beantwoord

Waarom laten de informatieschermen in de trein 80% van de tijd irrelevante informatie zien?

  • 2 augustus 2018
  • 35 reacties
  • 1559 Bekeken

Ik reis zelf dagelijks het traject Enschede-Apeldoorn, wanneer ik wil zien hoe laat ik aankom om een bepaald station kan ik dit ongeveer 80% van de tijd niet zien op de informatieschermen. In plaats hiervan zie ik een slideshow met bloemetjes, of interessante weetjes over de omgeving of stad waar ik in de buurt ben. Ook staan er vaak overstaptijden en andere informatie die ik zelf ook op internet op kan zoeken heel lang in beeld. Hierdoor staat de voor mij relevantie informatie die ik Niet zelf op kan zoeken, namelijk de aankomsttijden, maar zelden in beeld. Waarom is dit zo? Zou dit ook anders kunnen?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 2 augustus 2018, 19:04

Ik begrijp bovenstaande argumenten voor het wel en niet tonen van mooie plaatjes op de schermen. Zoals Nathan NS al aangaf kunnen we zeker aangeven wat wel en niet gewenst is. Ik wil echter wel aangeven dat het belangrijk is om je te realiseren dat wat er ook op de schermen staat, er altijd mensen zijn die liever iets anders zien. Ik ga in elk geval aangeven dat de reisinformatie als belangrijker wordt ervaren en vragen of de balans kan worden bijgesteld.
Bekijk origineel

35 reacties

Zo'n 20 procent van de tijd kan je dus wel de gewenste info zien op het scherm in jou trein.
Vanzelfsprekend moet er een verdeling zijn tussen alle info welke NS wil geven op de schermen, daarom wisselt deze regelmatig.

Aangezien je aangeeft wel over internet te beschikken, ook de actuele aankomsttijden (evt met vertraging) kan je dan gewoon inzien via je mobiel.
Reputatie 4
Welkom bij onze community marijnpalland :)

Vind het niet prettig om te lezen dat je de informatie op onze informatieschermen irrelevant vindt. Alleen ik vind het moeilijk om te peilen of iets per definitie irrelevant is, de video's die worden afgebeeld op de schermen die jij niet leuk vindt, kan iemand anders fan-tas-tisch vinden. Daarnaast is het mogelijk om eventueel op je smartphone de actuele aankomsttijden te bekijken zoals Stoomman hierboven aangeeft. Als je het graag wilt kan ik hier een klacht over indienen alleen weet ik niet of hier daadwerkelijk iets aan gedaan gaat worden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind wel dat TS ergens een punt heeft.
Ik zit niet in de trein om leuke video's te zien. Ik wil van A naar B en daarbij is het handig om reisinfo te zien, zoals aankomsttijden of overstaptijden (ik vind die wel handig).
Niet iedereen heeft een smartphone (ik niet bijvoorbeeld).
Sommige informatie is duidelijk irrelevant zoals slideshows of weetjes over de omgeving.
Waarom anderen dat wel relevant vinden snap ik niet goed, iemand anders kan die video's fantastisch vinden, kijk dan zelf op YouTube 😀.

Dat iemand op een smartphone moet gaan kijken voor wel relevante informatie zoals de aankomsttijden is bizar als de schermen er juist zijn voor zulke informatie.

Ik zit soms ook 5 minuten te staren naar het scherm voordat ik die relevante informatie zie (of waar de trein allemaal stopt bv of inderdaad overstap mogelijkheden)

En ik heb wel een smartphone maar geen dure internetbundel.
Reputatie 4
Mijn overbuurvrouw, mevrouw de Vries, vindt het daarentegen prachtig om de weetjes van de omgeving te lezen. Het is lastig in te schatten wat iedereen precies wil lezen. De informatie over actuele aankomsttijden wordt wél gewoon weergeven op de informatieschermen, dus je hebt niet per sé een smartphone nodig om hiervan op de hoogte te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
De oplossing, 2 schermen; 1 voor relevante reisinfo en 1 voor "entertainment".

