Waarom krijgen 1e klasse reizigers de meest oncomfortabele plaatsen?



Toon eerste bericht

145 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ter illustratie: mijn vriendin krijgt van haar werkgever een NS Business Card met OV Vrij voor de 2e klas en betaalt zelf een vergoeding van slechts 60 euro per maand om onbeperkt eerste klas te mogen reizen.
Ik zou voor een relatief klein zelf te betalen bedrag 1e klas kunnen reizen. Iedereen bij ons krijgt reiskostenvergoeding op basis van kilometers, of je met eigen auto, OV (geen BC) of bv (electrische) fiets naar werk gaat.
Voor mij komt het zo uit dat ik nu per maand €62.50 meer krijg dan mijn Traject Vrij kost. Zou ik een 1e klas abonnement nemen dan hoef ik er feite maar €16.50 zelf bij te leggen.
Dat is dan echter alleen voor het gedeelte met de trein, want ik moet natuurlijk ook nog van station Delft naar mijn werkadres (het stukje van huis naar station tel ik even niet mee, is 6 minuten lopen). Zou ik dat stuk vanaf het station ook met het OV (bus en misschien over enkele jaren tram) doen, dan zou ik het grootste gedeelte van de €62.50 die ik nu over hou daaraan kwijt zijn. Nu fiets ik dat.
Reputatie 7
Badge +4
Precies en nu gaat het zowel bij Tochjo als bij jou over individuele situaties. Vergoedingen worden in beide klassen verstrekt en zijn per saldo altijd verschillend en dan is het lastig om op basis daarvan algemene uitspraken te doen in de zin van ik vraag me af, mijns inziens en ik denk. Vast staat dat de prijzen in de tabel 70 procent hoger zijn, de zeer grote groep studenten goedkoop reist in de tweede klas en actiekaartjes voor het grootste deel wel in de tweede, maar niet in de eerste klas geldig zijn. De eerste klas moet die 70 procent meeropbrengst per reiziger dan haast wel hebben, ook als men de daluren beter wil vullen met de twee Dalabonnementen die de rustige eerste klas in de daluren beter opvullen. Dan gaat het om bijproducten als aanvulling want de inkomstenbron is vooral het spitsverkeer van forenzen. Al is het niet tegen 70 procent extra , anders worden ze te weinig verkocht. Het levert per saldo nog wel op. NS geeft de cijfers helaas niet meer vrij.

De echte benadeelde is de normale betaler in de tweede klas met alle huidige actiekaartjes en studentenabonnementen.
Kan iemand misschien iets vertellen over de 1e klasse (kwantitatief/kwalitatief) in nieuw nog te verschijnen materieel ?
Thom schreef
De echte benadeelde is de normale betaler in de tweede klas met alle huidige actiekaartjes en studentenabonnementen.


Bestaat deze beste reiziger dan nog ?
Reputatie 7
Badge +4
NS voert een duaal prijssysteem, dat is een andere discussie. 😉
NS voert een duaal prijssysteem, dat is een andere discussie. ;-)

Dan is het een fictieve sukkel, dus 😉
Reputatie 7
Badge +3
Precies en nu gaat het zowel bij Tochjo als bij jou over individuele situaties.
In mijn geval zou ik zelf gewoon die 70% meer aan NS betalen, niet mijn werkgever. Die zal het worst zijn waar ik de reiskostenvergoeding aan besteed, als ik maar op werk kom. In mijn individuele geval is het ook de keuze van de werkgever dat ik 26 km moet reizen, ik heb er niet zelf voor gekozen om dit te gaan reizen, de werkgever is verhuisd, niet ik.

Het geld wat ik nu overhou en waar ook de fietskosten van betaald moeten worden (vorig jaar andere 2e hands fiets aangeschaft) beschouw ik als een kleine vergoeding voor de 5 uur extra reistijd iedere week, plus nog de ergernis van vertraging, gemiste overstappen, niet rijdende treinen etc.
Dat ik jullie hierdoor ken, is natuurlijk onbetaalbaar 😆
Edit, en als reactie op de eerdere berichten zal ik maar eens voorstellen om gewoon de 2e klasse af te schaffen en de hele trein 1e klasse te maken. Dat zou toch moeten lukken want de 3e klasse is ook verdwenen uit de trein ;)

Het zou mij niet verbazen als dat, ook in serieuze zin, uiteindelijk de uitkomst zal blijken te zijn. In nieuwe ziekenhuizen komen bijvoorbeeld ook enkel nog maar 1p. kamers voor.

Kortom: het onderscheid in klassen wordt langzaam maar zeker uitgefaseerd.
Ik wacht in spanning af wat de toekomst gaat brengen 😊
Kun je mij dan aangeven waar NS reizigers aangeeft wat je mag verwachten van de 1e klasse per treintype of in zijn algemeenheid ?

Zolang er nergens is vastgelegd wat je mag/kan verwachten voor je 1e klas abonnement of kaartje dan is het gewoon accepteren wat er wordt geboden.

