Waarom krijgen 1e klasse reizigers de meest oncomfortabele plaatsen?

• Anonymous
  • 0 reacties
In de moderne sprinters zit de 1e klasse in de kopeinden van de trein, en dat zijn eigenlijk de meest oncomfortabele plaatsen. Meestal zijn dat de plaatsen waar je, in tegenstelling tot de rest van de trein, juist wél meerdere treden moet overwinnen om je zitplaats te bereiken, het is vaak een nauw hokje met wat tweede-klasse bankjes die hooguit een andere kleur bekleding hebben, kortom, echt 1e klasse is het allemaal niet. Maar je mag (moet) er wel 40 tot 60% méér voor betalen dan 2e klasse. Waarom niet een volwaardige 1e klasse afdeling in het gelijkvloerse deel van de trein?

145 reacties

Als je er uren inzit om bv van Vlissingen naar Groningen te gaan ben ik het met je eens, maar het is een sprinter waarin je over het algemeen maar korte tijd zit. Maak je een langere reis dan stap je bij het volgende overstapstation over op IC waar je wel andere luxere stoel hebt.
Maar blijkbaar blijf jij liever hangen in je negativiteit. Accepteer het en ga door ipv je hier de komende 20 of 30 jaar over op te winden.

Of ik er nou lang of kort in zit, ik betaal wel 60-70% méér. Dus al zit ik er maar een kwartier in. Ik verwacht dan waar voor mijn geld.
Reputatie 5

Als je er uren inzit om bv van Vlissingen naar Groningen te gaan ben ik het met je eens, maar het is een sprinter waarin je over het algemeen maar korte tijd zit. Maak je een langere reis dan stap je bij het volgende overstapstation over op IC waar je wel andere luxere stoel hebt.
Maar blijkbaar blijf jij liever hangen in je negativiteit. Accepteer het en ga door ipv je hier de komende 20 of 30 jaar over op te winden.
Of ik er nou lang of kort in zit, ik betaal wel 60-70% méér. Dus al zit ik er maar een kwartier in. Ik verwacht dan waar voor mijn geld.

Maar je weet ook al jaren dat de NS in sprinters deze opstelling biedt, DDAR, SGM, SLT, SNG, FLIRT hebben het allemaal in 2-2 opstelling. Je weet vantevoren wat je krijgt en je besluit toch 1e klasse te reizen, dan kan je 2 dingen doen, of je stopt met betalen voor de 1e klasse of je leert er mee om te gaan aangezien NS toch niet gaat veranderen. Ik ben het oprecht met je eens dat de 1e klasse in de sprinter betere stoelopstelling zou moeten krijgen, maar dat gaat toch niet gebeuren.
Het komt mij voor dat hier iets merkwaardigs aan de hand is, waar ik nog niet helemaal uit ben. Is het niet zo dat men gewoonlijk zal proberen door middel van wijziging van de prijs en/of de kwaliteit een zo hoog mogelijke bezettingsgraad te realiseren ?
In dit topic wordt echter beweerd dat de prijs vast staat (70% extra), de kwaliteit ook (min of meer hetzelfde als de 2e klasse) en dat het doel en tevens de meerwaarde gezocht moet worden in een lagere bezettingsgraad (meer ruimte en rustiger). Resultaat is dus het bewust verplaatsen van, relatief gezien, meer lucht.

Vraag mij nu af of dit maatschappelijk gezien zo gewenst is. Zou je niet, zoals Pejeka op meerdere plekken betoogt, juist moeten inzetten op het bieden van meer waar voor zijn geld. Indien daar een markt voor is, zal de bezettingsgraad ook toenemen. In dat geval zal de rust en ruimte wellicht afnemen. Weet echter niet of Pejeka daar gelukkig mee zal zijn.
De vraag is dan, waarom wil NS wél 1e klasse verkopen, maar niet leveren? En waarom komen ze daarmee weg? Neem me niet kwalijk, maar in alle andere segmenten worden mensen op de vingers getikt als ze niet leveren waar mensen voor betalen, komen ze in Tv-programma's die hun praktijken blootstellen, of grijpt de overheid in, of weet ik wat. Maar de NS kan gewoon een 2e klasse coupé verkopen als 1e klasse, daar 70% méér voor incasseren en niemand die aan de bel trekt, en trek je wel aan de bel, dan wordt er gezegd dat dat nou eenmaal het beleid is en dat het niet gaat veranderen...

