Waarom krijgen 1e klasse reizigers de meest oncomfortabele plaatsen?

• Anonymous
  • 0 reacties
In de moderne sprinters zit de 1e klasse in de kopeinden van de trein, en dat zijn eigenlijk de meest oncomfortabele plaatsen. Meestal zijn dat de plaatsen waar je, in tegenstelling tot de rest van de trein, juist wél meerdere treden moet overwinnen om je zitplaats te bereiken, het is vaak een nauw hokje met wat tweede-klasse bankjes die hooguit een andere kleur bekleding hebben, kortom, echt 1e klasse is het allemaal niet. Maar je mag (moet) er wel 40 tot 60% méér voor betalen dan 2e klasse. Waarom niet een volwaardige 1e klasse afdeling in het gelijkvloerse deel van de trein?

145 reacties

het deel wat qua rijgedrag het minst comfortabel is, en waarom dan niet een behoorlijke 1e klasse in het midden van de trein

Straks wil de machinist ook nog in het midden van de trein zitten, als deze verneemt dat het aan het kopeind het minst comfortabel is.
@Henk_NL Klaarblijkelijk doet NS er inderdaad prijstechnisch van alles aan om de bezettingsgraad van de 1e klasse (in de huidige kwaliteit) buiten de spits te verhogen. Met de Flexkaart zal de 1e klasse in de spits mogelijk gaan functioneren als lucratief overloopgebied.
Men zet dus niet in op kwaliteitsverbetering, daar zal toch wel goed over nagedacht zijn.
Het is niet ondenkbeeldig dat hiermee het einde van de 1e klasse wordt ingeluid.
Kan iemand misschien iets vertellen over de 1e klasse (kwantitatief/kwalitatief) in nieuw nog te verschijnen materieel ?
SNG schijnt vergelijkbaar te zijn met de Flirt qua stoelen, heb het nog niet mogen aanschouwen want de SNG die ik wel van binnen heb gezien was nog helemaal ingepakt en was beladen met zandzakken op de stoelen. :D

Edit, en als reactie op de eerdere berichten zal ik maar eens voorstellen om gewoon de 2e klasse af te schaffen en de hele trein 1e klasse te maken. Dat zou toch moeten lukken want de 3e klasse is ook verdwenen uit de trein 😉
Reputatie 7
Badge +4
Vergeet het maar, de eerste klas blijft, al snap ik best dat mensen het niet leuk vinden in een drukke trein en ze zien dat er nog plaatsen in de eerste klas vrij zijn. Dat is ook de bron van deze gedachten. Men zou raar piepen als het kaartje duurder werd omdat een vijfde van de inkomsten die de eerste klas nu oplevert, bij het tweede klas kaartje opkomt. Het probleem wordt gevormd door te weinig capaciteit van de treinen, niet door de eersteklasreizigers. Uw overtuiging dat het zal verdwijnen is wensdenken. NS zou trouwens wel gek zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom weer een nieuw topic terwijl je dit al eerder hebt gevaagd?
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/toegankelijkheid-1e-klasse-46975/index2.html
Pejeka, ik vind het comfort in de kopbakken juist het beste van de hele trein dus meningen verschillen hier duidelijk in. Ik begrijp dat er in de Flirt een opstap is naar de eerste klas maar deze is er in veel andere treinen niet, ook in de sprinter SLT en SGM zit de opstap er niet.

Als jij het verschil in de 1e klas het niet waard vindt dan kan ik je alleen adviseren geen 1e klas kaartje te kopen, zo koop ik nooit een businessclass kaartje in het vliegtuig omdat ik het comfort verschil het verschil in prijs niet waard vindt.

De opmerking dat mensen niet krijgen waarvoor ze betalen is ook weer een persoonlijke noot, maar als ik hem omkeer is de keuze aan de reiziger of deze betaald voor de duurdere eerste klasse of dat hij/zij het de duurdere prijs niet waard vindt en gewoon 2e klasse reist. Ik denk dat jij er verstandig aan doet gewoon lekker 2e klasse te reizen dat lost een hoop van je ergernissen op.

