Waarom krijgen 1e klasse reizigers de meest oncomfortabele plaatsen?

Toon eerste bericht

145 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat gevoel is wederzijds hoor. 😀
Kan iemand misschien iets vertellen over de 1e klasse (kwantitatief/kwalitatief) in nieuw nog te verschijnen materieel ?
SNG schijnt vergelijkbaar te zijn met de Flirt qua stoelen, heb het nog niet mogen aanschouwen want de SNG die ik wel van binnen heb gezien was nog helemaal ingepakt en was beladen met zandzakken op de stoelen. :D

Edit, en als reactie op de eerdere berichten zal ik maar eens voorstellen om gewoon de 2e klasse af te schaffen en de hele trein 1e klasse te maken. Dat zou toch moeten lukken want de 3e klasse is ook verdwenen uit de trein 😉
Edit, en als reactie op de eerdere berichten zal ik maar eens voorstellen om gewoon de 2e klasse af te schaffen en de hele trein 1e klasse te maken. Dat zou toch moeten lukken want de 3e klasse is ook verdwenen uit de trein ;)

Het zou mij niet verbazen als dat, ook in serieuze zin, uiteindelijk de uitkomst zal blijken te zijn. In nieuwe ziekenhuizen komen bijvoorbeeld ook enkel nog maar 1p. kamers voor.

Kortom: het onderscheid in klassen wordt langzaam maar zeker uitgefaseerd.
Ik wacht in spanning af wat de toekomst gaat brengen 😊
Kun je mij dan aangeven waar NS reizigers aangeeft wat je mag verwachten van de 1e klasse per treintype of in zijn algemeenheid ?

Zolang er nergens is vastgelegd wat je mag/kan verwachten voor je 1e klas abonnement of kaartje dan is het gewoon accepteren wat er wordt geboden.

Dit geldt overigens niet specifiek voor de NS maar voor alle aanbieders van verschillende klasses in vervoer, theaters. e.d.

Als voorbeeld kan ik bijvoorbeeld overtuigd zijn dat bij het 1e klasse kaartje ook service hoort betreffende het aanbieden van drinken en een versnapering. Maar zolang nergens vermeldt staat dat ik die service krijg kan ik het wel verwachten maar kan er verder niets mee.

Als ik vlieg naar mijn vakantie bestemming en niet economy vlieg maar comfort zou ik ook graag gebruik maken van bv de businesslounge op de vliegvelden, maar helaas mag dat ook niet terwijl ik toch een aanzienlijk deel meer betaal. Zo krijg ik ook geen extra service t.o.v. de economy passagiers tijdens de vlucht.

In deze is gewoon je verwachtingspatroon verkeerd t.o.v. wat de NS in sprinters als 1e klasse ziet.

Ik vraag nergens om waar ik geen recht op heb, Ik vraag niet om stoeten bediendes met versnaperingen of extra luxe wachtkamers op de stations.

Ik vraag gewoon om een 1e klasse afdeling in de trein die duidelijk meer comfort biedt dan de 2e klasse. Bijv. zoals de 1e klasse in de recentelijk buiten dienst gestelde plan V duidelijk meer comfort bood dan de tweede klasse.

Als jij in het vliegtuig 150 euro extra betaalt voor een stoel in de Comfort Class, ben je ook niet blij als je gewoon op een Economy stoel wordt gezet met hooguit een andere kleur stoelovertrek, of wel?
Kwaliteit en prijs van 1e en 2e klas blijken steeds meer naar elkaar toe te groeien totdat..........
......dus zul je, indien je (nog) meer comfort wenst en daar ook voor wilt betalen, het buiten het openbaar vervoer moeten zoeken. Denk bijvoorbeeld aan een (lease)auto.
Badge +3
Het zou mij niet verbazen als dat, ook in serieuze zin, uiteindelijk de uitkomst zal blijken te zijn. In nieuwe ziekenhuizen komen bijvoorbeeld ook enkel nog maar 1p. kamers voor.

Kortom: het onderscheid in klassen wordt langzaam maar zeker uitgefaseerd.

Dat is wel geinig inderdaad. Vroeger lag je in een ziekenhuis 'op zaal' en als je welgesteld was (of dik verzekerd) een kamer voor minder personen of zelfs alleen.

