beantwoord

waarom laten jullie treinen niet wachten?

• 10 april 2014
  • 9 reacties
  • 455 Bekeken

Case: de intercity naar maastricht heeft vertraging en dus de sprinter naar breda ook. Waarom vertrekt deze sprinter dan op tijd om vervolgens 300 meter verderop te wachten tot de intercity is gepasseerd? Hierdoor lopen sommige reizgers wel tot een half uur vertraging op, terwijl de sprinter op dezelfde tijd had kunnen rijden als die iets langer bij t spoor op passagiers had gewacht. Een stukje service die niet ten koste gaat van de reistijd, lijkt me makkelijk meegenomen, toch?
icon

Beste antwoord door Anonymous 10 april 2014, 23:47

Nee dat was niet zo, de conducteur floot pas toen wij naar de trein renden vanaf de trap en daarbij, waarom zou daar opdracht voor worden gegeven. Ik hoef geen informatie van de NS want zij doen in deze iets verkeerd. Ik probeer het proces te verbeteren en mee te denken.

De opdracht aan de conducteur staat in wezen in het spoorboekje, n.l. de vertrektijd. En als de treindientsleiders het vertreksein ook nog eens op wit zetten, dan start de conducteur met de vertrekprocedure.
Dat betekent een fluitsignaal als attentie dat er niet meer ingestapt mag worden omdat de deuren gesloten worden (u zou het niet prettig vinden als u klem komt te zitten tussen deuren).
U beweert dat NS daarmee iets verkeerd doet. Het is de treindienstleiding (ProRail) die bepaalt of een trein kan en mag vertrekken. De conducteur is alleen maar uitvoerende van dat vertrekbevel.

En dat ik in mijn vorige reactie veronderstelde dat de verkeersleiding de sprinter liet stoppen om de intercity voor te laten gaan, OK, dat was van mij dan een onjuiste veronderstelling (gebaseerd op wat vaak in de praktijk gebeurt), u was er bij, dus heeft de kennis en ik zat gewoon thuis en dacht slechts na.
Excuses voor mij onjuiste benadering.

Als u precies wilt weten wat in dat geval de redenen waren om zo te handelen en ook mee te denken over procesverbetering, dan zou u wellicht het beste contact kunnen opnemen met ProRail.
Zij beheersen de treinenloop via een aantal verkeersleidingposten. En daar heeft NS zich naar te schikken.

Bekijk origineel

9 reacties

Beste Dhrpieterson,

Ik begrijp dat het vervelend is wanneer er gewacht moet worden. Vooral op een plaats waar er geen andere mensen meer kunnen instappen. Het verhaal van Wiarda is volledig. Ook hebben Loes en Camel hebben goede aanvullingen gegeven.

Vriendelijke groet,

Herman
Als je treinen laat wachten krijg je een sneeuwbaleffect, waardoor steeds meer treinen staan te wachten en op een gegeven moment alle treinen stil staan.

Ik mis eigenlijk de logica dat een Sprinter naar Breda ook vertraging heeft omdat de Intercity naar Maastricht vertraagd is. Dat geeft al aan hoe een vertraging invloed kan hebben op het overige treinverkeer.
Het voordeel voor die reizigers die daardoor een half uur (of meer) vertraging oplopen is wel dat zij een gedeelte van hun reissom terug kunnen vragen (Regeling Geld terug bij vertraging).
Bijkomend voordeel is ook nog dat ze even tijd hebben voor een heerlijk bekertje koffie en een sigaretje (voor de rokers dan, uiteraard).
Als de Sprinter gewacht had (op welke trein), was deze te laat vertrokken en had dus op papier een langere reistijd gehad, waardoor passagiers van die Sprinter wellicht elders weer een aansluiting zouden hebben gemist. (Zie u die sneeuwbal al uitgroeien tot een lawine?)
Nee dat was niet zo, de conducteur floot pas toen wij naar de trein renden vanaf de trap en daarbij, waarom zou daar opdracht voor worden gegeven. Ik hoef geen informatie van de NS want zij doen in deze iets verkeerd. Ik probeer het proces te verbeteren en mee te denken.

