beantwoord

Waarom langzaam tempo bij Naarden-Bussum?

• 27 augustus 2019
  • 17 reacties
  • 781 Bekeken

Nu de treinen langs Naarden-Bussum weer rijden na afronding van werkzaamheden had ik verwacht dat de intercity vol gas kon gaan rijden.

Maar het valt me op dat er nog steeds langzaam wordt gereden langs dit station. Is deze situatie blijvend?

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Tochjo 27 augustus 2019, 08:16

De dienstregeling is nog niet aangepast aan de nieuwe situatie. Vanaf 2 september zijn er wel wijzigingen; zo zullen de intercity's uit Amersfoort naar Schiphol Airport dan een minuut later vertrekken en ook zullen alle sprinters weer in beide richtingen kunnen stoppen op Utrecht Overvecht.
Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3
De dienstregeling is nog niet aangepast aan de nieuwe situatie. Vanaf 2 september zijn er wel wijzigingen; zo zullen de intercity's uit Amersfoort naar Schiphol Airport dan een minuut later vertrekken en ook zullen alle sprinters weer in beide richtingen kunnen stoppen op Utrecht Overvecht.
Reputatie 7
Badge
Gisteren was er ook een defecte trein te Naarden-Bussum. Misschien was dat van invloed. Daardat werkelijk alle wissels zijn verwijderd kan de ene trein de andere niet meer voorbij en staat alles direct helemaal stil bij een verstoring.
Ook kan bv een IC-trein geen Sprinter meer inhalen, of kan er geen goederentrein meer aan de kant.

Rijdt alles wel, dan kan er 130 km/h gereden worden.
Reputatie 7
Badge +3
@AbbeyRoad
Een paar kilometer verder in zowel Weesp als Hilversum zijn er inhaalmogelijkheden. Het is echt niet nodig op iedere sprinterstationnetje extra inhaalsporen te hebben. Dat voegt niets toe behalve kosten en veel overlast door onderhoud.
Badge
En de situatie is nieuw voor de meeste machinisten en dan willen we natuurlijk ook de eerste keer even goed de situatie bekijken in het echt in plaats van op een kaartje en wat foto's van de wijzigingen. Dat kan ook een reden zijn dat er nog wat rustiger gereden wordt.

En rijden machinisten met de Roltijd App dan kan het zo zijn dat deze al vooraf aangeeft dat de tractie uitgeschakeld kan worden omdat er nu teveel rijtijd is op dit traject omdat de tijden niet gewijzigd zijn.
Ik zie nu inderdaad dat vanaf volgende week de dienstregeling is aangepast. En logisch dat machinisten e.e.a. nog moeten ervaren.

Bedankt allemaal!
Reputatie 7
Badge
@AbbeyRoad
Een paar kilometer verder in zowel Weesp als Hilversum zijn er inhaalmogelijkheden. Het is echt niet nodig op iedere sprinterstationnetje extra inhaalsporen te hebben. Dat voegt niets toe behalve kosten en veel overlast door onderhoud.

Mag ik zo vrij zijn @Tamzin, ben je ook een voorstander van DSSU en DSSA ?
Immers die zijn et ook niet veel.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, ik ben überhaupt geen voorstander van dat doorstromen, dus los van de infra. Het leidt tot hele lange treintrajecten (terwijl er meestal nauwelijks doorgaande reizigers zijn) en vertragingen c.q. stremmingen zeul je mee over het hele traject. Daarnaast leidt het vaak tot inefficiënte materieelinzet met lange treinen die eigenlijk maar op een kort stuk van het totale traject nodig zijn.
Badge +3
Moet ineens weer denken aan die onzin over "in 5 uur naar Berlijn met de trein" (vanuit Amsterdam dus) en zo... Ooit!

Eerst PHS dan maar.. bij Vught en zo, toch? en MJPG en zo... i.p.v. "dat had je kunnen weten en dus niet daar gaan wonen.."
Reputatie 7
Badge +3
Moet ineens weer denken over die onzin over "in 5 uur naar Berlijn met de trein" en zo... Ooit!
De trein moet zich richten op de korte en middellange afstand, voor verre afstanden is het vliegtuig sneller en goedkoper.
Reputatie 7
Badge
@AbbeyRoad

@Tamzin Zal ik eens proberen je uit te leggen aan de hand van wat praktijkvoorbeelden waarom wat wissels in een sprinterstation op een relatief druk bereden baanvak nu juist wel veel uitmaakt ?
Badge +3
...
Het klinkt alsof we naar een wedstrijd boxen gaan kijken, Robert B. Dat lijkt me niet de bedoeling. 😉
Badge +3
Ik ben het overigens eens met @Tamzin dat er erg veel nadelen zitten aan het rijden met zeer lange composities over lange trajecten.

De problematiek lijkt erg op die van Thameslink in Engeland. Daar wordt nu ook het gehele traject met lange composities gereden. Treinen met weinig comfort en veel staanplaatsen. Het lijken wel Sprinters van NS. Heel nuttig op het middelste gedeelte van het traject, centraal Londen. Maar absoluut niet prettig wanneer je daar een uur of langer mee moet reizen, zoals van Bedford naar Brighton. Een rechtstreekse verbinding maar je bent wel 2u23m onderweg. Die kant gaan we dus op in Nederland.
Reputatie 5
De trein moet zich richten op de korte en middellange afstand, voor verre afstanden is het vliegtuig sneller en goedkoper.
En klimaatonvriendelijk, inefficient, oncomfortabel.....dus dat argument is ten dode opgeschreven. Het 21e-eeuwse alternatief voor internationaal treinreizen is thuis blijven, niet vliegen.
Reputatie 7
Badge +3
@MJL
China gaat de komende 15 jaar 216 nieuwe luchthavens bouwen.
Reputatie 7
Badge
De wereld wordt hoe langer hoe kleiner, in een topic worden China en Naarden Bussum besproken 😀
Badge +3
En dan zei ik eerder iets en werd het boksen volgens een moderator?

Game on hoor, lieverds. 🤣

Reageer