beantwoord

Waarom mag je niet 1e klas zitten bij drukte?

  • 26 February 2018
  • 78 reacties
  • 44508 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

 
  • 1e klas blijft, NS is niet van plan deze te schrappen

Onder druk wordt alles vloeibaar, het is nog maar de vraag hoe lang NS zich de luxe van een eerste klas nog kan veroorloven en die de catering achterna gaat.

 

  • OV is nu eenmaal niet goedkoop in dit land. Dat kan anders, als daartoe wordt besloten, maar die kans is erg klein want veel mensen vinden schijnbaar dat het OV zichzelf maar zoveel mogelijk moet bedruipen. Dat zijn dan wel meestal de mensen die alles met de auto doen, zelf nooit (meer) in het OV zitten en zelfs er vaak een afkeer van hebben/op neer kijken. Het wordt in Nederland niet meer gezien als voorziening voor het Groot Algemeen Nut en al die flink lege binnenlandse treinen en bussen buiten enkele piektijden om versterken bij velen dat beeld van een bodemloze put waar je geen belastinggeld meer aan zou moeten besteden. 

Als je kijkt naar het marktaandeel is er van het OV als  nutsvoorziening weinig meer over. Ik vrees dat inmiddels 90% van de Nederlanders nooit of vrijwel nooit met het OV reist. Dat draagt niet bij aan het draagvlak 

Ik heb al eerder gezegd dat ook NS zelf dat draagvlak ondermijnt door in de daluren alleen kortingen te geven aan de 8% abonnementshouders maar de rest van de bevolking ook in de daluren het torenhoge volle tarief laat betalen. Dat is anders dan bijv. in Duitsland en België waar er goedkope aanbiedingen zijn die direct toegankelijk zijn voor alle reizigers.

@fatsoenMensen met een Dalurenabonnement hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur, dus waar heb je het over.

Mensen betalen extra om juist in de spits 1e klas te kunnen reizen is vanwege de grotere kans op een zitplaats. Wat ga jij dan doen voor deze mensen als 1e klas wordt vrijgegeven?

 

 

Zoals ik al zei moeten er offers gebracht worden omwille van de medemens (vergeet niet dat de ns blaam treft), net zoals de dalurenkaarthouders in 2021 getroffen worden door een impopulaire maatregel.

Uiteraard krijgen eerste klassers de eerste klas premie terug of hoeven die niet meer te betalen.


Welke impopulaire maatregel bedoel je? De verhoging in 2 stappen van nu €52 naar €60 in 2021?

 

Heb je het niet gelezen? Nu mogen mensen met een 40% kortingskaart na 9:00 uur een kaartje kopen met 40% korting en daarmee gedurende het verdere verloop van de dag een reis maken in de trein.

In 2021 mogen mensen met een 40% kortingskaart daar geen gebruik van maken vóór 9:00 uur maar ook niet meer tussen 16.00 en 18:30 uur. Dat zijn de offers die de ns vraagt van hun klanten dankzij hun (de ns) eigen tekortkomingen.

Maar die offers zijn onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen.


Misschien toch jezelf maar eens beter informeren voor je iets roept wat niet klopt. Je hebt het over een maatregel voor mensen met een Dalurenabonnement. Die hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur. De maatregel gaat gelden voor mensen met een Voordeelurenabonnement. Zij krijgen vanaf 2021 geen korting meer tussen 16 en 18.30 uur.

 

Leg nog wat zout op slakken. Feit blijft dat vanaf 2021 mensen met een 40% kortingskaart daar niet alleen geen gebruik van mogen maken vóór 9:00 uur maar ook niet meer tussen 16.00 en 18:30 uur. Dat zijn de offers die de ns vraagt van hun klanten dankzij hun (de ns) eigen tekortkomingen.

Maar die offers zijn onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen.

Niet leuk, mensen, maar leuker kan de ns het niet maken dankzij zijn tekortkomingen.

