Waarom krijgen 1e klasse reizigers de meest oncomfortabele plaatsen?

Toon eerste bericht

145 reacties

Reputatie 7
Badge
Dus 1e klasse, als ik dit topic mag geloven, daar betaal je voor om eventueel meer kans op een zitplaats te hebben of rustiger te kunnen zitten. Nou sorry, maar dat is de oorspronkelijke bedoeling van 1e klasse echt niiet. De 1e klasse betekende: meer comfort, ruimere zitplaatsen, meer service, meer voorzieningen, enz. En ja, daar betaal je dan ook voor. 40% tot 60% méér dan voor een tweedeklas kaartje. Ben ik dan echt raar dat ik dat extra ook wil?

Het hangt er ook een beetje vanaf wat voor abonnement je daarbij hebt he. Daarin verschillend de prijzen nogal.
Bovendien heb je ook nog de gratis upgrades voor de 1e klas en die zijn gewoon gratis.
Maar weetje wat. Als je niet in de 1e klas wil zitten dan ga je toch naar de 2e klas toe dan.
Niemand dwingt jou om 1e klas te zitten hoor.

Dus 1e klasse, als ik dit topic mag geloven, daar betaal je voor om eventueel meer kans op een zitplaats te hebben of rustiger te kunnen zitten. Nou sorry, maar dat is de oorspronkelijke bedoeling van 1e klasse echt niiet. De 1e klasse betekende: meer comfort, ruimere zitplaatsen, meer service, meer voorzieningen, enz. En ja, daar betaal je dan ook voor. 40% tot 60% méér dan voor een tweedeklas kaartje. Ben ik dan echt raar dat ik dat extra ook wil?Het hangt er ook een beetje vanaf wat voor abonnement je daarbij hebt he. Daarin verschillend de prijzen nogal.
Bovendien heb je ook nog de gratis upgrades voor de 1e klas en die zijn gewoon gratis.
Maar weetje wat. Als je niet in de 1e klas wil zitten dan ga je toch naar de 2e klas toe dan.
Niemand dwingt jou om 1e klas te zitten hoor.

Klopt. Maar als ik er wél voor kies 1e klasse te willen reizen, en ik betaal daar zo'n 60% méér voor dan voor een 2e klasse kaartje, dan mag ik toch, hopelijk, iets meer comfort verwachten dan in de 2e klasse?
Reputatie 7
Badge

Klopt. Maar als ik er wél voor kies 1e klasse te willen reizen, en ik betaal daar zo'n 60% méér voor dan voor een 2e klasse kaartje, dan mag ik toch, hopelijk, iets meer comfort verwachten dan in de 2e klasse?

Ja maar het is nou eenmaal zoals het is. En als je het daar niet mee eens bent dan moet je daar ook zeker niet voor gaan betalen he. 😑
Reputatie 7
Badge +3
Dus 1e klasse, als ik dit topic mag geloven, daar betaal je voor om eventueel meer kans op een zitplaats te hebben of rustiger te kunnen zitten. Nou sorry, maar dat is de oorspronkelijke bedoeling van 1e klasse echt niiet. De 1e klasse betekende: meer comfort, ruimere zitplaatsen, meer service, meer voorzieningen, enz. En ja, daar betaal je dan ook voor. 40% tot 60% méér dan voor een tweedeklas kaartje. Ben ik dan echt raar dat ik dat extra ook wil?
Raar misschien niet maar uw ideeën zijn vrees ik wel een beetje uit de tijd. Het concept van extra service en voorzieningen is voor metroachtige massavervoer gewoon achterhaald. De eerste klas in de Parijse metro is ook niet voor niets 25 jaar geleden opgedoekt.

Dus 1e klasse, als ik dit topic mag geloven, daar betaal je voor om eventueel meer kans op een zitplaats te hebben of rustiger te kunnen zitten. Nou sorry, maar dat is de oorspronkelijke bedoeling van 1e klasse echt niiet. De 1e klasse betekende: meer comfort, ruimere zitplaatsen, meer service, meer voorzieningen, enz. En ja, daar betaal je dan ook voor. 40% tot 60% méér dan voor een tweedeklas kaartje. Ben ik dan echt raar dat ik dat extra ook wil?Raar misschien niet maar uw ideeën zijn vrees ik wel een beetje uit de tijd. Het concept van extra service en voorzieningen is voor metroachtige massavervoer gewoon achterhaald. De eerste klas in de Parijse metro is ook niet voor niets 25 jaar geleden opgedoekt.