Wat betreft de indeling, hier wordt op zijn vroegst pas naar gekeken als de treinstellen een grote revisie krijgen, gelukkig hoef je daar normaal geen 30 jaar op te wachten maar of ze de eerste klas dan elders plaatsen dat verwacht ik niet.
Reputatie 4
Wat probeer je nu te bereiken? Er is een eerste klasse in de sprinters, die zelfs met deuren is gescheiden van de tweede klasse.

En zoals gezegd is de mate waarin je het comfort waardeert iets persoonlijks.

Zo is het niet fijn van gedachten wisselen op het forum.
Reputatie 7
Badge +4
Het is gemiddeld niet 40 tot 60, maar ongeveer 70 procent meer.

Persoonlijk vind ik de eerste klas aan de uiteinden niet zo gek. Mensen lopen er niet meer door, en wie er is, moet of wil er ook nadrukkelijk zijn. Zeker door het extra deurtje is dat ook duidelijk voor iedereen, behalve voor onze hufterburgers die kennelijk het recht hebben grof te zijn.
De praktijk is dat de eerste klas reiziger kiest voor meer comfort en rust, naast meer kans op een zitplaats.

Voor je 70 procent meerprijs krijg je nu in sommige sprinters een grotere kans op een zitplaats en dezelfde, stoel alleen dan met een rode bekleding. Dat is wel erg mager.

Overigens ben ik het niet eens met de kop. De eersteklasreizigers krijgen in de normale treinen echt niet de minst comfortabele plaatsen. Dat is gewoon niet waar.
Reputatie 7
Badge +4
De gedachte er achter is dat er dan geen mensen doorheen open en je alleen in de eerste klas komt als je er moet zijn. De Flirt is ook zo gebouwd en er is wel wat voor te zeggen. Er zijn wel oudere mensen die eerste klas reizen om gezondheidsredenen, maar het is niet het standaardpubliek. In de eerste klas zitten weliswaar geen mensen met een studentenkaart maar het is niet mijn waarneming dat in de eerste klas vooral oude mensen zitten, en ik zit er toch altijd als ik reis, meestal ben ik een van de oudsten. 😉
Pejeka, dit doorgaan om jouw mening te verkondigen heeft geen enkele zin en op deze manier bereik je er ook helemaal niet mee. Inmiddels weet iedereen van je onvrede over de 1e klas faciliteiten en is je punt wel duidelijk.

Het is gewoon simpel, de NS noemt bepaalde gedeeltes van de trein 1e klas, welke op een aantal punten verschilt met de 2e klas.

Als jij het het waard vindt om voor deze extra's en positie van de 1e klas in de trein te betalen dan doe je dat, vindt jij het het extra bedrag niet waard dan betaal je dit niet en ga je lekker 2e klas reizen.

En als je dat niets vindt is er niemand die jou verplicht om met de trein te reizen, je kunt natuurlijk ook gebruik maken van een limo service waar je in alle luxe vervoert wordt van deur tot deur, ook dat nog. Daar hangt dan wel een iets ander prijskaartje aan maar ja dan heb je wel de luxe welke jij zo graag wilt.

Als de 1e klas in de sprinters je niet bevalt, reis dan gewoon lekker 2e klas. Bij het ontwerpen van de sprinters zijn er keuzes gemaakt voor het verschil tussen de 1e en 2e klasse en deze zullen niet zomaar aangepast gaan worden. Dit wordt op zijn vroegst pas gedaan bij een renovatie van deze treinstellen en dat zie ik de eerste jaren nog niet gebeuren.
Reputatie 5

Ik betaal graag voor meer comfort, dus het gaat niet om het geld. Maar dan mag je van de leverancier ook verwachten dat die een product levert waar je voor betaalt.

Stel (ik blijf even bij het seizoen) dat je naar de groenteboer gaat, en je haalt asperges die jou verkocht worden als A-kwaliteit, Maar je krijgt C-kwaliteit. Zeg jij dan ook "Oh, niet zeuren, ik heb toch asperges?" Of zeg je dan "Nondeju, ik heb 10 euro meer betaald voor A-kwaliteit, en dan krijg ik C-kwaliteit, daar neem ik geen genoegen mee".