Dit geldt overigens niet specifiek voor de NS maar voor alle aanbieders van verschillende klasses in vervoer, theaters. e.d.

Als voorbeeld kan ik bijvoorbeeld overtuigd zijn dat bij het 1e klasse kaartje ook service hoort betreffende het aanbieden van drinken en een versnapering. Maar zolang nergens vermeldt staat dat ik die service krijg kan ik het wel verwachten maar kan er verder niets mee.

Als ik vlieg naar mijn vakantie bestemming en niet economy vlieg maar comfort zou ik ook graag gebruik maken van bv de businesslounge op de vliegvelden, maar helaas mag dat ook niet terwijl ik toch een aanzienlijk deel meer betaal. Zo krijg ik ook geen extra service t.o.v. de economy passagiers tijdens de vlucht.

In deze is gewoon je verwachtingspatroon verkeerd t.o.v. wat de NS in sprinters als 1e klasse ziet.

Ik vraag nergens om waar ik geen recht op heb, Ik vraag niet om stoeten bediendes met versnaperingen of extra luxe wachtkamers op de stations.

Ik vraag gewoon om een 1e klasse afdeling in de trein die duidelijk meer comfort biedt dan de 2e klasse. Bijv. zoals de 1e klasse in de recentelijk buiten dienst gestelde plan V duidelijk meer comfort bood dan de tweede klasse.

Als jij in het vliegtuig 150 euro extra betaalt voor een stoel in de Comfort Class, ben je ook niet blij als je gewoon op een Economy stoel wordt gezet met hooguit een andere kleur stoelovertrek, of wel?
Kwaliteit en prijs van 1e en 2e klas blijken steeds meer naar elkaar toe te groeien totdat..........
......dus zul je, indien je (nog) meer comfort wenst en daar ook voor wilt betalen, het buiten het openbaar vervoer moeten zoeken. Denk bijvoorbeeld aan een (lease)auto.
Badge +3
Het zou mij niet verbazen als dat, ook in serieuze zin, uiteindelijk de uitkomst zal blijken te zijn. In nieuwe ziekenhuizen komen bijvoorbeeld ook enkel nog maar 1p. kamers voor.

Kortom: het onderscheid in klassen wordt langzaam maar zeker uitgefaseerd.

Dat is wel geinig inderdaad. Vroeger lag je in een ziekenhuis 'op zaal' en als je welgesteld was (of dik verzekerd) een kamer voor minder personen of zelfs alleen.

Ik merk wel dat als ik 1e klas reis (vlak voor of in de spits) meestal een halve coupé voor mezelf heb, terwijl ze een paar meter verderop op de trappen zitten of sardientje spelen op het balkon. Dat dan weer wel... Oh ja, en de zitting van de stoel kan je met een knopje een beetje verstellen, joepie!
Badge +3
Sluit me bij Thom aan. Maar dan wel zolang de 1e klas niet zomaar bommetjevol zit met mensen die heel goed weten (90+ procent las ik ergens) dat ze er niet horen te zitten, en er meer gehandhaafd wordt.

Het comfort en de opstelling van de huidige stoelen kan je over discussiëren inderdaad...
Reputatie 7
Badge +4
Negentig procent weet het goed, ik denk zelfs nagenoeg honderd. Smoesjesrijders, veelal betalingsmijders, weten echt wel dat ze liegen en waarom. De eerste klas is niet voor 90 procent gevuld met mensen die geen geldig kaartje hebben, lijkt me, maar goed het is subjectief van mijn kant als eersteklasreiziger.

Het is natuurlijk wanbeleid niet of nauwelijks te controleren en dat werkt het wel in de hand.

In de intercity's is het comfort goed, in veel stoptreinen betaalt de eersteklasbetaler veel te veel. Ik zie niet in waarom ik voor hetzelfde stoeltje met alleen een rode bekleding extra moet betalen. Herinvoering van de eerste klas in de sprinters lijkt me een goed idee. Het is niet onredelijk meer te vragen voor de eerste klas, maar lever dan ook een dienst.

De eerste klas controleren en handhaven zou me al heel blij maken, dat moet toch kunnen voor het geld, nu er niet in eersteklascomfort geïnvesteerd wordt.
Ik merk wel dat als ik 1e klas reis (vlak voor of in de spits) meestal een halve coupé voor mezelf heb, terwijl ze een paar meter verderop op de trappen zitten of sardientje spelen op het balkon. Dat dan weer wel... Oh ja, en de zitting van de stoel kan je met een knopje een beetje verstellen, joepie!

Dit beeld past niet bij een openbare voorziening, zo te zien probeert men daar iets aan te doen.
Reputatie 5

Kun je mij dan aangeven waar NS reizigers aangeeft wat je mag verwachten van de 1e klasse per treintype of in zijn algemeenheid ?

Zolang er nergens is vastgelegd wat je mag/kan verwachten voor je 1e klas abonnement of kaartje dan is het gewoon accepteren wat er wordt geboden.