Nou prima, maar ga dan niet wél profiteren van de 60% extra die reizigers betalen voor de 1e klasse, terwijl ze niet de service en het comfort krijgen dat daarbij hoort. Zeg dan gewoon: in de sprinters bestaat 1e klasse niet meer. Maar niet én meer vangen én niet leveren waar mensen voor betalen, lijkt me.
Reputatie 1
Afgelopen week weer in Engeland geweest en daar rijden er veel treinen, ook op lange afstanden met alleen maar 2e klas. Dat zo hier ook moeten zijn. Scheelt veel plaatsen en ergernis.
Reputatie 7
Het is maar net waar een vervoersbedrijf voor kiest om aan te bieden. In Nederland is blijkbaar de keuze gemaakt om de 1e klas simpel en minimaal te houden. Het gaat er hier blijkbaar om om zo snel en efficiënt mogelijk van A naar B te gaan. De manier waarop doet minder terzake. Geen overbodige franjes die nog meer geld kosten, het lijkt een beetje de boterham-met-kaas lunchcultuur. Het is tekenend voor het feit dat je in ons land gratis upgrades per post krijgt om de 1e klas meer te vullen in daluren, in andere landen volgens mij ondenkbaar (of heeft iemand vergelijkbare buitenlandse voorbeelden?) De upgrade is in feite alleen voor een ruimere stoel, meer niet. Geen extra kosten dus voor NS, wel hogere bezettingsgraad van de trein als geheel.
Badge +3
Wat Rene74 zegt. Treinen in NL zijn simpel. Natuurlijk krijg je geen gratis krantje/koffie/croissantje meer tegenwoordig, maar door extra te betalen wel meer kans op een zitplaats (en met wat geluk rust in de 'tent').

Net als mensen die nu klagen (werkzaamheden) dat ze van Rotterdam naar Utrecht maar de ICd 'moeten' nemen via Schiphol, en daarvoor maar liefst € 1,40 of € 2,40 extra moeten betalen. Dan reis je toch gewoon via Leiden naar Utrecht en ben je ook klaar, zonder die toeslag?

Beetje creatief je reis plannen (of als een trein bomvol zit gewoon de volgende nemen) kan ook, voor comfort/rust én een gegarandeerde zitplaats. Hatsekidee! :D

Wat probeer je nu te bereiken? Er is een eerste klasse in de sprinters, die zelfs met deuren is gescheiden van de tweede klasse.

En zoals gezegd is de mate waarin je het comfort waardeert iets persoonlijks.

Zo is het niet fijn van gedachten wisselen op het forum.

Wat is er niet fijn aan?

Als ik in het theater betaal voor een kaartje 1e rang, verwacht ik een betere zitplaats dan wanneer ik 3e rang koop. Wanneer ik voor mijn vakantie een 5 sterren hotel boek, verwacht ik ook meer service dan wanneer ik voor 3 sterren kies. Dus als ik de NS 60% méér betaal voor een 1e klasse kaartje, verwacht ik ook meer comfort en service dan wanneer ik voor 2e klasse gekozen zou hebben. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen?
Reputatie 7
Badge

Ja want Nederlandse treinen zijn daar niet voor geschikt.

Dus 1e klasse, als ik dit topic mag geloven, daar betaal je voor om eventueel meer kans op een zitplaats te hebben of rustiger te kunnen zitten. Nou sorry, maar dat is de oorspronkelijke bedoeling van 1e klasse echt niiet. De 1e klasse betekende: meer comfort, ruimere zitplaatsen, meer service, meer voorzieningen, enz. En ja, daar betaal je dan ook voor. 40% tot 60% méér dan voor een tweedeklas kaartje. Ben ik dan echt raar dat ik dat extra ook wil?Ja want Nederlandse treinen zijn daar niet voor geschikt.

Kan, Maar schaf dan de 1e klasse af in treinen die daar niet voor geschikt zijn, zoals de moderne sprinters, in plaats van mensen 60% méér te laten betalen voor een reiscomfort en zitplaats die au fond gewoon 2e klasse is.
Badge +3

behalve voor onze hufterburgers die kennelijk het recht hebben grof te zijn.

Deze quote gaat mis, maar goed...