En ga jij er dan ook mee akkoord als die groenteman dan tegen jou zegt "Tja, dan houd je dat geld voortaan in je zak en koop je C-kwaliteit"...

Nee, er wordt jou een betere kwaliteit beloofd, daar betaal je ook voor, dus dan mag je dat ook verwachten. SImpel.

De situatie die jij schetst is oplichting, C-kwaliteit verkopen als A-kwaliteit is niet te vergelijken met was NS doet, NS biedt namelijk in de eerste klas andere service dan in de tweede klas, het zij dat deze service niet overal gelijk is. Het is pas hetzelfde als je bij NS een eerste klas kaartje koopt en vervolgens alleen in dezelfde coupe mag zitten als de tweede klas reizigers.

Maar ik snap oprecht niet wat voor punt je nu wilt maken met de eerste klasse in de FLIRT? Is het nou echt zo'n big deal dat je 3 tredes omhoog moet klimmen om de eerste klasse te kunnen betreden? In de VIRM, DDZ, ICR en ICM moet je eerst een trap omhoog en bij de dubbeldekkers ook nog eens een extra trap omhoog of omlaag, maar het is toch geen berg die je moet beklimmen ofwel?

En wat adviseert iedere arts aan mensen die problemen hebben met lopen? Dat ze moeten blijven lopen en ook blijven traplopen waar mogelijk om zo niet nog verder achteruit te gaan, zijn 3 tredes dan teveel gevraagd?

Daarnaast zit je in de kop van de trein in een afgesloten coupe met een eigen airco en loopt er niemand de hele tijd doorheen wanneer ze op zoek zijn naar een plek. Je zit er dus rustig en als de deuren van de trein steeds open en dicht gaan heb jij zelf veel minder last van de temperatuurverschillen, en daarnaast is dat "hok" niet eens heel klein, je loopt toch ook niet te zeuren op de kleine eerste klas coupes in de virm dat die zo klein zijn?

Ik ben het er echter wel met je eens dat er in de sprinters meer verschil mag zijn met de stoelen, maar dat zal er toch niet snel gaan komen dus leer er maar mee leven. Eerste klas in NL is gewoon meer kans op zitplaats en in de intercity's meer persoonlijke ruimte, daarnaast weet je vantevoren wat je mag verwachten en is het gewoon geen oplichting.
Reputatie 5

@RSD de SNG rijdt alleen nog als testtrein rond, ben wel benieuwd waar jij de info over de stoelen dan vandaan hebt ?? Puur uit interesse overigens omtrent de nieuwe sprinter.Ik bedoel met leuningen dat in de SNG een set van 2 stoelen in de 1e klasse over 3 verstelbare armleuningen beschikt en de 2e klasse 2 verstelbare armleuningen. Zelfde geldt overigens voor de FLIRT.
Dit is te zien op interieurfoto's van afgeleverde SNG treinstellen
Dus dan bedoel je dus eigenlijk dat de 1e klasse passagiers 70% méér moeten betalen voor één armleuning die al dan niet verstelbaar zou zijn?

Nee zoals als vaker gezegd betaal je in nederland bij NS voor de eerste klasse meer geld voor een grotere kans op zitplaats en over het algemeen een coupe die rustiger is, daarnaast krijg je in de meeste treinen stoelen met meer comfort, wat in de SNG en FLIRT inhoud een betere hoofdsteun en per set van 2 stoelen 3 verstelbare armleuningen ipv 2 zoals in de tweede klas.

Daarnaast betaal je in de FLIRT ook voor een inclusive sportschool met welgeteld 3 tredes die u in vorm houden en er voor zorgt dat u het traplopen niet verleerd!
Denk niet dat de NS met cijfers gaat komen Henk. 🤐 De eerste klas is en blijft wat mij betreft bestaan. Voor , midden of achter in de trein. Mij maakt het niet uit. Denk dat de medewerkers van de NS zelf ook de eerste klas willen behouden. 🤔
Kun je mij dan aangeven waar NS reizigers aangeeft wat je mag verwachten van de 1e klasse per treintype of in zijn algemeenheid ?