De opdracht aan de conducteur staat in wezen in het spoorboekje, n.l. de vertrektijd. En als de treindientsleiders het vertreksein ook nog eens op wit zetten, dan start de conducteur met de vertrekprocedure.
Dat betekent een fluitsignaal als attentie dat er niet meer ingestapt mag worden omdat de deuren gesloten worden (u zou het niet prettig vinden als u klem komt te zitten tussen deuren).
U beweert dat NS daarmee iets verkeerd doet. Het is de treindienstleiding (ProRail) die bepaalt of een trein kan en mag vertrekken. De conducteur is alleen maar uitvoerende van dat vertrekbevel.

En dat ik in mijn vorige reactie veronderstelde dat de verkeersleiding de sprinter liet stoppen om de intercity voor te laten gaan, OK, dat was van mij dan een onjuiste veronderstelling (gebaseerd op wat vaak in de praktijk gebeurt), u was er bij, dus heeft de kennis en ik zat gewoon thuis en dacht slechts na.
Excuses voor mij onjuiste benadering.

Als u precies wilt weten wat in dat geval de redenen waren om zo te handelen en ook mee te denken over procesverbetering, dan zou u wellicht het beste contact kunnen opnemen met ProRail.
Zij beheersen de treinenloop via een aantal verkeersleidingposten. En daar heeft NS zich naar te schikken.

Het sein zal op dat moment veilig hebben gestaan en het was tijd van vertrek, dan wordt er van een HC verwacht dat de vertrekprocedure wordt ingezet en fluiten betekend niet meer in- of uitstappen.

Verder bepaalt NS niet of een trein vertrekt, dat doen de treindienstleiders van Prorail. Die moeten eerst het sein veilig zetten en dan wordt er vanuit de politiek van ons geëist dat we punctueel rijden en dat stoot ons vaak tegen de borst. Als we niet de punctualiteit behalen, krijgt NS vanuit Den Haag daar weer boetes voor.

Vandaar dat deze situatie natuurlijk super vervelend is, maar meer kan ik er helaas niet van maken nu.

Zodra er een vertreksein gegeven wordt, hoort de betreffende trein gewoon volgens de dienstregeling het station te verlaten.
En wiarda, nee dat was niet het geval. De eerstvolgende trein kwam 10 minuten later binnen
Case: de intercity naar maastricht heeft vertraging en dus de sprinter naar breda ook. Waarom vertrekt deze sprinter dan op tijd om vervolgens 300 meter verderop te wachten tot de intercity is gepasseerd? Hierdoor lopen sommige reizgers wel tot een half uur vertraging op, terwijl de sprinter op dezelfde tijd had kunnen rijden als die iets langer bij t spoor op passagiers had gewacht. Een stukje service die niet ten koste gaat van de reistijd, lijkt me makkelijk meegenomen, toch?

Zou het misschien kunnen zijn dat de Sprinter het spoor vrij moest maken voor een andere trein die op datzelfde spoor binnengenomen moest worden?

Het is overigens de verkeersleiding die dat bepaalt. De verkeersleiding heeft een totaal overzicht van alle treinbewegingen. En voor hen zal het nodig geweest zijn om die Sprinter alvast te laten vertrekken en een eindje verderop even te laten wachten tot die Intercity voorbij is.
Een machinist of conducteur heeft daar geen zeggenschap in.
Hallo dhrpieterson,
Het kan zijn dat de HC al het vertrekproces heeft gestart (door de deuren te sluiten), of omdat de verkeersleiding het vertreksein heeft gegeven. Meer informatie over het vertrekken van de trein is hier te vinden: https://forum.ns.nl/de-trein-11/doet-conducteur-1018.

Reageer