Reputatie 5
Het is helaas aan de conducteur om te bepalen of je mag zitten of niet. Normaal mag je niet eens staan in de 1e klasse (wat ik zelf ook belachelijk vind). Het is gewoon zo dat de mensen die een 1e klasse kaartje hebben gekocht gewoon fors meer betalen.

In het geval zoals jij het omschrijft zou ik het inderdaad wel netjes vinden van de conducteur om (tenminste de ouderen) je te laten zitten.

Zoals NS het zou omschrijven: Het is spits, we zetten alle treinen overal in NL even effectief in. Je kan de druktemelder invullen, zodat we daar wat aan kunnen doen mits er voldoende meldingen zijn. Heb je tevens de vertrekttijd voor NS? Dan kunnen ze er een melding van maken (waar niks mee gedaan wordt, maar het gaat om het idee)
Reputatie 5
Ik ken het en er valt gewoon weinig aan te doen, zegt de NS. Of het de waarheid is weet ik niet.

In Twente is het ook vaak raak, maar dan vooral buiten de spits. De NS denkt dat het normaal is om op 8:54 uur een ICM6 te rijden vanaf Hengelo, wat prima kan. En daarna doen ze om 9:24u, als alle dagjesmensen er op uit trekken een ICM3 of 4, die dan ineens stampvol zit. Lekker dan voor die incidentele reizigers om in de DALUREN lekker op elkaar gepropt te zitten.

In de tegengestelde richting is het ook vaak raak vanaf Deventer:
15:00 en 15:30u altijd een ICM6 of 7, die vrij rustig is.
16:00u een ICM3 die mega stampvol is
16:30u een ICM7 die redelijk druk is
17:00u een ICM9 of 10 die gewoon mega rustig is.

Dan denk ik: dan zorg je dat die ICM9/10 een uur eerder vertrekt uit Den Haag/Schiphol, zodat ie voldoende capaciteit heeft. Maar zo slim zijn ze niet bij de NS (helaas).
Er is in de spits weinig aan te doen. Alleen het afschaffen van de OV-studentenkaart zou kunnen helpen.
Het is niet de taak van NS om het studeren te bevorderen. NS is een vervoersbedrijf.
Reputatie 6
Tussen bevorderen en tegenwerken is nogal een verschil.
Welkom op het NS Serviceforum, LUNAEM!

Ik kan me voorstellen dat het geen pretje is om vaak te moeten staan in een drukke coupé. Ik neem aan dat je in de spits reist?
Het klopt inderdaad dat je alleen in de 1e klas mag plaatsnemen wanneer je hier een vervoerbewijs voor hebt en hier dan dus voor extra comfort betaalt. In sommige situaties kan de conducteur ervoor kiezen om het 2e klas reizigers toe te staan om in de 1e klas plaats te nemen. Dit wordt dan meestal omgeroepen in de trein.
Voor ouderen is het inderdaad nog lastiger. In eerste instantie vind ik zelf dat andere reizigers die ook kunnen staan, uit fatsoen hun plek kunnen aanbieden. Daarnaast is het inderdaad erg fijn als de conducteur dit ook een beetje voor ze in de gaten houdt.
Reputatie 2
Je kan ook geen plek aanbieden aan iemand die de coupe niet eens in kan komen door drukte.

 

Leg nog wat zout op slakken. Feit blijft dat vanaf 2021 mensen met een 40% kortingskaart daar niet alleen geen gebruik van mogen maken vóór 9:00 uur maar ook niet meer tussen 16.00 en 18:30 uur. Dat zijn de offers die de ns vraagt van hun klanten dankzij hun (de ns) eigen tekortkomingen.

Maar die offers zijn onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen.

Niet leuk, mensen, maar leuker kan de ns het niet maken dankzij zijn tekortkomingen.

 

Wat dit met het devalueren van 1e klas bij drukte te maken heeft, geen idee.

