beantwoord

Waarom laten de informatieschermen in de trein 80% van de tijd irrelevante informatie zien?

  • 2 augustus 2018
  • 35 reacties
  • 1560 Bekeken

Ik reis zelf dagelijks het traject Enschede-Apeldoorn, wanneer ik wil zien hoe laat ik aankom om een bepaald station kan ik dit ongeveer 80% van de tijd niet zien op de informatieschermen. In plaats hiervan zie ik een slideshow met bloemetjes, of interessante weetjes over de omgeving of stad waar ik in de buurt ben. Ook staan er vaak overstaptijden en andere informatie die ik zelf ook op internet op kan zoeken heel lang in beeld. Hierdoor staat de voor mij relevantie informatie die ik Niet zelf op kan zoeken, namelijk de aankomsttijden, maar zelden in beeld. Waarom is dit zo? Zou dit ook anders kunnen?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 2 augustus 2018, 19:04

Ik begrijp bovenstaande argumenten voor het wel en niet tonen van mooie plaatjes op de schermen. Zoals Nathan NS al aangaf kunnen we zeker aangeven wat wel en niet gewenst is. Ik wil echter wel aangeven dat het belangrijk is om je te realiseren dat wat er ook op de schermen staat, er altijd mensen zijn die liever iets anders zien. Ik ga in elk geval aangeven dat de reisinformatie als belangrijker wordt ervaren en vragen of de balans kan worden bijgesteld.
Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik vind wel dat TS ergens een punt heeft.
Ik zit niet in de trein om leuke video's te zien. Ik wil van A naar B en daarbij is het handig om reisinfo te zien, zoals aankomsttijden of overstaptijden (ik vind die wel handig).
Niet iedereen heeft een smartphone (ik niet bijvoorbeeld).
Ik begrijp bovenstaande argumenten voor het wel en niet tonen van mooie plaatjes op de schermen. Zoals Nathan NS al aangaf kunnen we zeker aangeven wat wel en niet gewenst is. Ik wil echter wel aangeven dat het belangrijk is om je te realiseren dat wat er ook op de schermen staat, er altijd mensen zijn die liever iets anders zien. Ik ga in elk geval aangeven dat de reisinformatie als belangrijker wordt ervaren en vragen of de balans kan worden bijgesteld.
Reputatie 4
Welkom bij onze community marijnpalland :)

Vind het niet prettig om te lezen dat je de informatie op onze informatieschermen irrelevant vindt. Alleen ik vind het moeilijk om te peilen of iets per definitie irrelevant is, de video's die worden afgebeeld op de schermen die jij niet leuk vindt, kan iemand anders fan-tas-tisch vinden. Daarnaast is het mogelijk om eventueel op je smartphone de actuele aankomsttijden te bekijken zoals Stoomman hierboven aangeeft. Als je het graag wilt kan ik hier een klacht over indienen alleen weet ik niet of hier daadwerkelijk iets aan gedaan gaat worden.
Sommige informatie is duidelijk irrelevant zoals slideshows of weetjes over de omgeving.
Waarom anderen dat wel relevant vinden snap ik niet goed, iemand anders kan die video's fantastisch vinden, kijk dan zelf op YouTube 😀.

Dat iemand op een smartphone moet gaan kijken voor wel relevante informatie zoals de aankomsttijden is bizar als de schermen er juist zijn voor zulke informatie.

Ik zit soms ook 5 minuten te staren naar het scherm voordat ik die relevante informatie zie (of waar de trein allemaal stopt bv of inderdaad overstap mogelijkheden)

En ik heb wel een smartphone maar geen dure internetbundel.
Reputatie 7
Badge +3
De oplossing, 2 schermen; 1 voor relevante reisinfo en 1 voor "entertainment".

En misschien wel niet mogelijk maar (nog) een toekomstdroom, het zou zo fijn om actuele verstoringsinfo te kunnen zien bij storingen die veel impact hebben.
Gister bv deed de HC een goede poging om ons informatie te geven (geen treinverkeer Mariehoeve - Leiden) maar de helft van de omroep viel weg door de belabberde geluidskwaliteit, en als er dan nog mensen door heen zitten te kwekken (wat zegt 'ie / ik versta het niet / de reisplanner zegt ...) helpt dat niet veel.
Mijn overbuurvrouw, mevrouw de Vries, vindt het daarentegen prachtig om de weetjes van de omgeving te lezen. Het is lastig in te schatten wat iedereen precies wil lezen. De informatie over actuele aankomsttijden wordt wél gewoon weergeven op de informatieschermen, dus je hebt niet per sé een smartphone nodig om hiervan op de hoogte te zijn.

Die kan ze prachtig lezen op haar smartphone of thuis kijken.

Dat is toch niet relevant voor een treinreis ? Verder wat Momo zegt, je weet niet of er vertraging is op een relevant traject.

