Waarom kunnen mensen niet stil zijn in een stilte coupe?

• 20 februari 2016
  • 30 reacties
  • 4900 Bekeken

Ik heb vandaag een groep mensen in stiltecoupe aangesproken op hun gedrag... Ben vervolgens even goed uitgescholden door de personen in kwestie. Wat ik niet helemaal snap is waarom mensen niet het fatsoen kunnen hebben om gewoon stil te zijn. Maar vooral waarom niemand voor me op kwam toen ik gewoon echt erg werd uitgescholden terwijl ik zeker weet dat er meer mensen aanwezig waren die het met mij eens waren.

30 reacties

'Vraag: Waarom kunnen mensen niet stil zijn in een stilte coupe?'

Een gebrek aan bewustzijn :? Beetje rekening houden met anderen is lastig. :S
Welkom op het Serviceforum, Meggiens. Wat naar om dit te lezen. Het is heel begrijpelijk en dapper dat je deze mensen hebt gevraagd om stil te zijn in de stiltecoupé. Helaas heb ik natuurlijk niet een juist antwoord op de vraag die je stelt. Het draait inderdaad om rekening houden met elkaar. Sommige mensen hechten hier inderdaad minder waarde aan dan anderen. De volgende keer zou je de conducteur er even bij kunnen halen.
Reputatie 4
Ik heb vandaag een groep mensen in stiltecoupe aangesproken op hun gedrag... Ben vervolgens even goed uitgescholden door de personen in kwestie. Wat ik niet helemaal snap is waarom mensen niet het fatsoen kunnen hebben om gewoon stil te zijn. Maar vooral waarom niemand voor me op kwam toen ik gewoon echt erg werd uitgescholden terwijl ik zeker weet dat er meer mensen aanwezig waren die het met mij eens waren.
Veel mensen hebben grote bezwaren tegen de stiltecoupe omdat daarmee een groot aantal zitplaatsen wordt gereserveerd voor een hele kleine groep reizigers die in een stiltecoupe wil reizen.

Veel mensen hebben grote bezwaren tegen de stiltecoupe omdat daarmee een groot aantal zitplaatsen wordt gereserveerd voor een hele kleine groep reizigers die in een stiltecoupe wil reizen.

bestaan er gegevens over aantallen reizigers die in de stilteruimte willen reizen?
Het gaat niet zozeer om een kleine groep reizigers, maar er hoeft maar één lawaaiig persoon in een hele stiltecoupé vol mensen te zijn en de stilte is doorbroken.
Reputatie 4
@Pe_pe
Vaak gaan mensen die niet in een stiltecoupe willen reizen daar toch zitten omdat dat het enige deel van de trein is waar er nog zitplaatsen in overvloed zijn.

Vroeger had je treinen met ook 8-persoon coupe's, toen kon je een kleine stiltecoupe inrichten. Nu is het altijd voor minimaal 40 tot 50 personen.
Mensen stappen doorgaans bij de dichtstbijzijnde deur de trein in en niet iedereen neemt de moeite om door te lopen als het type coupé niet bevalt. Dat geldt zowel voor mensen die liever wel als die liever niet in een stiltecoupé willen zitten.

Stiltecoupés zijn vaak maar een halve bak, dan zit je op de helft van dat aantal zitplaatsen.
Reputatie 1

Dat grote aantal zitplaatsen valt in verhouding best mee. Daarnaast: hoe graag je misschien ook wilt praten, je hebt je aan de regels te houden. In de NS-treinen is het nu eenmaal de regel dat je in de stiltecoupé stil dient te zijn. Wens je toch te praten, dan kun je ergens anders plaatsnemen of in het uiterste geval ervoor kiezen om niet meer met de NS te reizen. Het kan toch niet zo zijn dat je je ergens niet aan hoeft te houden omdat je het er zelf heel erg mee oneens bent.
Reputatie 4
Daarnaast: hoe graag je misschien ook wilt praten, je hebt je aan de regels te houden. In de NS-treinen is het nu eenmaal de regel dat je in de stiltecoupé stil dient te zijn. Wens je toch te praten, dan kun je ergens anders plaatsnemen of in het uiterste geval ervoor kiezen om niet meer met de NS te reizen. Het kan toch niet zo zijn dat je je ergens niet aan hoeft te houden omdat je het er zelf heel erg mee oneens bent.
Kijk eens hoeveel mensen er fout parkeren of te hard rijden. Kijk eens op hoeveel plaatsen er in de horeca nog steeds wordt gerookt. Kiijk eens op hoeveel plaatsen aan 16/17-jarigen alcohol wordt geschonken.

