Waarom mag je niet 1e klas zitten bij drukte? | NS Community
beantwoord

Waarom mag je niet 1e klas zitten bij drukte?

  • 26 February 2018
  • 78 reacties
  • 44326 Bekeken

Iedere dag rijd ik van Oss naar Breda voor mijn studie. Het eerstvolgende station vanaf Oss is Den bosch. Deze rit duurt 15 min en er heerst hier iedere ochtend opnieuw intense drukte. Mensen staan op elkaar geduwd en de gangpaden zijn vol. Zelfs in de 1e klas staan mensen in de gangpaden langs de 1e klas stoelen alsof het museumstukken zijn. Niemand durft te gaan zitten, zelfs ouderen. Af en toe zoek ik een conducteur op om te vragen of ik even 1e klas mag gaan zitten tot aan het eerstvolgende station (waar de meeste mensen dus uitstappen). We hebben het hier letterlijk over 15 min in mijn reis van 1,5 uur. Maar steeds krijg ik een ochtend humeur van de conducteur; 'mag niet'. En nu ben ik niet de beroerste, dat ik het niet vol zou houden om 15 min te kunnen staan. Maar wel vervelend als je een rugzak in je gezicht heb, borsten in je rug (vind niet iedereen even erg) en een lange heer achterin die al je whatsappjes mee zit te lezen. En dit dan terwijl ik naar de lege 1e klas stoelen zit te kijken waar misschien 2 mensen in de hele coupé op zitten. Kan dit geen regel worden? Dat bij drukte de 1e klas gewoon toegankelijk is voor alle reizigers? Er schijnen mythes rond the gaan dat dit al een regel is, maar toch vertellen de conducteurs mij wat anders. Of heb ik gewoon steeds een zuurpruim te pakken? Ik zou het in ieder geval fijn vinden als we prioriteit bieden aan alle reizigers mee krijgen en ervoor zorgen dat ze (niet persee een zitplek) een 'personal space' hebben in plaats van aan luxe en de 1e klas.

Hetzelfde vind ik overigens voor de stilte coupe. Deze zou ook moet vervallen bij drukte. Allemaal zeurende mensen die zeggen dat je stil moet doen terwijl je er met 40 man in staat en je niet de keuze hebt om ergens anders heen te gaan. Maar dit is weer een ander onderwerp.
icon

Beste antwoord door Iris NS 26 February 2018, 11:44

Bekijk origineel

78 reacties

 
  • 1e klas blijft, NS is niet van plan deze te schrappen

Onder druk wordt alles vloeibaar, het is nog maar de vraag hoe lang NS zich de luxe van een eerste klas nog kan veroorloven en die de catering achterna gaat.

 

  • OV is nu eenmaal niet goedkoop in dit land. Dat kan anders, als daartoe wordt besloten, maar die kans is erg klein want veel mensen vinden schijnbaar dat het OV zichzelf maar zoveel mogelijk moet bedruipen. Dat zijn dan wel meestal de mensen die alles met de auto doen, zelf nooit (meer) in het OV zitten en zelfs er vaak een afkeer van hebben/op neer kijken. Het wordt in Nederland niet meer gezien als voorziening voor het Groot Algemeen Nut en al die flink lege binnenlandse treinen en bussen buiten enkele piektijden om versterken bij velen dat beeld van een bodemloze put waar je geen belastinggeld meer aan zou moeten besteden. 

Als je kijkt naar het marktaandeel is er van het OV als  nutsvoorziening weinig meer over. Ik vrees dat inmiddels 90% van de Nederlanders nooit of vrijwel nooit met het OV reist. Dat draagt niet bij aan het draagvlak 

Ik heb al eerder gezegd dat ook NS zelf dat draagvlak ondermijnt door in de daluren alleen kortingen te geven aan de 8% abonnementshouders maar de rest van de bevolking ook in de daluren het torenhoge volle tarief laat betalen. Dat is anders dan bijv. in Duitsland en België waar er goedkope aanbiedingen zijn die direct toegankelijk zijn voor alle reizigers.

de meeste mensen in Nederland willen trouwens het OV niet fors gaan subsidiëren en vinden dat NS maar zelf zijn broek moet ophouden.

Kun je me ergens laten zien hoeveel subsidie NS krijgt?

Nee, dat kan ik niet. Indirect wordt NS natuurlijk gesubsidieerd via ProRail doordat de infraheffing verre van kostendekkend is. Daar kun je wel tegenover stellen dat ProRail ook veel projecten doet waar de vervoerders helemaal niet om vragen. Dat maakt het lastig te bepalen hoeveel subsidie er nou echt op zit.

Daarnaast zijn er een aantal verbindingen waar subsidie op zit van regionale overheden. Denk bijv. aan de IC naar Vlissingen, de spitstreinen Groningen-Assen, de tweede IC Zwolle-Leeuwarden, de kwartierdienst Nijmegen-Wijchen, etc.