Dit geldt overigens niet specifiek voor de NS maar voor alle aanbieders van verschillende klasses in vervoer, theaters. e.d.

Als voorbeeld kan ik bijvoorbeeld overtuigd zijn dat bij het 1e klasse kaartje ook service hoort betreffende het aanbieden van drinken en een versnapering. Maar zolang nergens vermeldt staat dat ik die service krijg kan ik het wel verwachten maar kan er verder niets mee.

Als ik vlieg naar mijn vakantie bestemming en niet economy vlieg maar comfort zou ik ook graag gebruik maken van bv de businesslounge op de vliegvelden, maar helaas mag dat ook niet terwijl ik toch een aanzienlijk deel meer betaal. Zo krijg ik ook geen extra service t.o.v. de economy passagiers tijdens de vlucht.

In deze is gewoon je verwachtingspatroon verkeerd t.o.v. wat de NS in sprinters als 1e klasse ziet.
Ik vraag nergens om waar ik geen recht op heb, Ik vraag niet om stoeten bediendes met versnaperingen of extra luxe wachtkamers op de stations.

Ik vraag gewoon om een 1e klasse afdeling in de trein die duidelijk meer comfort biedt dan de 2e klasse. Bijv. zoals de 1e klasse in de recentelijk buiten dienst gestelde plan V duidelijk meer comfort bood dan de tweede klasse.

Als jij in het vliegtuig 150 euro extra betaalt voor een stoel in de Comfort Class, ben je ook niet blij als je gewoon op een Economy stoel wordt gezet met hooguit een andere kleur stoelovertrek, of wel?

Als je met KLM en veel andere europese maatschappijen businessclass wil vliegen binnen europa dan wordt je gewoon in een economyclass stoel gezet vooraan in het vliegtuig. Het enige verschil is dat de middelste stoel in een rij van 3 naast elkaar geblokkeerd is en fungeert als tafeltje. De vergelijking met het vliegtuig gaat hier dus ook niet op. Overigens als je comfort class vliegt is de stoel 100% hetzelfde als economy, met alleen nog geen 10 centimeter meer beenruimte.
Reputatie 7
Badge
Als je met KLM en veel andere europese maatschappijen businessclass wil vliegen binnen europa dan wordt je gewoon in een economyclass stoel gezet vooraan in het vliegtuig. Het enige verschil is dat de middelste stoel in een rij van 3 naast elkaar geblokkeerd is en fungeert als tafeltje. De vergelijking met het vliegtuig gaat hier dus ook niet op. Overigens als je comfort class vliegt is de stoel 100% hetzelfde als economy, met alleen nog geen 10 centimeter meer beenruimte.


Dat is niet helemaal waar.
Ik heb ooit toen ik nog klein was een keer een vliegreis gemaakt (met mijn ouders) van Portugal weer terug naar Nederland en toen zaten we dus in de Businessclass. Wat ik mij nog kan herinneren was dat het daar dus ook rustiger was. De stoelen waren zachter en meer ruime voor je benen. En nog 1 heel belangrijk dingentje....Het menu was ook veel beter. Je had veel keus voor lekkere gerechten om te kunnen kiezen. Allemaal inbegrepen in de prijs.
Ooh... en de vliegtuigmaatschappij was TAP.
Reputatie 5

Als je met KLM en veel andere europese maatschappijen businessclass wil vliegen binnen europa dan wordt je gewoon in een economyclass stoel gezet vooraan in het vliegtuig. Het enige verschil is dat de middelste stoel in een rij van 3 naast elkaar geblokkeerd is en fungeert als tafeltje. De vergelijking met het vliegtuig gaat hier dus ook niet op. Overigens als je comfort class vliegt is de stoel 100% hetzelfde als economy, met alleen nog geen 10 centimeter meer beenruimte.
Dat is niet helemaal waar.
Ik heb ooit toen ik nog klein was een keer een vliegreis gemaakt (met mijn ouders) van Portugal weer terug naar Nederland en toen zaten we dus in de Businessclass. Wat ik mij nog kan herinneren was dat het daar dus ook rustiger was. De stoelen waren zachter en meer ruime voor je benen. En nog 1 heel belangrijk dingentje....Het menu was ook veel beter. Je had veel keus voor lekkere gerechten om te kunnen kiezen. Allemaal inbegrepen in de prijs.
Ooh... en de vliegtuigmaatschappij was TAP.

Dat kan zeker, maar inmiddels zijn die stoelen bijna allemaal precies hetzelfde als economy stoelen helaas.
Ik vraag gewoon om een 1e klasse afdeling in de trein die duidelijk meer comfort biedt dan de 2e klasse. Bijv. zoals de 1e klasse in de recentelijk buiten dienst gestelde plan V duidelijk meer comfort bood dan de tweede klasse.

Hier is klaarblijkelijk geen markt (meer) voor en je kunt het je, vandaag de dag met overvolle treinen, toch niet veroorloven om, tbv het genot van een enkeling, nagenoeg lege compartimenten te laten meerijden.

Reageer