Regels zijn leuk, maar als een groot deel van de mensen er niet achter staat kun je ze alleen afdwingen met controle. En aangezien NS de stilte in de stiltezones niet via controle wil afdwingen (uit vrees voor geweld vermoed ik) kun je ze zeker in de tweede klas beter opdoeken. Er is nu eenmaal gebrek aan draagvlak voor bij het grote publiek.
Er is geen gebrek aan draagvlak. Er is een kleine groep die het verpest voor de reizigers die wel het nut inzien van het bestaan van stiltecoupés, waaronder ook mensen die ze zelf juist niet gebruiken, maar door het bestaan ervan kunnen kletsen in een andere coupé zonder al te veel rekening te hoeven houden met reizigers die bijvoorbeeld willen werken in de trein.
Ik zie soms de stiltecoupes goed gevuld zitten en dat daar de stilte heerst en gewone coupes met genoeg ruimte over waar verhoudingsgewijs minder reizigers zitten. Daar ben ik het met Pe_pe eens.
De verdeling stiltecoupes in de ICM (koploper) is wel uit het verband getrokken en in de DDZ is het altijd op het raam te lezen dat het een stiltecoupe is (VIRM vaak in het donker niet) en de stoelopstelling is vele malen beter. Dat gaat gelukkig in de nieuwe VIRM ook gebeuren.
Reputatie 2
Kijk eens hoeveel mensen er fout parkeren of te hard rijden. Kijk eens op hoeveel plaatsen er in de horeca nog steeds wordt gerookt. Kiijk eens op hoeveel plaatsen aan 16/17-jarigen alcohol wordt geschonken.

Regels zijn leuk, maar als een groot deel van de mensen er niet achter staat kun je ze alleen afdwingen met controle. En aangezien NS de stilte in de stiltezones niet via controle wil afdwingen (uit vrees voor geweld vermoed ik) kun je ze zeker in de tweede klas beter opdoeken. Er is nu eenmaal gebrek aan draagvlak voor bij het grote publiek.

Fatsoen is momenteel een groot maatschappelijk probleem. De overtreders verschuilen zich achter de andere overtreders. Zo zit de hele maatschappij vast in een eindeloze vicieuze cirkel. Een beetje opvoeding ontbreekt aan alle kanten. Als je er wat van zegt, kun je in het gunstigste geval een grote mond terug verwachten. Maar fysiek geweld is zeker niet uitgesloten, zeker niet als het een groep betreft.

Sprekend voorbeeld is altijd een bekeuring voor 3km te hard rijden. Ten eerste reed je dan minimaal 6km te hard vanwege de correctie (en neem van mij aan dat die apparatuur verdomd nauwkeurig is). Ten tweede het excuses dat 50km/u of 100km/u geen lekkere snelheid is, is onzin. Er is een grens gesteld op dat wegvak en confrm de wet heb je je daar aan te houden. Niemand staat boven de wet (tenzij je de koning of een diplomaat bent). Klaag dan niet, je hebt gewoon te hard gereden. Punt!
Mag je helemaal niet met elkaar praten ook niet op zachte toon in een stilte coupé?
Nee, in een stiltecoupe mag er niet met elkaar gesproken worden, ook niet zachtjes.
Mag je helemaal niet met elkaar praten ook niet op zachte toon in een stilte coupé?
Dat is juist wat in alle andere coupés mag. Luid praten mag nergens in de trein.
onnatuurlijk als je samen reist. Ik zat laatst in een stilte coupé en ging me irriteren aan een krakend snoepzakje:) Volgens mij omdat het te stil was
en dan dat gekuch vreselijk!!!
Een keer zachtjes fluisteren moet kunnen, maar praten is irritant. Dus graag alleen als het informatie betreft die 'belangrijk' is. Daarna eventueel het gesprek verder voeren in een ander segment van de trein.
en dan dat gekuch vreselijk!!!

:?
O dat gelukkig wel. Ik voelde me daar heel erg opgelaten ook al zei ik niets.
Ik gaf de zwartwitte regel en janjan geeft de praktijk.
jammer want ik irriteer me ook aan luidruchtig gedrag., maar vind het rustige geroezemoes heerlijk. Dan hoef ik me ook niet aan gekuch en krakende zakjes te storen
O dat gelukkig wel. Ik voelde me daar heel erg opgelaten ook al zei ik niets.
Beetje late reactie, maar naar mijn mening zijn de stilte coupés in de dubbeldekstreinen verkeerd geplaatst (bovenin).
Iemand die werkt hoeft niet naar buiten te kijken. Een toerist (of plezierrijder, of een gezin) wil wel naar buiten kijken en daarover kunnen praten. Als de stilte coupé beneden zouden zijn, zijn er meer plaatsen boven voor de naar-buiten-kijkers (die dan ook over de geluidsschermen heen kunnen kijken), die over het uitzicht willen en kunnen kletsen. Nu (bijna) alle stilte coupés boven zijn, vraag je dus om moeilijkheden.

Ik heb de vraag 2 jaar geleden al eens bij de klantenservice neergelegd naar de NS-filosofie achter het plaatsen van de stiltecoupés, maar nooit een antwoord gekregen.

Wie het weet mag het zeggen.
Reputatie 4
Omdat mensen dom zijn. Als het druk is blijven ze bijvoorbeeld in de gang staan zo dat niemand een kans kan maken op stoelen die achter eventueel nog vrij zijn.

Reageer