Ik merk wel dat als ik 1e klas reis (vlak voor of in de spits) meestal een halve coupé voor mezelf heb, terwijl ze een paar meter verderop op de trappen zitten of sardientje spelen op het balkon. Dat dan weer wel... Oh ja, en de zitting van de stoel kan je met een knopje een beetje verstellen, joepie!
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me prima dat je als reiziger de keuzevrijheid hebt tussen eerste en tweede klas. in de eerste klas ligt het accent wat meer op rustig en comfortabel reizen, in de tweede klas vooral op vervoer van A naar B. Het is toch volstrekt buiten de orde om mensen te verbannen naar de auto als ze er juist voor kiezen met de trein te gaan, inclusief de maatschappelijke en milieutechnische voordelen? Als je comfortabeler wilt reizen en daarvoor wilt betalen, moet je maar de auto nemen? Wat is daar rustig, comfortabel en milieuvriendelijk aan? Er is diversiteit tussen mensen, gelukkig maar. Ik peins er niet over met de auto te gaan.
Ik wil wat comfortabeler reizen, betaal daar extra voor en hou daarmee de tweedeklastarieven lager dan ze anders zouden zijn. De eerste klas zal niet worden afgeschaft, ook al omdat ze veel meer geld genereren dan velen denken. De eerste klas kent geen studentenabonnementen en weinig actiekaartjes.
Gelukkig is er de vrijheid om te kiezen. Ik zeg toch ook niet dat mensen in de tweede klas maar met de bus moeten gaan? In de tweede klas is het comfortabeler dan met de bus en naar mijn bescheiden mening in de eerste klas veel aangenamer dan in een leaseauto, ik kijk er niet zo hoog bij op als mensen in een huurauto rijden.😇
Badge +3
Sluit me bij Thom aan. Maar dan wel zolang de 1e klas niet zomaar bommetjevol zit met mensen die heel goed weten (90+ procent las ik ergens) dat ze er niet horen te zitten, en er meer gehandhaafd wordt.

Het comfort en de opstelling van de huidige stoelen kan je over discussiëren inderdaad...
Reputatie 7
Badge +4
Negentig procent weet het goed, ik denk zelfs nagenoeg honderd. Smoesjesrijders, veelal betalingsmijders, weten echt wel dat ze liegen en waarom. De eerste klas is niet voor 90 procent gevuld met mensen die geen geldig kaartje hebben, lijkt me, maar goed het is subjectief van mijn kant als eersteklasreiziger.

Het is natuurlijk wanbeleid niet of nauwelijks te controleren en dat werkt het wel in de hand.

In de intercity's is het comfort goed, in veel stoptreinen betaalt de eersteklasbetaler veel te veel. Ik zie niet in waarom ik voor hetzelfde stoeltje met alleen een rode bekleding extra moet betalen. Herinvoering van de eerste klas in de sprinters lijkt me een goed idee. Het is niet onredelijk meer te vragen voor de eerste klas, maar lever dan ook een dienst.

De eerste klas controleren en handhaven zou me al heel blij maken, dat moet toch kunnen voor het geld, nu er niet in eersteklascomfort geïnvesteerd wordt.
Ik merk wel dat als ik 1e klas reis (vlak voor of in de spits) meestal een halve coupé voor mezelf heb, terwijl ze een paar meter verderop op de trappen zitten of sardientje spelen op het balkon. Dat dan weer wel... Oh ja, en de zitting van de stoel kan je met een knopje een beetje verstellen, joepie!

Dit beeld past niet bij een openbare voorziening, zo te zien probeert men daar iets aan te doen.
Reputatie 5

Kun je mij dan aangeven waar NS reizigers aangeeft wat je mag verwachten van de 1e klasse per treintype of in zijn algemeenheid ?

Zolang er nergens is vastgelegd wat je mag/kan verwachten voor je 1e klas abonnement of kaartje dan is het gewoon accepteren wat er wordt geboden.

Dit geldt overigens niet specifiek voor de NS maar voor alle aanbieders van verschillende klasses in vervoer, theaters. e.d.

Als voorbeeld kan ik bijvoorbeeld overtuigd zijn dat bij het 1e klasse kaartje ook service hoort betreffende het aanbieden van drinken en een versnapering. Maar zolang nergens vermeldt staat dat ik die service krijg kan ik het wel verwachten maar kan er verder niets mee.

Als ik vlieg naar mijn vakantie bestemming en niet economy vlieg maar comfort zou ik ook graag gebruik maken van bv de businesslounge op de vliegvelden, maar helaas mag dat ook niet terwijl ik toch een aanzienlijk deel meer betaal. Zo krijg ik ook geen extra service t.o.v. de economy passagiers tijdens de vlucht.

In deze is gewoon je verwachtingspatroon verkeerd t.o.v. wat de NS in sprinters als 1e klasse ziet.
Ik vraag nergens om waar ik geen recht op heb, Ik vraag niet om stoeten bediendes met versnaperingen of extra luxe wachtkamers op de stations.

Ik vraag gewoon om een 1e klasse afdeling in de trein die duidelijk meer comfort biedt dan de 2e klasse. Bijv. zoals de 1e klasse in de recentelijk buiten dienst gestelde plan V duidelijk meer comfort bood dan de tweede klasse.

