Waarom krijgen 1e klasse reizigers de meest oncomfortabele plaatsen?



Toon eerste bericht

145 reacties

Pejeka, ben jij eigenlijk wel eens tevreden? Je bent in verschillende topics alleen maar onvrede aan het uiten en kan blijkbaar echt niet accepteren hoe de eerste klasse is ingericht. Zoals eerder gezegd voorlopig zullen de sprinters niet aangepast worden dus je zult het er voorlopig nog mee moeten doen. Bijna elke dag je ongenoegen uiten zal echt niet helpen dat het opeens wel aangepast gaat worden.

Dit is dus in dit geval zonde van je energie.
Pejeka, ben jij eigenlijk wel eens tevreden? Je bent in verschillende topics alleen maar onvrede aan het uiten en kan blijkbaar echt niet accepteren hoe de eerste klasse is ingericht. Zoals eerder gezegd voorlopig zullen de sprinters niet aangepast worden dus je zult het er voorlopig nog mee moeten doen. Bijna elke dag je ongenoegen uiten zal echt niet helpen dat het opeens wel aangepast gaat worden.

Dit is dus in dit geval zonde van je energie.

Ik hoop niet dat het zonde is van mijn energie, maar een bijdrage zal leveren aan de bewustwording dat als je mensen 70% meer vraagt dan de standaardprijs, je er ook iets tegenover zult moeten stellen. Dat is namelijk in alle aspecten van de samenleving heel normaal. Als je in het theater 1e rang betaalt, verwacht je ook geen zetel 3e rang. Als je voor een 5-sterrenhotel betaalt, verwacht je ook een betere kamer en meer service dan in en 2- of 3-sterren hotel.Dus (om bij de analogie te blijven) als ik 70% méér betaal voor 1e klas, verwacht ik geen 2-sterren accomodatie die me als 5 sterren wordt verkocht omdat er een andere kleur sprei op het bed ligt, maar verder niks extra's biedt.
Reputatie 5

Geen probleem met de plaats in de kop van de trein, maar richt die dan ook in als volwaardige eerste klasse, dus met opstelling 2+1, en andere stoelen dan in de 2e klasse, in plaats van er gewoon een 2e klasse coupé van te maken met een andere kleur bekleding.

Uit eerdere berichten maak ik op dat je juist wel problemen hebt met de plaatsing..
Maar zoals al vaker aangegeven betaal je vooral voor een grotere kans op een zitplaats. En daarnaast zit er wel degelijk verschil in de stoelen tussen 1e en 2e klasse in zowel de SNG als de FLIRT, hebben namelijk andere hoofdsteunen en in de SNG zijn de leuningen verstelbaar als ik me niet vergis.
@RSD de SNG rijdt alleen nog als testtrein rond, ben wel benieuwd waar jij de info over de stoelen dan vandaan hebt ?? Puur uit interesse overigens omtrent de nieuwe sprinter.
Reputatie 5
@RSD de SNG rijdt alleen nog als testtrein rond, ben wel benieuwd waar jij de info over de stoelen dan vandaan hebt ?? Puur uit interesse overigens omtrent de nieuwe sprinter.
Ik bedoel met leuningen dat in de SNG een set van 2 stoelen in de 1e klasse over 3 verstelbare armleuningen beschikt en de 2e klasse 2 verstelbare armleuningen. Zelfde geldt overigens voor de FLIRT.
Dit is te zien op interieurfoto's van afgeleverde SNG treinstellen

@RSD de SNG rijdt alleen nog als testtrein rond, ben wel benieuwd waar jij de info over de stoelen dan vandaan hebt ?? Puur uit interesse overigens omtrent de nieuwe sprinter.Ik bedoel met leuningen dat in de SNG een set van 2 stoelen in de 1e klasse over 3 verstelbare armleuningen beschikt en de 2e klasse 2 verstelbare armleuningen. Zelfde geldt overigens voor de FLIRT.
Dit is te zien op interieurfoto's van afgeleverde SNG treinstellen

Dus dan bedoel je dus eigenlijk dat de 1e klasse passagiers 70% méér moeten betalen voor één armleuning die al dan niet verstelbaar zou zijn?