Hoe idioot wil je het hebben?
Kun je mij dan aangeven waar NS reizigers aangeeft wat je mag verwachten van de 1e klasse per treintype of in zijn algemeenheid ?

Zolang er nergens is vastgelegd wat je mag/kan verwachten voor je 1e klas abonnement of kaartje dan is het gewoon accepteren wat er wordt geboden.

Dit geldt overigens niet specifiek voor de NS maar voor alle aanbieders van verschillende klasses in vervoer, theaters. e.d.

Als voorbeeld kan ik bijvoorbeeld overtuigd zijn dat bij het 1e klasse kaartje ook service hoort betreffende het aanbieden van drinken en een versnapering. Maar zolang nergens vermeldt staat dat ik die service krijg kan ik het wel verwachten maar kan er verder niets mee.

Als ik vlieg naar mijn vakantie bestemming en niet economy vlieg maar comfort zou ik ook graag gebruik maken van bv de businesslounge op de vliegvelden, maar helaas mag dat ook niet terwijl ik toch een aanzienlijk deel meer betaal. Zo krijg ik ook geen extra service t.o.v. de economy passagiers tijdens de vlucht.

In deze is gewoon je verwachtingspatroon verkeerd t.o.v. wat de NS in sprinters als 1e klasse ziet.
Ik vraag mij bij deze discussie over de prijs vs. voordelen van de 1e klasse altijd af hoeveel mensen werkelijk de volle pond betalen. Voor mijn gevoel is een relatief grote hoeveelheid 1e klas reizigers spoorpersoneel of werknemer van een van de grotere werkgevers die Businesscards in grote hoeveelheden afnemen tegen gereduceerd tarief. En ook de houders van dal/weekend vrij betalen relatief weinig voor het 1e klasse vervoer.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ze niet mogen klagen, maar voor de beeldvorming lijkt het mij interessant. Voordat ik weer persoonlijk de volle laag krijg.
Reputatie 7
Badge
Ik vraag mij bij deze discussie over de prijs vs. voordelen van de 1e klasse altijd af hoeveel mensen werkelijk de volle pond betalen. Voor mijn gevoel is een relatief grote hoeveelheid 1e klas reizigers spoorpersoneel of werknemer van een van de grotere werkgevers die Businesscards in grote hoeveelheden afnemen tegen gereduceerd tarief. En ook de houders van dal/weekend vrij betalen relatief weinig voor het 1e klasse vervoer.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ze niet mogen klagen, maar voor de beeldvorming lijkt het mij interessant. Voordat ik weer persoonlijk de volle laag krijg.

Mee eens. Dal Vrij, Weekend vrij, en Altijd vrij abbonementen zijn eigenlijk nog niet eens zoveel duurder met de 1e klas dan 2e klas als je bekijkt wat je per maand meer betaalt voor de 1e klas. Zolang je maar zorgt dat je binnen de juiste tijden reist dan is het eigenlijk nog vrij voordelig ook.
Het waardeoordeel wil ik er verder niet eens aan hangen eigenlijk, maar ik vraag me wel af wat de verhouding is. Zakelijk zijn er immers ook forse kortingen mogelijk en NS/ProRail-personeel reist ook voor een habbekrats 1e klas.
@Henk_NL Klaarblijkelijk doet NS er inderdaad prijstechnisch van alles aan om de bezettingsgraad van de 1e klasse (in de huidige kwaliteit) buiten de spits te verhogen. Met de Flexkaart zal de 1e klasse in de spits mogelijk gaan functioneren als lucratief overloopgebied.
Men zet dus niet in op kwaliteitsverbetering, daar zal toch wel goed over nagedacht zijn.
Het is niet ondenkbeeldig dat hiermee het einde van de 1e klasse wordt ingeluid.
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt je hetzelfde afvragen voor de tweede klas. Ook daar zitten veel forenzen waarbij de reiskosten vergoed worden. Er wordt altijd meer betaald voor de eerste klas en de discussie door wie is lastig, want dan moet je het naast de situatie in de tweede klas leggen. Het is hoe dan ook duurder, ook als een ander het betaalt.
De eerste klas wordt niet afgeschaft, dat is beleid. Koffiedikkijken en wensdenken levert vaak weinig wijsheid op en alleen maar veel speculatie.
Het gaat mij niet zozeer om de vraag wie betaalt, maar om de vraag wat de 1e klasse reiziger extra betaalt voor het 1e klas vvb. Er wordt in dit topic telkens gehamerd op 70% en dat bij 70% een bepaalde verwachting hoort, terwijl ik de indruk krijg dat een aanzienlijk deel een veel lager bedrag extra betaalt.
Reputatie 7
Badge +4
Simpel, in alle prijstabellen zijn, afgezien van Weekend- en Dalvrij, die bedoeld zijn voor buiten de spits, de eersteklasprijzen voor losse reizen en abonnementen 70 procent hoger. Gezien de vele goedkope acties, veelal voor de tweede klas, naast de studentenabonnementen, zal de prijs die verhouding gemiddeld wel halen. Statistiek werkt veelal op basis van grote getallen, niet op basis van deelgroepen of incidenten. Dan kun je of geen uitspraak doen of het lijkt op het zoeken naar ondersteuning van de eigen indruk. Het is voor mij 45 jaar geleden dat ik me met dit onderdeel bezig hield, maar toen was dat nog een doodzonde.😇