Zolang er nergens is vastgelegd wat je mag/kan verwachten voor je 1e klas abonnement of kaartje dan is het gewoon accepteren wat er wordt geboden.

Dit geldt overigens niet specifiek voor de NS maar voor alle aanbieders van verschillende klasses in vervoer, theaters. e.d.

Als voorbeeld kan ik bijvoorbeeld overtuigd zijn dat bij het 1e klasse kaartje ook service hoort betreffende het aanbieden van drinken en een versnapering. Maar zolang nergens vermeldt staat dat ik die service krijg kan ik het wel verwachten maar kan er verder niets mee.

Als ik vlieg naar mijn vakantie bestemming en niet economy vlieg maar comfort zou ik ook graag gebruik maken van bv de businesslounge op de vliegvelden, maar helaas mag dat ook niet terwijl ik toch een aanzienlijk deel meer betaal. Zo krijg ik ook geen extra service t.o.v. de economy passagiers tijdens de vlucht.

In deze is gewoon je verwachtingspatroon verkeerd t.o.v. wat de NS in sprinters als 1e klasse ziet.
Ik vraag mij bij deze discussie over de prijs vs. voordelen van de 1e klasse altijd af hoeveel mensen werkelijk de volle pond betalen. Voor mijn gevoel is een relatief grote hoeveelheid 1e klas reizigers spoorpersoneel of werknemer van een van de grotere werkgevers die Businesscards in grote hoeveelheden afnemen tegen gereduceerd tarief. En ook de houders van dal/weekend vrij betalen relatief weinig voor het 1e klasse vervoer.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ze niet mogen klagen, maar voor de beeldvorming lijkt het mij interessant. Voordat ik weer persoonlijk de volle laag krijg.
Reputatie 7
Badge
Ik vraag mij bij deze discussie over de prijs vs. voordelen van de 1e klasse altijd af hoeveel mensen werkelijk de volle pond betalen. Voor mijn gevoel is een relatief grote hoeveelheid 1e klas reizigers spoorpersoneel of werknemer van een van de grotere werkgevers die Businesscards in grote hoeveelheden afnemen tegen gereduceerd tarief. En ook de houders van dal/weekend vrij betalen relatief weinig voor het 1e klasse vervoer.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ze niet mogen klagen, maar voor de beeldvorming lijkt het mij interessant. Voordat ik weer persoonlijk de volle laag krijg.

Mee eens. Dal Vrij, Weekend vrij, en Altijd vrij abbonementen zijn eigenlijk nog niet eens zoveel duurder met de 1e klas dan 2e klas als je bekijkt wat je per maand meer betaalt voor de 1e klas. Zolang je maar zorgt dat je binnen de juiste tijden reist dan is het eigenlijk nog vrij voordelig ook.
Het waardeoordeel wil ik er verder niet eens aan hangen eigenlijk, maar ik vraag me wel af wat de verhouding is. Zakelijk zijn er immers ook forse kortingen mogelijk en NS/ProRail-personeel reist ook voor een habbekrats 1e klas.
Het gaat mij niet zozeer om de vraag wie betaalt, maar om de vraag wat de 1e klasse reiziger extra betaalt voor het 1e klas vvb. Er wordt in dit topic telkens gehamerd op 70% en dat bij 70% een bepaalde verwachting hoort, terwijl ik de indruk krijg dat een aanzienlijk deel een veel lager bedrag extra betaalt.
Badge +3
de tarieven van zakelijk
Ter illustratie: mijn vriendin krijgt van haar werkgever een NS Business Card met OV Vrij voor de 2e klas en betaalt zelf een vergoeding van slechts 60 euro per maand om onbeperkt eerste klas te mogen reizen.
Badge +3
Het gaat mij niet zozeer om de vraag wie betaalt, maar om de vraag wat de 1e klasse reiziger extra betaalt voor het 1e klas vvb. Er wordt in dit topic telkens gehamerd op 70% en dat bij 70% een bepaalde verwachting hoort, terwijl ik de indruk krijg dat een aanzienlijk deel een veel lager bedrag extra betaalt.
Ik heet natuurlijk geen @Pejeka (en ga ook niet meer betalen om een trap op te lopen (2 treden maar liefst) voor 1e klas, of in een oud of nieuw sprinterje zonder airco, me reet!)