Meer handhaven, en niet klagen als V&S dat doet zonder een vriendelijk gastheer/vrouw babbeltje te maken met je kids of zo!

Gisteren nog wel IPSOS vriendelijk bedankt maar nee dus...

Dat ze dan voor mij 'heeft geen vervoersbewijs' registreren zal mij een worst zijn. :P
Ik had ze ook min ov-chipkaart kunnen laten zien, met abonnement er op (waar ik niet op reisde want dagkaartje van AH).

Maar heb ze de moeite maar bespaard dus, door niet mee te werken. Wel keurig op de heenweg Eindhoven-Woerden een HC dus, die ook nog even iemand fijntjes er op wees dat die fiets mét bagage toch echt niet mocht eigenlijk.

https://twitter.com/oldschoolrobert/status/994940416796581890

De enige die dus minder blij met mij was, was die IPSOS gozer in een rode jas dus.
Om mij heen drie studentes met elk een halve liter blik Desperados Tequila bier en een zakje Lay's Hamka's

Thank you ladies, was gezellig!

Oh, die laatste gaan dus verdwijnen.. http://bit.ly/2rFrJe6
Reputatie 7
Badge +4
Historisch gezien is de eerste klasse ontstaan in de tijd dat er nog een klassenmaatschappij was in Nederland, en de eerste klas reizigers apart van de andere maatschappelijke klassen wilden reizen. Die tijd ligt al heel ver achter ons en dat is wat mij betreft maar goed ook.

Illustratief was een scene uit de Titanic, waarbij een mevrouw vroeg of de reddingboten van het zinkende schip toch wel ingedeeld zouden worden op basis van klasse.

Het is nu gewoon een product, waarbij je comfortabeler en rustig reist tegen een forse meerprijs. Omdat er nu eenmaal eersteklaskaartjes zijn, moet men ook in de sprinters wel een eerste klas aanbieden en dat gebeurt dus zo minimaal als door mij hierboven beschreven.

Met de 'oorspronkelijke bedoeling' heeft het echt niks meer te maken.

Overschat het comfort in het buitenland niet. In de ICE kan er vanuit de restauratie op de plaats worden geserveerd en in de Thalys heb je twee soorten eerste klas. De een zonder catering inclusief in de prijs, en de andere met. Aan de laatste categorie hangt een behoorlijk prijskaartje.
De oorspronkelijke eerste klasse is natuurlijk in de jaren '50 al afgeschaft bij NS, en de 2e klasse schoof toen op naar 1e klasse, en de 3e klasse werd 2e klasse.

Maar maakt me ook niet uit. Als je op bepaalde trajecten of in bepaalde treinen geen 1e klasse meer wil bieden, prima, dan houdt die op te bestaan in Sprinters e.d. Maar niet mensen wél 60% méér laten betalen, en ze dan alsnog op een tweede klasse bankje wegstoppen, dat vind ik gewoon niet netjes.
Reputatie 7
Badge +4
Over dat laatste zijn we het eens, behalve dat het bijna 70 procent is.
@Pejeka, ik kan me in je verhaal vinden dat je erg veel betaald voor de huidige verschillen tussen de 1e en 2e klasse in de treinen en in sommige treinen is het verschil inderdaad minimaal. Ik heb datzelfde met de verschillende klasses in het vliegtuig waarbij de Businessclass voor mij het verschil in prijs niet waard is t.o.v. comfort of economy class.

Om je ijver om een betere 1e klas te krijgen in de trein zou je een nieuw topic kunnen starten waar je ideeën verzamelt hoe de 1e klas dan verbetert kan worden, wellicht dat de input in zo'n topic onder de aandacht komt bij iemand die daar wat in kan betekenen. Dit zal beter werken dan klagen is mijn idee.
De truc in het vliegtuig is loyaltypunten sparen. Ik doe het ook via Victoria, dan wordt het ineens best interessant wanneer je genoeg vliegt. Een regulier businessclass ticket vol tarief koopt maar een enkeling :)

Uiteindelijk zie je bij het spoor hetzelfde. Voor de reguliere reiziger is het goed betaalbaar, een enkel vol tarief 1e klasse ticket is erg kostbaar vergeleken met de voordelen.
Reputatie 7
Badge +3
De gewone sterveling heeft wel een betere bestemming voor dat geld.
Broerlief, werkzaam bij de IT-afdeling van een grote bank is net terug van een zakenreisje met 15 collega's naar de Red Hat Summit in San Francisco, lekker met zijn allen businessclass.
@Pejeka, ik kan me in je verhaal vinden dat je erg veel betaald voor de huidige verschillen tussen de 1e en 2e klasse in de treinen en in sommige treinen is het verschil inderdaad minimaal. Ik heb datzelfde met de verschillende klasses in het vliegtuig waarbij de Businessclass voor mij het verschil in prijs niet waard is t.o.v. comfort of economy class.