Als jij in het vliegtuig 150 euro extra betaalt voor een stoel in de Comfort Class, ben je ook niet blij als je gewoon op een Economy stoel wordt gezet met hooguit een andere kleur stoelovertrek, of wel?

Als je met KLM en veel andere europese maatschappijen businessclass wil vliegen binnen europa dan wordt je gewoon in een economyclass stoel gezet vooraan in het vliegtuig. Het enige verschil is dat de middelste stoel in een rij van 3 naast elkaar geblokkeerd is en fungeert als tafeltje. De vergelijking met het vliegtuig gaat hier dus ook niet op. Overigens als je comfort class vliegt is de stoel 100% hetzelfde als economy, met alleen nog geen 10 centimeter meer beenruimte.
Reputatie 7
Badge
Als je met KLM en veel andere europese maatschappijen businessclass wil vliegen binnen europa dan wordt je gewoon in een economyclass stoel gezet vooraan in het vliegtuig. Het enige verschil is dat de middelste stoel in een rij van 3 naast elkaar geblokkeerd is en fungeert als tafeltje. De vergelijking met het vliegtuig gaat hier dus ook niet op. Overigens als je comfort class vliegt is de stoel 100% hetzelfde als economy, met alleen nog geen 10 centimeter meer beenruimte.

Dat is niet helemaal waar.
Ik heb ooit toen ik nog klein was een keer een vliegreis gemaakt (met mijn ouders) van Portugal weer terug naar Nederland en toen zaten we dus in de Businessclass. Wat ik mij nog kan herinneren was dat het daar dus ook rustiger was. De stoelen waren zachter en meer ruime voor je benen. En nog 1 heel belangrijk dingentje....Het menu was ook veel beter. Je had veel keus voor lekkere gerechten om te kunnen kiezen. Allemaal inbegrepen in de prijs.
Ooh... en de vliegtuigmaatschappij was TAP.
Reputatie 7
Badge +3
Leuk hoor al die vergelijkingen met luchtvaartmaatschappijen, maar bij geen enkele maatschappij is het zo dat je bij een volle economy class in de gangpaden of balkons moet staan. NS geeft dan wel aan dat je met een vervoersbewijs geen zitplaatsgarantie hebt, maar ook voor mijn (toch ook best aan de prijs zijnde) 2e klas vervoersbewijs verwacht ik meer dan het sardientjes vervoer wat nu bij NS regelmatig gebeurt wanneer er opeens een kortere trein rijdt dan gepland.
Kom maar terug met de luchtvaartmaatschappij vergelijkingen wanneer ook alle 2e klas reizigers comfortabel en passend voor de prijs van een 2e klas vervoersbewijs vervoerd worden.
Reputatie 5

Dat is niet helemaal waar.
Ik heb ooit toen ik nog klein was een keer een vliegreis gemaakt (met mijn ouders) van Portugal weer terug naar Nederland en toen zaten we dus in de Businessclass. Wat ik mij nog kan herinneren was dat het daar dus ook rustiger was. De stoelen waren zachter en meer ruime voor je benen. En nog 1 heel belangrijk dingentje....Het menu was ook veel beter. Je had veel keus voor lekkere gerechten om te kunnen kiezen. Allemaal inbegrepen in de prijs.
Ooh... en de vliegtuigmaatschappij was TAP.

Dat kan zeker, maar inmiddels zijn die stoelen bijna allemaal precies hetzelfde als economy stoelen helaas.

Hier is klaarblijkelijk geen markt (meer) voor en je kunt het je, vandaag de dag met overvolle treinen, toch niet veroorloven om, tbv het genot van een enkeling, nagenoeg lege compartimenten te laten meerijden.
Er is wel een markt voor, anders had NS het allang afgeschaft.
Er is wel een markt voor, anders had NS het allang afgeschaft.

Bedoel de 1e klas zoals Pejeka deze voor ogen heeft. Als daar (nog) een markt voor zou zijn, zou deze (nog) bestaan.
Overigens heeft de huidige 1e klas, naar mijn overtuiging en zoals hiervoor aangegeven, zijn langste tijd gehad.
Reputatie 7
Badge +4
Vergeet het maar, de eerste klas blijft, al snap ik best dat mensen het niet leuk vinden in een drukke trein en ze zien dat er nog plaatsen in de eerste klas vrij zijn. Dat is ook de bron van deze gedachten. Men zou raar piepen als het kaartje duurder werd omdat een vijfde van de inkomsten die de eerste klas nu oplevert, bij het tweede klas kaartje opkomt. Het probleem wordt gevormd door te weinig capaciteit van de treinen, niet door de eersteklasreizigers. Uw overtuiging dat het zal verdwijnen is wensdenken. NS zou trouwens wel gek zijn.

Reageer