Waarom krijgen 1e klasse reizigers de meest oncomfortabele plaatsen?



Toon eerste bericht

145 reacties

Reputatie 5

En wanneer neem jij er nu genoegen mee dat je geen volwaardige Pejeka 1e klasse zult krijgen in de sprinters ?

Voor jou is het beter als je de ruimte achter die glazen deurtjes voortaan negeert en gewoon 2e klasse gaat reizen, je bent immers niet tevreden met wat je geboden wordt voor je duurdere kaartje dus dan koop je deze niet meer.

Als ik niet tevreden ben over de locatie welke ik ergens krijg tegen een meerprijs dan betaal ik deze meerprijs gewoon niet en neem genoegen met een standaard plek welke dan goedkoper is.

Dan ga ik ook niet een eeuwig durend pleidooi houden voor verbetering van deze zitplek maar accepteer dat ze niet bieden wat ik zoek en betaal daar dan ook niet voor.
Dus... het is eigenlijk de schuld van de reiziger dat hij niet krijgt waar hij voor betaalt?

Dus je levert als leverancier 2e klasse, je laat je klant daar 1e klasse voor betalen, en als de klant dan aangeeft daar niet blij mee te zijn, zeg je eenvoudig tegen de klant "nou dan neem je toch lekker 2e klasse"?

Maar het ligt dus nooit aan de leverancier, maar altijd aan de klant, die er geen genoegen mee neemt dat 2e klasse als 1e klasse wordt verkocht.

Is dat wat je me probeert duidelijk te maken?

de reiziger krijgt wel waar hij of zij voor betaald, namelijk een plaats in de eerste klasse coupe met een grotere kans op een zitplek en een coupe die vaak stukken rustiger is. Daarnaast is de stoel in de meeste treinen comfortabeler dan in de 2e klasse.

Het verschil is dat jouw mening over de 1e klasse in de sprinters anders is dan die van de NS, betekend niet dat zij jou direct oplichten, als je vind dat dit wel het geval is dan vraag ik je vriendelijk om een procedure bij de rechter te beginnen.


En wanneer neem jij er nu genoegen mee dat je geen volwaardige Pejeka 1e klasse zult krijgen in de sprinters ?

Voor jou is het beter als je de ruimte achter die glazen deurtjes voortaan negeert en gewoon 2e klasse gaat reizen, je bent immers niet tevreden met wat je geboden wordt voor je duurdere kaartje dus dan koop je deze niet meer.

Als ik niet tevreden ben over de locatie welke ik ergens krijg tegen een meerprijs dan betaal ik deze meerprijs gewoon niet en neem genoegen met een standaard plek welke dan goedkoper is.

Dan ga ik ook niet een eeuwig durend pleidooi houden voor verbetering van deze zitplek maar accepteer dat ze niet bieden wat ik zoek en betaal daar dan ook niet voor.
Dus... het is eigenlijk de schuld van de reiziger dat hij niet krijgt waar hij voor betaalt?

Dus je levert als leverancier 2e klasse, je laat je klant daar 1e klasse voor betalen, en als de klant dan aangeeft daar niet blij mee te zijn, zeg je eenvoudig tegen de klant "nou dan neem je toch lekker 2e klasse"?

Maar het ligt dus nooit aan de leverancier, maar altijd aan de klant, die er geen genoegen mee neemt dat 2e klasse als 1e klasse wordt verkocht.

Is dat wat je me probeert duidelijk te maken?
de reiziger krijgt wel waar hij of zij voor betaald, namelijk een plaats in de eerste klasse coupe met een grotere kans op een zitplek en een coupe die vaak stukken rustiger is. Daarnaast is de stoel in de meeste treinen comfortabeler dan in de 2e klasse.

Het verschil is dat jouw mening over de 1e klasse in de sprinters anders is dan die van de NS, betekend niet dat zij jou direct oplichten, als je vind dat dit wel het geval is dan vraag ik je vriendelijk om een procedure bij de rechter te beginnen.

Ik zou zeggen: bekijk de stoelen en het interieur eens van de 1e klasse van Plan V, dat tot vorig jaar hier de sprinterdiensten reed, en bekijk dan het interieur en de stoelen van de huidige sprinters - en vind de 10 verschillen...
Reputatie 5



En wanneer neem jij er nu genoegen mee dat je geen volwaardige Pejeka 1e klasse zult krijgen in de sprinters ?

