beantwoord

waarom loopt de conducteur niet door de trein?

• 9 oktober 2020
  • 32 reacties
  • 984 Bekeken

Reputatie 1
  • Intercity
  • 8 reacties

Het is steeds minder te doen gebruikelijk dat er een conducteur door de trein loopt. Vandaag zag ik de conducteur in de 1e klasse zitten. Ik vraag me af waarom dat is toegestaan. Als hij (in dit geval een hij) geen zin heeft of te bang is om te werken, kan hij beter thuis blijven. Het is voldoende als hij door de trein loopt en laat zien dat er iemand van NS aanwezig is. Ik ben echt niet de enige die dit vindt en ik begrijp niet goed waarom de directie van NS niet ingrijpt. 

icon

Beste antwoord door Jeroen 9 oktober 2020, 15:58

De conducteur heeft gewoon toestemming om in de eerste klas te zitten, waarom zou dat niet mogen ?

Zodra de conducteur niet op de trein aanwezig is zal de trein ook niet gaan rijden, dus om de conducteur thuis te laten zitten lijkt me geen goed plan als u met de trein wilt rijden.

De conducteurs hebben van de directie van de NS zelf de vrijheid gekregen om een afweging te maken of ze wel of niet controleren of een service ronde door de trein lopen vanwege de Corona, ook de conducteurs lopen risico om besmet te raken en omdat ze als ze door de trein lopen en/of controleren met veel mensen in aanraking komen is dat risico wellicht nog hoger dan dat je alleen op een vaste plek in de trein zit.

En ook onder de conducteurs zijn genoeg mensen die onderliggend lijden hebben en liever niet in het ziekenhuis belanden vanwege een Corona besmetting.

Er zijn dus inderdaad collega's die nu niet door de trein heen geen maar er zijn ook nog collega's die wel door de trein heen gaan. Echter krijgen de conducteurs die wel door de trein heen gaan steeds meer te maken met agressie helaas.

Bekijk origineel

32 reacties

Badge

De conducteur heeft gewoon toestemming om in de eerste klas te zitten, waarom zou dat niet mogen ?

Zodra de conducteur niet op de trein aanwezig is zal de trein ook niet gaan rijden, dus om de conducteur thuis te laten zitten lijkt me geen goed plan als u met de trein wilt rijden.

De conducteurs hebben van de directie van de NS zelf de vrijheid gekregen om een afweging te maken of ze wel of niet controleren of een service ronde door de trein lopen vanwege de Corona, ook de conducteurs lopen risico om besmet te raken en omdat ze als ze door de trein lopen en/of controleren met veel mensen in aanraking komen is dat risico wellicht nog hoger dan dat je alleen op een vaste plek in de trein zit.

En ook onder de conducteurs zijn genoeg mensen die onderliggend lijden hebben en liever niet in het ziekenhuis belanden vanwege een Corona besmetting.

Er zijn dus inderdaad collega's die nu niet door de trein heen geen maar er zijn ook nog collega's die wel door de trein heen gaan. Echter krijgen de conducteurs die wel door de trein heen gaan steeds meer te maken met agressie helaas.

Reputatie 1

U geeft aan dat de conducteur toestemming heeft om in de 1e klasse te gaan zitten. Zoiets dacht ik al, maar zoals ik aangeef, vind ik dat dus onjuist. Aggressie kan ontstaan als er corrigerend wordt opgetreden, als de conducteur het niet aandurft om corrigerend op te treden dan moet hij/zij dat vooral achterwege laten. Maar als hij/zij niet door de trein durft te lopen, is het naar mijn idee tijd om voor een ander tijdverdrijf te kiezen

Badge +3

Een conducteur verbieden om ergens te gaan zitten zal een boel verzuim opleveren, want continu lopen door een rijdende trein is nogal belastend voor je gewrichten e.d.

Vaak zitten ze in de onbemande machinistencabine, maar 1e klas (of 2e of op het balkon) mag natuurlijk ook. Dan zijn ze in ieder geval nog een beetje zichtbaar.

Reputatie 1

Wandelen zou slecht zijn voor je gewrichten? Lijkt me sterk. Ik heb het niet over iets verbieden, ik heb het over het werk uitvoeren waar je voor hebt gesolliciteerd. Je hebt die keuze zelf gemaakt, mag ik hopen

Wandelen is normaal niet slecht voor je gewrichten, wel als de ondergrond instabiel is. Dan moet je echt voorzorgen nemen om geen blessures of chronische klachten over te houden. Dit is overigens bewezen in een onderzoek.

Terugkomend op dat de HC gewoon zijn werk kan doen, daar sluit ik me bij aan, want daarom ben ik HC geworden.

Reputatie 1

OK, dit is een antwoord waar ik iets mee kan. Worden jullie op dat lopen in de trein getraind?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom? Bij andere vervoerders in binnen en buitenland rijden treinen toch ook zonder conducteur?

Badge

Waarom? Bij andere vervoerders in binnen en buitenland rijden treinen toch ook zonder conducteur?