En misschien wel niet mogelijk maar (nog) een toekomstdroom, het zou zo fijn om actuele verstoringsinfo te kunnen zien bij storingen die veel impact hebben.
Gister bv deed de HC een goede poging om ons informatie te geven (geen treinverkeer Mariehoeve - Leiden) maar de helft van de omroep viel weg door de belabberde geluidskwaliteit, en als er dan nog mensen door heen zitten te kwekken (wat zegt 'ie / ik versta het niet / de reisplanner zegt ...) helpt dat niet veel.
Welkom bij onze community marijnpalland :)

Vind het niet prettig om te lezen dat je de informatie op onze informatieschermen irrelevant vindt. Alleen ik vind het moeilijk om te peilen of iets per definitie irrelevant is, de video's die worden afgebeeld op de schermen die jij niet leuk vindt, kan iemand anders fan-tas-tisch vinden. Daarnaast is het mogelijk om eventueel op je smartphone de actuele aankomsttijden te bekijken zoals Stoomman hierboven aangeeft. Als je het graag wilt kan ik hier een klacht over indienen alleen weet ik niet of hier daadwerkelijk iets aan gedaan gaat worden.


Beste Nathan,

Ik begrijp dat sommige mensen die weetjes over de omgeving en slideshows met bloemen fantastisch vinden, maar bijna alle reizigers, in ieder geval in de spits, reizen naar hun werk of school en zijn geen touristen. Daarom is het voor de mensen veel relevanter om vaker de actuele tijden te zien. Hierbij snap ik dat overstap informatie handig kan zijn voor sommige mensen die hun treinreis niet van te voren plannen of niet bekend zijn in het gebied.

Om aan te geven waar het pijnpunt precies ligt een voorbeeld; ik zat gisteren in de IC naar Enschede en wilde doorgeven hoelaat ik aan zou komen, ik heb tussen Deventer en Almelo (ca 20 minuten) geen één keer actuele reisinformatie op het bord gezien. Dit vind ik een beetje overdreven en vandaar dat ik vandaag ook met deze vraag kom.

Is het misschien een optie om in ieder geval in de spits meer actuele informatie te laten zien omdat het gros van alle reizigers op dat moment woon/werkverkeer en scholieren is?

Het zou fijn zijn als je hierover een klacht/suggestie kan indienen.
Reputatie 7
Badge +3
Hierbij snap ik dat overstap informatie handig kan zijn voor sommige mensen die hun treinreis niet van te voren plannen of niet bekend zijn in het gebied.
Ook al plan je je reis wel van te voren en ben je er bekend, jouw trein kan vertraging hebben waarbij de geplande overstap in gevaar komt of helemaal niet meer mogelijk is. Maar die andere trein kan ook vertraging hebben.
Dan vind ik het handig om te zien of de overstap nog gehaald wordt en van welk spoor die vertrekt, dat kan ook nog wel eens veranderen bij vertragingen / verstoringen.
Zo zag ik gister dat ook al was mijn IC vanuit Delft wat te laat (en ging niet verder dan HS) ik nog wel de sprinter naar Den Haag Centraal kon halen (die bleef overigens nog enkele minuten staan op HS).
Ik vind de info op de schermen ook altijd interessant, net als de buurvrouw van @Nathan NS . Soms leer je er ook nog wat van.
Juist forensen en studenten hebben allemaal een telefoon met minimaal internet erop.
Denk dat er maar weinig mensen op de bonnefooi in de trein stappen en niet weten hoe laat ze aankomen in bv Enschede.
Persoonlijk vind ik de huidige verdeling goed. Overigens kent de Flirt en SNG wel 2 schermen, dat komt op mij wat druk over.
Mijn overbuurvrouw, mevrouw de Vries, vindt het daarentegen prachtig om de weetjes van de omgeving te lezen. Het is lastig in te schatten wat iedereen precies wil lezen. De informatie over actuele aankomsttijden wordt wél gewoon weergeven op de informatieschermen, dus je hebt niet per sé een smartphone nodig om hiervan op de hoogte te zijn.

Die kan ze prachtig lezen op haar smartphone of thuis kijken.

Dat is toch niet relevant voor een treinreis ? Verder wat Momo zegt, je weet niet of er vertraging is op een relevant traject.

Het gaat er niet om wat mensen willen, maar wat relevant is. Ik wil een film kijken, kan dat ook ?😀
Ik vind de info op de schermen ook altijd interessant, net als de buurvrouw van @Nathan NS . Soms leer je er ook nog wat van.
Juist forensen en studenten hebben allemaal een telefoon met minimaal internet erop.
Denk dat er maar weinig mensen op de bonnefooi in de trein stappen en niet weten hoe laat ze aankomen in bv Enschede.
Persoonlijk vind ik de huidige verdeling goed. Overigens kent de Flirt en SNG wel 2 schermen, dat komt op mij wat druk over.