Iedere dag rijd ik van Oss naar Breda voor mijn studie. Het eerstvolgende station vanaf Oss is Den bosch. Deze rit duurt 15 min en er heerst hier iedere ochtend opnieuw intense drukte. Mensen staan op elkaar geduwd en de gangpaden zijn vol. Zelfs in de 1e klas staan mensen in de gangpaden langs de 1e klas stoelen alsof het museumstukken zijn. Niemand durft te gaan zitten, zelfs ouderen. Af en toe zoek ik een conducteur op om te vragen of ik even 1e klas mag gaan zitten tot aan het eerstvolgende station (waar de meeste mensen dus uitstappen). We hebben het hier letterlijk over 15 min in mijn reis van 1,5 uur. Maar steeds krijg ik een ochtend humeur van de conducteur; 'mag niet'. En nu ben ik niet de beroerste, dat ik het niet vol zou houden om 15 min te kunnen staan. Maar wel vervelend als je een rugzak in je gezicht heb, borsten in je rug (vind niet iedereen even erg) en een lange heer achterin die al je whatsappjes mee zit te lezen. En dit dan terwijl ik naar de lege 1e klas stoelen zit te kijken waar misschien 2 mensen in de hele coupé op zitten. Kan dit geen regel worden? Dat bij drukte de 1e klas gewoon toegankelijk is voor alle reizigers? Er schijnen mythes rond the gaan dat dit al een regel is, maar toch vertellen de conducteurs mij wat anders. Of heb ik gewoon steeds een zuurpruim te pakken? Ik zou het in ieder geval fijn vinden als we prioriteit bieden aan alle reizigers mee krijgen en ervoor zorgen dat ze (niet persee een zitplek) een 'personal space' hebben in plaats van aan luxe en de 1e klas.

Hetzelfde vind ik overigens voor de stilte coupe. Deze zou ook moet vervallen bij drukte. Allemaal zeurende mensen die zeggen dat je stil moet doen terwijl je er met 40 man in staat en je niet de keuze hebt om ergens anders heen te gaan. Maar dit is weer een ander onderwerp.

Het klopt dat de conducteur kan bepalen om de eerste klas open te stellen. Ik maak zelf vaak ook volle treinen mee niks aan te doen. Hoorde laatst van een HC dat het niet vaak gebeurt dat je de eerste klas in mag. Dit wegens dat mensen die een kaartje daarvoor hebben extra betalen. De eerste klas wordt vaak alleen opengesteld als het volgens de HC niet veilig meer is. Dan kan het ook voorkomen dat er geen mensen meer bij moeten of mensen uit de trein. 

Reputatie 7

Schrap gewoon de eersteklas en zorg dat de zooi rijd… Het is levensgevaarlijk om tijdens de spits met volle coupes allemaal te blijven staan. Ik zal niet durven andere mensen hun leven zo schaamteloos op het spel te zetten omdat ik me liever houd aan een kapitalistisch schijtmodel om mijn zakken te spekken. Men betaalt al bakken vol met geld om met de trein te reizen in Nederland en en als je de oostgrens oversteekt, dan kost al hele hoeveelheden minder.

  • 1e klas blijft, NS is niet van plan deze te schrappen. Staan hoort erbij, dat is overal zo op piektijden maar er is niks gevaarlijks aan. Misschien in de daluren gaan reizen als dat kan?
  • Een auto kost ook bakken vol met geld als je alle directe en indirecte kosten optelt.
  • OV is nu eenmaal niet goedkoop in dit land. Dat kan anders, als daartoe wordt besloten, maar die kans is erg klein want veel mensen vinden schijnbaar dat het OV zichzelf maar zoveel mogelijk moet bedruipen. Dat zijn dan wel meestal de mensen die alles met de auto doen, zelf nooit (meer) in het OV zitten en zelfs er vaak een afkeer van hebben/op neer kijken. Het wordt in Nederland niet meer gezien als voorziening voor het Groot Algemeen Nut en al die flink lege binnenlandse treinen en bussen buiten enkele piektijden om versterken bij velen dat beeld van een bodemloze put waar je geen belastinggeld meer aan zou moeten besteden. 
Badge +3

… de meeste mensen in Nederland willen trouwens het OV niet fors gaan subsidiëren en vinden dat NS maar zelf zijn broek moet ophouden.

Het OV is meer dan de NS, en andere vervoerders krijgen al (veel) subsidie. Als de meeste mensen in Nederland dat niet willen rijden er al gauw geen bussen meer, hooguit op afroep en tegen de hoofdprijs of een buurtbusje dat afhankelijk is van vrijwilligers.

Reputatie 7
Badge

de meeste mensen in Nederland willen trouwens het OV niet fors gaan subsidiëren en vinden dat NS maar zelf zijn broek moet ophouden.

