beantwoord

Waarom mag je niet 1e klas zitten bij drukte?

  • 26 februari 2018
  • 70 reacties
  • 19884 Bekeken

Iedere dag rijd ik van Oss naar Breda voor mijn studie. Het eerstvolgende station vanaf Oss is Den bosch. Deze rit duurt 15 min en er heerst hier iedere ochtend opnieuw intense drukte. Mensen staan op elkaar geduwd en de gangpaden zijn vol. Zelfs in de 1e klas staan mensen in de gangpaden langs de 1e klas stoelen alsof het museumstukken zijn. Niemand durft te gaan zitten, zelfs ouderen. Af en toe zoek ik een conducteur op om te vragen of ik even 1e klas mag gaan zitten tot aan het eerstvolgende station (waar de meeste mensen dus uitstappen). We hebben het hier letterlijk over 15 min in mijn reis van 1,5 uur. Maar steeds krijg ik een ochtend humeur van de conducteur; 'mag niet'. En nu ben ik niet de beroerste, dat ik het niet vol zou houden om 15 min te kunnen staan. Maar wel vervelend als je een rugzak in je gezicht heb, borsten in je rug (vind niet iedereen even erg) en een lange heer achterin die al je whatsappjes mee zit te lezen. En dit dan terwijl ik naar de lege 1e klas stoelen zit te kijken waar misschien 2 mensen in de hele coupé op zitten. Kan dit geen regel worden? Dat bij drukte de 1e klas gewoon toegankelijk is voor alle reizigers? Er schijnen mythes rond the gaan dat dit al een regel is, maar toch vertellen de conducteurs mij wat anders. Of heb ik gewoon steeds een zuurpruim te pakken? Ik zou het in ieder geval fijn vinden als we prioriteit bieden aan alle reizigers mee krijgen en ervoor zorgen dat ze (niet persee een zitplek) een 'personal space' hebben in plaats van aan luxe en de 1e klas.

Hetzelfde vind ik overigens voor de stilte coupe. Deze zou ook moet vervallen bij drukte. Allemaal zeurende mensen die zeggen dat je stil moet doen terwijl je er met 40 man in staat en je niet de keuze hebt om ergens anders heen te gaan. Maar dit is weer een ander onderwerp.
icon

Beste antwoord door Iris NS 26 februari 2018, 11:44

Welkom op het NS Serviceforum, LUNAEM!

Ik kan me voorstellen dat het geen pretje is om vaak te moeten staan in een drukke coupé. Ik neem aan dat je in de spits reist?
Het klopt inderdaad dat je alleen in de 1e klas mag plaatsnemen wanneer je hier een vervoerbewijs voor hebt en hier dan dus voor extra comfort betaalt. In sommige situaties kan de conducteur ervoor kiezen om het 2e klas reizigers toe te staan om in de 1e klas plaats te nemen. Dit wordt dan meestal omgeroepen in de trein.
Voor ouderen is het inderdaad nog lastiger. In eerste instantie vind ik zelf dat andere reizigers die ook kunnen staan, uit fatsoen hun plek kunnen aanbieden. Daarnaast is het inderdaad erg fijn als de conducteur dit ook een beetje voor ze in de gaten houdt.
Bekijk origineel

70 reacties

Ik zit voor werk veel in de auto en reis zelden met de trein. Als ik er op een vrije dag dan toch een keer kies voor de trein, is dat omdat ik relaxed wil reizen. En dan betaal ik graag voor eerste klas. Voornaamste reden is om plek te hebben tijdens drukte, maar ook omdat het iets comfortabeler zit en omdat je er minder hinder ervaart van andere reizigers. Het probleem van overvolle treinen oplossen door de eerste klas op te heffen of toe te staan voor tweede klas reizigers, is kortzichtig. Laat mensen gewoon de keuze om, om wat voor een reden dan ook voor eerste klas te kiezen. Ze betalen er toch voor?! Als ik niet meer eerste klas kan reizen, dan zou ik niet meer met de trein gaan. Want daarmee vervalt het relaxed reizen voor mij en stap ik net zo lief weer in mijn auto. NS: voeg treinstellen toe tijdens de spits / verkoop niet meer kaartjes als dat er zitplaatsen zijn / bied naast eerste en tweede klas ook (goedkopere) staan plaatsen aan in speciale staanplaatscoupes of compenseer de mensen die niet kunnen zitten door drukte. 

Reputatie 7

Je valt eindeloos in herhaling Fatsoen, op een manier waarbij vraagtekens gezet kunnen worden. Deze "discussie" leidt tot niets. Maar dat weet jij ook wel. Genoeg gezegd.

