Waarom mag je niet 1e klas zitten bij drukte? | NS Community
beantwoord

Waarom mag je niet 1e klas zitten bij drukte?

  • 26 February 2018
  • 78 reacties
  • 44331 Bekeken

Iedere dag rijd ik van Oss naar Breda voor mijn studie. Het eerstvolgende station vanaf Oss is Den bosch. Deze rit duurt 15 min en er heerst hier iedere ochtend opnieuw intense drukte. Mensen staan op elkaar geduwd en de gangpaden zijn vol. Zelfs in de 1e klas staan mensen in de gangpaden langs de 1e klas stoelen alsof het museumstukken zijn. Niemand durft te gaan zitten, zelfs ouderen. Af en toe zoek ik een conducteur op om te vragen of ik even 1e klas mag gaan zitten tot aan het eerstvolgende station (waar de meeste mensen dus uitstappen). We hebben het hier letterlijk over 15 min in mijn reis van 1,5 uur. Maar steeds krijg ik een ochtend humeur van de conducteur; 'mag niet'. En nu ben ik niet de beroerste, dat ik het niet vol zou houden om 15 min te kunnen staan. Maar wel vervelend als je een rugzak in je gezicht heb, borsten in je rug (vind niet iedereen even erg) en een lange heer achterin die al je whatsappjes mee zit te lezen. En dit dan terwijl ik naar de lege 1e klas stoelen zit te kijken waar misschien 2 mensen in de hele coupé op zitten. Kan dit geen regel worden? Dat bij drukte de 1e klas gewoon toegankelijk is voor alle reizigers? Er schijnen mythes rond the gaan dat dit al een regel is, maar toch vertellen de conducteurs mij wat anders. Of heb ik gewoon steeds een zuurpruim te pakken? Ik zou het in ieder geval fijn vinden als we prioriteit bieden aan alle reizigers mee krijgen en ervoor zorgen dat ze (niet persee een zitplek) een 'personal space' hebben in plaats van aan luxe en de 1e klas.

Hetzelfde vind ik overigens voor de stilte coupe. Deze zou ook moet vervallen bij drukte. Allemaal zeurende mensen die zeggen dat je stil moet doen terwijl je er met 40 man in staat en je niet de keuze hebt om ergens anders heen te gaan. Maar dit is weer een ander onderwerp.
icon

Beste antwoord door Iris NS 26 February 2018, 11:44

Bekijk origineel

78 reacties

Reputatie 7

Weer over de 1e klas.... Gewoon laten bestaan. Je kan kiezen tussen meer of minder betalen voor meer of minder comfort of uitgebreide mogelijkheden. Net als met tal van andere producten en abonnementen op allerlei diensten. 1e klas geeft in het algemeen meer rust en meer kans op zitplaats en is allang niet meer zo leeg als vroeger. Dat er meer plaats in de 2e klas moet komen, langere of meer treinen, is een ander verhaal.

De trein vergelijken met een metro of bus is onzin. Een Sprinter kan je nog een beetje zien als een soort metro- de rest niet.

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen de stikkers maar ook de andere stoelen.

Want eerst klas stoelen zijn breder in de ic`s treinen en daar is 1x2 en 1x1 zitplaatsen.

En tweede klas is 2x2 zitplaatsen.

Het is een misvatting om te denken dat je wanneer je een rijtuig of een gedeelte daarvan deklasseert je ook meteen de stoelen moet vervangen. Je kunt de oude stoelen gewoon laten zitten en stickers plakken met een 2. Degenen die in een voormalig eerste klasgedeelte terechtkomen hebben een mazzeltje dat ze tegen tweedeklas kosten op stoelen kunnen zitten die je in de eerste klas tegenkomt.

Ik heb dat in het buitenland wel meegemaakt. Bij een overschot aan eerste klasrijtuigen werden die gewoon gedeklasseerd ingezet, dus met aanduidingen dat het tweede klas was. 