@RSD de SNG rijdt alleen nog als testtrein rond, ben wel benieuwd waar jij de info over de stoelen dan vandaan hebt ?? Puur uit interesse overigens omtrent de nieuwe sprinter.Ik bedoel met leuningen dat in de SNG een set van 2 stoelen in de 1e klasse over 3 verstelbare armleuningen beschikt en de 2e klasse 2 verstelbare armleuningen. Zelfde geldt overigens voor de FLIRT.
Dit is te zien op interieurfoto's van afgeleverde SNG treinstellen
Dus dan bedoel je dus eigenlijk dat de 1e klasse passagiers 70% méér moeten betalen voor één armleuning die al dan niet verstelbaar zou zijn?
Nee zoals als vaker gezegd betaal je in nederland bij NS voor de eerste klasse meer geld voor een grotere kans op zitplaats en over het algemeen een coupe die rustiger is, daarnaast krijg je in de meeste treinen stoelen met meer comfort, wat in de SNG en FLIRT inhoud een betere hoofdsteun en per set van 2 stoelen 3 verstelbare armleuningen ipv 2 zoals in de tweede klas.

Daarnaast betaal je in de FLIRT ook voor een inclusive sportschool met welgeteld 3 tredes die u in vorm houden en er voor zorgt dat u het traplopen niet verleerd!

Tja, en ik verwacht voor mijn 70% méér nu eenmaal meer comfort dan een ander type hoofdsteuntje of één armleuning meer. Gewoon, 1e klasse, zoals die tot voor kort in plan V bestond, bijvoorbeeld, waar je dus duidelijk meer comfort en zitruimte had, en je ook echt het idee had dat er een 1e klasse was, anders dan een 2e klasse stoel met een net iets ander hoofdsteuntje en een extra plastic armleuning... maar verder in alles gewoon 2e klasse...
Reputatie 5




@RSD de SNG rijdt alleen nog als testtrein rond, ben wel benieuwd waar jij de info over de stoelen dan vandaan hebt ?? Puur uit interesse overigens omtrent de nieuwe sprinter.Ik bedoel met leuningen dat in de SNG een set van 2 stoelen in de 1e klasse over 3 verstelbare armleuningen beschikt en de 2e klasse 2 verstelbare armleuningen. Zelfde geldt overigens voor de FLIRT.
Dit is te zien op interieurfoto's van afgeleverde SNG treinstellen
Dus dan bedoel je dus eigenlijk dat de 1e klasse passagiers 70% méér moeten betalen voor één armleuning die al dan niet verstelbaar zou zijn?
Nee zoals als vaker gezegd betaal je in nederland bij NS voor de eerste klasse meer geld voor een grotere kans op zitplaats en over het algemeen een coupe die rustiger is, daarnaast krijg je in de meeste treinen stoelen met meer comfort, wat in de SNG en FLIRT inhoud een betere hoofdsteun en per set van 2 stoelen 3 verstelbare armleuningen ipv 2 zoals in de tweede klas.

Daarnaast betaal je in de FLIRT ook voor een inclusive sportschool met welgeteld 3 tredes die u in vorm houden en er voor zorgt dat u het traplopen niet verleerd!
Tja, en ik verwacht voor mijn 70% méér nu eenmaal meer comfort dan een ander type hoofdsteuntje of één armleuning meer. Gewoon, 1e klasse, zoals die tot voor kort in plan V bestond, bijvoorbeeld, waar je dus duidelijk meer comfort en zitruimte had, en je ook echt het idee had dat er een 1e klasse was, anders dan een 2e klasse stoel met een net iets ander hoofdsteuntje en een extra plastic armleuning... maar verder in alles gewoon 2e klasse...

En ik verwacht dat ik voor 1,20 per liter mijn tank vol te gooien zoals dat kort geleden was... komop je weet wat je krijgt voor dat extra geld en je geeft aan dit te willen betalen, dus stop met zeuren of stop met eerste klas te reizen.





@RSD de SNG rijdt alleen nog als testtrein rond, ben wel benieuwd waar jij de info over de stoelen dan vandaan hebt ?? Puur uit interesse overigens omtrent de nieuwe sprinter.Ik bedoel met leuningen dat in de SNG een set van 2 stoelen in de 1e klasse over 3 verstelbare armleuningen beschikt en de 2e klasse 2 verstelbare armleuningen. Zelfde geldt overigens voor de FLIRT.
Dit is te zien op interieurfoto's van afgeleverde SNG treinstellen
Dus dan bedoel je dus eigenlijk dat de 1e klasse passagiers 70% méér moeten betalen voor één armleuning die al dan niet verstelbaar zou zijn?
Nee zoals als vaker gezegd betaal je in nederland bij NS voor de eerste klasse meer geld voor een grotere kans op zitplaats en over het algemeen een coupe die rustiger is, daarnaast krijg je in de meeste treinen stoelen met meer comfort, wat in de SNG en FLIRT inhoud een betere hoofdsteun en per set van 2 stoelen 3 verstelbare armleuningen ipv 2 zoals in de tweede klas.