Het getuigt niet van fatsoen dezelfde onzin te bijven herhalen. De maatregel om geen korting meer te geven in de middagspits treft de reiziger in de eerste klas al voor 68 procent meer. Reizigers in de eerste klas worden nu al getroffen door de niet betalende hufterburgers die misbruik maken van het overigens idiote gebrek aan controle. Maar ja dit zijn geen mensen van het type waar je als conducteur graag mee om gaat en uit voorzichtigheid daarmee controleert men maar niet.

 

De hufterburgers de trein uit, om te beginnen uit de eerste klas. 

 

Het getuigt niet van fatsoen eerste klas te willen zitten zonder te willen betalen, daar rotsmoezen voor te bedenken, en dan ook nog met veel lucht en veren van irrelevante zaken.

 

 

Ik word voortdurend aangevallen door mensen zoals jij, terwijl ik alleen maar reageer op jullie berichten.

En dan word ik gecensureerd. Ik ben er helemaal klaar mee. Mijn opbouwende kritiek is hier niet welkom. Jullie willen dat ik opdonder. En dat ga ik nu doen.

Dit bericht zal ook wel verwijderd worden.

Reactie verwijderd door een moderator.

Reputatie 7
Badge +4

Het getuigt niet van fatsoen dezelfde onzin te bijven herhalen. De maatregel om geen korting meer te geven in de middagspits treft de reiziger in de eerste klas al voor 68 procent meer. Reizigers in de eerste klas worden nu al getroffen door de niet betalende hufterburgers die misbruik maken van het overigens idiote gebrek aan controle. Maar ja dit zijn geen mensen van het type waar je als conducteur graag mee om gaat en uit voorzichtigheid daarmee controleert men maar niet.

 

De hufterburgers de trein uit, om te beginnen uit de eerste klas. 

 

Het getuigt niet van fatsoen eerste klas te willen zitten zonder te willen betalen, daar rotsmoezen voor te bedenken, en dan ook nog te ‘discussieren’ met veel lucht en veren van allerlei irrelevante zaken die ook nog eens niets met elkaar te maken hebben.

Aan de ander kant lijkt het me niet eerlijk tegenover mensen die wel voor de 1e klasse hebben betaald. Of zie ik dat verkeerd? 

 

Die kunnen hun geld terugvragen (het verschil tussen het tweede en eerste klas tarief).

De 40% kortingskaarthouders moeten in 2021 offers brengen om de drukte in de spits te verminderen.

En nu wordt aan de eerste klassers gevraagd offers te brengen om de ruimte van de eerste klas beter te benutten tijdens de spits, zodat meer mensen kunnen beschikken over een zitplaats en ruimte om fatsoenlijk te kunnen staan (indien noodzakelijk).

Ook pleit ik voor een lichtsysteem in de trein, zodat reizigers kunnen zien aan de hand van groene en rode lichtjes waar in de trein nog een onbenutte zitplaats is.

Reputatie 7
Badge +3

Aan de ander kant lijkt het me niet eerlijk tegenover mensen die wel voor de 1e klasse hebben betaald. Of zie ik dat verkeerd? 


Dat zie je in de optiek van @fatsoen helemaal verkeerd.  Het is ook niet eerlijk dat alleen mensen met kortingskaart korting in middagspits moeten inleveren vindt hij.

Reputatie 5

Aan de ander kant lijkt het me niet eerlijk tegenover mensen die wel voor de 1e klasse hebben betaald. Of zie ik dat verkeerd? 

Creatief meedenken? Je bedoelt daarmee het neerplempen en blijven herhalen van onuitvoerbare ideeën, zonder ook maar iets van een antwoord te hebben op een vraag?

 

Je hoeft niet te reageren op mijn berichten. Dit onderwerp gaat over de eerste klas (tijdens de spits), Bertus. Ik reageer alleen maar op jullie reacties.

Mijn voorstel is heel redelijk en nog uitvoerbaar ook. Ik vind het erg dat zoveel tweede klassers tijdens de spits onprettig vervoerd worden. Het is bijna onmenselijk.

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je alleen nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits). Je bent dan goedkoper uit.

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.


Tijdens de daluren is er genoeg plaats in de 2e klas, dus waarom zal ik dan een duur kaartje voor 1e klas kopen? Juist in de spitsuren betalen mensen extra voor comfort en grotere kans op zitplaats.

Dreaming on @fatsoen 

Stop aub deze discussie. 1e klas is voor hen die bereid zijn daar extra voor te betalen. Wil je niet extra betalen dan heb je niets in de 1e klas te zoeken.

 

 

Ook tijdens de daluren is het heerlijk genieten in de eerste klas.

Dit onderwerp gaat over de eerste klas tijdens de spits, MoDe. Ik reageer alleen maar op jullie reacties.

Reputatie 6

Creatief meedenken? Je bedoelt daarmee het neerplempen en blijven herhalen van onuitvoerbare ideeën, zonder ook maar iets van een antwoord te hebben op een vraag? Of zaken totaal uit zijn verband te trekken, zoals roken en Fyra, elders op dit forum.

