beantwoord

Waarom maakt een intercity dat geluid

Als de intercity begint met rijden maaken ze soms het geluid alsof er een versnellingsbak in zit. Dat is raar want het is een elektrische motor.

Waarom maakt een intercity dan het geluid dat in stapjes hoger wordt maar een sprinter niet?
icon

Beste antwoord door Robert B 17 mei 2019, 19:59

Welkom bij de NS Community!

Technisch verhaal, maar dat geluid komt van de @Thyristor (haha) vermogenselektronica, ook wel 'choppers' genoemd.

Ze hebben een (gelijkstroom, DC) aandrijving met meerdere spoelen om de stroom door te laten gaan. Dat wordt dan omgezet in een 'beweging' (draaistroom). En dat kan 'versneld/bekrachtigd' worden via verschillende 'fases'.

De vergelijking met 'versnellingen' is helemaal prima dus, want bij optrekken 7 keer een 'verzetje erbij schakelen totdat je 140 km/u rijdt (en er dan nog maar eentje nodig hebt om op gang te blijven)... Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_tractie

Ik vind het wel een mooi geluid

Ze hebben bij de revisies e.e.a. vervangen dus hoor je het nu minder. Ligt er ook aan waar in de trein je zit natuurlijk.
Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Technisch verhaal, maar dat geluid komt van de @Thyristor (haha) vermogenselektronica, ook wel 'choppers' genoemd.

Ze hebben een (gelijkstroom, DC) aandrijving met meerdere spoelen om de stroom door te laten gaan. Dat wordt dan omgezet in een 'beweging' (draaistroom). En dat kan 'versneld/bekrachtigd' worden via verschillende 'fases'.

De vergelijking met 'versnellingen' is helemaal prima dus, want bij optrekken 7 keer een 'verzetje erbij schakelen totdat je 140 km/u rijdt (en er dan nog maar eentje nodig hebt om op gang te blijven)... Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_tractie

Ik vind het wel een mooi geluid

Ze hebben bij de revisies e.e.a. vervangen dus hoor je het nu minder. Ligt er ook aan waar in de trein je zit natuurlijk.
Hallo Ikspoornie en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat Robert B sneller was en het juiste antwoord heeft gegeven, waarvoor dank. Ik ga ervan uit dat je hiermee uit de voeten kunt!
Reputatie 4
Overigens kun je er ook een mooie toonladder van maken zoals Siemens met de Taurus-locomotieven gedaan heeft:

Reputatie 2
Hallo Ikspoornie en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat Robert B sneller was en het juiste antwoord heeft gegeven, waarvoor dank. Ik ga ervan uit dat je hiermee uit de voeten kunt!

Een VIRM heeft draaistroom motoren en bij een traploze chopper installatie kan je moeilijk spreken van een "versnellingen" zoals bij een versnelingsbak.
Het verhaal over 7 versnellingen en ééntje om te blijven rijden lijkt me dan verre van juist.
Reputatie 3
Dit geluid is kenmerkend voor vrijwel elk OV-voertuig dat op draaistroom rijdt. Al wordt het bij de allernieuwste modellen wel wat minder.
Badge +3
Een VIRM heeft draaistroom motoren en bij een traploze chopper installatie kan je moeilijk spreken van een "versnellingen" zoals bij een versnelingsbak.
Het verhaal over 7 versnellingen en ééntje om te blijven rijden lijkt me dan verre van juist.

Ik had het wat versimpeld, maar het (bij/af)schakelen van fases (volgens mij tot wel 15 toe) om een trein op gang te brengen i.c.m. de vermogenselektronica levert dat geluid dus op.

En uiteindelijk (als de trein eenmaal op snelheid is) hoeft er niet meer 'geschakeld' te worden, en hoor je hooguit nog een constante toon. Leuk ook dat fimpje van @dennistd
Badge +3
@dennistd ik vond er nog eentje...

En als je je echt verveelt (een kwartiertje)...

Reputatie 1
Ik denk dat OP het heeft over het type koploper. Bij de virm hoor je het vanbinnen niet meer. Bij de koploper alleen in de buurt van de pantograaf.
Reputatie 7
Alleen de VIRM doet dat inderdaad.
Trouwens...in Amsterdam rijden er trams (11/12G) die ook precies dit geluid maken.
Hoe kan dat eigenlijk??? Een vriend van mij heeft het mij wel al een paar keer uitgelegd maar ik snap er nog steeds niks van.
Reputatie 7
Het schijnt trouwens dat die hele nieuwe treinen SLT flirt en SNG ook dit zelfde geluid maken maar dan heel snel waardoor wij het niet kunnen horen. Klopt dit?
De VIRM heeft nog jarenlang het geluid van een Schotse Doedelzakspeler gemaakt... 😃

Reageer