Ik stap zelf nooit op de bonnefooi in de trein, ik wil wel graag weten of de trein op schema ligt. Ook weet ik de precieze aankomsttijd niet, en die wil ik soms wel weten. Zoals @Momo opmerkt is het ook handig om overstapinformatie te zien wanneer er vertraging is.

Zoals @MvanGelder terecht opmerkt kan jouw argument dat ik relevante reisinformatie op mijn telefoon op moet zoeken ook gebruikt worden om te zeggen dat jij die weetjes over de omgeving en bloemen slideshows ook op je telefoon kan zien.

Het gaat mij er om dat ik in een trein zit waar informatieschermen hangen en wil dat daar relevante informatie op staat zodat ik dit niet hóéf op te zoeken op mijn telefoon.

Dit brengt mij op mijn laatste punt/suggestie; ik zie ook vaak een hele tijd in beeld staan dat er bijvoorbeeld een stuk spoor bij Soest uit ligt, dit is voor mij niet relevant omdat ik vanaf Apeldoorn naar Enschede rijdt. Zou deze informatie niet trein/richtingspecifiek gemaakt kunnen worden?
Badge +3
De oplossing, 2 schermen; 1 voor relevante reisinfo en 1 voor "entertainment".
In sprinters (SLT in ieder geval) valt het wel mee met die 'entertainment' toch? En in Flirts zitten inderdaad twee schermen, waarvan eentje met reisinfo afgewisseld met wat andere trein-gerelateerde info zoals snelheid en temperatuur en de ander met diverse info die ik eigenlijk geen entertainment wil noemen, maar over de prullenbakken en zo, en soms over werkzaamheden.

In een intercity heb je meer tijd om wat dingetjes tussendoor te tonen, maar vlak voor aankomst op een station staan er meestal wel de overstaptijden en perrons. De 'entertainment' en meldingen over werkzaamheden zou wat lokaler kunnen, maar de grote werkzaamheden zoals Zwolle onlangs hebben wel degelijk nut omdat veel mensen daarmee te maken krijgen.
Heb je gelijk in maar ik zit in IC weleens 5 minuten te wachten op informatie als aankomsttijd of overstapmogelijkheden. Die krijg je vlak voor aankomst wel maar het kan wel eens chaotisch zijn dan al, dat mensen er voor staan bv en dan mis je die info net.

In Sprinters speelt dat niet.

Het is vooral irritant als er storingen zijn of als je zelf iets niet zeker weet m.b.t. overstappen.
Ik begrijp bovenstaande argumenten voor het wel en niet tonen van mooie plaatjes op de schermen. Zoals Nathan NS al aangaf kunnen we zeker aangeven wat wel en niet gewenst is. Ik wil echter wel aangeven dat het belangrijk is om je te realiseren dat wat er ook op de schermen staat, er altijd mensen zijn die liever iets anders zien. Ik ga in elk geval aangeven dat de reisinformatie als belangrijker wordt ervaren en vragen of de balans kan worden bijgesteld.
Ik vind de reacties van het NS-personeel bijzonder. Als ik het goed begrijp, hebben jullie geen gegevens over het aantal reizigers dat de onnodige informatie al dan niet waardeert. In het kort zou ik denken, zolang er geen gegevens over voorkeuren zijn, is het het beste om je te beperken tot informatie die voor 100% van de reizigers relevant is. Als je iets anders wilt laten zien, kun je onderzoeken of daar behoefte aan is.

NS springt op de bres voor de hypothetische ‘waarderende’ reiziger, zonder een idee te hebben of die bestaat en wat die waarom waardeert. Op basis van een klein aantal posts zal gevraagd worden of er naar de balans gekeken kan worden, zonder iets te weten over wat balans inhoudt aangaande dit onderwerp.

Ook geeft men aan dat er altijd mensen zijn die liever iets anders zien. Dat klopt! Iedere reiziger heeft andere voorkeuren. Pietje ziet graag de beursnoteringen, Marietje misschien breipatronen. Je kunt als vervoerder niet aan ieders voorkeur tegemoetkomen. Dit is mijns inziens een argument voor het beperken van de informatie tot hetgeen nuttig is voor de reis. Zoals anderen al zeiden, een reiziger die liever iets anders ziet, kan daar zelf voor zorgen. De taak van NS is om goede informatie te verstrekken en dat lukt nu vaak niet.
Het lijkt me zo simpel inderdaad, beperk je als vervoerder tot het tonen van relevante informatie.