 

De reden die de NS opgeeft om de 40% kortingskaart te beperken is de drukte in de spits (tussen 16.00 en 18.30 uur), maar het offer dat van de 40% kortingskaarthouders geëist wordt is onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen omwille van de drukte in de spits (‘s morgens en ‘s middags).

Eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits.

Niet leuk, mensen, maar leuker kan de ns het niet maken dankzij zijn tekortkomingen.

Reputatie 7
"Rustige" daluren zijn er op vaak niet echt meer overdag. Om 13 uur moet ik soms staan omdat de trein te kort is voor het aantal mensen dat wil reizen. Dat was in eerdere jaren niet zo. Er moet blijkbaar flink bespaard worden in kosten.
Studenten hebben het goed in Nederland met hun OV-kaart. Nergens anders zie je ze zoveel reizen als hier. Valt altijd weer op als ik na een buitenlands verblijf weer thuis kom. Vaak treinen die voor 80% tot 99 % gevuld zijn met studenten, zeker in de daluren ?
Badge
Tja, maar een stoptrein doet er langer over, heeft wellicht slechtere aansluitingen aan beide kanten, en heeft (meestal) geen wifi... :8
Reputatie 1
Tja, maar een stoptrein doet er langer over, heeft wellicht slechtere aansluitingen aan beide kanten, en heeft (meestal) geen wifi... :8 Toen ik vroeger ging kwam ik vanuit Rosmalen naar Den Bosch en er was altijd vroeger goede aansluiting geweest van trein op bus naar Heusden. Dat is altijd daar zo geweest neem ik aan.....
Reputatie 3
Stel dat de conducteur mensen mag toestaan in de eerste klasse te gaan zitten bij grote drukte, wie moet hij dat dan toestaan? De brutaalste die het gelijk aan hem vraagt, maar eigenlijk prima kan staan? De bejaarde die waarschijnlijk ook wel buiten de spits had kunnen reizen en waarvoor de jongeren in de 2e klasse nu niet opstaan? Of een willekeurig iemand? Ik voorspel een hoop ellende en asociaal gedrag. Net als in de supermarkt waar lange rijen voor de kassa staan en er een nieuwe kassa open gaat. "De eerstvolgende mag naar deze kassa" zegt men dan nog, maar dan wordt de kassa al bestormd door mensen achter uit de rijen en de eerstvolgende kan het vergeten.
En nog een probleem: bij het volgende station stappen nog 2 reizigers met een 1e klasse kaartje in, wie bepaalt dan wie er zijn plaats moet afstaan als er meerdere 2e klasse-reizigers zitten?

Om iedereen in de spits gewoon zomaar 1e klas laten reizen is wishful thinking en niet te handhaven (waar en wanneer ben je ingestapt?)

De betalende 1e klas reizigers/forensen zullen het volmondig met me eens zijn.

“Uw dure 1e klas kaartje of abonnement is weliswaar gewoon geldig in de spits maar u krijgt er alle 2e klas reizigers bij cadeau, want die mogen dan overal zitten”…

“De kans bestaat dat u (kleine 70% meer betalend) alsnog in de 2e klas een zitplaats vindt, want de 2e klasser die tactisch meteen in de 1e klas fauteuils met stopcontacten plaatsneemt gaat voor. Excuses als u in rust wilde werken en uw laptop leeg raakt, of als u moet staan”.….

 

Eerste klas wordt dan tweede klas tijdens de spits en reizigers die per ongeluk een eerste klas kaartje hebben gekocht tijdens de spits krijgen hun premie terug.

Het zal even duren voordat iedereen zich realiseert dat de eerste klas tijdens de spits een tweede klas rijtuig wordt. Dat probleem lost zich wel op.

Ik begrijp dat niet iedereen staat te juichen. Ik was ook niet blij toen de ns aankondigde dat 40% kortingskaarthouders vanaf 2021 niet meer met korting mogen reizen tussen 16.00 - 18.30 uur (van ma-vr). ik vind en vond het een heel slecht idee.

