten in 2e klas is prettiger en ruimer, minder "opgesloten".

Dat vind ik echt onzin.
De 1e klasse in de sprinters zijn eerder juist super rustig (in vergelijking met intercitys) en zeker niet Benauwd of opgesloten vind ik. Sowieso word de 1e klasse (in mijn ogen) pas benauwd als er veel (luidruchtige) mensen gaan zitten (waarvan een aantal zonder geldig kaartje)
Reputatie 7
Badge

De 1e klas is er niet zozeer voor het verschil in comfort (althans bij sprinters), maar voor een grotere kans op een zitplaats tijdens de spitsuren. Dat is waar je het verschil voor betaald. Het staat een ieder natuurlijk vrij daar wel of niet voor te kiezen.

En ook voor de rust, het is daar vaak erg lekker rustig. Dat vind ik altijd wel fijn.
1e klas is vaak juist slechter zitten vooral als je wat breder bent want dan zit er een balk tussen de stoelen. 1e klas is zeker alleen voor anorexia patiënten?
Oef dan kan je in het ICM- en ICd- materieel beter ook niet naast mij komen zitten. Ik doe altijd de armsteun omlaag om te voorkomen dat ik minder dan de helft van de bank bezit. Ik wil zelf namelijk ook graag comfortabel reizen zonder iemand op schoot. Pas je dan niet meer in de stoel? Jammer. Dan reis je maar eerste klas waar de stoelen breder zijn of ga je naast iemand anders zitten.
Badge +3
Je zou moeten kunnen reserveren, bij 1e klas reizen inclusief in de prijs, zeker in treinen die lange trajecten rijden, net zoals in buitenland veelal gebruikelijk). Ja natuurlijk, je kunt besluiten dan maar 2e klas te reizen, en dat doe je dan ook.
Dat gaat er niet van komen, met de veredelde metrodienst die veel treinen in Nederland rijden. Want wat als je een trein mist en de volgende 10 minuten later neemt? Dan is in de eerste je plek leeg (want gereserveerd) en mag je in de tweede 2e klas gaan zitten als de 1e klas vol is (of alle plaatsen gereserveerd)...
Reputatie 7
Dat geldt in het buitenland bij zitplaatsreservatie ook. Mis je de trein, weg reservatie. Maar dat is geen reden vind ik om geen mogelijkheid tot reserveren te hebben. Ondanks het metro-achtig netwerk dat we hebben, denk ik dat veel mensen graag online zouden willen reserveren en daarvoor wat extra betalen. Met name ook de vaste klanten die op vaste tijden reizen. En vakantiegangers, mensen met koffers. Maar goed, deze mogelijkheid gaat niet komen, dat weet ik.
Dus 1e klasse, als ik dit topic mag geloven, daar betaal je voor om eventueel meer kans op een zitplaats te hebben of rustiger te kunnen zitten. Nou sorry, maar dat is de oorspronkelijke bedoeling van 1e klasse echt niiet. De 1e klasse betekende: meer comfort, ruimere zitplaatsen, meer service, meer voorzieningen, enz. En ja, daar betaal je dan ook voor. 40% tot 60% méér dan voor een tweedeklas kaartje. Ben ik dan echt raar dat ik dat extra ook wil?

Reageer