Daarnaast betaal je in de FLIRT ook voor een inclusive sportschool met welgeteld 3 tredes die u in vorm houden en er voor zorgt dat u het traplopen niet verleerd!
Tja, en ik verwacht voor mijn 70% méér nu eenmaal meer comfort dan een ander type hoofdsteuntje of één armleuning meer. Gewoon, 1e klasse, zoals die tot voor kort in plan V bestond, bijvoorbeeld, waar je dus duidelijk meer comfort en zitruimte had, en je ook echt het idee had dat er een 1e klasse was, anders dan een 2e klasse stoel met een net iets ander hoofdsteuntje en een extra plastic armleuning... maar verder in alles gewoon 2e klasse...
En ik verwacht dat ik voor 1,20 per liter mijn tank vol te gooien zoals dat kort geleden was... komop je weet wat je krijgt voor dat extra geld en je geeft aan dit te willen betalen, dus stop met zeuren of stop met eerste klas te reizen.

Nee, ik wil gewoon dat men de eerste klasse weer een volwaardige eerste klasse maakt. Net zo goed als dat jij, als je eerste rang betaalt in een schouwburg, ook 1e rang wilt zitten en niet op een 3e rang plaats die ze met een ander kleurtje bekleding op de stoel opeens 1e rang noemen...
Reputatie 7
Badge +3
Ja, dat je dat wil weten we intussen wel. Je kunt er nog wel 100 keer over klagen hier, maar de sprinters zijn ze zoals ze zijn en zullen ook zo blijven. Dus leg je er bij neer, reis 2e klas of ga niet meer met de trein.
En hoe lang zitten reizigers nu gemiddeld in een sprinter?
Reputatie 5






@RSD de SNG rijdt alleen nog als testtrein rond, ben wel benieuwd waar jij de info over de stoelen dan vandaan hebt ?? Puur uit interesse overigens omtrent de nieuwe sprinter.Ik bedoel met leuningen dat in de SNG een set van 2 stoelen in de 1e klasse over 3 verstelbare armleuningen beschikt en de 2e klasse 2 verstelbare armleuningen. Zelfde geldt overigens voor de FLIRT.
Dit is te zien op interieurfoto's van afgeleverde SNG treinstellen
Dus dan bedoel je dus eigenlijk dat de 1e klasse passagiers 70% méér moeten betalen voor één armleuning die al dan niet verstelbaar zou zijn?
Nee zoals als vaker gezegd betaal je in nederland bij NS voor de eerste klasse meer geld voor een grotere kans op zitplaats en over het algemeen een coupe die rustiger is, daarnaast krijg je in de meeste treinen stoelen met meer comfort, wat in de SNG en FLIRT inhoud een betere hoofdsteun en per set van 2 stoelen 3 verstelbare armleuningen ipv 2 zoals in de tweede klas.

Daarnaast betaal je in de FLIRT ook voor een inclusive sportschool met welgeteld 3 tredes die u in vorm houden en er voor zorgt dat u het traplopen niet verleerd!
Tja, en ik verwacht voor mijn 70% méér nu eenmaal meer comfort dan een ander type hoofdsteuntje of één armleuning meer. Gewoon, 1e klasse, zoals die tot voor kort in plan V bestond, bijvoorbeeld, waar je dus duidelijk meer comfort en zitruimte had, en je ook echt het idee had dat er een 1e klasse was, anders dan een 2e klasse stoel met een net iets ander hoofdsteuntje en een extra plastic armleuning... maar verder in alles gewoon 2e klasse...
En ik verwacht dat ik voor 1,20 per liter mijn tank vol te gooien zoals dat kort geleden was... komop je weet wat je krijgt voor dat extra geld en je geeft aan dit te willen betalen, dus stop met zeuren of stop met eerste klas te reizen.
Nee, ik wil gewoon dat men de eerste klasse weer een volwaardige eerste klasse maakt. Net zo goed als dat jij, als je eerste rang betaalt in een schouwburg, ook 1e rang wilt zitten en niet op een 3e rang plaats die ze met een ander kleurtje bekleding op de stoel opeens 1e rang noemen...

