beantwoord

Waarom mag je niet 1e klas zitten bij drukte?

  • 26 February 2018
  • 78 reacties
  • 44448 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Om de zoveel tijd begint er iemand te zeuren dat in volle treinen de eerste klas opengesteld zou moeten worden voor reizigers met een tweede-klas kaartje! Ik zie zelden controle in de spits, dus de brutaalste zitten daar al tot grote ergernis van mensen die instappend bij een volgend station niet meer in de eerste klas kunnen plaatsnemen! Ik zou zeggen als je verzekerd wilt zijn van een zitplaats koop dan gewoon een eerste klas kaartje. Ouderen die niet zouden kunnen zitten worden er ook weer bijgehaald. Simpel op te lossen als jongeren hun plaats aanbieden, maar ook zouden ouderen de spits beter kunnen/moeten mijden.
Het inkorten van treinen tussen de spitsuren gebeurt ook vaak voor het reinigen en wassen van treinen. Het is goedkoper dat overdag te doen in plaats van in de avond of het weekend.
Reputatie 1
Als ik voor gemiddeld een kwartier zal gaan reizen met de trein ben ik € 92,00 kwijt voor een Traject Vrij en als ik 1e klasse zou zitten zou ik € 155,00 kwijt zijn. Ik denk als je dan echt voor over hebt dat je wel 1e klasse kunt nemen. Maar in de trein is meer 2e klasse dan 1e klasse. Ik denk ook idd dat er weinig te doen is. Maar volgens mij rijden er nu in de spits ook extra sprinters. Viel mij vroeger namelijk op dat tussen Oss en Den Bosch in de stoptreinen rustiger was dan in de sneltreinen. Misschien helpt het om dan in de stoptrein te gaan zitten.
Reputatie 7
Badge +4
De zwartrijders afschaffen is een nog beter idee. 😉 Een paar weken consequent beboeten en de sociale media doen hun werk wel. Een groter aantal treinen met meer capaciteit is natuurlijk nog beter.
Badge +3

Je jaagt dan effectief de 1e klas reizigers/abonnementshouders de trein uit, die voor een vijfde van de inkomsten zorgen. Of die moeten maar genoegen nemen met 2e klas of staan.

Dus een vijfde deel van elke trein (intercity) voor hen ‘reserveren’ is zowel eerlijk als rendabel. Nou ja, maak er 15% van want 1/1,2 = 17% voor het gemak.

Buiten de spits reis ik net zo lief 2e klas, want het extra comfort van de stoelen en dat stopcontact in de 1e klas boeien me niet zo.

Dat betekent dus voor de NS een kleine 60% (1/1,7) minder inkomsten van vaste 1e klas reizigers, als ik daar niet (meer) voor zou willen of hoeven betalen.

En dat vooropgesteld dat ik dan nog de trein neem, dus nog meer verlies voor de NS (maar wél die extra zitplaats voor jou...)

En dan nog, hoe zouden ze 1e klas reizigers (automatisch) moeten gaan compenseren voor 2e klas moeten reizen of staan? Maandelijkse korting of per reis (Big Brother zei dat de 1e klas vol was)?

Reputatie 7

Je jaagt dan effectief de 1e klas reizigers/abonnementshouders de trein uit, die voor een vijfde van de inkomsten zorgen. 

Bron? 

Telkens wanneer de eerste klas ter sprake komt, wordt meteen beweerd dat de eerste klas reizigers, voor een vijfde van de inkomsten zorgen. Ik ben heel benieuwd of iemand die bewering met feiten en recente cijfers kan onderbouwen, in plaats van het elkaar napapagaaien op basis van een bierviltjesberekening.

En verder is het voorstel van @fatsoen om de eerste klas alléén in de spitsuren op te heffen een even belachelijk als onuitvoerbaar en dus een onrealistisch idee.

Reputatie 7
Badge +4

Die regeling is er helemaal niet en komt er ook niet. Wensdenken. NS zal wel gek zijn en de kaartjes in de tweede klas zijn al duur genoeg.

Reputatie 7

Creatief meedenken? Je bedoelt daarmee het neerplempen en blijven herhalen van onuitvoerbare ideeën, zonder ook maar iets van een antwoord te hebben op een vraag? Of zaken totaal uit zijn verband te trekken, zoals roken en Fyra, elders op dit forum.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het niet meer van deze tijd dat eerste of tweederangs burgerbeleid in de trein. In de metro, de bus en de tram bestaat het niet (meer). Het is schandalig dat de eerste klas leeg is en de rest vd trein propvol. Opheffen deze onzin. 