Kun je me ergens laten zien hoeveel subsidie NS krijgt?

Het is levensgevaarlijk om tijdens de spits met volle coupes allemaal te blijven staan. 

Dat het vervelend is geef ik toe maar dat het gevaarlijk zou zijn is gewoon onzin.

Dat de trein in Nederland erg duur is klopt ook maar dat is een keuze van de politieke meerderheid in het parlement. En in een democratie beslist die politieke meerderheid, de meeste mensen in Nederland willen trouwens het OV niet fors gaan subsidiëren en vinden dat NS maar zelf zijn broek moet ophouden.

Schrap gewoon de eersteklas en zorg dat de zooi rijd… Het is levensgevaarlijk om tijdens de spits met volle coupes allemaal te blijven staan. Ik zal niet durven andere mensen hun leven zo schaamteloos op het spel te zetten omdat ik me liever houd aan een kapitalistisch schijtmodel om mijn zakken te spekken. Men betaalt al bakken vol met geld om met de trein te reizen in Nederland en en als je de oostgrens oversteekt, dan kost al hele hoeveelheden minder… Alle problemen in de NS zijn intern en dat zij zoveel moeite hebben met het overeind houden door hun onvermogen, horen de gewone burgers niet te voelen. 

Ik zit voor werk veel in de auto en reis zelden met de trein. Als ik er op een vrije dag dan toch een keer kies voor de trein, is dat omdat ik relaxed wil reizen. En dan betaal ik graag voor eerste klas. Voornaamste reden is om plek te hebben tijdens drukte, maar ook omdat het iets comfortabeler zit en omdat je er minder hinder ervaart van andere reizigers. Het probleem van overvolle treinen oplossen door de eerste klas op te heffen of toe te staan voor tweede klas reizigers, is kortzichtig. Laat mensen gewoon de keuze om, om wat voor een reden dan ook voor eerste klas te kiezen. Ze betalen er toch voor?! Als ik niet meer eerste klas kan reizen, dan zou ik niet meer met de trein gaan. Want daarmee vervalt het relaxed reizen voor mij en stap ik net zo lief weer in mijn auto. NS: voeg treinstellen toe tijdens de spits / verkoop niet meer kaartjes als dat er zitplaatsen zijn / bied naast eerste en tweede klas ook (goedkopere) staan plaatsen aan in speciale staanplaatscoupes of compenseer de mensen die niet kunnen zitten door drukte. 

Reputatie 7

Je valt eindeloos in herhaling Fatsoen, op een manier waarbij vraagtekens gezet kunnen worden. Deze "discussie" leidt tot niets. Maar dat weet jij ook wel. Genoeg gezegd.

Het getuigt niet van fatsoen dezelfde onzin te bijven herhalen. De maatregel om geen korting meer te geven in de middagspits treft de reiziger in de eerste klas al voor 68 procent meer. Reizigers in de eerste klas worden nu al getroffen door de niet betalende hufterburgers die misbruik maken van het overigens idiote gebrek aan controle. Maar ja dit zijn geen mensen van het type waar je als conducteur graag mee om gaat en uit voorzichtigheid daarmee controleert men maar niet.

 

De hufterburgers de trein uit, om te beginnen uit de eerste klas. 

 

Het getuigt niet van fatsoen eerste klas te willen zitten zonder te willen betalen, daar rotsmoezen voor te bedenken, en dan ook nog met veel lucht en veren van irrelevante zaken.

 

 

Ik word voortdurend aangevallen door mensen zoals jij, terwijl ik alleen maar reageer op jullie berichten.

En dan word ik gecensureerd. Ik ben er helemaal klaar mee. Mijn opbouwende kritiek is hier niet welkom. Jullie willen dat ik opdonder. En dat ga ik nu doen.

Dit bericht zal ook wel verwijderd worden.

Reactie verwijderd door een moderator.

Reputatie 7
Badge +4

Het getuigt niet van fatsoen dezelfde onzin te bijven herhalen. De maatregel om geen korting meer te geven in de middagspits treft de reiziger in de eerste klas al voor 68 procent meer. Reizigers in de eerste klas worden nu al getroffen door de niet betalende hufterburgers die misbruik maken van het overigens idiote gebrek aan controle. Maar ja dit zijn geen mensen van het type waar je als conducteur graag mee om gaat en uit voorzichtigheid daarmee controleert men maar niet.

 

De hufterburgers de trein uit, om te beginnen uit de eerste klas. 

 

Het getuigt niet van fatsoen eerste klas te willen zitten zonder te willen betalen, daar rotsmoezen voor te bedenken, en dan ook nog te ‘discussieren’ met veel lucht en veren van allerlei irrelevante zaken die ook nog eens niets met elkaar te maken hebben.