Het is overigens wel eens voorgekomen dat een heel rijtuig verbouwd moest worden omdat de verhouding eerste/tweede klas bij nader inzien niet klopte. Toen de ICE International in dienst kwam was die besteld met 3 rijtuigen eerste klas. Dat was teveel van het goede en binnen een jaar of wat is het besluit genomen om van alle treinstellen een eersteklasrijtuig volledig om te bouwen naar tweede klas. Ik meen me te herinneren dat gedurende een overgangsperiode het nog niet omgebouwde rijtuig gedeklasseerd heeft meegereden zodat voor het reserveringssysteem voor alle treinen er nog maar 2 rijtuigen eerste klas geboekt konden worden en niet 3. Zo kon de ombouw geleidelijk doorgevoerd worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het wel erg druk gaat worden in een voormalige 1e klas: ruime zitplaatsen, stopcontact, dat wil iedereen wel tegen 2e klasprijs.

 

Eigenlijk zou de ns de eerste klas af moeten schaffen tijdens de spits. Mensen klagen altijd over de drukte en het tekort aan zitplaatsen (en terecht, natuurlijk), maar laat de NS een gebaar maken door de eerste klas te laten vervallen tijdens de spit én voor meer tweede-klas-rijtuigen te zorgen, zodat meer reizigers een zitplaats hebben en op een fatsoenlijke wijze vervoerd worden naar hun bestemming.

Na de spits (in de daluren) kan de ns dan de eerste-klas-rijtuigen weer tevoorschijn toveren.

Mensen die zich een eerste klas kaartje kunnen veroorloven, kunnen best wel na 9 uur reizen. Dan kunnen ze uitslapen en dan is het ook lekker rustig op het perron, zodat ze gedistingeerd en met waardigheid naar hun bestemming kunnen wandelen.

Eigenlijk zou de ns de eerste klas af moeten schaffen tijdens de spits. Mensen klagen altijd over de drukte en het tekort aan zitplaatsen (en terecht, natuurlijk), maar laat de NS een gebaar maken door de eerste klas te laten vervallen tijdens de spit én voor meer tweede-klas-rijtuigen te zorgen, zodat meer reizigers een zitplaats hebben en op een fatsoenlijke wijze vervoerd worden naar hun bestemming.

Na de spits (in de daluren) kan de ns dan de eerste-klas-rijtuigen weer tevoorschijn toveren.

Mensen die zich een eerste klas kaartje kunnen veroorloven, kunnen best wel na 9 uur reizen. Dan kunnen ze uitslapen en dan is het ook lekker rustig op het perron, zodat ze gedistingeerd en met waardigheid naar hun bestemming kunnen wandelen.


Je hebt er echt verstand van, hoe vaak reis jij eigenlijk zelf met de trein?  Bij de meeste treinen maakt de 1e klas onderdeel uit van een rijtuig waar ook 2e klas in zit.  Daarbij kun je treinstellen niet zomaar eventjes uit elkaar halen en na de spits weer een rijtuig toevoegen. 

En veel van de mensen die 1e klasse reizen werken er ook hard voor en worden ook gewoon op tijd op hun werk verwacht.  De mensen waar jij over praat zijn de mensen die zich door een chauffeur laten rijden en die zie je niet zo snel in de trein.

Eigenlijk zou de ns de eerste klas af moeten schaffen tijdens de spits. Mensen klagen altijd over de drukte en het tekort aan zitplaatsen (en terecht, natuurlijk), maar laat de NS een gebaar maken door de eerste klas te laten vervallen tijdens de spit én voor meer tweede-klas-rijtuigen te zorgen, zodat meer reizigers een zitplaats hebben en op een fatsoenlijke wijze vervoerd worden naar hun bestemming.

Na de spits (in de daluren) kan de ns dan de eerste-klas-rijtuigen weer tevoorschijn toveren.

Mensen die zich een eerste klas kaartje kunnen veroorloven, kunnen best wel na 9 uur reizen. Dan kunnen ze uitslapen en dan is het ook lekker rustig op het perron, zodat ze gedistingeerd en met waardigheid naar hun bestemming kunnen wandelen.


Je hebt er echt verstand van, hoe vaak reis jij eigenlijk zelf met de trein?  Bij de meeste treinen maakt de 1e klas onderdeel uit van een rijtuig waar ook 2e klas in zit.  Daarbij kun je treinstellen niet zomaar eventjes uit elkaar halen en na de spits weer een rijtuig toevoegen. 

En veel van de mensen die 1e klasse reizen werken er ook hard voor en worden ook gewoon op tijd op hun werk verwacht.  De mensen waar jij over praat zijn de mensen die zich door een chauffeur laten rijden en die zie je niet zo snel in de trein.