Verder houd ik mijn mijn mond en lees mee.. Wordt nog leuk denk ik zodra NS inhaakt...
Badge +3
Ter illustratie: mijn vriendin krijgt van haar werkgever een NS Business Card met OV Vrij voor de 2e klas en betaalt zelf een vergoeding van slechts 60 euro per maand om onbeperkt eerste klas te mogen reizen.
[vorige reactie verwijderd]
Voor € 60,- OV vrij (baas betaalt de rest) is het ideaal natuurlijk!
Reputatie 7
Badge +4
Ik sta anders in het leven dan Pejeka, maar ik ben het met hem eens als het om de eerste klasplaatsen in de sprinters gaat. Ik heb het zelfs volgens mij als eerste op dit forum aangekaart. Die horen ook groter en drie op een rij te zijn. Daar betaal je voor en de redenering dat dit voor de korte afstand niet hoeft, raakt derhalve kant noch wal. Ik verwacht echter niet dat het verandert, het is natuurlijk zeer profijtelijk om geen tweede klas comfort te bieden tegen de prijs van de eerste klas. De indeling van de treinen ligt weliswaar niet vast maar zijn ook niet vaak aan verandering onderhevig. Ik vrees dat het zo blijft, maar het is fout aan alle kanten. Verder vind ik de reactie van RSD van wijsheid getuigen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat gevoel is wederzijds hoor. 😀
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me prima dat je als reiziger de keuzevrijheid hebt tussen eerste en tweede klas. in de eerste klas ligt het accent wat meer op rustig en comfortabel reizen, in de tweede klas vooral op vervoer van A naar B. Het is toch volstrekt buiten de orde om mensen te verbannen naar de auto als ze er juist voor kiezen met de trein te gaan, inclusief de maatschappelijke en milieutechnische voordelen? Als je comfortabeler wilt reizen en daarvoor wilt betalen, moet je maar de auto nemen? Wat is daar rustig, comfortabel en milieuvriendelijk aan? Er is diversiteit tussen mensen, gelukkig maar. Ik peins er niet over met de auto te gaan.
Ik wil wat comfortabeler reizen, betaal daar extra voor en hou daarmee de tweedeklastarieven lager dan ze anders zouden zijn. De eerste klas zal niet worden afgeschaft, ook al omdat ze veel meer geld genereren dan velen denken. De eerste klas kent geen studentenabonnementen en weinig actiekaartjes.
Gelukkig is er de vrijheid om te kiezen. Ik zeg toch ook niet dat mensen in de tweede klas maar met de bus moeten gaan? In de tweede klas is het comfortabeler dan met de bus en naar mijn bescheiden mening in de eerste klas veel aangenamer dan in een leaseauto, ik kijk er niet zo hoog bij op als mensen in een huurauto rijden.😇
Reputatie 7
Badge +3
Leuk hoor al die vergelijkingen met luchtvaartmaatschappijen, maar bij geen enkele maatschappij is het zo dat je bij een volle economy class in de gangpaden of balkons moet staan. NS geeft dan wel aan dat je met een vervoersbewijs geen zitplaatsgarantie hebt, maar ook voor mijn (toch ook best aan de prijs zijnde) 2e klas vervoersbewijs verwacht ik meer dan het sardientjes vervoer wat nu bij NS regelmatig gebeurt wanneer er opeens een kortere trein rijdt dan gepland.
Kom maar terug met de luchtvaartmaatschappij vergelijkingen wanneer ook alle 2e klas reizigers comfortabel en passend voor de prijs van een 2e klas vervoersbewijs vervoerd worden.

Reageer