Laat mij raden, jij bent een 2e klas-reiziger die het comfort van een 1e klasreiziger wilt hebben tegen een 2e klas tarief?

Opheffen van 1e klas kan alleen door kaartjes fiks duurder te maken. Immers er moeten nieuwe treinen zonder 1e klas besteld worden en het missen van de 1e klas inkomsten moet door iemand gecompenseerd worden.

Reputatie 7
Badge

Aan de ander kant lijkt het me niet eerlijk tegenover mensen die wel voor de 1e klasse hebben betaald. Of zie ik dat verkeerd? 

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen de stikkers maar ook de andere stoelen.

Want eerst klas stoelen zijn breder in de ic`s treinen en daar is 1x2 en 1x1 zitplaatsen.

En tweede klas is 2x2 zitplaatsen.

Het is een misvatting om te denken dat je wanneer je een rijtuig of een gedeelte daarvan deklasseert je ook meteen de stoelen moet vervangen. Je kunt de oude stoelen gewoon laten zitten en stickers plakken met een 2. Degenen die in een voormalig eerste klasgedeelte terechtkomen hebben een mazzeltje dat ze tegen tweedeklas kosten op stoelen kunnen zitten die je in de eerste klas tegenkomt.

Ik heb dat in het buitenland wel meegemaakt. Bij een overschot aan eerste klasrijtuigen werden die gewoon gedeklasseerd ingezet, dus met aanduidingen dat het tweede klas was. 

Het is overigens wel eens voorgekomen dat een heel rijtuig verbouwd moest worden omdat de verhouding eerste/tweede klas bij nader inzien niet klopte. Toen de ICE International in dienst kwam was die besteld met 3 rijtuigen eerste klas. Dat was teveel van het goede en binnen een jaar of wat is het besluit genomen om van alle treinstellen een eersteklasrijtuig volledig om te bouwen naar tweede klas. Ik meen me te herinneren dat gedurende een overgangsperiode het nog niet omgebouwde rijtuig gedeklasseerd heeft meegereden zodat voor het reserveringssysteem voor alle treinen er nog maar 2 rijtuigen eerste klas geboekt konden worden en niet 3. Zo kon de ombouw geleidelijk doorgevoerd worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het wel erg druk gaat worden in een voormalige 1e klas: ruime zitplaatsen, stopcontact, dat wil iedereen wel tegen 2e klasprijs.

 

Eigenlijk zou de ns de eerste klas af moeten schaffen tijdens de spits. Mensen klagen altijd over de drukte en het tekort aan zitplaatsen (en terecht, natuurlijk), maar laat de NS een gebaar maken door de eerste klas te laten vervallen tijdens de spit én voor meer tweede-klas-rijtuigen te zorgen, zodat meer reizigers een zitplaats hebben en op een fatsoenlijke wijze vervoerd worden naar hun bestemming.

Na de spits (in de daluren) kan de ns dan de eerste-klas-rijtuigen weer tevoorschijn toveren.

Mensen die zich een eerste klas kaartje kunnen veroorloven, kunnen best wel na 9 uur reizen. Dan kunnen ze uitslapen en dan is het ook lekker rustig op het perron, zodat ze gedistingeerd en met waardigheid naar hun bestemming kunnen wandelen.

Eigenlijk zou de ns de eerste klas af moeten schaffen tijdens de spits. Mensen klagen altijd over de drukte en het tekort aan zitplaatsen (en terecht, natuurlijk), maar laat de NS een gebaar maken door de eerste klas te laten vervallen tijdens de spit én voor meer tweede-klas-rijtuigen te zorgen, zodat meer reizigers een zitplaats hebben en op een fatsoenlijke wijze vervoerd worden naar hun bestemming.

Na de spits (in de daluren) kan de ns dan de eerste-klas-rijtuigen weer tevoorschijn toveren.

Mensen die zich een eerste klas kaartje kunnen veroorloven, kunnen best wel na 9 uur reizen. Dan kunnen ze uitslapen en dan is het ook lekker rustig op het perron, zodat ze gedistingeerd en met waardigheid naar hun bestemming kunnen wandelen.