Het gaat er niet om wat mensen willen, maar wat relevant is. Ik wil een film kijken, kan dat ook ?😀
Reputatie 6
Belachelijk. Hoeveel moet ik extra gaan betalen om deze kapitalistische zooi niet te hoeven zien? Ik doe het graag, zelfs al voelt het als chantage.
Heb je gelijk in maar ik zit in IC weleens 5 minuten te wachten op informatie als aankomsttijd of overstapmogelijkheden. Die krijg je vlak voor aankomst wel maar het kan wel eens chaotisch zijn dan al, dat mensen er voor staan bv en dan mis je die info net.

In Sprinters speelt dat niet.

Het is vooral irritant als er storingen zijn of als je zelf iets niet zeker weet m.b.t. overstappen.
Niet dat ik er ooit nog last van zal krijgen want ik zeg vokgende week mijn abbo op en zal NIMMER NOOIT meer met de trein in Nederland rijden.

Maar inderdaad zeg, even kijken op het scherm wat de volgende halte is. Ik las vacatures en aanbiedingen en reclames en dit en dat. Maar welke halte er aan komt ho maar. Nu snap ik het idee wel hoor. Maar hang dan een reclame scherm ergens anders. Laat het informatie bord met locatie, tijden en haltes aub met rust zeg.

Belachelijk. Hoeveel moet ik extra gaan betalen om deze kapitalistische zooi niet te hoeven zien? Ik doe het graag, zelfs al voelt het als chantage.Dit is niets bijzonders. In het Duitse OV zie je bijv. overal een combinatie van informatie en reclame. De reclame zorgt er voor dat het systeem zichzelf betaalt en de kosten niet via de ticketprijs ten laste van de reiziger komen. Je moet daarbij bedenken dat veel mensen er geen trek in hebben om extra te gaan betalen voor informatieschermen.


Ja in Duitsland. Ik zat laatst in de trein in Taiwan. Een hoge snelheidstrein gemaakt door Japaners. Daar hadden ze over de gehele lengte van de trein aparte schermen voor televisie reclame. Lijkt wel of je door de big apple loopt in nieuw jork.

Vreselijk... maar, ze hebben ook een los scherm met informatie. Gewoon je weet wel. Is er vertraging of wat is de volgende halte.

Ik vind dat de topic starter gelijk heeft. Het is niet leuk om "gedwongen" te worden die reclame te zien. Als je het mij vraagt is het een iets te goedkope reclame truuk.

Ja natuurlijk moeten ze bij de NS geld verdienen. En net alsof doen dat het geen commercieel bedrijf is werkt niet bij mensen met hersenen. Het is geen staatsbedrijf punt uit.

Groetjes, ik post niet meer op dit forum. Ik word helemaal ziek van de NS. Wat werken daar toch (soms) een rare lui zeg!
Reputatie 7
Badge +3

Het valt me nog mee dat er geen echte reclame op die schermen wordt getoond. In diverse regionale concessies is gelukkig wel vastgesteld wat er op de schermen mag staan en hoe het eruit ziet.

Die echte reclame gaat (helaas) wel komen, al is het voorlopig een proef
https://www.treinreiziger.nl/ns-creeert-extra-omzet-door-advertenties-in-de-trein/
Reputatie 7
Badge +3
@MJL heeft zelfs de krant gehaald met een reactie. Zie https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ns-doet-proef-met-reclame-op-schermen-in-trein~b8e2b5f6/
Reputatie 4
Volgende stap is reclame via de omroepinstallatie, net na vertrek van de trein.
"Deze treinrit wordt mede mogelijk gemaakt door Robijn Wasverzachter. Maakt uw was nog beter schoon !"
Zo'n 20 procent van de tijd kan je dus wel de gewenste info zien op het scherm in jou trein.
Vanzelfsprekend moet er een verdeling zijn tussen alle info welke NS wil geven op de schermen, daarom wisselt deze regelmatig.

Aangezien je aangeeft wel over internet te beschikken, ook de actuele aankomsttijden (evt met vertraging) kan je dan gewoon inzien via je mobiel.
Reputatie 7
Badge +3
Hierbij snap ik dat overstap informatie handig kan zijn voor sommige mensen die hun treinreis niet van te voren plannen of niet bekend zijn in het gebied.
Ook al plan je je reis wel van te voren en ben je er bekend, jouw trein kan vertraging hebben waarbij de geplande overstap in gevaar komt of helemaal niet meer mogelijk is. Maar die andere trein kan ook vertraging hebben.
Dan vind ik het handig om te zien of de overstap nog gehaald wordt en van welk spoor die vertrekt, dat kan ook nog wel eens veranderen bij vertragingen / verstoringen.
Zo zag ik gister dat ook al was mijn IC vanuit Delft wat te laat (en ging niet verder dan HS) ik nog wel de sprinter naar Den Haag Centraal kon halen (die bleef overigens nog enkele minuten staan op HS).
Ik vind de info op de schermen ook altijd interessant, net als de buurvrouw van @Nathan NS . Soms leer je er ook nog wat van.
Juist forensen en studenten hebben allemaal een telefoon met minimaal internet erop.
Denk dat er maar weinig mensen op de bonnefooi in de trein stappen en niet weten hoe laat ze aankomen in bv Enschede.
Persoonlijk vind ik de huidige verdeling goed. Overigens kent de Flirt en SNG wel 2 schermen, dat komt op mij wat druk over.