Reputatie 7
Badge +3

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je alleen nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits). Je bent dan goedkoper uit.

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.


Tijdens de daluren is er genoeg plaats in de 2e klas, dus waarom zal ik dan een duur kaartje voor 1e klas kopen? Juist in de spitsuren betalen mensen extra voor comfort en grotere kans op zitplaats.

Dreaming on @fatsoen 

Stop aub deze discussie. 1e klas is voor hen die bereid zijn daar extra voor te betalen. Wil je niet extra betalen dan heb je niets in de 1e klas te zoeken.

 

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits).

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.

En hoe moet dat dan verrekend worden voor reizigers met afgekocht reisrecht? Onuitvoerbaar.

 

Niet zo negatief, Bertus. Laten we creatief meedenken met de ns en zijn klanten.

Die regeling is er helemaal niet en komt er ook niet. Wensdenken. NS zal wel gek zijn en de kaartjes in de tweede klas zijn al duur genoeg.

 

Mee eens. Het is een voorstel dat waarschijnlijk niet wordt overgenomen.

De belangen van de (tweede klas) klanten staan niet zo heel hoog in het vaandel van de ns.

De kaartjes in de tweede klas zijn inderdaad al duur genoeg. Dan mag je verwachten dat je als reiziger fatsoenlijk en op tijd op je bestemming wordt gebracht. Helaas heb ik moeten constateren dat er nog veel verbeterd kan worden.

Reputatie 6

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits).

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.

En hoe moet dat dan verrekend worden voor reizigers met afgekocht reisrecht? Onuitvoerbaar.

Reputatie 7
Badge +4

Die regeling is er helemaal niet en komt er ook niet. Wensdenken. NS zal wel gek zijn en de kaartjes in de tweede klas zijn al duur genoeg.

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

 

Als de nieuwe regeling ingaat (eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits) betaal je alleen nog maar het tweede-klastarief (tijdens de spits). Je bent dan goedkoper uit.

Tijdens de daluren kun je heerlijk genieten van de rust en het comfort in de eerste klas.

Reputatie 6

Je jaagt dan effectief de 1e klas reizigers/abonnementshouders de trein uit, die voor een vijfde van de inkomsten zorgen. 

Bron? 

Telkens wanneer de eerste klas ter sprake komt, wordt meteen beweerd dat de eerste klas reizigers, voor een vijfde van de inkomsten zorgen. Ik ben heel benieuwd of iemand die bewering met feiten en recente cijfers kan onderbouwen, in plaats van het elkaar napapagaaien op basis van een bierviltjesberekening.

En verder is het voorstel van @fatsoen om de eerste klas alléén in de spitsuren op te heffen een even belachelijk als onuitvoerbaar en dus een onrealistisch idee.

Badge +3

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief 

Wanneer en hoe dan?

Dat je als je in de spits reist geld terug krijgt (je hoeft dan maar 2e klas te betalen) of zo?

Wat is een 1e klas abonnement dan nog waard?

Je berekening klopt denk ik niet, Robert. De eerste klassers betalen het tweede klas tarief, dus de gederfde inkomsten vallen mee.

Niet alleen sommige reizigers, maar ook de ns zou offers moeten brengen omwille van het gerief van al hun klanten.

Het gaat niet om mij, ik reis zelden met de trein in de ochtendspits. Ik reis meestal tweede klas en soms eerste klas. Het gaat om de klanten. Je zou niet moeten willen dat zoveel mensen als beesten in een kooi vervoerd worden.

Badge +3

Je jaagt dan effectief de 1e klas reizigers/abonnementshouders de trein uit, die voor een vijfde van de inkomsten zorgen. Of die moeten maar genoegen nemen met 2e klas of staan.

Dus een vijfde deel van elke trein (intercity) voor hen ‘reserveren’ is zowel eerlijk als rendabel. Nou ja, maak er 15% van want 1/1,2 = 17% voor het gemak.

Buiten de spits reis ik net zo lief 2e klas, want het extra comfort van de stoelen en dat stopcontact in de 1e klas boeien me niet zo.

Dat betekent dus voor de NS een kleine 60% (1/1,7) minder inkomsten van vaste 1e klas reizigers, als ik daar niet (meer) voor zou willen of hoeven betalen.

En dat vooropgesteld dat ik dan nog de trein neem, dus nog meer verlies voor de NS (maar wél die extra zitplaats voor jou...)

En dan nog, hoe zouden ze 1e klas reizigers (automatisch) moeten gaan compenseren voor 2e klas moeten reizen of staan? Maandelijkse korting of per reis (Big Brother zei dat de 1e klas vol was)?

Om iedereen in de spits gewoon zomaar 1e klas laten reizen is wishful thinking en niet te handhaven (waar en wanneer ben je ingestapt?)