Je hebt er echt verstand van, hoe vaak reis jij eigenlijk zelf met de trein?  Bij de meeste treinen maakt de 1e klas onderdeel uit van een rijtuig waar ook 2e klas in zit.  Daarbij kun je treinstellen niet zomaar eventjes uit elkaar halen en na de spits weer een rijtuig toevoegen. 

En veel van de mensen die 1e klasse reizen werken er ook hard voor en worden ook gewoon op tijd op hun werk verwacht.  De mensen waar jij over praat zijn de mensen die zich door een chauffeur laten rijden en die zie je niet zo snel in de trein.

 

Dan heb je mijn bericht niet goed gelezen, Jeroen. Ik schrijf niet dat de eerste klas verwijderd of uit elkaar gehaald moet (het is een voorstel) worden. Afschaffen betekent in dit geval, een ander bordje plaatsen.

Eerste klas wordt tweede klas in de spits.

 

Ik reis regelmatig met de trein en zit zelfs weleens in de eerste klas (betaald, hoor).

Jeroen, de ns gaat in 2021 reizigers met een dalurenkaart pijn doen. De eerste klas reizigers mogen ook wel enige offers brengen om het leed van de tweede klassers enigszins te verlichten.

Maar, vergeet niet dat de ns in het verleden te weinig investeringen heeft gedaan, waardoor deze situatie is ontstaan.

 

Jeroen, de ns gaat in 2021 reizigers met een dalurenkaart pijn doen. De eerste klas reizigers mogen ook wel enige offers brengen om het leed van de tweede klassers enigszins te verlichten.

 

De pijn van het Voordeelurenabonnement is in de eerste klas even groot als in de tweede en qua geldbedrag zelfs ongeveer 68 procent hoger  Ik zou verder niet weten welke pijn de tweede klas treft en de eerste niet met de maatregelen van 2021. Weet u ze?

 

Er zijn veel meer tweede klassers met een dalurenkaart dan eerste klassers. De pijn in zijn totaliteit is voor tweede klassers groter dan voor eerste klassers, m.a.w. er worden veel meer mensen met een tweede klas dalurenkaart getroffen door deze maatregel van de ns (niet meer met 40% korting mogen reizen tussen 16.00 en 18.30 uur) dan het aantal mensen met een eerste klas dalurenkaart.

 

Maar goed, we hebben het hier over concrete oplossingen voor het probleem dat tweede klassers als beesten in een kooi vervoerd worden tijdens de spits, omdat de ns niet voor voldoende rijtuigen en zitplaatsen zorgt. Uiteraard treft vooral de ns blaam en is het de verantwoordelijkheid van de ns om zo spoedig mogelijk voor voldoende rijtuigen en zitplaatsen te zorgen.

Mijn voorstel is dan ook (hopelijk) een tijdelijke maatregel. De ns kan meer ruimte en zitplaatsen creëren door tijdens de spits in de eerste klas een ander bordje te plaatsen (van de eerste een tweede klas maken).

Heb jij nog meer ideeën om het leed van reizigers te verlichten tijdens de spits?

@fatsoenMensen met een Dalurenabonnement hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur, dus waar heb je het over.

Mensen betalen extra om juist in de spits 1e klas te kunnen reizen is vanwege de grotere kans op een zitplaats. Wat ga jij dan doen voor deze mensen als 1e klas wordt vrijgegeven?

 

 

Zoals ik al zei moeten er offers gebracht worden omwille van de medemens (vergeet niet dat de ns blaam treft), net zoals de dalurenkaarthouders in 2021 getroffen worden door een impopulaire maatregel.

Uiteraard krijgen eerste klassers de eerste klas premie terug of hoeven die niet meer te betalen.

Het is levensgevaarlijk om tijdens de spits met volle coupes allemaal te blijven staan. 

Dat het vervelend is geef ik toe maar dat het gevaarlijk zou zijn is gewoon onzin.

Dat de trein in Nederland erg duur is klopt ook maar dat is een keuze van de politieke meerderheid in het parlement. En in een democratie beslist die politieke meerderheid, de meeste mensen in Nederland willen trouwens het OV niet fors gaan subsidiëren en vinden dat NS maar zelf zijn broek moet ophouden.