Ja en ik wil dat er geen oorlogen meer zijn in de wereld. Never gonna happen, wen er maar aan
Jij betaalt extra voor geen oorlogen ? Rare vergelijking.
Ja, dat je dat wil weten we intussen wel. Je kunt er nog wel 100 keer over klagen hier, maar de sprinters zijn ze zoals ze zijn en zullen ook zo blijven. Dus leg je er bij neer, reis 2e klas of ga niet meer met de trein.
En hoe lang zitten reizigers nu gemiddeld in een sprinter?

De logische reactie zou dan zijn de 1e klasse in de sprinters af te schaffen en de mensen ook geen 70% méér te laten betalen voor een 1e klasse die geen 1e klasse is. En alleen in intercities eerste klasse te bieden.
Badge +3

De logische reactie zou dan zijn de 1e klasse in de sprinters af te schaffen en de mensen ook geen 70% méér te laten betalen voor een 1e klasse die geen 1e klasse is. En alleen in intercities eerste klasse te bieden.

Nee! Want dan kan ik niet meer zitten (ook al is het maar een kwartiertje) in de spits!

En ook geen praatje meer maken met de HC die elke keer weer maar moet opstaan om te fluiten..

Utrecht Lunetten, Utrecht Vaartsche Rijn, Utrecht Leidsche Rijn, Utrecht Terwijde, Vleuten.. Pff, hard werken maar eindelijk ff rustig zitten tot Woerden 😛
Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel 1e klasse gebruikers werkelijk het volle tarief betalen, en hoeveel reizigers relatief goedkoop reizen (weekend/dalvrij of grootzakelijk tegen gereduceerd tarief ingekocht).
Verwacht er niks van idd

https://ovmagazine.nl/2018/05/eerste-aanvraag-ov-chipkaartdata-afgewezen-1306/
Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat je dat wil weten we intussen wel. Je kunt er nog wel 100 keer over klagen hier, maar de sprinters zijn ze zoals ze zijn en zullen ook zo blijven. Dus leg je er bij neer, reis 2e klas of ga niet meer met de trein.
En hoe lang zitten reizigers nu gemiddeld in een sprinter?
De logische reactie zou dan zijn de 1e klasse in de sprinters af te schaffen en de mensen ook geen 70% méér te laten betalen voor een 1e klasse die geen 1e klasse is. En alleen in intercities eerste klasse te bieden.

Dat is in veel landen zo en lijkt me een goed idee.
Reputatie 5

Ja, dat je dat wil weten we intussen wel. Je kunt er nog wel 100 keer over klagen hier, maar de sprinters zijn ze zoals ze zijn en zullen ook zo blijven. Dus leg je er bij neer, reis 2e klas of ga niet meer met de trein.
En hoe lang zitten reizigers nu gemiddeld in een sprinter?
De logische reactie zou dan zijn de 1e klasse in de sprinters af te schaffen en de mensen ook geen 70% méér te laten betalen voor een 1e klasse die geen 1e klasse is. En alleen in intercities eerste klasse te bieden.

Omdat men dan net zo hard gaat zeuren dat er geen 1e klasse is. Daarnaast hoe ga je er voor zorgen dat het systeem weet welke route jij gaat reizen en of jij wel of niet in een sprinter zit terwijl je wel betaald voor 1e klasse?


Ja, dat je dat wil weten we intussen wel. Je kunt er nog wel 100 keer over klagen hier, maar de sprinters zijn ze zoals ze zijn en zullen ook zo blijven. Dus leg je er bij neer, reis 2e klas of ga niet meer met de trein.
En hoe lang zitten reizigers nu gemiddeld in een sprinter?
De logische reactie zou dan zijn de 1e klasse in de sprinters af te schaffen en de mensen ook geen 70% méér te laten betalen voor een 1e klasse die geen 1e klasse is. En alleen in intercities eerste klasse te bieden.
Omdat men dan net zo hard gaat zeuren dat er geen 1e klasse is. Daarnaast hoe ga je er voor zorgen dat het systeem weet welke route jij gaat reizen en of jij wel of niet in een sprinter zit terwijl je wel betaald voor 1e klasse?

Is dat het probleem van de reiziger of het probleem van degene die de boel exploiteert, zijnde de NS? Daar hoef IK niet voor te zorgen dat het systeem dat dan weet, daar moet de NS voor zorgen als zij ervoor kiezen op bepaalde trajecten geen volwaardige 1e klasse meer te bieden.
En wanneer neem jij er nu genoegen mee dat je geen volwaardige Pejeka 1e klasse zult krijgen in de sprinters ?