De betalende 1e klas reizigers/forensen zullen het volmondig met me eens zijn.

“Uw dure 1e klas kaartje of abonnement is weliswaar gewoon geldig in de spits maar u krijgt er alle 2e klas reizigers bij cadeau, want die mogen dan overal zitten”…

“De kans bestaat dat u (kleine 70% meer betalend) alsnog in de 2e klas een zitplaats vindt, want de 2e klasser die tactisch meteen in de 1e klas fauteuils met stopcontacten plaatsneemt gaat voor. Excuses als u in rust wilde werken en uw laptop leeg raakt, of als u moet staan”.….

 

Eerste klas wordt dan tweede klas tijdens de spits en reizigers die per ongeluk een eerste klas kaartje hebben gekocht tijdens de spits krijgen hun premie terug.

Het zal even duren voordat iedereen zich realiseert dat de eerste klas tijdens de spits een tweede klas rijtuig wordt. Dat probleem lost zich wel op.

Ik begrijp dat niet iedereen staat te juichen. Ik was ook niet blij toen de ns aankondigde dat 40% kortingskaarthouders vanaf 2021 niet meer met korting mogen reizen tussen 16.00 - 18.30 uur (van ma-vr). ik vind en vond het een heel slecht idee.

Wat het eerste klas idee betreft, breekt nood nu eenmaal wet.

 

Je idee vaak herhalen maakt het geen goed idee, fatsoen

Ik denk dat als je dit uitvoert er juist meer mensen die graag in de eerste klas reizen hun reis willen maken gedurende de spits, waardoor het drukker wordt. Ik heb altijd begrepen dat de eerste klas helpt met het bekostigen van de tweede klas. Als die inkomsten wegvallen (hypothetisch) wordt de tweede klas duurder, lijkt mij. Qua abonnementen (abonnementsgeld vooral) is dit praktisch niet handig voor wie een eerste klas Altijd Vrij of bijvoorbeeld Traject Vrij abonnement heeft. De wijziging aan het Voordeelurenabonnement treft verder niet alleen reizigers in de tweede klas. Het komt verder wel eens voor dat een conducteur de eerste klas openstelt voor reizigers met een tweedeklas vervoerbewijs als een trein extreem druk is. Het staat verder iedereen vrij om een eersteklas vervoerbewijs aan te schaffen wanneer ze willen reizen in de eerste klas. Bij NS Flex is het zelfs mogelijk om tot een kwartier na het inchecken nog de reisklasse aan te passen. Het is goed dat je meedenkt, maar in herhaling vallen is niet nodig en eerlijk gezegd, vrij storend. Als je jezelf of je idee beter wil uitleggen, dan is dat natuurlijk prima, maar je hoeft het niet twaalf keer over hetzelfde offer te hebben. Wilde ideeën zijn leuk, maar niet per se uitvoerbaar of gewenst door iedereen.

Badge +3

Om iedereen in de spits gewoon zomaar 1e klas te laten gaan reizen is wishful thinking en niet te handhaven (waar en wanneer ben je ingestapt?)

De betalende 1e klas reizigers/forensen zullen het volmondig met me eens zijn. Zie je het volgende al voor je?

“Uw dure 1e klas kaartje of abonnement is weliswaar gewoon geldig in de spits maar u krijgt er alle 2e klas reizigers bij cadeau, want die mogen dan overal zitten”…

“De kans bestaat dat u (een kleine 70% meer betalend) alsnog in de 2e klas een zitplaats vindt, namelijk die van de 2e klasser die tactisch natuurlijk meteen in de 1e klas fauteuils met stopcontacten plaatsneemt. Excuses als u in rust wilde werken en uw laptop of telefoon leeg raakt, of als u zelfs misschien moet staan”… :hushed:

 

Leg nog wat zout op slakken. Feit blijft dat vanaf 2021 mensen met een 40% kortingskaart daar niet alleen geen gebruik van mogen maken vóór 9:00 uur maar ook niet meer tussen 16.00 en 18:30 uur. Dat zijn de offers die de ns vraagt van hun klanten dankzij hun (de ns) eigen tekortkomingen.

Maar die offers zijn onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen.

Niet leuk, mensen, maar leuker kan de ns het niet maken dankzij zijn tekortkomingen.

 

Wat dit met het devalueren van 1e klas bij drukte te maken heeft, geen idee.

 

De reden die de NS opgeeft om de 40% kortingskaart te beperken is de drukte in de spits (tussen 16.00 en 18.30 uur), maar het offer dat van de 40% kortingskaarthouders geëist wordt is onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen omwille van de drukte in de spits (‘s morgens en ‘s middags).

Eerste klas wordt tweede klas tijdens de spits.

Niet leuk, mensen, maar leuker kan de ns het niet maken dankzij zijn tekortkomingen.

Reageer