De 1e klas blijft zoals hij is. Tijdelijk opheffen in de spits is onwerkbaar en onzinnig. Staan in volle treinen in dit landje met dik 17 miljoen inwoners hoort erbij, wil je dat niet dan betaal je wat meer voor een grotere zitplaatskans. In de spits zie ik trouwens regelmatig volle 1e klascoupés dus deklasseren tijdens die periode heeft sowieso weinig zin. De vraag om meer zitplaatsen moet niet ten koste gaan van de 1e klas- het moet gaan om meer en/ of langere treinen. Of algehele werktijdspreiding.

 

Het gaat om een tijdelijke maatregel totdat de ns zijn klanten weer fatsoenlijk kan bedienen.

Zoals ik al zei moeten er offers gebracht worden omwille van de medemens (vergeet niet dat de ns blaam treft), net zoals de dalurenkaarthouders in 2021 getroffen worden door een impopulaire maatregel.

Reputatie 7
Badge +3

@fatsoenMensen met een Dalurenabonnement hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur, dus waar heb je het over.

Mensen betalen extra om juist in de spits 1e klas te kunnen reizen is vanwege de grotere kans op een zitplaats. Wat ga jij dan doen voor deze mensen als 1e klas wordt vrijgegeven?

 

 

Zoals ik al zei moeten er offers gebracht worden omwille van de medemens (vergeet niet dat de ns blaam treft), net zoals de dalurenkaarthouders in 2021 getroffen worden door een impopulaire maatregel.

Uiteraard krijgen eerste klassers de eerste klas premie terug of hoeven die niet meer te betalen.


Welke impopulaire maatregel bedoel je? De verhoging in 2 stappen van nu €52 naar €60 in 2021?

@fatsoenMensen met een Dalurenabonnement hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur, dus waar heb je het over.

Mensen betalen extra om juist in de spits 1e klas te kunnen reizen is vanwege de grotere kans op een zitplaats. Wat ga jij dan doen voor deze mensen als 1e klas wordt vrijgegeven?

 

 

Zoals ik al zei moeten er offers gebracht worden omwille van de medemens (vergeet niet dat de ns blaam treft), net zoals de dalurenkaarthouders in 2021 getroffen worden door een impopulaire maatregel.

Uiteraard krijgen eerste klassers de eerste klas premie terug of hoeven die niet meer te betalen.


Welke impopulaire maatregel bedoel je? De verhoging in 2 stappen van nu €52 naar €60 in 2021?

 

Heb je het niet gelezen? Nu mogen mensen met een 40% kortingskaart na 9:00 uur een kaartje kopen met 40% korting en daarmee gedurende het verdere verloop van de dag een reis maken in de trein.

In 2021 mogen mensen met een 40% kortingskaart daar geen gebruik van maken vóór 9:00 uur maar ook niet meer tussen 16.00 en 18:30 uur. Dat zijn de offers die de ns vraagt van hun klanten dankzij hun (de ns) eigen tekortkomingen.

Maar die offers zijn onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen.

Badge +3

… de meeste mensen in Nederland willen trouwens het OV niet fors gaan subsidiëren en vinden dat NS maar zelf zijn broek moet ophouden.

Het OV is meer dan de NS, en andere vervoerders krijgen al (veel) subsidie. Als de meeste mensen in Nederland dat niet willen rijden er al gauw geen bussen meer, hooguit op afroep en tegen de hoofdprijs of een buurtbusje dat afhankelijk is van vrijwilligers.

Iedere dag rijd ik van Oss naar Breda voor mijn studie. Het eerstvolgende station vanaf Oss is Den bosch. Deze rit duurt 15 min en er heerst hier iedere ochtend opnieuw intense drukte. Mensen staan op elkaar geduwd en de gangpaden zijn vol. Zelfs in de 1e klas staan mensen in de gangpaden langs de 1e klas stoelen alsof het museumstukken zijn. Niemand durft te gaan zitten, zelfs ouderen. Af en toe zoek ik een conducteur op om te vragen of ik even 1e klas mag gaan zitten tot aan het eerstvolgende station (waar de meeste mensen dus uitstappen). We hebben het hier letterlijk over 15 min in mijn reis van 1,5 uur. Maar steeds krijg ik een ochtend humeur van de conducteur; 'mag niet'. En nu ben ik niet de beroerste, dat ik het niet vol zou houden om 15 min te kunnen staan. Maar wel vervelend als je een rugzak in je gezicht heb, borsten in je rug (vind niet iedereen even erg) en een lange heer achterin die al je whatsappjes mee zit te lezen. En dit dan terwijl ik naar de lege 1e klas stoelen zit te kijken waar misschien 2 mensen in de hele coupé op zitten. Kan dit geen regel worden? Dat bij drukte de 1e klas gewoon toegankelijk is voor alle reizigers? Er schijnen mythes rond the gaan dat dit al een regel is, maar toch vertellen de conducteurs mij wat anders. Of heb ik gewoon steeds een zuurpruim te pakken? Ik zou het in ieder geval fijn vinden als we prioriteit bieden aan alle reizigers mee krijgen en ervoor zorgen dat ze (niet persee een zitplek) een 'personal space' hebben in plaats van aan luxe en de 1e klas.