Ik stap zelf nooit op de bonnefooi in de trein, ik wil wel graag weten of de trein op schema ligt. Ook weet ik de precieze aankomsttijd niet, en die wil ik soms wel weten. Zoals @Momo opmerkt is het ook handig om overstapinformatie te zien wanneer er vertraging is.

Zoals @MvanGelder terecht opmerkt kan jouw argument dat ik relevante reisinformatie op mijn telefoon op moet zoeken ook gebruikt worden om te zeggen dat jij die weetjes over de omgeving en bloemen slideshows ook op je telefoon kan zien.

Het gaat mij er om dat ik in een trein zit waar informatieschermen hangen en wil dat daar relevante informatie op staat zodat ik dit niet hóéf op te zoeken op mijn telefoon.

Dit brengt mij op mijn laatste punt/suggestie; ik zie ook vaak een hele tijd in beeld staan dat er bijvoorbeeld een stuk spoor bij Soest uit ligt, dit is voor mij niet relevant omdat ik vanaf Apeldoorn naar Enschede rijdt. Zou deze informatie niet trein/richtingspecifiek gemaakt kunnen worden?
Badge +3
De oplossing, 2 schermen; 1 voor relevante reisinfo en 1 voor "entertainment".
In sprinters (SLT in ieder geval) valt het wel mee met die 'entertainment' toch? En in Flirts zitten inderdaad twee schermen, waarvan eentje met reisinfo afgewisseld met wat andere trein-gerelateerde info zoals snelheid en temperatuur en de ander met diverse info die ik eigenlijk geen entertainment wil noemen, maar over de prullenbakken en zo, en soms over werkzaamheden.

In een intercity heb je meer tijd om wat dingetjes tussendoor te tonen, maar vlak voor aankomst op een station staan er meestal wel de overstaptijden en perrons. De 'entertainment' en meldingen over werkzaamheden zou wat lokaler kunnen, maar de grote werkzaamheden zoals Zwolle onlangs hebben wel degelijk nut omdat veel mensen daarmee te maken krijgen.
Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden dan enkel geen filmpjes of 100% van het scherm vullen met filmpjes... Je zou bijvoorbeeld op een deel van het scherm nog steeds het eerstvolgende station + tijd kunnen tonen.
Waarom word ik toch altijd opgezadeld met andermans ***reclame? Het enige wat relevant is in de trein is de reisinformatie; die wil ik zien, liefst de hele tijd. Relevante reclame bestaat per definitie niet.
Ik betaal een duur kaartje, dus ik wil niet dat dan ook nog eens mijn aandacht verkocht wordt aan andere commerciële bedrijven.

Bericht aangepast door een moderator. Reden: Schuttingtaal.
Reputatie 7
Badge +3
Reclame is een extra inkomstenstroom voor OV-bedrijven. Daar kunnen we van alles van vinden. Maar reclame betaalt ook mee aan de dienstverlening die we als reizigers op prijs stellen en waarvoor we anders meer zouden moeten betalen of waarvan we minder zouden krijgen.
Reputatie 7
Badge +3
Als een OV-bedrijf zonodig reclame wil laten zien in een voertuig dan zorgen ze maar voor een apart scherm voor die reclame zodat er op het reisinformatiescherm alleen de daarvoor bestemde reisinformatie getoond wordt. En dan niet zeggen dat zo'n extra scherm geld kost, dat kan betaald worden van de reclame inkomsten of wellicht door het bedrijf wat de reclame verzorgd.

Maar liever gewoon helemaal geen reclame in de trein, die zie ik al genoeg op de perrons, en steeds meer van die irritante felle bewegende reclame.
Reputatie 4
Als een OV-bedrijf zonodig reclame wil laten zien in een voertuig dan zorgen ze maar voor een apart scherm voor die reclame zodat er op het reisinformatiescherm alleen de daarvoor bestemde reisinformatie getoond wordt.
Dat hebben ze inderdaad bij de nieuwere bussen van connexxion hier rond hoofddorp en haarlem inderdaad wel goed gedaan. De schermen zijn dubbel zo breed, met de linker helft voor de reisinfo en de rechterhelft voor de reclame.
Reputatie 7
Badge
Iedereen is nu verbaast dat er op de schermen reklame komt, dit was destijds toen de eerste schermen verschenen al te voorzien.
De wereld hangt van reklame aan elkaar, de proef slaagt zeker (voorspel het maar even) en over enige tijd weten we niet beter.
In 2021 wordt de beeldschermvrij coupe geïntroduceerd overigens 😀
Reputatie 7
Badge
Waarom niet die omroep is 99 procent van de tijd niet actief, die kan je veel beter benutten.
Volgende stap is reclame via de omroepinstallatie

Dat doen ze toch allang? Ik hoor met grote regelmaat de railcateraar zijn volledige assortiment opnoemen, wat mij altijd het gevoel geeft dat ik met RyanRail reis.

Reageer