Voor jou is het beter als je de ruimte achter die glazen deurtjes voortaan negeert en gewoon 2e klasse gaat reizen, je bent immers niet tevreden met wat je geboden wordt voor je duurdere kaartje dus dan koop je deze niet meer.

Als ik niet tevreden ben over de locatie welke ik ergens krijg tegen een meerprijs dan betaal ik deze meerprijs gewoon niet en neem genoegen met een standaard plek welke dan goedkoper is.

Dan ga ik ook niet een eeuwig durend pleidooi houden voor verbetering van deze zitplek maar accepteer dat ze niet bieden wat ik zoek en betaal daar dan ook niet voor.
Dus... het is eigenlijk de schuld van de reiziger dat hij niet krijgt waar hij voor betaalt?

Dus je levert als leverancier 2e klasse, je laat je klant daar 1e klasse voor betalen, en als de klant dan aangeeft daar niet blij mee te zijn, zeg je eenvoudig tegen de klant "nou dan neem je toch lekker 2e klasse"?

Maar het ligt dus nooit aan de leverancier, maar altijd aan de klant, die er geen genoegen mee neemt dat 2e klasse als 1e klasse wordt verkocht.

Is dat wat je me probeert duidelijk te maken?
de reiziger krijgt wel waar hij of zij voor betaald, namelijk een plaats in de eerste klasse coupe met een grotere kans op een zitplek en een coupe die vaak stukken rustiger is. Daarnaast is de stoel in de meeste treinen comfortabeler dan in de 2e klasse.

Het verschil is dat jouw mening over de 1e klasse in de sprinters anders is dan die van de NS, betekend niet dat zij jou direct oplichten, als je vind dat dit wel het geval is dan vraag ik je vriendelijk om een procedure bij de rechter te beginnen.
Ik zou zeggen: bekijk de stoelen en het interieur eens van de 1e klasse van Plan V, dat tot vorig jaar hier de sprinterdiensten reed, en bekijk dan het interieur en de stoelen van de huidige sprinters - en vind de 10 verschillen...

Dan nog is er geen sprake van oplichting dus ik snap niet welk punt je wilt maken? Daarnaast gaat het niet alleen over het aantal stoelen in een rij bij de eerste klasse? Of dat de stoelen hetzelfde zijn? Doen KLM, Lufthansa, British Airways, Air France etc toch ook met hun europese bussiness class?




En wanneer neem jij er nu genoegen mee dat je geen volwaardige Pejeka 1e klasse zult krijgen in de sprinters ?

Voor jou is het beter als je de ruimte achter die glazen deurtjes voortaan negeert en gewoon 2e klasse gaat reizen, je bent immers niet tevreden met wat je geboden wordt voor je duurdere kaartje dus dan koop je deze niet meer.

Als ik niet tevreden ben over de locatie welke ik ergens krijg tegen een meerprijs dan betaal ik deze meerprijs gewoon niet en neem genoegen met een standaard plek welke dan goedkoper is.

Dan ga ik ook niet een eeuwig durend pleidooi houden voor verbetering van deze zitplek maar accepteer dat ze niet bieden wat ik zoek en betaal daar dan ook niet voor.
Dus... het is eigenlijk de schuld van de reiziger dat hij niet krijgt waar hij voor betaalt?

Dus je levert als leverancier 2e klasse, je laat je klant daar 1e klasse voor betalen, en als de klant dan aangeeft daar niet blij mee te zijn, zeg je eenvoudig tegen de klant "nou dan neem je toch lekker 2e klasse"?

Maar het ligt dus nooit aan de leverancier, maar altijd aan de klant, die er geen genoegen mee neemt dat 2e klasse als 1e klasse wordt verkocht.

Is dat wat je me probeert duidelijk te maken?
de reiziger krijgt wel waar hij of zij voor betaald, namelijk een plaats in de eerste klasse coupe met een grotere kans op een zitplek en een coupe die vaak stukken rustiger is. Daarnaast is de stoel in de meeste treinen comfortabeler dan in de 2e klasse.

Het verschil is dat jouw mening over de 1e klasse in de sprinters anders is dan die van de NS, betekend niet dat zij jou direct oplichten, als je vind dat dit wel het geval is dan vraag ik je vriendelijk om een procedure bij de rechter te beginnen.
Ik zou zeggen: bekijk de stoelen en het interieur eens van de 1e klasse van Plan V, dat tot vorig jaar hier de sprinterdiensten reed, en bekijk dan het interieur en de stoelen van de huidige sprinters - en vind de 10 verschillen...
Dan nog is er geen sprake van oplichting dus ik snap niet welk punt je wilt maken? Daarnaast gaat het niet alleen over het aantal stoelen in een rij bij de eerste klasse? Of dat de stoelen hetzelfde zijn? Doen KLM, Lufthansa, British Airways, Air France etc toch ook met hun europese bussiness class?