Hetzelfde vind ik overigens voor de stilte coupe. Deze zou ook moet vervallen bij drukte. Allemaal zeurende mensen die zeggen dat je stil moet doen terwijl je er met 40 man in staat en je niet de keuze hebt om ergens anders heen te gaan. Maar dit is weer een ander onderwerp.

Het klopt dat de conducteur kan bepalen om de eerste klas open te stellen. Ik maak zelf vaak ook volle treinen mee niks aan te doen. Hoorde laatst van een HC dat het niet vaak gebeurt dat je de eerste klas in mag. Dit wegens dat mensen die een kaartje daarvoor hebben extra betalen. De eerste klas wordt vaak alleen opengesteld als het volgens de HC niet veilig meer is. Dan kan het ook voorkomen dat er geen mensen meer bij moeten of mensen uit de trein. 

Reputatie 7

Er is geen sprake van eerste of tweederangsburgers. De eerste klas is een ander en duurder reisproduct en de meerprijs kun je er voor over hebben of niet. Het publiek dat eerste klas reist in de spits is meer en meer de groep die een grotere kans op een zitplaats wenst en daar meer dan 65 procent meer voor betaalt.

 

Iedereen mag een eerste klas kaartje kopen, u ook. Als u dat gedaan heeft, vindt u het vast rechtvaardig dat iemand er zwart gaat zitten, en u met uw duur betaalde kaartje moet staan. Domweg omdat de controle op naleving nogal eens ontbreekt.

Vroeger zat ik nog wel eens met weinig mensen in de eerste klas maar tegenwoordig is dat in ieder geval in de Randstad bepaald niet meer het geval. 

 

Gewoon een eersteklaskaartje kopen en u heeft meer kans op een zitplaats. Die is volgens u leeg, maar ik vraag me dat ernstig af.

 

NS had natuurlijk al lang voor meer zitplaatsen moeten zorgen. De eerste klas afschaffen zal niet gebeuren en is ook enorm in uw nadeel. Met een vijfde van de totale opbrengsten die door eersteklasreizigers worden betaald, kunnen de tarieven in de tweede klas lager blijven.

 

Verder snap ik best dat u graag wilt zitten in de eerste klas.

 

Blijft natuurlijk de vraag of iedereen die plaats neemt in de eerste klas, ook daadwerkelijk met een eerste klas kaartje reist.

Juist zij die zo ijveren voor het behoud van de eerste klasse beklagen zich er óók over, dat bij gebrek aan controle, de eerste klasse zo vol is door parasieten …

 

de meeste mensen in Nederland willen trouwens het OV niet fors gaan subsidiëren en vinden dat NS maar zelf zijn broek moet ophouden.

Kun je me ergens laten zien hoeveel subsidie NS krijgt?

Nee, dat kan ik niet. Indirect wordt NS natuurlijk gesubsidieerd via ProRail doordat de infraheffing verre van kostendekkend is. Daar kun je wel tegenover stellen dat ProRail ook veel projecten doet waar de vervoerders helemaal niet om vragen. Dat maakt het lastig te bepalen hoeveel subsidie er nou echt op zit.

Daarnaast zijn er een aantal verbindingen waar subsidie op zit van regionale overheden. Denk bijv. aan de IC naar Vlissingen, de spitstreinen Groningen-Assen, de tweede IC Zwolle-Leeuwarden, de kwartierdienst Nijmegen-Wijchen, etc.

Reputatie 7

 

 

Reageer