 

Dan heb je mijn bericht niet goed gelezen, Jeroen. Ik schrijf niet dat de eerste klas verwijderd of uit elkaar gehaald moet (het is een voorstel) worden. Afschaffen betekent in dit geval, een ander bordje plaatsen.

Eerste klas wordt tweede klas in de spits.

 

Ik reis regelmatig met de trein en zit zelfs weleens in de eerste klas (betaald, hoor).

Jeroen, de ns gaat in 2021 reizigers met een dalurenkaart pijn doen. De eerste klas reizigers mogen ook wel enige offers brengen om het leed van de tweede klassers enigszins te verlichten.

Maar, vergeet niet dat de ns in het verleden te weinig investeringen heeft gedaan, waardoor deze situatie is ontstaan.

 

Reputatie 7
Badge +4

@fatsoen  Jeroen, de ns gaat in 2021 reizigers met een dalurenkaart pijn doen. De eerste klas reizigers mogen ook wel enige offers brengen om het leed van de tweede klassers enigszins te verlichten.

 

De pijn van het Voordeelurenabonnement is in de eerste klas even groot als in de tweede en qua geldbedrag zelfs ongeveer 68 procent hoger  Ik zou verder niet weten welke pijn de tweede klas treft en de eerste niet met de maatregelen van 2021. Weet u welke maatregelen dat zijn? Kunt u dat aantonen?

Welk leed van de tweedeklasreizigers moet in verhouding dan verlicht worden? 

Jeroen, de ns gaat in 2021 reizigers met een dalurenkaart pijn doen. De eerste klas reizigers mogen ook wel enige offers brengen om het leed van de tweede klassers enigszins te verlichten.

 

De pijn van het Voordeelurenabonnement is in de eerste klas even groot als in de tweede en qua geldbedrag zelfs ongeveer 68 procent hoger  Ik zou verder niet weten welke pijn de tweede klas treft en de eerste niet met de maatregelen van 2021. Weet u ze?

 

Er zijn veel meer tweede klassers met een dalurenkaart dan eerste klassers. De pijn in zijn totaliteit is voor tweede klassers groter dan voor eerste klassers, m.a.w. er worden veel meer mensen met een tweede klas dalurenkaart getroffen door deze maatregel van de ns (niet meer met 40% korting mogen reizen tussen 16.00 en 18.30 uur) dan het aantal mensen met een eerste klas dalurenkaart.

 

Maar goed, we hebben het hier over concrete oplossingen voor het probleem dat tweede klassers als beesten in een kooi vervoerd worden tijdens de spits, omdat de ns niet voor voldoende rijtuigen en zitplaatsen zorgt. Uiteraard treft vooral de ns blaam en is het de verantwoordelijkheid van de ns om zo spoedig mogelijk voor voldoende rijtuigen en zitplaatsen te zorgen.

Mijn voorstel is dan ook (hopelijk) een tijdelijke maatregel. De ns kan meer ruimte en zitplaatsen creëren door tijdens de spits in de eerste klas een ander bordje te plaatsen (van de eerste een tweede klas maken).

Heb jij nog meer ideeën om het leed van reizigers te verlichten tijdens de spits?

Reputatie 7
Badge +3

@fatsoenMensen met een Dalurenabonnement hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur, dus waar heb je het over.

Mensen betalen extra om juist in de spits 1e klas te kunnen reizen is vanwege de grotere kans op een zitplaats. Wat ga jij dan doen voor deze mensen als 1e klas wordt vrijgegeven?

 

Reputatie 7

Tijdelijk opheffen in de spits is onwerkbaar en onzinnig. Staan in volle treinen in dit landje met dik 17 miljoen inwoners hoort erbij, wil je dat niet dan betaal je wat meer voor een grotere zitplaatskans. In de spits zie ik trouwens regelmatig volle 1e klascoupés dus deklasseren tijdens die periode heeft sowieso weinig zin. De vraag om meer zitplaatsen moet niet ten koste gaan van de 1e klas- het moet gaan om meer en/ of langere treinen. Of algehele werktijdspreiding.

@fatsoenMensen met een Dalurenabonnement hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur, dus waar heb je het over.

Mensen betalen extra om juist in de spits 1e klas te kunnen reizen is vanwege de grotere kans op een zitplaats. Wat ga jij dan doen voor deze mensen als 1e klas wordt vrijgegeven?