Dat is heel simpel daar zijn afspraken over gemaakt dat wij bij de NS alleen zonder Hc rijden als deze door een calamiteit niet op de trein kan blijven met als voorwaarde dat op de eerste plek waar dat mogelijk is een andere Hc op de trein stapt.  Verder mogen we zonder Hc niet door tunnels rijden en daar komen wij er toch redelijk wat van tegen op het spoor.

En kijkend naar de concurrentie in NL dan zie ik daar geen dubbeldekkers rondrijden, minder lange treinen rijden en ook vervoeren ze minder reizigers per trein dan dat de NS doet.

@Tamzin, neem jij de verantwoordelijkheid om 1000 mensen te vervoeren en dat je bij een calamiteit er dan alleen voor staat?  Bijvoorbeeld een aanrijding waar je als machinist toch wel even geconfronteerd wordt met heel veel indrukken in korte tijd, van alles moet gaan regelen qua veiligheid en dan ook nog even je druk mag gaan maken over 1000 reizigers?

En staat het hier juist niet vol met topics waaruit blijkt dat mensen juist willen dat er een Hc op de trein aanwezig is, die langs komt om kaartjes te controlren en op dit moment ook controleert op mondkapjes?  Wat wil je nu wel of geen Hc's op de trein Tamzin ??

En niet onbelangrijk qua veiligheid voor de reiziger, de conducteur heeft een EHBO opleiding gehad en kan direct hulp verlenen bij incidenten @Tamzin 

Reputatie 1

De conducteur is een belangrijk persoon op de trein. Dat moge duidelijk zijn. Het stelt ons reizigers op ons gemak als de conducteur zich laat zien. Dat stellen we op prijs! 
Dus conducteur, laat zien dat u er bent, kom langs en verstop u niet in de eerste klasse of in de cabine van de machinist

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat weinigen de Hc willen afschaffen. Maar dan moeten we als reizigers die Hc’s wel zien. Onzichtbare Hc’s ondergraven hun eigen baan.

Badge +3

Antwoord graag ongedaan maken, moderators (Tamzin en Jeroen weten dat ook wel).

Zoals het er nu staat slaat het nergens op, als beantwoord dus.

@Ryu 

Tijdens de opleiding tot HC wordt er aandacht besteedt aan het lopen, stilstaan en bewegen door de trein. Van een echte training wil ik niet spreken.

Een HC die verstoppertje speelt, is niet handig nee. Als ik een controleronde gelopen heb, ben ik ook wel eens in de onbemande cabine te vinden.

Reputatie 1

‘Wel eens’ klinkt anders dan ‘meestal’ …. Maar liever zie ik u langs komen als ik een langere rit mee maak

Reputatie 1

Antwoord graag ongedaan maken, moderators (Tamzin en Jeroen weten dat ook wel).

Zoals het er nu staat slaat het nergens op, als beantwoord dus.

Gaat het om deze reactie? En waarom verwijderen?

Reputatie 7
Badge +1

Nee, iemand heeft in dit topic de reactie van Tamzin gemarkeerd als het beste antwoord. Die reactie is helemaal geen antwoord op de vraag en heeft überhaupt weinig met de oorspronkelijke vraag te maken. Dat dient ongedaan gemaakt te worden. 

Reputatie 1

Kan ik daar iets aan doen, en zo ja: wat?

Reputatie 7
Badge +1

Nee, een moderator zal dat oplossen. Correct me if I'm wrong, maar een Super User kan als het goed is alleen maar het beste antwoord markeren en deze niet ongedaan maken toch? 

Badge +3

Dat klopt.

Zo te zien hebben de moderators een collectieve snipperdag…..

Mijn excuus voor de late reactie. Ik heb inmiddels het juiste antwoord ongedaan gemaakt. Ik zal het topic nog even open laten staan en later het juiste antwoord selecteren.

Reputatie 1

Mijn excuus voor de late reactie. Ik heb inmiddels het juiste antwoord ongedaan gemaakt. Ik zal het topic nog even open laten staan en later het juiste antwoord selecteren.

Prima hoor. Ik hoop op nog wat reacties. 

Ik vind het niet zo erg als ze ook eens even hun gemak ervan nemen in een eersteklascoupé.

Wat trouwens een idee is, ze zouden kunnen omroepen in welke coupé ze zitten voor het geval iemand hen nodig heeft. Dat moeten ze natuurlijk niet doen als ze pauze hebben, pauze = vrij.

Reputatie 4

Wat trouwens een idee is, ze zouden kunnen omroepen in welke coupé ze zitten voor het geval iemand hen nodig heeft.

Bedoel je hier dat reizigers de conducteur kunnen oproepen voor het geval dat nodig is?

Bij het idee van @Precies om 7 over 11 roept de conducteur bijvoorbeeld om dat hij achteraan in treinstel 29.. zit. Heeft een reiziger de conducteur nodig @JurgenH dan loopt de reiziger daar naar toe.

Een conducteur welke pauze heeft bevind zich niet in de trein maar elders.

Reageer