Ik heb nergens gesproken over oplichting. Maar als NS ervoor zorgt dat ik dit jaar in de nieuwe sprinter net zo'n ruime en comfortabale 1e klasse heb als vorig jaar in de treinen Plan V, hoor je mij niet klagen.
Reputatie 7
Badge +3
Nou, dat wordt dus een eindeloze klaagzang van jou hier, want dat gaat NS niet doen.

Zie bv https://www.treinreiziger.nl/review-nieuwe-sprinter-sng-lijkt-erg-op-flirt-trein/

In vergelijking met intercitytreinen is het comfort van Sprinters beduidend lager. “Sprinters worden gebruikt voor kortere reizen, daar is het niveau op afgestemd”.

en
Zoals vaker in Sprinter treinen is de meerwaarde van de 1e klas beperkt. “Het grootste verschil is de kleur van de bekleding en de drukte in de 1e klas. Maar op het gebied van beenruimte en comfort biedt de 1e klas in Sprinters nauwelijks iets extra’s”
Nou, dat wordt dus een eindeloze klaagzang van jou hier, want dat gaat NS niet doen.

Zie bv https://www.treinreiziger.nl/review-nieuwe-sprinter-sng-lijkt-erg-op-flirt-trein/


In vergelijking met intercitytreinen is het comfort van Sprinters beduidend lager. “Sprinters worden gebruikt voor kortere reizen, daar is het niveau op afgestemd”.
en

Zoals vaker in Sprinter treinen is de meerwaarde van de 1e klas beperkt. “Het grootste verschil is de kleur van de bekleding en de drukte in de 1e klas. Maar op het gebied van beenruimte en comfort biedt de 1e klas in Sprinters nauwelijks iets extra’s”

Helemaal prima als de NS dat niet wil doen. Maar reken er dan geen 70% extra voor. Dat is gewoon niet fair, een tweede klasse coupé voorzien van een andere kleur stoelbekleding en verder 0,0 extra comfort, en het dan verkopen als eerste klasse. Dus schaf dan gewoon de 1e klasse in de sprinters af in plaats van mensen af te zetten voor comfort wat ze niet krijgen. En hoe ze dat dan moeten regelen met het verrekenen van de ritprijzen, tja, dat is het probleem van de NS, niet van de passagier, die heeft niet gevraagd om dat onmogelijke systeem met inchecken en uitchecken en poortjes enzo.
Reputatie 5
Helemaal prima als de NS dat niet wil doen. Maar reken er dan geen 70% extra voor. Dat is gewoon niet fair, een tweede klasse coupé voorzien van een andere kleur stoelbekleding en verder 0,0 extra comfort, en het dan verkopen als eerste klasse. Dus schaf dan gewoon de 1e klasse in de sprinters af in plaats van mensen af te zetten voor comfort wat ze niet krijgen. En hoe ze dat dan moeten regelen met het verrekenen van de ritprijzen, tja, dat is het probleem van de NS, niet van de passagier, die heeft niet gevraagd om dat onmogelijke systeem met inchecken en uitchecken en poortjes enzo.
Zoals al vaker uitgelegd beschikken de nieuwe sprinters in de eerste klasse over stoelen met verhoogd comfort in de zin van betere hoofdsteunen en een extra armleuning.

Ik heb nergens gesproken over oplichting. Maar als NS ervoor zorgt dat ik dit jaar in de nieuwe sprinter net zo'n ruime en comfortabale 1e klasse heb als vorig jaar in de treinen Plan V, hoor je mij niet klagen.
Een situatie die jij op dit forum schetste om deze te vergelijken met wat NS met 1e klasse doet was een vorm van oplichting vandaar.
Het antwoord is simpel: Omdat het geen eerste klas is. Alleen de bankjes hebben vaak een wat andere kleur.

Oplossing is ook simpel: Alle inferieure rotzooi zoals de SLT's, LINTEN en SPURTS voorzien van één klasse: 3e klas, met bijbehorend tarief.
Reputatie 5
Het antwoord is simpel: Omdat het geen eerste klas is. Alleen de bankjes hebben vaak een wat andere kleur.