Er zijn leugens, grove leugens en statistieken. Aardige literatuur op enig niveau hoe cijfers te manipuleren zijn, zeker in de huidige tijd van nepnieuws en wetenschapsontkenning op het hoogste niveau:

http://www.mas.ncl.ac.uk/~nmf16/teaching/mas8391/lie.pdf
De eerste klas wordt niet afgeschaft, dat is beleid. Koffiedikkijken en wensdenken levert vaak weinig wijsheid op en alleen maar veel speculatie.

Het is geen wensdenken. Vind dat Pekeja volstrekt gelijk heeft als hij stelt dat de aangeboden kwaliteit in de 1e klasse de meerprijs niet rechtvaardigt. Heb er zelf geen enkel probleem mee dat men bereid is meer te betalen voor meer comfort. Wat mij betreft wordt de 1e klasse op niveau gebracht, betwijfel echter wel of er nog een markt voor is en vraag mij af of Pekeja niet met een achterhoedegevecht bezig is.
Het in de uitverkoop gooien van de 1e klasse is geen teken dat er nog veel levensvatbaarheid aanwezig is. Op de achtergrond speelt ook mee dat in ons egalitaire land het bestaan van klasse-indelingen bij openbare diensten (zoals gezondheidszorg, onderwijs en openbaar vervoer) niet (meer) wordt gepruimd en grotendeels is afgeschaft.
Het blijft inderdaad een beetje koffiedikkijken maar het is ook weer niet zo dat het nergens op gestoeld is.
Precies hierom wilde ik in mijn eerste reactie enkel de vraag stellen hoe die verhoudingen precies liggen, vooral als je naast de standaard tarieventabel HRN ook de tarieven van zakelijk erbij zou pakken en dat zou vergelijken met het daadwerkelijke gebruik. Het kiezen van een kant of innemen van een stelling mogen andere gebruikers doen wat mij betreft.

Persoonlijk ben ik een tevreden gebruiker van de 1e klas, tegen gereduceerd tarief overigens.
Badge +3
de tarieven van zakelijk
Ter illustratie: mijn vriendin krijgt van haar werkgever een NS Business Card met OV Vrij voor de 2e klas en betaalt zelf een vergoeding van slechts 60 euro per maand om onbeperkt eerste klas te mogen reizen.
Badge +3
Het gaat mij niet zozeer om de vraag wie betaalt, maar om de vraag wat de 1e klasse reiziger extra betaalt voor het 1e klas vvb. Er wordt in dit topic telkens gehamerd op 70% en dat bij 70% een bepaalde verwachting hoort, terwijl ik de indruk krijg dat een aanzienlijk deel een veel lager bedrag extra betaalt.
Ik heet natuurlijk geen @Pejeka (en ga ook niet meer betalen om een trap op te lopen (2 treden maar liefst) voor 1e klas, of in een oud of nieuw sprinterje zonder airco, me reet!)