 

 

Zoals ik al zei moeten er offers gebracht worden omwille van de medemens (vergeet niet dat de ns blaam treft), net zoals de dalurenkaarthouders in 2021 getroffen worden door een impopulaire maatregel.

Uiteraard krijgen eerste klassers de eerste klas premie terug of hoeven die niet meer te betalen.

De 1e klas blijft zoals hij is. Tijdelijk opheffen in de spits is onwerkbaar en onzinnig. Staan in volle treinen in dit landje met dik 17 miljoen inwoners hoort erbij, wil je dat niet dan betaal je wat meer voor een grotere zitplaatskans. In de spits zie ik trouwens regelmatig volle 1e klascoupés dus deklasseren tijdens die periode heeft sowieso weinig zin. De vraag om meer zitplaatsen moet niet ten koste gaan van de 1e klas- het moet gaan om meer en/ of langere treinen. Of algehele werktijdspreiding.

 

Het gaat om een tijdelijke maatregel totdat de ns zijn klanten weer fatsoenlijk kan bedienen.

Zoals ik al zei moeten er offers gebracht worden omwille van de medemens (vergeet niet dat de ns blaam treft), net zoals de dalurenkaarthouders in 2021 getroffen worden door een impopulaire maatregel.

Reputatie 7
Badge +3

@fatsoenMensen met een Dalurenabonnement hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur, dus waar heb je het over.

Mensen betalen extra om juist in de spits 1e klas te kunnen reizen is vanwege de grotere kans op een zitplaats. Wat ga jij dan doen voor deze mensen als 1e klas wordt vrijgegeven?

 

 

Zoals ik al zei moeten er offers gebracht worden omwille van de medemens (vergeet niet dat de ns blaam treft), net zoals de dalurenkaarthouders in 2021 getroffen worden door een impopulaire maatregel.

Uiteraard krijgen eerste klassers de eerste klas premie terug of hoeven die niet meer te betalen.


Welke impopulaire maatregel bedoel je? De verhoging in 2 stappen van nu €52 naar €60 in 2021?

@fatsoenMensen met een Dalurenabonnement hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur, dus waar heb je het over.

Mensen betalen extra om juist in de spits 1e klas te kunnen reizen is vanwege de grotere kans op een zitplaats. Wat ga jij dan doen voor deze mensen als 1e klas wordt vrijgegeven?

 

 

Zoals ik al zei moeten er offers gebracht worden omwille van de medemens (vergeet niet dat de ns blaam treft), net zoals de dalurenkaarthouders in 2021 getroffen worden door een impopulaire maatregel.

Uiteraard krijgen eerste klassers de eerste klas premie terug of hoeven die niet meer te betalen.


Welke impopulaire maatregel bedoel je? De verhoging in 2 stappen van nu €52 naar €60 in 2021?

 

Heb je het niet gelezen? Nu mogen mensen met een 40% kortingskaart na 9:00 uur een kaartje kopen met 40% korting en daarmee gedurende het verdere verloop van de dag een reis maken in de trein.

In 2021 mogen mensen met een 40% kortingskaart daar geen gebruik van maken vóór 9:00 uur maar ook niet meer tussen 16.00 en 18:30 uur. Dat zijn de offers die de ns vraagt van hun klanten dankzij hun (de ns) eigen tekortkomingen.

Maar die offers zijn onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen.

Reputatie 7

Er is geen sprake van eerste of tweederangsburgers. De eerste klas is een ander en duurder reisproduct en de meerprijs kun je er voor over hebben of niet. Het publiek dat eerste klas reist in de spits is meer en meer de groep die een grotere kans op een zitplaats wenst en daar meer dan 65 procent meer voor betaalt.

 

Iedereen mag een eerste klas kaartje kopen, u ook. Als u dat gedaan heeft, vindt u het vast rechtvaardig dat iemand er zwart gaat zitten, en u met uw duur betaalde kaartje moet staan. Domweg omdat de controle op naleving nogal eens ontbreekt.

Vroeger zat ik nog wel eens met weinig mensen in de eerste klas maar tegenwoordig is dat in ieder geval in de Randstad bepaald niet meer het geval. 

 

Gewoon een eersteklaskaartje kopen en u heeft meer kans op een zitplaats. Die is volgens u leeg, maar ik vraag me dat ernstig af.