Oplossing is ook simpel: Alle inferieure rotzooi zoals de SLT's, LINTEN en SPURTS voorzien van één klasse: 3e klas, met bijbehorend tarief.

nee want dan gaat men zeuren dat er geen eerste klasse aanwezig is terwijl zij wel eerste klasse willen zitten.

Het antwoord is simpel: Omdat het geen eerste klas is. Alleen de bankjes hebben vaak een wat andere kleur.

Oplossing is ook simpel: Alle inferieure rotzooi zoals de SLT's, LINTEN en SPURTS voorzien van één klasse: 3e klas, met bijbehorend tarief.
nee want dan gaat men zeuren dat er geen eerste klasse aanwezig is terwijl zij wel eerste klasse willen zitten.

Nee hoor, als NS besluit dat er voortaan bijv. in Sprinters geen eerste klasse meer aanwezig is: prima. Dan ga ik tweede klasse zitten, maar niet mensen voor 1e klasse laten betalen en dan 2e klasse bieden, da's niet fair.

En dan verrekent NS dat gewoon in de tarieven. Als ik dus de Sprinter pak van Helmond naar Eindhoven en ik stap vervolgens over op de intercity naar Utrecht, dan betaal ik dus gewoon van Helmond naar Eindhoven tweede klasse en voor de rest van de reis eerste klasse. Maarreh... dan wel graag zonder extra in en uitchecken of andere rompslomp, dus dan zou ik zeggen: NS ga nadenken hoe je dat regelt.
Reputatie 5


Het antwoord is simpel: Omdat het geen eerste klas is. Alleen de bankjes hebben vaak een wat andere kleur.

Oplossing is ook simpel: Alle inferieure rotzooi zoals de SLT's, LINTEN en SPURTS voorzien van één klasse: 3e klas, met bijbehorend tarief.
nee want dan gaat men zeuren dat er geen eerste klasse aanwezig is terwijl zij wel eerste klasse willen zitten.
Nee hoor, als NS besluit dat er voortaan bijv. in Sprinters geen eerste klasse meer aanwezig is: prima. Dan ga ik tweede klasse zitten, maar niet mensen voor 1e klasse laten betalen en dan 2e klasse bieden, da's niet fair.

En dan verrekent NS dat gewoon in de tarieven. Als ik dus de Sprinter pak van Helmond naar Eindhoven en ik stap vervolgens over op de intercity naar Utrecht, dan betaal ik dus gewoon van Helmond naar Eindhoven tweede klasse en voor de rest van de reis eerste klasse. Maarreh... dan wel graag zonder extra in en uitchecken of andere rompslomp, dus dan zou ik zeggen: NS ga nadenken hoe je dat regelt.

Dat jij het niet erg vind houdt niet in dat heel eerste klas reizend nederland daar hetzelfde over denkt. Daarnaast is het onmogelijk om voor alle reizen in de gate te houden of men wel of niet eerste klas reist. Zijn genoeg baanvakken waar men de keuze heeft om tussen 2 stations een IC of Sprinter te pakken.
Reputatie 7
Badge +3
In de tijd van het papieren kaartje kon je gewoon een suppletie kopen voor je hele reis of een gedeelte van je reis. Het leven is bepaald niet eenvoudiger geworden door de komst van den OV-chipkaart.
Reputatie 5
In de tijd van het papieren kaartje kon je gewoon een suppletie kopen voor je hele reis of een gedeelte van je reis. Het leven is bepaald niet eenvoudiger geworden door de komst van den OV-chipkaart.
Inderdaad is het reizen niet op alle vlakken eenvoudiger geworden, echter op veel andere vlakken weer wel. Het is een afweging van welke voordelen het zwaarst wegen, immers kan je nooit alle reizigers altijd tevreden houden
Badge +3
Als 'wederopstanding' van dit topic (de 1e klas zit hoger dan de rest in een Flirt) deze foto inderdaad...


Zit je dan in je rolstoel op het balkon met een 1e klas abonnement... #hoedan

Geen assistentie mogelijk (Je kunt toch gewoon naar binnen rollen?)
Reputatie 5
Als 'wederopstanding' van dit topic (de 1e klas zit hoger dan de rest in een Flirt) deze foto inderdaad...


Zit je dan in je rolstoel op het balkon met een 1e klas abonnement... #hoedan

Geen assistentie mogelijk (Je kunt toch gewoon naar binnen rollen?)