Verder houd ik mijn mijn mond en lees mee.. Wordt nog leuk denk ik zodra NS inhaakt...
Badge +3
Ter illustratie: mijn vriendin krijgt van haar werkgever een NS Business Card met OV Vrij voor de 2e klas en betaalt zelf een vergoeding van slechts 60 euro per maand om onbeperkt eerste klas te mogen reizen.
[vorige reactie verwijderd]
Voor € 60,- OV vrij (baas betaalt de rest) is het ideaal natuurlijk!
Reputatie 7
Badge +4
Ik sta anders in het leven dan Pejeka, maar ik ben het met hem eens als het om de eerste klasplaatsen in de sprinters gaat. Ik heb het zelfs volgens mij als eerste op dit forum aangekaart. Die horen ook groter en drie op een rij te zijn. Daar betaal je voor en de redenering dat dit voor de korte afstand niet hoeft, raakt derhalve kant noch wal. Ik verwacht echter niet dat het verandert, het is natuurlijk zeer profijtelijk om geen tweede klas comfort te bieden tegen de prijs van de eerste klas. De indeling van de treinen ligt weliswaar niet vast maar zijn ook niet vaak aan verandering onderhevig. Ik vrees dat het zo blijft, maar het is fout aan alle kanten. Verder vind ik de reactie van RSD van wijsheid getuigen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou voor een relatief klein zelf te betalen bedrag 1e klas kunnen reizen. Iedereen bij ons krijgt reiskostenvergoeding op basis van kilometers, of je met eigen auto, OV (geen BC) of bv (electrische) fiets naar werk gaat.
Voor mij komt het zo uit dat ik nu per maand €62.50 meer krijg dan mijn Traject Vrij kost. Zou ik een 1e klas abonnement nemen dan hoef ik er feite maar €16.50 zelf bij te leggen.
Dat is dan echter alleen voor het gedeelte met de trein, want ik moet natuurlijk ook nog van station Delft naar mijn werkadres (het stukje van huis naar station tel ik even niet mee, is 6 minuten lopen). Zou ik dat stuk vanaf het station ook met het OV (bus en misschien over enkele jaren tram) doen, dan zou ik het grootste gedeelte van de €62.50 die ik nu over hou daaraan kwijt zijn. Nu fiets ik dat.
Reputatie 7
Badge +4
Precies en nu gaat het zowel bij Tochjo als bij jou over individuele situaties. Vergoedingen worden in beide klassen verstrekt en zijn per saldo altijd verschillend en dan is het lastig om op basis daarvan algemene uitspraken te doen in de zin van ik vraag me af, mijns inziens en ik denk. Vast staat dat de prijzen in de tabel 70 procent hoger zijn, de zeer grote groep studenten goedkoop reist in de tweede klas en actiekaartjes voor het grootste deel wel in de tweede, maar niet in de eerste klas geldig zijn. De eerste klas moet die 70 procent meeropbrengst per reiziger dan haast wel hebben, ook als men de daluren beter wil vullen met de twee Dalabonnementen die de rustige eerste klas in de daluren beter opvullen. Dan gaat het om bijproducten als aanvulling want de inkomstenbron is vooral het spitsverkeer van forenzen. Al is het niet tegen 70 procent extra , anders worden ze te weinig verkocht. Het levert per saldo nog wel op. NS geeft de cijfers helaas niet meer vrij.

De echte benadeelde is de normale betaler in de tweede klas met alle huidige actiekaartjes en studentenabonnementen.
Kan iemand misschien iets vertellen over de 1e klasse (kwantitatief/kwalitatief) in nieuw nog te verschijnen materieel ?
Thom schreef
De echte benadeelde is de normale betaler in de tweede klas met alle huidige actiekaartjes en studentenabonnementen.

Bestaat deze beste reiziger dan nog ?
Reputatie 7
Badge +4
NS voert een duaal prijssysteem, dat is een andere discussie. 😉
NS voert een duaal prijssysteem, dat is een andere discussie. ;-)

Dan is het een fictieve sukkel, dus 😉
Reputatie 7
Badge +3
Precies en nu gaat het zowel bij Tochjo als bij jou over individuele situaties.
In mijn geval zou ik zelf gewoon die 70% meer aan NS betalen, niet mijn werkgever. Die zal het worst zijn waar ik de reiskostenvergoeding aan besteed, als ik maar op werk kom. In mijn individuele geval is het ook de keuze van de werkgever dat ik 26 km moet reizen, ik heb er niet zelf voor gekozen om dit te gaan reizen, de werkgever is verhuisd, niet ik.

Het geld wat ik nu overhou en waar ook de fietskosten van betaald moeten worden (vorig jaar andere 2e hands fiets aangeschaft) beschouw ik als een kleine vergoeding voor de 5 uur extra reistijd iedere week, plus nog de ergernis van vertraging, gemiste overstappen, niet rijdende treinen etc.
Dat ik jullie hierdoor ken, is natuurlijk onbetaalbaar 😆

Reageer