Aan de ander kant lijkt het me niet eerlijk tegenover mensen die wel voor de 1e klasse hebben betaald. Of zie ik dat verkeerd? 

 

Die kunnen hun geld terugvragen (het verschil tussen het tweede en eerste klas tarief).

De 40% kortingskaarthouders moeten in 2021 offers brengen om de drukte in de spits te verminderen.

En nu wordt aan de eerste klassers gevraagd offers te brengen om de ruimte van de eerste klas beter te benutten tijdens de spits, zodat meer mensen kunnen beschikken over een zitplaats en ruimte om fatsoenlijk te kunnen staan (indien noodzakelijk).

Ook pleit ik voor een lichtsysteem in de trein, zodat reizigers kunnen zien aan de hand van groene en rode lichtjes waar in de trein nog een onbenutte zitplaats is.

Reputatie 7
Badge +3

Aan de ander kant lijkt het me niet eerlijk tegenover mensen die wel voor de 1e klasse hebben betaald. Of zie ik dat verkeerd? 


Dat zie je in de optiek van @fatsoen helemaal verkeerd.  Het is ook niet eerlijk dat alleen mensen met kortingskaart korting in middagspits moeten inleveren vindt hij.

Reputatie 7
Badge

Aan de ander kant lijkt het me niet eerlijk tegenover mensen die wel voor de 1e klasse hebben betaald. Of zie ik dat verkeerd? 

Creatief meedenken? Je bedoelt daarmee het neerplempen en blijven herhalen van onuitvoerbare ideeën, zonder ook maar iets van een antwoord te hebben op een vraag?

 

Je hoeft niet te reageren op mijn berichten. Dit onderwerp gaat over de eerste klas (tijdens de spits), Bertus. Ik reageer alleen maar op jullie reacties.

Mijn voorstel is heel redelijk en nog uitvoerbaar ook. Ik vind het erg dat zoveel tweede klassers tijdens de spits onprettig vervoerd worden. Het is bijna onmenselijk.

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je alleen nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits). Je bent dan goedkoper uit.

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.


Tijdens de daluren is er genoeg plaats in de 2e klas, dus waarom zal ik dan een duur kaartje voor 1e klas kopen? Juist in de spitsuren betalen mensen extra voor comfort en grotere kans op zitplaats.

Dreaming on @fatsoen 

Stop aub deze discussie. 1e klas is voor hen die bereid zijn daar extra voor te betalen. Wil je niet extra betalen dan heb je niets in de 1e klas te zoeken.

 

 

Ook tijdens de daluren is het heerlijk genieten in de eerste klas.

Dit onderwerp gaat over de eerste klas tijdens de spits, MoDe. Ik reageer alleen maar op jullie reacties.

Reputatie 7

Creatief meedenken? Je bedoelt daarmee het neerplempen en blijven herhalen van onuitvoerbare ideeën, zonder ook maar iets van een antwoord te hebben op een vraag? Of zaken totaal uit zijn verband te trekken, zoals roken en Fyra, elders op dit forum.

Reputatie 7
Badge +3

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je alleen nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits). Je bent dan goedkoper uit.

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.


Tijdens de daluren is er genoeg plaats in de 2e klas, dus waarom zal ik dan een duur kaartje voor 1e klas kopen? Juist in de spitsuren betalen mensen extra voor comfort en grotere kans op zitplaats.

Dreaming on @fatsoen 

Stop aub deze discussie. 1e klas is voor hen die bereid zijn daar extra voor te betalen. Wil je niet extra betalen dan heb je niets in de 1e klas te zoeken.

 

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits).

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.

En hoe moet dat dan verrekend worden voor reizigers met afgekocht reisrecht? Onuitvoerbaar.

 

Niet zo negatief, Bertus. Laten we creatief meedenken met de ns en zijn klanten.

Die regeling is er helemaal niet en komt er ook niet. Wensdenken. NS zal wel gek zijn en de kaartjes in de tweede klas zijn al duur genoeg.

 

Mee eens. Het is een voorstel dat waarschijnlijk niet wordt overgenomen.

De belangen van de (tweede klas) klanten staan niet zo heel hoog in het vaandel van de ns.

De kaartjes in de tweede klas zijn inderdaad al duur genoeg. Dan mag je verwachten dat je als reiziger fatsoenlijk en op tijd op je bestemming wordt gebracht. Helaas heb ik moeten constateren dat er nog veel verbeterd kan worden.

Reputatie 7

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits).

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.

En hoe moet dat dan verrekend worden voor reizigers met afgekocht reisrecht? Onuitvoerbaar.

Reputatie 7
Badge +4

Die regeling is er helemaal niet en komt er ook niet. Wensdenken. NS zal wel gek zijn en de kaartjes in de tweede klas zijn al duur genoeg.

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je alleen nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits). Je bent dan goedkoper uit.

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.

Reageer