Wat het eerste klas idee betreft, breekt nood nu eenmaal wet.

 

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief, dus de gederfde inkomsten vallen mee.

Niet alleen sommige reizigers, maar ook de ns zou offers moeten brengen omwille van het gerief van al hun klanten.

Het gaat niet om mij, ik reis zelden met de trein in de ochtendspits. Ik reis meestal tweede klas en soms eerste klas. Het gaat om de klanten. Je zou niet moeten willen dat zoveel mensen als beesten in een kooi vervoerd worden.

Badge +3

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je alleen nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits). Je bent dan goedkoper uit.

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.

Reputatie 7

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits).

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.

En hoe moet dat dan verrekend worden voor reizigers met afgekocht reisrecht? Onuitvoerbaar.

Die regeling is er helemaal niet en komt er ook niet. Wensdenken. NS zal wel gek zijn en de kaartjes in de tweede klas zijn al duur genoeg.

 

Mee eens. Het is een voorstel dat waarschijnlijk niet wordt overgenomen.

De belangen van de (tweede klas) klanten staan niet zo heel hoog in het vaandel van de ns.

De kaartjes in de tweede klas zijn inderdaad al duur genoeg. Dan mag je verwachten dat je als reiziger fatsoenlijk en op tijd op je bestemming wordt gebracht. Helaas heb ik moeten constateren dat er nog veel verbeterd kan worden.

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits).

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.

En hoe moet dat dan verrekend worden voor reizigers met afgekocht reisrecht? Onuitvoerbaar.

 

Niet zo negatief, Bertus. Laten we creatief meedenken met de ns en zijn klanten.

Reputatie 7
Badge +3

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je alleen nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits). Je bent dan goedkoper uit.

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.


Tijdens de daluren is er genoeg plaats in de 2e klas, dus waarom zal ik dan een duur kaartje voor 1e klas kopen? Juist in de spitsuren betalen mensen extra voor comfort en grotere kans op zitplaats.

Dreaming on @fatsoen 

Stop aub deze discussie. 1e klas is voor hen die bereid zijn daar extra voor te betalen. Wil je niet extra betalen dan heb je niets in de 1e klas te zoeken.

 

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je alleen nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits). Je bent dan goedkoper uit.

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.


Tijdens de daluren is er genoeg plaats in de 2e klas, dus waarom zal ik dan een duur kaartje voor 1e klas kopen? Juist in de spitsuren betalen mensen extra voor comfort en grotere kans op zitplaats.

Dreaming on @fatsoen 

Stop aub deze discussie. 1e klas is voor hen die bereid zijn daar extra voor te betalen. Wil je niet extra betalen dan heb je niets in de 1e klas te zoeken.

 

 

Ook tijdens de daluren is het heerlijk genieten in de eerste klas.

Dit onderwerp gaat over de eerste klas tijdens de spits, MoDe. Ik reageer alleen maar op jullie reacties.

Creatief meedenken? Je bedoelt daarmee het neerplempen en blijven herhalen van onuitvoerbare ideeën, zonder ook maar iets van een antwoord te hebben op een vraag?

 

Je hoeft niet te reageren op mijn berichten. Dit onderwerp gaat over de eerste klas (tijdens de spits), Bertus. Ik reageer alleen maar op jullie reacties.

Mijn voorstel is heel redelijk en nog uitvoerbaar ook. Ik vind het erg dat zoveel tweede klassers tijdens de spits onprettig vervoerd worden. Het is bijna onmenselijk.

Reputatie 7
Badge +3

Aan de ander kant lijkt het me niet eerlijk tegenover mensen die wel voor de 1e klasse hebben betaald. Of zie ik dat verkeerd? 


Dat zie je in de optiek van @fatsoen helemaal verkeerd.  Het is ook niet eerlijk dat alleen mensen met kortingskaart korting in middagspits moeten inleveren vindt hij.

Reageer