Voor jou is het beter als je de ruimte achter die glazen deurtjes voortaan negeert en gewoon 2e klasse gaat reizen, je bent immers niet tevreden met wat je geboden wordt voor je duurdere kaartje dus dan koop je deze niet meer.

Als ik niet tevreden ben over de locatie welke ik ergens krijg tegen een meerprijs dan betaal ik deze meerprijs gewoon niet en neem genoegen met een standaard plek welke dan goedkoper is.

Dan ga ik ook niet een eeuwig durend pleidooi houden voor verbetering van deze zitplek maar accepteer dat ze niet bieden wat ik zoek en betaal daar dan ook niet voor.
Reputatie 5



Ja, dat je dat wil weten we intussen wel. Je kunt er nog wel 100 keer over klagen hier, maar de sprinters zijn ze zoals ze zijn en zullen ook zo blijven. Dus leg je er bij neer, reis 2e klas of ga niet meer met de trein.
En hoe lang zitten reizigers nu gemiddeld in een sprinter?
De logische reactie zou dan zijn de 1e klasse in de sprinters af te schaffen en de mensen ook geen 70% méér te laten betalen voor een 1e klasse die geen 1e klasse is. En alleen in intercities eerste klasse te bieden.
Omdat men dan net zo hard gaat zeuren dat er geen 1e klasse is. Daarnaast hoe ga je er voor zorgen dat het systeem weet welke route jij gaat reizen en of jij wel of niet in een sprinter zit terwijl je wel betaald voor 1e klasse?
Is dat het probleem van de reiziger of het probleem van degene die de boel exploiteert, zijnde de NS? Daar hoef IK niet voor te zorgen dat het systeem dat dan weet, daar moet de NS voor zorgen als zij ervoor kiezen op bepaalde trajecten geen volwaardige 1e klasse meer te bieden.

Probleem van de NS, en daarom houden ze de 1e klasse in de sprinters omdat er anders de andere groep met reizigers gaat zeuren dat er in de sprinters helemaal geen 1e klasse aanwezig is. En deze is zoals die is, niet goed? Dan is er nog de 2e klasse
Reputatie 7
Badge +3
In Duitsland heeft een groot deel van de regionale treinen geen eerste klas en heb je in die treinen met een eerste klas kaartje gewoon pech.
En wanneer neem jij er nu genoegen mee dat je geen volwaardige Pejeka 1e klasse zult krijgen in de sprinters ?

Voor jou is het beter als je de ruimte achter die glazen deurtjes voortaan negeert en gewoon 2e klasse gaat reizen, je bent immers niet tevreden met wat je geboden wordt voor je duurdere kaartje dus dan koop je deze niet meer.

Als ik niet tevreden ben over de locatie welke ik ergens krijg tegen een meerprijs dan betaal ik deze meerprijs gewoon niet en neem genoegen met een standaard plek welke dan goedkoper is.

Dan ga ik ook niet een eeuwig durend pleidooi houden voor verbetering van deze zitplek maar accepteer dat ze niet bieden wat ik zoek en betaal daar dan ook niet voor.

Dus... het is eigenlijk de schuld van de reiziger dat hij niet krijgt waar hij voor betaalt?

Dus je levert als leverancier 2e klasse, je laat je klant daar 1e klasse voor betalen, en als de klant dan aangeeft daar niet blij mee te zijn, zeg je eenvoudig tegen de klant "nou dan neem je toch lekker 2e klasse"?

Maar het ligt dus nooit aan de leverancier, maar altijd aan de klant, die er geen genoegen mee neemt dat 2e klasse als 1e klasse wordt verkocht.

Is dat wat je me probeert duidelijk te maken?
In Duitsland heeft een groot deel van de regionale treinen geen eerste klas en heb je in die treinen met een eerste klas kaartje gewoon pech.
Nee hoor, want ten eerste is de 1e klasse daar in de meeste treinen, ook Regionalexpress en dergelijke gewoon aanwezig, en in de zeldzame trein waarin die niet aanwezig is, wordt dat vooraf verrekend in je ritprijs.
Reputatie 4
Je zou ook proberen om te stoppen om hier je gelijk te willen halen. Met argumenten is al aangegeven dat de eerste klasse is zoals het nu is.

Reageer