 

NS had natuurlijk al lang voor meer zitplaatsen moeten zorgen. De eerste klas afschaffen zal niet gebeuren en is ook enorm in uw nadeel. Met een vijfde van de totale opbrengsten die door eersteklasreizigers worden betaald, kunnen de tarieven in de tweede klas lager blijven.

 

Verder snap ik best dat u graag wilt zitten in de eerste klas.

 

Blijft natuurlijk de vraag of iedereen die plaats neemt in de eerste klas, ook daadwerkelijk met een eerste klas kaartje reist.

Juist zij die zo ijveren voor het behoud van de eerste klasse beklagen zich er óók over, dat bij gebrek aan controle, de eerste klasse zo vol is door parasieten …

 

Reputatie 7

😂 De 1e klas zal niet gedeklasseerd worden tijdens de spits, ook niet voor een periode totdat NS meer zitplaatsen beschikbaar heeft. NS zal zeggen dat het je vrij staat om wat meer te betalen. 1e klassers brengen al offers genoeg door te moeten accepteren dat jan en alleman met 2e klas vervoerbewijs toch al dan niet bewust ongeoorloofd 1e klas gaat zitten.... 

Reputatie 7
Badge +3

@fatsoenMensen met een Dalurenabonnement hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur, dus waar heb je het over.

Mensen betalen extra om juist in de spits 1e klas te kunnen reizen is vanwege de grotere kans op een zitplaats. Wat ga jij dan doen voor deze mensen als 1e klas wordt vrijgegeven?

 

 

Zoals ik al zei moeten er offers gebracht worden omwille van de medemens (vergeet niet dat de ns blaam treft), net zoals de dalurenkaarthouders in 2021 getroffen worden door een impopulaire maatregel.

Uiteraard krijgen eerste klassers de eerste klas premie terug of hoeven die niet meer te betalen.


Welke impopulaire maatregel bedoel je? De verhoging in 2 stappen van nu €52 naar €60 in 2021?

 

Heb je het niet gelezen? Nu mogen mensen met een 40% kortingskaart na 9:00 uur een kaartje kopen met 40% korting en daarmee gedurende het verdere verloop van de dag een reis maken in de trein.

In 2021 mogen mensen met een 40% kortingskaart daar geen gebruik van maken vóór 9:00 uur maar ook niet meer tussen 16.00 en 18:30 uur. Dat zijn de offers die de ns vraagt van hun klanten dankzij hun (de ns) eigen tekortkomingen.

Maar die offers zijn onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen.


Misschien toch jezelf maar eens beter informeren voor je iets roept wat niet klopt. Je hebt het over een maatregel voor mensen met een Dalurenabonnement. Die hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur. De maatregel gaat gelden voor mensen met een Voordeelurenabonnement. Zij krijgen vanaf 2021 geen korting meer tussen 16 en 18.30 uur.

Reputatie 7

 

 

@fatsoenMensen met een Dalurenabonnement hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur, dus waar heb je het over.

Mensen betalen extra om juist in de spits 1e klas te kunnen reizen is vanwege de grotere kans op een zitplaats. Wat ga jij dan doen voor deze mensen als 1e klas wordt vrijgegeven?

 

 

Zoals ik al zei moeten er offers gebracht worden omwille van de medemens (vergeet niet dat de ns blaam treft), net zoals de dalurenkaarthouders in 2021 getroffen worden door een impopulaire maatregel.

Uiteraard krijgen eerste klassers de eerste klas premie terug of hoeven die niet meer te betalen.


Welke impopulaire maatregel bedoel je? De verhoging in 2 stappen van nu €52 naar €60 in 2021?

 

Heb je het niet gelezen? Nu mogen mensen met een 40% kortingskaart na 9:00 uur een kaartje kopen met 40% korting en daarmee gedurende het verdere verloop van de dag een reis maken in de trein.

In 2021 mogen mensen met een 40% kortingskaart daar geen gebruik van maken vóór 9:00 uur maar ook niet meer tussen 16.00 en 18:30 uur. Dat zijn de offers die de ns vraagt van hun klanten dankzij hun (de ns) eigen tekortkomingen.

Maar die offers zijn onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen.