In de VIRM en DDZ heb je precies hetzelfde probleem als je in een rolstoel zit, en daar heb ik ook nog nooit iemand over horen klagen. Het gaat hier om een opstapje van 2 treden, dat dit vervelend is als je in een rolstoel zit kan ik volledig begrijpen, maar verder houdt mijn begrip voor andere mensen die dit als probleem zien dan ook wel op eerlijk gezegd.

Als 'wederopstanding' van dit topic (de 1e klas zit hoger dan de rest in een Flirt) deze foto inderdaad...


Zit je dan in je rolstoel op het balkon met een 1e klas abonnement... #hoedan

Geen assistentie mogelijk (Je kunt toch gewoon naar binnen rollen?)
In de VIRM en DDZ heb je precies hetzelfde probleem als je in een rolstoel zit, en daar heb ik ook nog nooit iemand over horen klagen. Het gaat hier om een opstapje van 2 treden, dat dit vervelend is als je in een rolstoel zit kan ik volledig begrijpen, maar verder houdt mijn begrip voor andere mensen die dit als probleem zien dan ook wel op eerlijk gezegd.

Als er achter die treden een volwaardige 1e klasse afdeling zit, met 1 persoons stoelen aan de ene zijde, en tweepersoons aan de andere zijde, ben ik het met je eens. Niet als er na de treden iets wacht wat in feite een tweedeklasse coupé is qua opstelling en stoelen, en je alleen mag genieten van een andere kleur bekleding.
Reputatie 7
Badge +3
Als je er uren inzit om bv van Vlissingen naar Groningen te gaan ben ik het met je eens, maar het is een sprinter waarin je over het algemeen maar korte tijd zit. Maak je een langere reis dan stap je bij het volgende overstapstation over op IC waar je wel andere luxere stoel hebt.
Maar blijkbaar blijf jij liever hangen in je negativiteit. Accepteer het en ga door ipv je hier de komende 20 of 30 jaar over op te winden.
Als je er uren inzit om bv van Vlissingen naar Groningen te gaan ben ik het met je eens, maar het is een sprinter waarin je over het algemeen maar korte tijd zit. Maak je een langere reis dan stap je bij het volgende overstapstation over op IC waar je wel andere luxere stoel hebt.
Maar blijkbaar blijf jij liever hangen in je negativiteit. Accepteer het en ga door ipv je hier de komende 20 of 30 jaar over op te winden.

Of ik er nou lang of kort in zit, ik betaal wel 60-70% méér. Dus al zit ik er maar een kwartier in. Ik verwacht dan waar voor mijn geld.
Reputatie 5

Als je er uren inzit om bv van Vlissingen naar Groningen te gaan ben ik het met je eens, maar het is een sprinter waarin je over het algemeen maar korte tijd zit. Maak je een langere reis dan stap je bij het volgende overstapstation over op IC waar je wel andere luxere stoel hebt.
Maar blijkbaar blijf jij liever hangen in je negativiteit. Accepteer het en ga door ipv je hier de komende 20 of 30 jaar over op te winden.
Of ik er nou lang of kort in zit, ik betaal wel 60-70% méér. Dus al zit ik er maar een kwartier in. Ik verwacht dan waar voor mijn geld.

Maar je weet ook al jaren dat de NS in sprinters deze opstelling biedt, DDAR, SGM, SLT, SNG, FLIRT hebben het allemaal in 2-2 opstelling. Je weet vantevoren wat je krijgt en je besluit toch 1e klasse te reizen, dan kan je 2 dingen doen, of je stopt met betalen voor de 1e klasse of je leert er mee om te gaan aangezien NS toch niet gaat veranderen. Ik ben het oprecht met je eens dat de 1e klasse in de sprinter betere stoelopstelling zou moeten krijgen, maar dat gaat toch niet gebeuren.
Het komt mij voor dat hier iets merkwaardigs aan de hand is, waar ik nog niet helemaal uit ben. Is het niet zo dat men gewoonlijk zal proberen door middel van wijziging van de prijs en/of de kwaliteit een zo hoog mogelijke bezettingsgraad te realiseren ?
In dit topic wordt echter beweerd dat de prijs vast staat (70% extra), de kwaliteit ook (min of meer hetzelfde als de 2e klasse) en dat het doel en tevens de meerwaarde gezocht moet worden in een lagere bezettingsgraad (meer ruimte en rustiger). Resultaat is dus het bewust verplaatsen van, relatief gezien, meer lucht.