NS gebruikt de verkeerde argumenten, ja natuurlijk zijn er altijd mensen die wat anders willen zien, dat is toch geen argument in deze, eerder een argument tegen het tonen van allerlei flauwekul inderdaad.
Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden dan enkel geen filmpjes of 100% van het scherm vullen met filmpjes... Je zou bijvoorbeeld op een deel van het scherm nog steeds het eerstvolgende station + tijd kunnen tonen.
Heb je helemaal gelijk in.

Is het ook geen kwestie van inkomsten voor NS ? Krijgt NS niet gewoon geld voor het tonen van bv mooie filmpjes over de omgeving ?
Reputatie 4
Het lijkt me zo simpel inderdaad, beperk je als vervoerder tot het tonen van relevante informatie.

NS gebruikt de verkeerde argumenten, ja natuurlijk zijn er altijd mensen die wat anders willen zien, dat is toch geen argument in deze, eerder een argument tegen het tonen van allerlei flauwekul inderdaad.

Het valt me nog mee dat er geen echte reclame op die schermen wordt getoond. In diverse regionale concessies is gelukkig wel vastgesteld wat er op de schermen mag staan en hoe het eruit ziet.
Reputatie 7
Badge +3
Vanmorgen werd op het scherm in de trein vanaf Laan van NOI waar ik instapte tot aan Delft waar ik weer uitstapte alleen maar reclame voor o.a. Flex, OV-fiets, Spoordeelwinkel uitjes, diverse tentoonstellingen en andere niet relevante info getoond. Bij naderen en stoppen op de stations Hollands Spoor en Delft werd totaal geen reisinfo getoond, geen info wat het volgende station was, geen overstap info en geen info welke bestemming de trein had. Normaal let ik daar niet zo op, maar nu zat ik recht voor het scherm en viel het me op.
Daarnaast gaf de koersdisplay aan de buitenkant van het achterste stel (die van de voorste heb ik niet op gelet) Schiphol aan ipv Dordrecht.
Gelukkig was de omroep wel luid en duidelijk te verstaan, jammer alleen dat op HS niet de overstapmogelijkheid op de sprinter werd genoemd, zeker met de ontbrekende reisinfo op het scherm.

Betrof trein 2427, stel 9443.
Bedankt voor het doorgeven, ik zal er een melding van maken Momo
Reputatie 7
Badge +3

Het valt me nog mee dat er geen echte reclame op die schermen wordt getoond. In diverse regionale concessies is gelukkig wel vastgesteld wat er op de schermen mag staan en hoe het eruit ziet.

Die echte reclame gaat (helaas) wel komen, al is het voorlopig een proef
https://www.treinreiziger.nl/ns-creeert-extra-omzet-door-advertenties-in-de-trein/
Reputatie 6
Belachelijk. Hoeveel moet ik extra gaan betalen om deze kapitalistische zooi niet te hoeven zien? Ik doe het graag, zelfs al voelt het als chantage.
Niet dat ik er ooit nog last van zal krijgen want ik zeg vokgende week mijn abbo op en zal NIMMER NOOIT meer met de trein in Nederland rijden.

Maar inderdaad zeg, even kijken op het scherm wat de volgende halte is. Ik las vacatures en aanbiedingen en reclames en dit en dat. Maar welke halte er aan komt ho maar. Nu snap ik het idee wel hoor. Maar hang dan een reclame scherm ergens anders. Laat het informatie bord met locatie, tijden en haltes aub met rust zeg.
Reputatie 7
Badge +3
Belachelijk. Hoeveel moet ik extra gaan betalen om deze kapitalistische zooi niet te hoeven zien? Ik doe het graag, zelfs al voelt het als chantage.
Dit is niets bijzonders. In het Duitse OV zie je bijv. overal een combinatie van informatie en reclame. De reclame zorgt er voor dat het systeem zichzelf betaalt en de kosten niet via de ticketprijs ten laste van de reiziger komen. Je moet daarbij bedenken dat veel mensen er geen trek in hebben om extra te gaan betalen voor informatieschermen.

Reageer