Misschien toch jezelf maar eens beter informeren voor je iets roept wat niet klopt. Je hebt het over een maatregel voor mensen met een Dalurenabonnement. Die hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur. De maatregel gaat gelden voor mensen met een Voordeelurenabonnement. Zij krijgen vanaf 2021 geen korting meer tussen 16 en 18.30 uur.

 

Leg nog wat zout op slakken. Feit blijft dat vanaf 2021 mensen met een 40% kortingskaart daar niet alleen geen gebruik van mogen maken vóór 9:00 uur maar ook niet meer tussen 16.00 en 18:30 uur. Dat zijn de offers die de ns vraagt van hun klanten dankzij hun (de ns) eigen tekortkomingen.

Maar die offers zijn onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen.

Niet leuk, mensen, maar leuker kan de ns het niet maken dankzij zijn tekortkomingen.

Badge +3

 

Leg nog wat zout op slakken. Feit blijft dat vanaf 2021 mensen met een 40% kortingskaart daar niet alleen geen gebruik van mogen maken vóór 9:00 uur maar ook niet meer tussen 16.00 en 18:30 uur. Dat zijn de offers die de ns vraagt van hun klanten dankzij hun (de ns) eigen tekortkomingen.

Maar die offers zijn onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen.

Niet leuk, mensen, maar leuker kan de ns het niet maken dankzij zijn tekortkomingen.

Met een  VDU (Voordeelurenabonnement of wat jij dalurenkaart noemt) kreeg je vroeger vóór 9:00 ook geen korting. Dat is dus niet veranderd.

Je krijgt tegenwoordig (sinds 2018 of 2019) wél korting als je vóór 6:35 incheckt, dus dat is al een voordeel. En per 2021 wordt het €7 goedkoper.

Weegt natuurlijk niet op tegen het nadeel van niet meer met korting mogen inchecken tussen 16:05-18:25, maar de NS wilde (en kón in principe) in 2011 al van het VDU af en heeft dat zelfs nog 10 jaar uitgesteld.

Voor jou dus 10 jaar een voordeeltje, voor Daluren mensen een doorn in het oog (dat zouden wij ook wel willen! Maar helaas het is niet meer verkrijgbaar en bestaat op termijn ook niet meer).

Wie het al had (en bereid was €15 per jaar meer te betalen) mocht het houden. Voor nieuwe klanten was het VDU per augustus 2011 al niet meer te krijgen.

Binnenkort gaat het doek dus inderdaad vallen. Voordeeluren zullen verdwijnen en de Daluren zijn de ‘nieuwe’ norm, voor iedereen!

Wat dit met het devalueren van 1e klas bij drukte te maken heeft, geen idee.

 

Leg nog wat zout op slakken. Feit blijft dat vanaf 2021 mensen met een 40% kortingskaart daar niet alleen geen gebruik van mogen maken vóór 9:00 uur maar ook niet meer tussen 16.00 en 18:30 uur. Dat zijn de offers die de ns vraagt van hun klanten dankzij hun (de ns) eigen tekortkomingen.

Maar die offers zijn onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen.

Niet leuk, mensen, maar leuker kan de ns het niet maken dankzij zijn tekortkomingen.

 

Wat dit met het devalueren van 1e klas bij drukte te maken heeft, geen idee.

 

De reden die de NS opgeeft om de 40% kortingskaart te beperken is de drukte in de spits (tussen 16.00 en 18.30 uur), maar het offer dat van de 40% kortingskaarthouders geëist wordt is onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen omwille van de drukte in de spits (‘s morgens en ‘s middags).

Eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits.

Niet leuk, mensen, maar leuker kan de ns het niet maken dankzij zijn tekortkomingen.

Badge +3

Om iedereen in de spits gewoon zomaar 1e klas te laten gaan reizen is wishful thinking en niet te handhaven (waar en wanneer ben je ingestapt?)

De betalende 1e klas reizigers/forensen zullen het volmondig met me eens zijn. Zie je het volgende al voor je?