Om je ijver om een betere 1e klas te krijgen in de trein zou je een nieuw topic kunnen starten waar je ideeën verzamelt hoe de 1e klas dan verbetert kan worden, wellicht dat de input in zo'n topic onder de aandacht komt bij iemand die daar wat in kan betekenen. Dit zal beter werken dan klagen is mijn idee.

Ik geef een signaal en het is NS daar iets mee te doen, lijkt me. Ik werk niet bij NS, en word niet betaald door NS om ideeën te opperen. Bovendien lijkt het mij zélfs voor iedere NS-er duidelijk dat zeker in de sprinters, het geboden comfort in de 1e klasse de meerprijs niet rechtvaardigt.

Maar als je een idee wilt, prima. Kijk naar de 1e klasse (qua inrichting en meubilair) in de nog maar zéér onlangs afgeschafte treinen plan V. Leg daar het plaatje van de 1e klasse van de huidige sprinters naast en zie de verschillen.
Reputatie 7
Badge +3
Het enige wat je in de eerste klas Sprinter wel zou mogen verwachten: bredere stoelen in een 2+1 opstelling, net als in de ICMm.
Het enige wat je in de eerste klas Sprinter wel zou mogen verwachten: bredere stoelen in een 2+1 opstelling, net als in de ICMm.
Dat zou al een goed begin zijn...
Maar wat ik so-wie-so niet snap is dat de 1e klasse in de sprinters met name is weggestopt in de treingedeeltes die minder makkelijk toegankelijk zijn, want om je zitplaats te bereiken moet je vaak meerdere treden en opstapjes overwinnen. Dit terwijl het publiek voor de 1e klasse juist vaak bestaat uit oudere mensen. Dus waarom de 1e klasse dan niet, mét alle comfort, plaatsen in een gelijkvloers gedeelte van de trein?
Reputatie 3
Dat is jouw interpretatie van de eerste klasse. Het hoofddoel is m.i. dat je een grotere kans op een zitplaats koopt, met name in de spits. Iets wat in het huidige Nederland, met al zijn drukte en zijn gestress, lang zo gek dus nog niet is bedacht. Grotere stoelen etc. gaan uiteindelijk ook weer ten koste van zitplaatsen elders, en dat gevolg wordt door het 'kleiner' houden van de stoelen dus weer beperkt.

Verder snap ik eigenlijk nog steeds het probleem niet zo. Als de eerste klasse niet is wat je ervan verwacht, of dat je te weinig waar voor je geld krijgt, dan betaal je er toch gewoon niet meer voor? Als het verschil voor jou te minimaal is, dan ga je toch gewoon 2e klasse zitten en hou je die 40-60% mooi in de zak 😉

Dus 1e klasse, als ik dit topic mag geloven, daar betaal je voor om eventueel meer kans op een zitplaats te hebben of rustiger te kunnen zitten. Nou sorry, maar dat is de oorspronkelijke bedoeling van 1e klasse echt niiet. De 1e klasse betekende: meer comfort, ruimere zitplaatsen, meer service, meer voorzieningen, enz. En ja, daar betaal je dan ook voor. 40% tot 60% méér dan voor een tweedeklas kaartje. Ben ik dan echt raar dat ik dat extra ook wil?Dat is jouw interpretatie van de eerste klasse. Het hoofddoel is m.i. dat je een grotere kans op een zitplaats koopt, met name in de spits. Iets wat in het huidige Nederland, met al zijn drukte en zijn gestress, lang zo gek dus nog niet is bedacht. Grotere stoelen etc. gaan uiteindelijk ook weer ten koste van zitplaatsen elders, en dat gevolg wordt door het 'kleiner' houden van de stoelen dus weer beperkt.