Vraag mij nu af of dit maatschappelijk gezien zo gewenst is. Zou je niet, zoals Pejeka op meerdere plekken betoogt, juist moeten inzetten op het bieden van meer waar voor zijn geld. Indien daar een markt voor is, zal de bezettingsgraad ook toenemen. In dat geval zal de rust en ruimte wellicht afnemen. Weet echter niet of Pejeka daar gelukkig mee zal zijn.
De vraag is dan, waarom wil NS wél 1e klasse verkopen, maar niet leveren? En waarom komen ze daarmee weg? Neem me niet kwalijk, maar in alle andere segmenten worden mensen op de vingers getikt als ze niet leveren waar mensen voor betalen, komen ze in Tv-programma's die hun praktijken blootstellen, of grijpt de overheid in, of weet ik wat. Maar de NS kan gewoon een 2e klasse coupé verkopen als 1e klasse, daar 70% méér voor incasseren en niemand die aan de bel trekt, en trek je wel aan de bel, dan wordt er gezegd dat dat nou eenmaal het beleid is en dat het niet gaat veranderen...

Hoe idioot wil je het hebben?
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt je hetzelfde afvragen voor de tweede klas. Ook daar zitten veel forenzen waarbij de reiskosten vergoed worden. Er wordt altijd meer betaald voor de eerste klas en de discussie door wie is lastig, want dan moet je het naast de situatie in de tweede klas leggen. Het is hoe dan ook duurder, ook als een ander het betaalt.
De eerste klas wordt niet afgeschaft, dat is beleid. Koffiedikkijken en wensdenken levert vaak weinig wijsheid op en alleen maar veel speculatie.
Reputatie 7
Badge +4
Simpel, in alle prijstabellen zijn, afgezien van Weekend- en Dalvrij, die bedoeld zijn voor buiten de spits, de eersteklasprijzen voor losse reizen en abonnementen 70 procent hoger. Gezien de vele goedkope acties, veelal voor de tweede klas, naast de studentenabonnementen, zal de prijs die verhouding gemiddeld wel halen. Statistiek werkt veelal op basis van grote getallen, niet op basis van deelgroepen of incidenten. Dan kun je of geen uitspraak doen of het lijkt op het zoeken naar ondersteuning van de eigen indruk. Het is voor mij 45 jaar geleden dat ik me met dit onderdeel bezig hield, maar toen was dat nog een doodzonde.😇

Er zijn leugens, grove leugens en statistieken. Aardige literatuur op enig niveau hoe cijfers te manipuleren zijn, zeker in de huidige tijd van nepnieuws en wetenschapsontkenning op het hoogste niveau:


http://www.mas.ncl.ac.uk/~nmf16/teaching/mas8391/lie.pdf
De eerste klas wordt niet afgeschaft, dat is beleid. Koffiedikkijken en wensdenken levert vaak weinig wijsheid op en alleen maar veel speculatie.

Het is geen wensdenken. Vind dat Pekeja volstrekt gelijk heeft als hij stelt dat de aangeboden kwaliteit in de 1e klasse de meerprijs niet rechtvaardigt. Heb er zelf geen enkel probleem mee dat men bereid is meer te betalen voor meer comfort. Wat mij betreft wordt de 1e klasse op niveau gebracht, betwijfel echter wel of er nog een markt voor is en vraag mij af of Pekeja niet met een achterhoedegevecht bezig is.
Het in de uitverkoop gooien van de 1e klasse is geen teken dat er nog veel levensvatbaarheid aanwezig is. Op de achtergrond speelt ook mee dat in ons egalitaire land het bestaan van klasse-indelingen bij openbare diensten (zoals gezondheidszorg, onderwijs en openbaar vervoer) niet (meer) wordt gepruimd en grotendeels is afgeschaft.
Het blijft inderdaad een beetje koffiedikkijken maar het is ook weer niet zo dat het nergens op gestoeld is.
Precies hierom wilde ik in mijn eerste reactie enkel de vraag stellen hoe die verhoudingen precies liggen, vooral als je naast de standaard tarieventabel HRN ook de tarieven van zakelijk erbij zou pakken en dat zou vergelijken met het daadwerkelijke gebruik. Het kiezen van een kant of innemen van een stelling mogen andere gebruikers doen wat mij betreft.

Persoonlijk ben ik een tevreden gebruiker van de 1e klas, tegen gereduceerd tarief overigens.

Reageer