“Uw dure 1e klas kaartje of abonnement is weliswaar gewoon geldig in de spits maar u krijgt er alle 2e klas reizigers bij cadeau, want die mogen dan overal zitten”…

“De kans bestaat dat u (een kleine 70% meer betalend) alsnog in de 2e klas een zitplaats vindt, namelijk die van de 2e klasser die tactisch natuurlijk meteen in de 1e klas fauteuils met stopcontacten plaatsneemt. Excuses als u in rust wilde werken en uw laptop of telefoon leeg raakt, of als u zelfs misschien moet staan”… :hushed:

Je idee vaak herhalen maakt het geen goed idee, fatsoen

Ik denk dat als je dit uitvoert er juist meer mensen die graag in de eerste klas reizen hun reis willen maken gedurende de spits, waardoor het drukker wordt. Ik heb altijd begrepen dat de eerste klas helpt met het bekostigen van de tweede klas. Als die inkomsten wegvallen (hypothetisch) wordt de tweede klas duurder, lijkt mij. Qua abonnementen (abonnementsgeld vooral) is dit praktisch niet handig voor wie een eerste klas Altijd Vrij of bijvoorbeeld Traject Vrij abonnement heeft. De wijziging aan het Voordeelurenabonnement treft verder niet alleen reizigers in de tweede klas. Het komt verder wel eens voor dat een conducteur de eerste klas openstelt voor reizigers met een tweedeklas vervoerbewijs als een trein extreem druk is. Het staat verder iedereen vrij om een eersteklas vervoerbewijs aan te schaffen wanneer ze willen reizen in de eerste klas. Bij NS Flex is het zelfs mogelijk om tot een kwartier na het inchecken nog de reisklasse aan te passen. Het is goed dat je meedenkt, maar in herhaling vallen is niet nodig en eerlijk gezegd, vrij storend. Als je jezelf of je idee beter wil uitleggen, dan is dat natuurlijk prima, maar je hoeft het niet twaalf keer over hetzelfde offer te hebben. Wilde ideeën zijn leuk, maar niet per se uitvoerbaar of gewenst door iedereen.

Om iedereen in de spits gewoon zomaar 1e klas laten reizen is wishful thinking en niet te handhaven (waar en wanneer ben je ingestapt?)

De betalende 1e klas reizigers/forensen zullen het volmondig met me eens zijn.

“Uw dure 1e klas kaartje of abonnement is weliswaar gewoon geldig in de spits maar u krijgt er alle 2e klas reizigers bij cadeau, want die mogen dan overal zitten”…

“De kans bestaat dat u (kleine 70% meer betalend) alsnog in de 2e klas een zitplaats vindt, want de 2e klasser die tactisch meteen in de 1e klas fauteuils met stopcontacten plaatsneemt gaat voor. Excuses als u in rust wilde werken en uw laptop leeg raakt, of als u moet staan”.….

 

Eerste klas wordt dan tweede klas tijdens de spits en reizigers die per ongeluk een eerste klas kaartje hebben gekocht tijdens de spits krijgen hun premie terug.

Het zal even duren voordat iedereen zich realiseert dat de eerste klas tijdens de spits een tweede klas rijtuig wordt. Dat probleem lost zich wel op.

Ik begrijp dat niet iedereen staat te juichen. Ik was ook niet blij toen de ns aankondigde dat 40% kortingskaarthouders vanaf 2021 niet meer met korting mogen reizen tussen 16.00 - 18.30 uur (van ma-vr). ik vind en vond het een heel slecht idee.

Wat het eerste klas idee betreft, breekt nood nu eenmaal wet.

 

Badge +3

Je jaagt dan effectief de 1e klas reizigers/abonnementshouders de trein uit, die voor een vijfde van de inkomsten zorgen. Of die moeten maar genoegen nemen met 2e klas of staan.

Dus een vijfde deel van elke trein (intercity) voor hen ‘reserveren’ is zowel eerlijk als rendabel. Nou ja, maak er 15% van want 1/1,2 = 17% voor het gemak.

Buiten de spits reis ik net zo lief 2e klas, want het extra comfort van de stoelen en dat stopcontact in de 1e klas boeien me niet zo.

Dat betekent dus voor de NS een kleine 60% (1/1,7) minder inkomsten van vaste 1e klas reizigers, als ik daar niet (meer) voor zou willen of hoeven betalen.

En dat vooropgesteld dat ik dan nog de trein neem, dus nog meer verlies voor de NS (maar wél die extra zitplaats voor jou...)

En dan nog, hoe zouden ze 1e klas reizigers (automatisch) moeten gaan compenseren voor 2e klas moeten reizen of staan? Maandelijkse korting of per reis (Big Brother zei dat de 1e klas vol was)?

Reageer