Verder snap ik eigenlijk nog steeds het probleem niet zo. Als de eerste klasse niet is wat je ervan verwacht, of dat je te weinig waar voor je geld krijgt, dan betaal je er toch gewoon niet meer voor? Als het verschil voor jou te minimaal is, dan ga je toch gewoon 2e klasse zitten en hou je die 40-60% mooi in de zak ;)

Ik betaal graag voor meer comfort, dus het gaat niet om het geld. Maar dan mag je van de leverancier ook verwachten dat die een product levert waar je voor betaalt.

Stel (ik blijf even bij het seizoen) dat je naar de groenteboer gaat, en je haalt asperges die jou verkocht worden als A-kwaliteit, Maar je krijgt C-kwaliteit. Zeg jij dan ook "Oh, niet zeuren, ik heb toch asperges?" Of zeg je dan "Nondeju, ik heb 10 euro meer betaald voor A-kwaliteit, en dan krijg ik C-kwaliteit, daar neem ik geen genoegen mee".

En ga jij er dan ook mee akkoord als die groenteman dan tegen jou zegt "Tja, dan houd je dat geld voortaan in je zak en koop je C-kwaliteit"...

Nee, er wordt jou een betere kwaliteit beloofd, daar betaal je ook voor, dus dan mag je dat ook verwachten. SImpel.

Ik betaal graag voor meer comfort, dus het gaat niet om het geld. Maar dan mag je van de leverancier ook verwachten dat die een product levert waar je voor betaalt.

Stel (ik blijf even bij het seizoen) dat je naar de groenteboer gaat, en je haalt asperges die jou verkocht worden als A-kwaliteit, Maar je krijgt C-kwaliteit. Zeg jij dan ook "Oh, niet zeuren, ik heb toch asperges?" Of zeg je dan "Nondeju, ik heb 10 euro meer betaald voor A-kwaliteit, en dan krijg ik C-kwaliteit, daar neem ik geen genoegen mee".

En ga jij er dan ook mee akkoord als die groenteman dan tegen jou zegt "Tja, dan houd je dat geld voortaan in je zak en koop je C-kwaliteit"...

Nee, er wordt jou een betere kwaliteit beloofd, daar betaal je ook voor, dus dan mag je dat ook verwachten. SImpel.
De situatie die jij schetst is oplichting, C-kwaliteit verkopen als A-kwaliteit is niet te vergelijken met was NS doet, NS biedt namelijk in de eerste klas andere service dan in de tweede klas, het zij dat deze service niet overal gelijk is. Het is pas hetzelfde als je bij NS een eerste klas kaartje koopt en vervolgens alleen in dezelfde coupe mag zitten als de tweede klas reizigers.

Maar ik snap oprecht niet wat voor punt je nu wilt maken met de eerste klasse in de FLIRT? Is het nou echt zo'n big deal dat je 3 tredes omhoog moet klimmen om de eerste klasse te kunnen betreden? In de VIRM, DDZ, ICR en ICM moet je eerst een trap omhoog en bij de dubbeldekkers ook nog eens een extra trap omhoog of omlaag, maar het is toch geen berg die je moet beklimmen ofwel?

En wat adviseert iedere arts aan mensen die problemen hebben met lopen? Dat ze moeten blijven lopen en ook blijven traplopen waar mogelijk om zo niet nog verder achteruit te gaan, zijn 3 tredes dan teveel gevraagd?

Daarnaast zit je in de kop van de trein in een afgesloten coupe met een eigen airco en loopt er niemand de hele tijd doorheen wanneer ze op zoek zijn naar een plek. Je zit er dus rustig en als de deuren van de trein steeds open en dicht gaan heb jij zelf veel minder last van de temperatuurverschillen, en daarnaast is dat "hok" niet eens heel klein, je loopt toch ook niet te zeuren op de kleine eerste klas coupes in de virm dat die zo klein zijn?

Ik ben het er echter wel met je eens dat er in de sprinters meer verschil mag zijn met de stoelen, maar dat zal er toch niet snel gaan komen dus leer er maar mee leven. Eerste klas in NL is gewoon meer kans op zitplaats en in de intercity's meer persoonlijke ruimte, daarnaast weet je vantevoren wat je mag verwachten en is het gewoon geen oplichting.

Geen probleem met de plaats in de kop van de trein, maar richt die dan ook in als volwaardige eerste klasse, dus met opstelling 2+1, en andere stoelen dan in de 2e klasse, in plaats van er gewoon een 2e klasse coupé van te maken met een andere kleur bekleding.

Reageer